Vaunut

Mäkin oon semmosta systeemiä miettinyt et sais sen kaukalon matkarattaisiin.. On kuulemma ihan tosi kätevä systeemi mitä oon tutuilta kuullut...

Meillä saa kuupan kytkettyä vaunuihin. Aika vähän tuli sitä käytettyä, kun mua mietityttää pienen vauvan ergonomia, jos on pitkiä aikoja usein kaukalossa. Ei tee vauvan hennolle selälle kovin hyvää. Joskus kuulin jostain, että lääkärit kiroaa tuota keksintöä, kun vauvan olis parempi nimenomaan maata vaunuissa kuin kököttää kaukalossa.

Ja vielä mainitsen siitä vauvan huonosta asennosta kaukalossa. Elvytetty jonkun verran hengettömäks menneitä vauvoja kun kaukalossa on niin huono ergonomia. Eli vain pakolliset auto matkat kaukalossa, muuten vaunuissa.

Oho!! En oo Lempinen tiennyt, että onko NOINKIN vakava juttu!!:eek: Nyt en sitäkään vähää ylimääräistä kiikuta kaukalossa. Hui....!!

Sit kun on vielä niitä vaunuja/rattaita, joissa on lähtökohtaisesti se pelkkä runko ja vauva kulkee kaukalossa all the time. Hui kauhistus.....:wideyed:

Ootko Lempinen ollut itse mukana vai huhu puheita kuullut? En ole ikinä moisesta kuullut keneltäkään.

Itse ollut mukana. ja eihän tää nyt semmonen juttu oo että näin ihan sata varmasti kävis, mutta ihan muistutuksena.

Apua Lempinen! En oo kuullut ikinä tollasesta, mutta miksei. Meillä kyllä esikoista kuljetettiin kaukalossa maksimissaan tunti kerrallaan autossa, ja sitten tauko ja vauva syliin. Eli ei makuutettu turhaan tuntitolkulla ihan pientä siellä kaukalossa.

En kyllä allekirjoita sitä että olisi erityisen kätevää tuo matkarattaiden runkoon kiinnitettävä kaukalomahdollisuus.. Mä en nää missä tilanteissa sitä tulisi käytettyä? Esikoisen kanssa mentiin kauppaan niin otettiin ne kaukalokärryt, tai jos niitä ei ollut, niin vauva kaukalossaan suoraan ostoskärryyn. Kylään kun mentiin, niin kannettiin vauva kaukalossaan suoraan sisälle ja takaisin autoon. Kaupungilla voi pyöriä vauva kantoliinassa tai kantorepussa... Ja meneehän vauva oikeissa rattaissa sitten kun osaa istua, eli puolen vuoden jälkeen ihan kätevästi. Meillä oli matkarattaatkin joissa sai selkänojan ihan makuuasentoon, ja sitä käytettiin kun poika oli noin 3kk ja siitä eteenpäin.

edit: ja mun tänhetkiset lempparivaunut on Mutsyt! Uusi tuttavuus mutta rakastuin! Pakko varmaan ostaa :)

Niin.. En mä muuta tiedä kun että muutama tuttu kehunut että on ihan kätevät ollut just esim kauppakeskuksessa jos ei jaksa aina yhdistelmiä raahata mukana/ hankala saada autoon mahtumaan. Kai se on vähän käyttäjästä kiinni minkä kokee käteväksi sit.

Mäkin oon vähän noita Mutsyja katellu sillä silmällä :)

Mä en kyllä usko tohon kaukalojuttuun. Tai uskon, että niin on käynyt.

Mut mä uskon myös että siinä taustalla on oltava jotain muutakin, että näin on käynyt tai sitten sitä lasta on pidetty siinä oikeesti koko ajan.

Jos itse nyt lähtisin vaikka parin tunnin shoppailureissulle lapsi kaukalossa (ja välillä tulis varmaan otettua hetkeksi pois) niin en usko että siitä mitään vakavaa seuraus. Tai ainakaan ole kovin yleistä (toisaalta eihän se tartte kun sen kerran paskan tuurin...) kun noita kuitenkin myynnissä ja mun käsittääkseni on "laillisia"?

Mua kauhistutti kun käly nukutti keskimmäistään kaukalossa ihan päiväuniakin vauvana:wideyed: siis et se ressu oli oikeesti tosi paljon siinä.

Oon timantin kanssa samaa mieltä, kuulostaa jotenkin tosi uskomattomalta, että täysin terve vauva on yht'äkkiä elvytettävänä, kun on kaukalossa ollut. Lisäks, kun en ole koskaan ennen kuullut eikä missään varoiteta moisesta.

Se asento siinä voi olla semmonen että rinta painuu ja hapensaanti heikkenee. Tästä muistaakseni jotain tutkimuksia tehty.
Mutta edelleen, jokainen tekee niinku haluaa ja onneks tää on melko harvinaista. :)

Suosittelen Emmaljungan Edgejä, meiltä tosin joutaa myyntiin noi nykyiset, kun tarvitsee hommata tuplat kun lapsille tulee niin pieni ikäero, sniifsk, en tiedä raaskinko luopua.. ! :( Meillä siis nyt tämännäköiset (https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net...=8c8decf738ca5c9b42970e544f5007c0&oe=556F041A) ja oon kyllä tykänny, koppakin on ihanan iso ja vauva mahtui sinne aina 8kk ikään asti, kesähelteilläkin ilmastointi pelitti kun pohjassa on se ilmastointiräppänä ja ilma pääs kiertämään kun tuo koppa on tosiaan tilava :)

Heh, ihana kun mä taas luen ketjua ja vastaan johonkin tyyliin sivulla kuus olleesseen pohdintaan, ja nyt kun luin loppujen sivujen keskustelua niin hyvin hyppää toi oma kommentti silmille, hyvä minä ! :D

Mutta tuosta kaukalojutusta niin en kyllä itse pidä vauvaa kaukalossa hetkeäkään kauempaa kuin on tarvis, on erittäin epäergonominen ensinnäkin, enkä epäile hetkeäkään Lempisen kertomuksia.. tässä yksi artikkeli jossa maininta aiheesta, lähde tietty ei ehkä se paras mutta varmasti löytyy muitakin jos jaksaa etsiä ! http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288336096170.html

Täällä myös pohditaan kovastikin näitä vaunuasioita. Arvonnan alla on EL Edge Duo (rungon saa myös kääntyvillä etupyörillä), EL Super Nitrot ja sitten Oran Jet 3in1. Näissä on ainakin omien tutkimusten mukaan isot nuo kääntyvät etupyörät ja pitäisi loskassakin päästä kulkemaan. Orassa mietityttää onko tuo koppa liian pieni.. Ja Oran vaunuihin ei ilmeisesti saa runkoon kiinni kuin Oran turvaistuimen, enkä sitten taas niistä ole kuullut mitään hyvää. Toisaalta mietityttää, täytyykö sitä turvaistuinta saada siihen runkoon kiinni. Hinta taas on Oran positiivinen puoli!

Itsellä on myös tuo päähänpinttymä saada valkoiset tai mustavalkoiset vaunut, tämä myös rajoittaa vaihtoehdoissa :rolleyes:

Takaisin