Vauva-arkea

Minä niin ihailen tuota Mymmen rentoa asennetta vauvojen hoitoon :D voi kun itsekin oppisi olemaan stressaamatta siitä, mitä ammattilaiset, kirjat ja muut sanovat/ohjeistavat. Go with the flow ja opi lukemaan lastasi vois olla mulle nyt opin paikka.

Ollaan nukuttu pojan kanssa vierekkäin alusta asti ja sama linja jatkuu. :) En ole kierivää tyyppiä. Hyvin menee yöt, kun ei tarvitse pomppia ylös sängystä. Tämä toimii meillä.

Juu, ja täällä perhepeteillään. En mä raaski ees yrittää toista äippäboksiin työntää saati pinnasänkyyn. Varmaan vielä kolmekymppisenäkin sit äidin ja isän välissä... :) noh ei, mietin et joskus tuossa puolenvuoden iässä sitä pinnasänkyä sitten kokeilemaan, mutta ei mitään paineita asian suhteen. Ite nukuin äitini vieressä tosi pitkään... ala-aste ikäisenäkin vielä, oli vaan tila ongelma ja kaipa mä oli niin äidin perään.

Meillä oli eilen illalla todella harvinainen tunnin kestävä raivari kohtaus. Poika söi hetken ja sen jälkeen se alkoi. Yritin tämän tunnin aikana välillä aina imettää mutta muutaman imun jälkeen huuto jatkui tissilläkin. Ajattelin että kyse on vatsasta..hyssyttelin, jumppailin jalkoja massun päälle, taputtelin, silittelin, röyhtäytin, kanniskelin eikä mikään auttanut. Mieheni sitten ehotti kun taas yritin tuloksetta imettää että pitäiskö yrittää pullosta jos pienellä onkin vaan nälkä. Annoin pullosta 50ml koska oli kuitenkin rinnasta imenyt jonkin verran...siihen rauhottui ja nukahti. Uskon että poitsu ei jaksa imeä illalla niin paljon kuin tarvitsee ja siksi ei nukahda helposti. Muutamana iltana olen yrittänyt nukuttaa ja aina kun on nukahtanut syliin niin herää samantien kun nostan omaan sänkyyn. Tarpeeksi kauan sitä jatkuen oon sitten antanut lisäksi hieman pulloa niin on nukahtanut samantien.Eilen oli siis sama homma mutta poitsullakin ehti mennä hermot ku tyhmä äiti ei tajunnut mitä toinen yrittää kertoa :)

Voisko Triina sulla olla sama että pieni ei vaan saa tarpeeksi imettyä ja siksi kiukkuilee?

Papuliina, voi hyvinkin olla mahdollista! Aionkin siksi tänään kokeilla tuota lisämaitoa. Toi sun teksti kuulosti kyllä hyvin meikäläisten iltahommilta.

Tänään poitsu vetäs 3h päikkärit ulkona 14-17 ja on nytkin tosi uninen. Miksei tää voi olla yön meininki??

Meillä neuvolassa sanottiin, että äiti vaistoaa kyllä vauvan vieressä olon, eikä kierähdä unissaan tämän päälle. Vaikka eipä se taida auttaa, jos itsestä tuntuu toiselle. Tuskin kukaan uskaltaa lähteä ihan vain kokeilemaan tuon kommentin perusteella.

Myös tupakoivasta ja alkoholia nauttineesta puhuttiin samoin, niin kuin täällä joku jo mainitsi.

Meillä jäi perhevalmennuksesta vauvan hoito-osuus käymättä, kun poika syntyi päivää ennen sitä. :D Mutta hyvin on mennyt näinkin, enkä ole panikoinut oikeastaan vielä mistään muusta kuin siitä, että jos maidontulo loppuu aiemmin.

Meille on neuvolassa ja synnärillä puhuttu aika neutraalisti perhepedistä yhtenä vaihtoehtona, ei ole tuomittu eikä tuputettu. Meidän neiti ja minä nukumme paremmin vierekkäin, mutta sitten isukki taas nukkuu huonosti - tai pakenee sohvalle. Saadakseni vauvan jäämään omaan pinnikseensä, hänet pitää sylissä nukuttaa riittävän sikeään uneen, ja se taas tarkoittaa mulle enemmän valvomista yösyöttöjen välillä... Tällä hetkellä teen niin, että illalla laita pinnikseen, ekan syötön jälkeen saa jäädä mun viereen.

No miten se yö sitten meni? Sehän meni niin, että korvikkeen avulla poika nukkui noin kaksi tuntia (känisten koko ajan, jonka vuoksi itse sitten en osannut nukkua) jonka jälkeen imettelin ja toimin huvituttina reilu kolme tuntia. Siinä itsekin nukahtelin poika rinnalla. Annoin yöllä 60ml korviketta vielä lisää, siihen ei vauva taintunut vaan jatkoi kitinää ja käninää ja välillä suoraa huutoa. Imetin, imetin, imetin.... sitten noin 30min-1h pätkissä aamukuuteen. Pidin pojan vieressä koko yön, kosks olin itse niin väsyksissä. Mies vaihtoi kehotuksestani sohvalle nukkumaan.

Nyt poika nukkuu sitterissä, mutta uni on nyt, kuten yölläkin, ihan älyttömän levotonta. Jannu känisee ja vinkuu ja vispaa koko ajan. Kapaloista tuo houdini rimpuilee irti hetkessä.

Päivällä menee hyvin, poika saattaa tosiaan ulkona vetästä kolmekin tuntia zetaa. Mitä tapahtuu yöllä? Miksei hän nuku?

Meillä olisi huomenna häät, joissa olen kaasona. Olen sellaisessa väsymystilassa, että koko hääjuhla ahdistaa. Vauva tulee itkemään koko ajan.

Nyt on mennyt viides yö lähestulkoon nukkumatta. Täytyy myöntää että olen aikamoisessa sumussa.

Triina, tainnuta se kaveri pullolla :D siis annat niin paljon omaa maitoa tai korviketta et on kanttu vei... meillä mies osaa homman, ite oon jotenkin "ei saa liikaa antaa" ettei maha tuu kipeeksi... jne...

Ai niin, meillä imurointi tai rintapumpun ääni rauhoittaa - nukahtaa niihin. Ei tosin ehkä yöllä kannata imuroida, mutta ite pumppailen, niin poika nukahtaa.

Oli taas aamuvirkku ja hillu tossa 3 tuntia (känisi ja heilui), annoin siis sataa milliä (ja alle)... sit tulee mies ja antaa sen 150 ml ja nyt nukkuu. Eli yhteensä 06-09 aikana meni se ~200ml korviketta ja mun maitoa ~100... eli kyllä syödään.

Niin, kyllä mullakin alkaa olla sellainen olo että tolla jätkällä on ihan pohjaton nälkä. Pissaa ja kakkaa tulee kyllä siihen malliin, että rintamsmaito riittää. Painokin nousee ja vaatteet jäävät pieniksi, eli kasvua on. Mutta eipä ole tyytyväinen millään vauveli. Mun mielestä jää nälkäiseksi neljänkin tunnin imetysmaratonin jälkeen.

Joo ne on suursyömäreitä nämä meidän rakkaat :D meilläkin kyllä syödään niin että oon välillä ihan huuli pyöreänä että TAASKO :D

Triina, enpäs nyt muista minkä ikäinen teidän pieni on mutta voisiko olla tiheän imun kausi? Jos on, niin silloin on hyvä jos hän syö yöllä kun se lisää eniten maidontuotantoa. Eihän se tietenkään lohduta väsynyttä äitiä mutta tiheän imun kausi kestää yleensä vain muutaman päivän max.

Meilläkin alkoi yhdessä vaiheessa ähinä ja ininä ja puhina ja vispaaminen mutta jotenkin olen nyt tottunut siihen ja osaan kuulostella lapsestani, milloin hän oikeasti tarvitsee lohdutusta tai tissiä. Usein kuitenkin hän vain liikuttaa ilmaa suolistossa eteenpäin tai on vain herkemmän unen tilassa. Nykyään yöllä pystyn jatkamaan uniani pienestä ääntelystä huolimatta. Kaikkeen tottuu :D myös lapsi!

Niin ja vielä mietin, että voiko lapsellasi olla vain kova tarve imeä. Ylipäätänsä. Silloin tutti on aika hyvä vaihtoehto. Meillä toimii nukkumaan mennessä kun iltasyöttö on tehty. Sitten vaan tuttia suuhun ja takas jos tipahtaa tai sylkee pois eikä ole vielä nukahtanut. Tämä vaihe voi kestää 30min-1h mutta toimii lopulta ainakin meillä :)

Lisämaito voi jollekin auttaa iltaitkuihin, mutta toisilla oon kuullut, että korvikkeesta olo on vaan mennyt huonommaksi... Mutta kokeilemallahan se selviää oman vauvan kanssa.

Meillä oli viime yö toistaiseksi hankalin (vauva nyt 1,5 vkoa). Yritin siirtää pinnikseen alkuyöstä, mutta siitä ei tullut yhtään mitään, vaan sain nukahdettua itse aina vartiksi, kunnes vauva jo herätti... Loppuyön sai olla vieressä, ja muutama tunti meni hyvin, mutta sitten jo kuudelta tyttö heräsi eikä mikään enää kelvannut. Ja vielä aamunkin oli pikkuinen vaikea saada viihtymään tai nukahtamaan. Nyt viimein nukkuu rinnan päällä, enkä edes yritä enää siirtää sänkyyn...

Villivadelma, meillä tulee pojalle sunnuntaina kolme viikkoa täyteen. Tiheän imun kautta olen epäillyt, nyt jatkunut tosiaan viisi yötä jo. Tosi paljon pulauttelee nyt myös, kokeilen jättää disflatylin pois jos johtuu siitä. Tuntuu että pulauttaa kaiken minkä syö.

Meillä ei tuttia huolita yhtään millään. Imun tarve on ihan jatkuva tyypillä, mutta tutti saa aikaan raivarin. Ollaan kokeiltu erilaisia tutteja ja sitä on tarjonnut niin isä kuin äitikin. Mutta ei.

Triina pystyisitkö jättämään valvomisen enemmän miehen kontolle ens yönä? Vai onko teillä sama kuin meilläkin, että kämppä on niin pieni, että herään joka tapauksessa.. Voisit imettää yöllä kerran tai kaksi ja muuten mies antaisi korviketta tai pumpattua pullosta..? Ajattelin vain, että pystyisit nauttimaan ystäväsi häistä edes hieman. :)

Kyllä me ainakin kokeillaan että mies valvoo. Toivottavasti osaan rauhoittua nukkumaan! Mä luulen että koko mun epätoivo johtuu ihan pelkästään univajeesta ja kaikki näyttäisi paljon valoisammalta jos saisin nukuttua sikeää kunnon unta edes muutaman tunnin.

Triina ja myös kaikki muut: Imetettävä vauva voi kätistä mahakipuaan yötä-päivää, koska on allerginen jollekin äidin syömälle ruoka-aineelle (esim. maitoproteiini, kananmuna, viljat tmv.) Kahvihan on vauvan mahalle tosi kivulias myös ja siitä jo luovuinkin. Niin ja huom. jos maitoproteiinille on allerginen, niin sitten ei kaupan korvikkeetkaan sovi. Täytyy olla esim soijapohjainen korvike. Tuli mieleen, että tämäkin asia kannattaa punnita jossain vaiheessa jos kätinä ei tahdo loppua millään.

Takaisin