Vauva-arkea osa 2

Ekan kerran omat rintsikat päällä. Jännää! Onneksi mahtuvat päälle kun joudun ostamaan niitä alusvaateliikkeistä pääosin. Vähän tyhjältä tosin tuntuu, mutta kuulemma se rintavarustus tästä ajan kanssa vähän täyttyy. Ja nyt huomaan myös, että onpa mulla paljon paitoja! Ihan liikaa itse asiassa ja pitöisi viedä uffille.
 
Ooh, ei oo enää järjettömän pitkää aikaa siihen, kun saa taas laittaa ihan minkä vaan paidan päälleen! :) Ja nimenomaan muutakin, kun nää samat, jotka on pyörineet ympyrää viimeset puoli vuotta!
 
Voi, omia rintsikoita on kyllä ikävä. Treenatessa mulla tosin on urheilurintsikat päällä, eikä todellakaan tekis mieli luopua niistäkään treenin jälkeen ja laittaa näitä lötköjä imetysliivejä päälle. Normipaidat mulla on olleet kyllä käytössä koko ajan. Nooh, ei tässä nyt enää niin pitkään ole tätä jäljellä :)
 
Nyt ollaan Suomessa minun vanhemmilla. Lennettiin pojan kanssa kahden ja lento meni hyvin. Poika nukkui sekä noustessa etta laskiessa. Automatkalla poika nukkui tunnin ja sitten valvoi. On ollut ihmeellistä miten helppoa poikaa on ollut nukkuttaa ulos. Ostimme käytetyt rattaat myös vanhemmilleni maalle. Muutoin on mennyt hyvin, mutta äitini tällä kertaa ärsyttää. Kun anoppi asui meillä 7 viikkoa niin hän paasasi että älä pue liikaa vauvalle ja Englannissa varoitetaan kätkyt-kuolemasta ja liian kuumassa nukuttamisesta. No nyt sitten äitini paasaa etten laita vauvalle riittävästi päälle nukkuessa. Siis vahdin kuin haukka lämpötilaa ja pidan sen noin 19 astetta, jota Englannissa suositellaan ja puen pojalle bodyn ja potkupuvun yöksi sekä laitan virkatun peiton kaksin kerroin hänen päälleen ja jos vielä tuntuu niin laitan fleece-peiton lisäksi. Poika on aikamoinen hikikalle ja isokokoinen. Englannissa ohjeistetaan, että vauvalle puetaan yksi kerros enemmän kuin itselle. Minusta tuo yöpukeutuminen on riittävää ja pojalla ei ole kylmä. Käydessäni pojan kanssa viimeeksi rokotuksia saamassa suomalainen hoitaja sanoi, että sinähän puet pojan kuin Suomessa ja vihjaili että laitan liikaa päälle. Siis en oikein tiedä mitä uskoa....

Ollaan nyt pojan kanssa vanhemmillani 2 viikkoa ja kesällä 5 viikkoa. Mitenkähän vielä joudun äidilleni rajoja esittämään, että hän antaa minun hoitaa poikaa omalla tavallani.
 
Etanainen: minun oma äitini höpöttää myös tavastani pukea poikaa.. Pojalla on kuulemma koko ajan liian vähän vaatetta päällä. Meillä kans poika hikoilee helposti ja hänelle tulee kunnon hiki jos ulkovaatteiden alla on enemmän kuin body, potkarit ja sukat. Äitini mielestä näiden vaatteiden lisäksi pitäisi olla vielä lisää vaatetta vaikka poika ui hiessä lisävaatteiden takia. Varsinkin kun meillä kotona lämpötila on useamman asteen viileämpi kuin vanhemmillani. Olen sanonut monta kertaa äidille että kyllä minä lapseni tiedän ja sen myös kuinka paljon sille pitää vaatetta laittaa että tarkenee.. Ei vaa uskota vaa jankataan vastaan :/
 
Voi vee, et mul alkaa kiehuu ko tost vauvan vaatetuksest naputetaan! Mul on anoppi tällane. Se pukee AINA lisää vaatetta pojalle ku se tulee. Ja joskus ku esikoinen oli vauva ja istu syöttikses ni se oli ihan kauhuissaan ku poika istu kesällä siinä sortsit jalassa. Äkkiä joku peitto sinne tuolin ja pepun väliin ettei vaan tuu kylmä. Mitenköhä ihmeessä ollaa pärjätty kahden lapsen kans sillo ku hän ei oo paikal... Kumma ku ei oo jo jompikumpi saanu keuhkotautii ku on nii vähän päällä. V*ttu.
 
Täälä kun ei eriksee oo tuota kakkapalstaa :D niin kysympä tässä että vaikuttaako korvike tavaran väriin,nytkun oon pääsääntösesti korvikkeelle siirtyny niin vihreen mustaa kakkaa tulee.. sillonkun tulee.. ite yhistäsin sen siihen kun vielä vähän aika sit oli keltasta.
 
Lupu: meillä teki vihreen mustaa kakkaa NANin korvike. Kannattaa varmaanki kokeilla jotain muuta merkkiä kuin mitä oot nyt antanu :)
 
Nannin HA:ta oon antanu ja justkun sitä suostuu ottamaan,tarkottaako se että merkki ei siis sovi?
 
Ootko kuinka kauan antanu sitä? Jos vatsa toimii kuitenkin ok niin ei heti tarvi luovuttaa. Pari viikkoa kestää suolistolla tottua.

Meillä on nyt pojan vatsa ihan järkyn kovana. Huusi tässä illalla pari pätkää eikä millään irtoa kakatsu. Ihan pieniä papanoita saanut ähellettyä :sad001
 
Sain vauvakerhossa yhdeltä äidiltä vinkiksi antaa tuoretta päärynää kovaan vatsaan ja meillä on ainakin toiminut! Mutta siis nimenomaan tuoretta, ei sosetta.
 
Meilläkin yhä painitaan tuon kovan vatsan kanssa. Juurikin noin menee, että poika huutaa kovasti ja tekee pienen kivan kakan. Välillä tuntuu mallasuute auttavan, mutta taidan hakea levolacia, kun ei se kyllä kunnolla auta. Peräruiskeita ei haluaisi antaa, ettei suoli totu niihin. Levolaciin ei pitäisi voida tottua. Toivottavasti on ohimenevä vaiva, koska pahasti ummettaa taapero tai koululainen voi kyllä olla melkoinen ongelma itselleen ja vanhemmilleen. Onneksi vielä ei taida olla syytä suureen huoleen kun kyse voi olla vaan nopeasta ruokavalion muutoksesta, johon maha tottuu
 
Oonkohan nyt parisen viikkoa antanu korviketta kun tätä imetystä lopettelen,kerran päiväsaä saa rintaa jos täydet.

Me annetaan lääkärin määräyksestä levolaccia jokapäivä 5ml kun ei kakka irtoo (viikon välein 3kk alkaen) just noita järkyttäviä huutokohtauksia ollu,niihin on ainankin auttanut. en tiiä sit kun levolacci jää tauolle, kaksi viikkoa annetaan ja sit kai loppuu,mutta ei oo suoli alkanu toimimaan "omatoimisesti"
Kakkaa oottelen tässä että minkävärinen tulee :D
 
Kovia pipanoita täälläkin pusketaan... Oon nyt koklannu parina päivänä luumuu, katotaan rupeek auttaa. Esikoinen sai mallasuutetta vauvana ja levolacia nyt taaperona ku hänellä on usein vatsa kovalla
 
Nii ja koska niit rokotteita on saanu, sekin vaikuttaa. Meille tuli rokotteista n.viikon-puoltoista jälkeen sellasta vihreetä kakkaa pari kertaa. :)

Meillä käytetää NAN ja on sopinut.
Apua, mihkä aika menee kun saa alkaa vaihtaa sen ykkösen kakkoseen?!! :)
 
Mä oon antanut säännöllisesti vähintään joka toinen päivä luumua ja joka soseen jälkeen hörpyn vettä. Masu toimii suht hyvin, ei oo ollut itkukohtauksia ollenkaan. :)
 
Takaisin
Top