Vauva-arkea

Meillä nukutaan yössä viisi tai kuusikin tuntia. Ensimmäisinä öinä nousin herättelemään poikaa syömään neljän tunnin välein, mutta sitten tulin siihen tulokseen että kyllä hän herää kun nälkä tulee. Eritoten kun poika on terve, eikä mikään pienikokoinenkaan, niin en näe tarpeelliseksi ja niin neuvolastakin sanottiin :) vähän vatsan kipristelyjä ollut ja jännittääkin aloittaa d-vitamiinitipat, jos ne pahentavat masuvaivoja entisestään :/

meijän vauva sai sitä sinivalohoitoa sairaalassa, jouduttiin olemaan ylimääräinen yö sen vuoksi laitoksella. Meillä seurattiin vauvan keltaisuutta monta päivää ennenkuin alkoivat edes koko kokeita ottamaan vaikka lapsi oli ihan selvästi keltainen, todella väsynyt ja huonosti syövä :/ onneksi asia korjaantui kuitenkin vain vuorokauden mittaisella hoidolla ja päästiin kotiin ! :)

tsemppiä tepsukka90 !

Minä nukuin 2,5 tunnin päikkärit tänään! Ja viime yönä 4 tuntia putkeen!

Onneksi, koska nyt meneillään vauvaraivarit... Tyttö on itkenyt tänään paljon, nytkin pää punaisena kakkavaipan takia. Huoh. Tarkka kaveri. :) Mies on niin ihana, laulaa vaihtaessaan vaippaa.:)

vastavirrassa, haha! Kuulostaa tutulta! Eilen meni kaikki vaatteet vaihtoon - pukluaivastussarjan (?!!) jaljilta oli kamaa siis joka paikassa. Ja puklua siis todellakin lensi aanennopeudella ja kaaressa. Onneksi oli rillit paassa, vaikka nakyvyys oli puklusuihkun jalkeen heikko. ;)

Osaako joku kertoa saako saunaan mennä jos alakerrassa on tikkejä? Synnytyksestä reilu pariviikkoa ja hinku saunaan olisi kova, itse en muistanut ollenkaan kysyä neuvolassa tänään :D

Kiitos villiVadelma ja Tipitii :)
Eilen tuli uudet tulokset ja keltasuus on tippunut vähäsen mutta kuitenkiin tippunut ja ensimmäistä kertaa ilman valohoitoa ! Näin onnellinen ollutkaan vähään aikaan! :) Jospa nyt oltas voiton puolella. Ensiviikolla käydä vielä verikokeita ottamassa.
Mukavan aurinkoinenkin oli ilma tänään niib nautittiin pojun kanssa olohuoneessa auringonvalosta :) Ristiäisiäkin tänään pystynyt kunnolla miettimään, mitenkäs teillä muilla on ne valmistelut? :)

Elllanen jostain eppari-keskusteluista muistaisin lukeneeni, että saunassa saa käydä kyllä. Pitää vaan muistaa suihkutella hyvin. :)

Mulle jäi vaan mieleen, että saunaan ei saa mennä kun on vielä reitti kohtuun auki. Eli niin kauan kun jälkivuotoa tulee saunaa ei suositella tulehdusriskin takia. Mutta jos vuoto on lakannut, en osaa pelkistä tikeistä sanoa.

En osaa sanoa, saako mennä vai ei, mutta jos mieli tekee, niin itse menisin lievään lämpöön hetkeksi. Jos siitä ei tapaa tee, niin tuskinpa riski kotisaunassa on valtava. Riskit kannattaa tiedostaa ja se, että lämpö kiihdyttää maidontuotantoa ja verenvuotoa ja saattaa saada sinut todella väsyneeksi. Varoituksen sananen vain, että muista levätä, keho on ollut todella kovilla ensin raskauden aikana ja sitten synnytyksessä. Vaikka mieli tekisikin tehdä kaikkea, kuuntelemalla kehoa tiedät kyllä, mihin rahkeet oikeasti riittävät.:)

Se väsymys voi tulla myös viiveellä. Olin ekan viikon tosi energinen, mutta äitini pakotti lepäämään - onneksi. Väsymys tuli kolmannen viikon alussa, kun aloin rentoutua. Onneksi apujoukot olivat täällä ja sain levätä. Ja niin klisee kuin se onkin, niin nyt nukun kun vauva nukkuu ja voin paremmin.:)

Tuo edellinen oli siis yleisviesti, ei pelkästään Elllaselle.:)

Minä kävin esikoisen synnytyksen jälkeen kyllä saunassa tikkien ja jälkivuodon kanssa. En tosin muista kuinka kauan synnytyksestä oli, mutta istuin punaisen pyyhkeen päällä vuodon takia.

Vauva-arjen keskella tahan on tultu: Kaikki hommat jaavat kesken ja viestittelen tanne yleensa oisin imetyksen aikana. :) Nyt on menossa harvinainen aamuteehetki niin etta vauva tuhisee sylissa ja katselemme asuntoja netista. Yleensa olemme jo menossa ulos tahan aikaan, aamulenkille, mutta tanaan olen vasynyt. Taytyy iloita arjen pienista iloista, kuten pitkasta, keskeytyksettomasta aamupalasta. On tama niin iiiihana lapsi. Miten osasimmekaan tallaisen luoda? <3

Jahas, nyt tuli puklu yopaidalleni eika rattia tietenkaan nakopiirissa... Koskahan opin??

Onko muilla aivan järjetöntä yöhikoilua? Yöllä herään siihen, että hiki valuu... Aamulla onkin vuorostaan kylmä kun hiki on kuivunut. Lakanat pitäis tällä menolla vaihtaa päivittäin mutta arvatkaa jaksaako :)

Muuten menneet yöt nyt hyvin. 4 tunnin pätkiä nukutaan. Yöunille mennään siinä 22-23 maissa ja aamulla noustaan päivän rientoihin vasta 10-12 aikaan :D Toivottavasti rytmi jatkuu samanlaisena. Minulle ainakin sopii hyvin tällainen.

Villivadelma - meidan synnytysvalmennuksessa puhuttiin tasta ja sanottiin, etta naa on niita jalkioireita joista kukaan ei puhu. Ylimaaraiset nesteet lahteet. Mina olen niin turvonnut, etta voin kuvitella hikoilevani ihan hirveesti synnytyksen jalkeen, mutta toisaalta se on hyvaksi.

Mä jouduin esikoisen synnytyksen jälkeen vaihtaa sairaalassa kolme kertaa yössä omat vaatteet ja sitten kotona nukuin pyyhkeen päällä kun hikoilun niin paljon, se oli jotain ihan järjetöntä.

Ilmeisesti mulla ei ole ylimääräisiä nesteitä, kun ei ole hikoiluakaan. Poitsu toimi raskausaikana mun lämpöpatterina, eikä ollut koskaan kylmä. Nyt taas iltaisin on kotona viileää ja tekee mieli kiskoa villasukat jalkaan. Lämmittää hyvin, kun ottaa poitsun syliin. :)

Aika jännä fiilis, kun ei tarvitse kuin ajatella pikkuista, niin maito nousee.. En ennen ymmärtänyt, että se olisi ihan tällaista.

Joo, todellakin on ollut sita yohikoilua! Ja nyt on viela esim. kavellessakin tai seurustellessa. Yhtakkia tulee ihan jarkyttava hiki. Johtuu hormoneista. Tosi kiva, kroppa luulee menopaussiksi varmaan...

Takaisin