Vauva-arkea

Joo tuo seurustellessa hikoilu! Vieraita kun tulee tai neuvolassa käydessä soijaa pukkaa myös. Ihan jo hävettää :D

Täytyy testata tuota pyyhkeen kanssa nukkumista. Hyvä vinkki!

Oon kuullut, että pyyhe on kiva senkin takia, ettei hiosta niin paljoa, kuin lakanat.

Kesäisin porukka viilentää pyyhkeet pakastimessa ennen nukkumaanmenoa. Nyt se kannattaa ehkä jättää väliin tai saa hikoilla rintatulehduksen kanssa..

Olen onnistunut valttamaan suurimman osan stressaamisen sudenkuopista enka ole pakkomielteisesti edes haahuillut vauvan ymparilla (viela...). Hyva mina. Mutta nyt se pakkomielle sitten iski: stressaan vauvan paan muodosta. Ikaa on kohta kuukausi ja vauveli suosii selvasti tiettya paanasentoa ja kaantaa paansa siihen vaikka mita tekisin. Paa kaantyy aina poikkeuksetta oikealle. Nyt olen mielestani loytanyt paasta kohdan, joka on tasaisempi kuin muualta, mika vain lietsoo stressiani. En halua lapseni paan olevan epamuodostunut!

Vauveli viettaa aikaa paivisin mahallaan, selallaan, pystyssa, paan suuntaa vaihdetaan jatkuvasti, jne. Yritin laittaa kiinnostavia esineita sankyyn vasemmalle puolelle, mutta ei auta. Nukkuessaan vauva itse kaantaa paansa oikealle, aina ja poikkeuksetta. Taalla on myos sanottu, ettei vauvaa muuten saa nukuttaa kuin selallaan, mutta siina tapauksessa on ihan sama miten paan asettelee - se kaantyy aina oikealle. En voi kuitenkaan yokausia valvoa lapseni vieressa ja kaantaa hanen paataan vasemmalle.

Vinkkeja, anyone?

Täällä taas suositellaan, tai ainakin suositeltiin sillon kaks vuotta sitten, kyljellään nukuttamista. Uskon, että kumpikin asento ihan yhtä hyvä vauvalle, kunhan ei mahalleen pistä nukkuun. Ni jos kokeilisit nukuttaa vasemmalla kyljellä pikkusen useemmin ku oikeella tai selällään? :)

Myös meillä sairaalassa ja neuvolassa ohjeistettiin nukuttamaan kyljellään. Meidän vauva kyllä kellahtaa välillä itsestään selälleen mutta ei kai sekään niin kamalaa ole. Kyllähän ne automaattisesti pitää päätä jommalle kummalle puolelle käännettynä niin ei voi puklaukseenkaan tukehtua...

Just lueskelin vauva-kirjasta, että selällään olis paras nukuttaa (kätkytkuoleman riski pienenee). Jännä että neuvolasta ja sairaalasta ohjeistetaan eri tavalla... Mutta kai tärkein on, että ei vatsallaan.

Mites muut ootte nukkunu vauvan kanssa? Perhepedissä vai vauva omassa sängyssä? Me ollaan nyt ekat viikot menty perhepedissä mutta ajattelin siirtyä pinnasänky meidän sängyn vieressä -systeemiin.

Kaveri opiskelee terveydenhoitajaksi ja sanoi myös tuosta selällään nukuttamisesta ja kätkytkuolema-riskin pienenemisestä. Heillä oli siis koulussa puhuttu siitä. Meillä nukutaan siis nyt selällään, eikä tuo taitaisi kyljellään pysyäkään. Ja hyvin löytää puklut pihalle selällänkin, kun pää kääntyy kuitenkin jommalle kummalle puolelle.

Sairaalassa käsitin että ensimmäiset päivät kyljellään, koska vauva on voinut niellä lapsivettä ja se pääsisi sitten helposti ulos.

Libra - mites sitten jos vauva nukkuu esim paivalla kantoliinassa...siina ois ainakin eri asennossa. Ostin ebaysta kayytettyna tanaan kari me - kantoliinan viela baby bjornin lisaksi. Taalla tota kari me- liinaa suositellaan taalla kovasti ja voi jopa imettaa kavellessa. :eek:

Me ollaan oltu nyt reilu vuorokausi vauvaperhe. Huhhuh kuinka on mahtunut huolta jo tähän. Vauva oli hirmu punainen eilen, joka viittaa bilirubiiniarvojen nousuun. Ei muuta kuin verikokeita ottamaan, kaikki kunnossa. Mutta hoitaja täällä sairaalassa esitti asiat minulle sillä tavalla että hermostuin ihan kokonaan hänelle. Hän puhui koko ajan, että "meillä on nyt tämä tilanne" ja "arvot ovat nyt hyviä, mutta ne voivat nousta" jne jne. Muiden hoitajien ja lääkärin mukaan ei ole mitään "tilannetta". Vauvaa vain seurataan tarkasti, koska minä olen rhd-negatiivinen.

Syöminen alkaa nyt sujua! Jee! Nännit tulivat kipeäksi ja luulin että pojan imuote olisi väärä. Hoitajan mukaan ote on kuitenkin oikea, ensisynnyttäjänä nännit vaan kipeytyvät herkemmin.

Onko teidän vauvoilla se pissa tullut ekan vuorokauden aikana? Meillä ei ole vielä pissa tullut, kakkaa kylläkin useampi lasti. Lääkäri ei siitä pissasta ollut vielä mitenkään huolissaan. Toivottavasti pian lirahtaa!

kyllä meillä muistaakseni tuli, mutta paskavaippaa vaihdettiin sairaalassa useemmin kuitenkin, ja meillä vaikutti sekin varmaan ku pojalla oli biliarvot korkeella niin tuli sitä bilikakkaa kauheesti :/

mikähän ihme tätä meijän poikaa vaivaa ku joka ilta ollaan vähintään kaksi tuntia hereillä ja oikeestaan vaan huudetaan ja syyään, sylissä kyllä rauhottuu mutta jos maate laittaa nii huuto alkaa.. mikään ei oo vikana, tarkistetaa vaippaa ja syötetää kymmeneen kertaan sinä aikana.. siltiki vaan huuto tulee :o voiko olla maha kipeenä?
Oon vaihtanut korvikkeen merkkiä tuttelista nanniin koska tutteli teki sen että yön aikana paskottiin vähintään 5 kertaa semmosen ruokalusikan verran ( joskus enemmän) ja se aiheutti ihan selvästi mahakipua, sitte vaihdoin nanniin ja nyt ei enään huudeta niin paljon mutta paskaa taas ei tuu niin paljon, muutaman kerran päivässä vaihdetaan kunnon vaipallisia :o tää toistuu joka ilta, päivisin kyllä nukutaan, syyään ja ollaan hereillä ilman sen suurempia itkuja mutta ku ilta ja yö tulee niin johan aletaan huutaan :D rupeaa äitilläki olemaan jo samallaisia itkukohtauksia, eilenki märisin koko sen melkeen kolmetuntia mitä tääki huusi :D

Hei kaikille! Täällä viisi päiväinen vauveli juurikin imetyksessä imetystyynyllä tässä sylissäni. Kyllä hän tämä poika syö usein, mutta sitten myös nukkuu välissä useammankin tunnin. Pissaa tulee reilusti, että eiköhän maidon tuloni ole ihan riittävää. ;)

Triina: Kuulostaa ihan samalta kuin meilläkin: Kakkaa tuli heti syntymän jälkeen ja useammasti syntymäpäivänä ja seuraavana päivänä. Pissaa ei tullut ihan heti seuraavana päivänä. En muista enää minä päivänä sitä tuli 1.kerran oisko ollut 3.pvä?

Tipitii: meilläkin ilta on nykyään hereilläolo aikaa. Alkuilta menee yleensä ihan katsellessa maailman menoa mutta mitä lähemmäs keskiyötä lähestytään, niin johan alkaa kitinä ja itkuisuus. Rinta maistuu tiheästi eikä kelpaa kuin tietty asento, jota aina sitten etsitään (sekä isä että äiti). Oon miettiny kanssa, että olisko ilmavaivoja... Mutta positiivista on, että hän kuitenkin tähän mennessä on aina väsähtänyt ja rauhoittunut jonkin ajan kuluttua.

VilliVadelma nukkuuko vauva sitten hyvin yöllä ku syö tiheesti iltasin? :) Meidän äiti puheli, että mä olin semmonen et illalla valvoin ja söin koko ajan, mut sit nukuinki koko yön syömättä. Tankkasin siis yötä varten. Semmost ei valitettavast ainakaa esikoisen kohdal tääl päin näkyny....Saas nähd miten tän toisen kans käy ku sielt nyt vaan tulis!

Ensimmäinen yö kotona... Oli aika raastava, vauva oli ihmeen levoton, kunnes nukahti joskus kahden aikaan ja nukkuikin sitten puolille päivin ihmeemmin heräämättä (syömään toki).

Meillä vauva pissassa ja kakkasi mun päälle heti kun tuli maailmaan, siis aivan välittömästi. Sama linja jatkunut. Voi siis olla tyytyväinen (: ja ollaan nyt päästy jo vauvakakkaan (eli keltaista ja haisevaa).

Päädyin nyt sitten menemään sekä korvikkeella että omalla maidolla (pumppaus), ja toivon mukaan rinnat vähän tottuu tähän touhuun ton pumppauksen myötä ja pääsen imettämään.

Mitäs muuta, ihmeen helposti on kaikki sujunut, oma nukkuminen on vaan jäänyt. Osakseen sairaalastressikammon takia ja toisaalta sen, et jään pöljöttämään pikku miestä. Vauvan tuoksu on kyllä niin huumaava :)

Meillä ei vielä ole vaavi syntynyt, mutta käytiin viikonloppuna miehen veljellä kyläilemässä ja sylkyttelemässä 1kk vanhaa pojua. Heiltä saatiin vinkkiä, että kannattaa kokeilla kapalointia jos vaavi itkee iltaisin vaikka olisi syönyt ja vaipat vaihdettu. Heillä kapalointi auttanut monena iltana rauhoittamaan pojun uneen.

Vauva voi itkea myos laheisyyden/aidin kaipuuta, informaatiotulvaa ja vasymysta. Tai ainakin niin olen tulkinnut, etta minun lapseni sita itkee, kun kaikki on periaatteessa hyvin, mutta itkettaa. Joskus itkuisuus kestaa puoli tuntia (useimmiten), joskus tuntuu, etta koko paivan. Toisinaan taas nukkuu koko paivan, paitsi ruoka-ajat, joskus taas on hereilla ja tyytyvaisena seurustelee. Etta on itkupaivia, unipaivia, seurustelupaivia. :)

Itkupaivina olen huomannut, etta rutiini auttaa kummasti. Paivalla vaunulenkille ja illalla ennen nukkumaan menoa kylvetetaan (vaikka itkisikin kylvetettaessa), sitten ruokaa, lapsi kapaloon ja sylitysta - toimii aina! Tyyppi tipahtaa jossain vaiheessa ja kaikki paasevat nukkumaan. :) Ja pahimpina itkupaivina lammitan sangyn valmiiksi alumiinipulloilla (joo, tama on hollantilainen tapa, josta Suomessa ei ole kuultukaan).

P.S. Myös jumppapallolla pompottelu on hyvä keino - tutti suuhun ja boingboing! Tyllinen rauhoittuu pian.:)

Muokattu viimeksi:
Joo, meillä nukutaan sitten kyllä pitkät unet kun yöunille vihdoin nukahdetaan. Esimerkiksi viime yönä nukahti lopulta yhden maissa ja heräsi syömään seuraavan kerran vasta puoli kuuden aikaan. Sen jälkeen nukkui taas kolmen tunnin pätkän. Äiti kiittää vaikka ilta onkin kitinää :)

Mutta kuten Libra totesikin, on erilaisia päiviä, eikä oikein tässä vaiheessa voi tietää miten päivä ja yö tulee menemään.

Oon saattanut tän kirjottaa tänne jo seitsemään kertaan, en oo ihan varma.. :D Mutta meillä pari ensimmäistä yötä olivat levottomia ja niihin syy oli ilmeisesti se, että pinnasänky oli liian suuri ja avara pienelle. Onhan tuo kohtuun verrattuna varmasti jättimäinen. Eli juuri pienempi nukkumapaikka, kapalointi, unipussi..

Iltaitkut vaikuttaa myös olevan melko yleisiä. Meillä tankataan yötä vasten niin, että syödään pari-kolme kertaa hieman tiheemmin ja nukutaan sitten noin 4 tuntia. Se on meillä vieläkin se pisin unipätkä, mutta ihan kohtuullinen sekin!

Takaisin