Vauva-arkea

Mullekin sanottiin sairaalassa ettei sais syöttöväli olla just ton takia liian pitkä, mut oon huomannut et mitä vanhemnaks toi poika tulee ni sitä vähemmän on enää tuolla asialla merkitystä. Nyt hieman alle 2vk ja nukkuu parhaimmillaan 6h jonka jälkeen vetäsee tehokkaasti masun täyteen :)

Hemppuliina - meilla oli myos tuo nipple confusion. Katilo antoi ohjeena, etta taytyy vaan olla tiukkana ja hieman aikaa kunnella tissille raivoamista. Voi myos ensin hieroa rintaa ja valmistella imetykseen ja sitten kadella lypsaa maitoa samalla vauvan suuhun kun tissi on suussa. Puristan tissia siten etta se muodostaa v- kirjaimen peukalon ja etusormen valiin. Katilo myos neuvoi, etta otetaan peukalo-etusormiotteella niskasta, jotta se on tuettu ja sitten nena nannin kohdalle. Vauvan tulee avata suu kunnolla, sitten tyonnetaan vauvaa tissiin siten etta ikaan kuin kurottaa tissiin ja pidetaan siella 10 imun verran. Tuntui alkuun hurjalta alkuun mutta kunhan vaan nenareiat on vapaana niin vauva ei tukehdu siihen.

Meilla meni pullo pannaan ja kun yksi ilta kunnolla harjoiteltiin niin sitten jo sujui eika ole sen jalkeen ollut vaikeuksia onneksi.

Oletko pumpannut, jotta maidon tuotanto kiihtyisi. Minulla se auttoi. Tsemppia!!

Muokattu viimeksi:
Meillekin ohjeistettiin vähintään 4h syöttövälit synnärillä. Ja vaikka vauva sai muutamassa päivässä syntymäpainon takaisin niin silti neuvola ohjeisti väh. 5h välit..Ei olla kyllä herätetty pikkuista syömään kun tuo 5h taitaa olla maksimi mitä tähän asti on nukkunut kerralla :)

Minulla oli kotona sairaanhoitaja/kotihoitaja 4-5 h kahdeksan päivän ajan synnytyksen jälkeen ja kätilöt tulivat kotikäynnille ensimmäiset kaksi viikkoa. Sairaalasta sai vinkit ensihätään, mutta lähdettiin synnytystä seuraavana päivänä. Kotona sain opetella imetystä ja vauvanhoitoa aivan ihanan kotihoitajan kanssa. Lisäksi äitini tuli auttamaan ja oli vertaamaton apu. Myös apunumeroihin olen soittanut ja sieltä on aina autettu ja rohkaistu.

Minua on myös kannustettu täysimetykseen ja täällä kanta on ollut, että täysimetyksessä maito riittää aina eikä korviketta ole edes tarjottu. Ehkä olen vain onnekas, koska minulla se on totta. Minusta jotenkin tuntuu, että Suomessa moneen kaveriini, joka olisi halunnut täysimettää, on iskostettu pelko maidon riittämättömyydestä heti sairaalassa, vaikka maito ei ole vielä edes noussut rintoihin. Täällä ei turhaan puututa mihinkään, vasta jos tulee ongelmia, ja vaikka aluksi se tuntui turvattomalta, nyt tykkään kyllä tästä luonnollisuuden suosimisesta.:)

Meillä alkoi torstaina kunnon rintaraivarit. Ikää kuusi viikkoa. Luin netistä että aika yleisiä juuri kuuden viikon iässä tulevat raivarit. Ei jokakerta kuitenkaan kun syö vaan yleisimmin iltaisin ja aamuisin. Tosi turhauttavaa kun tietää että toisella on nälkä muttei ala syömään kun muutaman imun jonka jälkeen alkaa hirveä huitominen ja pään heiluttelu + itku. Tiedän että pullosta ottais mutta yritän itsepintaisesti syöttää rinnasta välillä taukoja pitäen. Toivottavasti on pian ohi menevä vaihe.

Täällä kyllä myös täysimetykseen kannustetaan ja juurikin painotetaan, että oma maito riittää useimmiten. Mua vaan ottaa päähän se ylitse vuotava lapsentahtisuuden kannattaminen. Siis joo, totta kai lapsentahtisesti, mutta itse ainakin meinasin joutua ihan kadotukseen ohjeilla "tissi suuhun aina kun itkee", "ei tuttia ennen 3 kk ikää"

Yksi yö mennyt tutin kanssa ja ihan oikeesti... voiko yö olla tuollainen? Meillä on ihan uusi vauva täällä ja äiti on nukkunut yli 6 tuntia! Imetysrumba yöllä ei kestänytkään 3h vaan syömisen ja tutti-totuttelun kanssa yhteensä YHDEN TUNNIN. Kiitos universumi! Lapseni on huutanut yli viikon kaiken ajan hereillä ollessaan, oikeastaan heti syntymästään saakka tuo meininki ollut enemmän tai vähemmän. Ja nyt, itkuja on kyllä mutta niihin on toinenkin lohtu kuin äiti! TUTTI!!

En tieda onko mahdotonta kuvitella, etta voisi parjata kokonaan ilman tutia?? Mina en kuulemma siita pienena valittanyt. Jos tutista kuitenkin taytyy vierottaa 6:n kk:n iassa ettei se vaikuta suun / kitalaen /hampaiden muotoon niin meilla ei ainakaan toistaiseksi ole ollut tarkoitus kayttas tutia vaikka yksi sellainen tuli pullojen kylikiaisena.

Ei ole mahdotonta, itse en ole koskaan syönyt tuttia. Ei myöskään veljeni, joka oli pahimman luokan koliikkivauva. Mutta jos lapsella on kova imun tarve, tutti on täysin hyvä juttu! Meille se toi helpotuksen, sillä pojallemme tissi oli ainoa lohdun tuoja ja sen kautta söi paljon ilmaa ja ähkyyn asti maitoa.

Juu meillä kans 2v esikoisella vielä öisin tutti eikä kyllä oo vaikuttanut mihinkään eikä minkään kehitykseen. Tästä kun hän alkaa tottumaan tähän uuteen tilanteeseen, et pikkuveli on tullut jäädäkseen ni sit aletaan vierottaa yötutistakin :)

Oli pakko laittaa tästäkin ukkelista kuva, 3 vko ikää ja vähän on hämillään sitterissä. Ihanasti taustalla noi sähköjohdot :P että mä vihaan noita kaiken maailman piuhoja, en tiiä miten me saadaan noi sähkölaitteet asennettua ku alkaa konttaukset yms.

Liitteet

• CAM00671.jpg
    CAM00671.jpg
    948.3 KB · Katsottu: 43
Kiitos Etanainen vinkeistä! Olen pumpannut kyllä ja ehkä tulee nyt vähän enemmän maitoa itseltä.

Olen vaan tosiaan vieläkin hämillään siitä että kun hän roikkuu tississä sen aikansa ja sen jälkeen silti syö pullosta sen 60ml tai yli niin miten hitaasti sieltä voi sitä maitoa valua vai miksi näin? Koskaan ei ole tyytyväinen pelkkään tissiin.

Etanainen: Minä en ole itse koskaan huolinut eikä esikoisenikaan koskaan huolinut tuttia. Hyvin on pärjätty. :)

Kaveri sai tänään oman nyyttinsä - ihan tippa linssissä, kun omat muistot niin vielä pinnassa :) hienon isänpäivälahjan sai tuo perhe pienestä tytöstä.

Oltiin tänään miehen porukoilla, ja serkukset pääsivät tapaamaan toisiaan (3- ja 1-vuotiaat taaperot). Nyt vaan vähä pelottaa, et ilta saattaa olla itkuinen, kun kaveri on ollut taas vähä ylikierroksilla - paljon uusia ihmisiä ja infoa. Nyt nukkuu kyllä, ja hyvä niin, mutta saas nähdä miten iltapalan jälkeen. Ite jotenkin kanssa ihan raato, vaikka mitään ihmeellistä ei ole tänään tullut ees touhuttua. Kai nää "sukukokoukset" aina raastaa... onneksi seuraava isompi tapahtuma on vasta 13.12. kastejuhlan merkeissä (:

Hemppuliina - meilla kun kokeiltiin molempia yhta-aikaa niin aina soi pullosta lisaa kun siita tuli niin helposti ja sitten viela puklasikin. Mieheni alkuun epaili ettei maito vaan riita minulla ja meilla meinasi tulla vahan kismaa siita ennen kuin katilo sanoi etta maitoa tulee hyvin ja noin 15-20min syoton pitaisi riittaa. Nyt maitoa suihkuaa kiitos tihean pumppaamisen vuoksi, jota siis tein alkuun. Meidan vauva syo nyt 5-20min kerrallaan ja imee tissistakin niin nopasti, etta usein saa hikan ja puklauttelee liikoja maitoja. Eli ainakin saa riittavasti.

Kuinka pian vauvan kanssa uskaltaa lähteä vaikkapa asioille kaupungille? Eikös ulkoilun suositus ole että alotetaan vartin ulkoilulla ja pikkuhiljaa pidennetään, vai kuinka? Hoitaja sanoi vain että jos on pakkasta niin sitten ulkoilemaan vasta 2 viikon iässä, muuten voi mennä ulos tästä muutaman päivän kuluttua jo... Meillä nämä asiat vasta edessä, sillä huomenna pääsemme kotiutumaan sairaalasta <3

Me oltiin kotiutumisesta seuraavana päivänä ulkona pienellä kävelyllä :) Kesti kyllä kauemmin ku vartin, mut oli melkeen 15 astetta lämmintä ni en kokenu pahana :)

Takaisin