Vaunukeskustelu

Esikoisella oli Cresentin (?) luonnonvalkoset yhdistelmävaunut jotka ostin käytettynä (ei oo todellakaan varaa laittaa satasia kärryihin) ja nyt sillä on Gracon kolmipyöräset juoksurattaa (lime-ruskeet). Sitten kun tietää kumpi tulee voi paremmin perehtyy näihin vaunuihin :)
 
Olen mieltynyt Stokken Xplory-yhdistelmiin, yhtään sen enempää vielä vertailematta mitään keskenään. PK-seudulla asuvana myös uskon näillä pärjäävän talvellakin. Siihen sitten maxi-cosin kaukalo. Nämä suurimmat hankinnat ostetaan uusina, sänky jne käytettynä. Idea on myös säästää muutama euro hommaamalla nämä ulkomailta. :)
 
Meillä on kahdella ekalla muksulla ollut Hartan Topline S -yhdistelmät vm.2008/2009, piti valita silloisen auton takaluukun perusteella, nuo täytti kriteerit "kääntyvät eturenkaat ja mahtuu takakonttiin". Ovat laadukkaat ja tosi kevyet työnnellä ja käännellä vaikka pikkusormella. Näppärät ahtaissa paikoissa ja esim kerrostalossa kun pitää päästä hissistä tai ovesta ulos nopsasti. Ainoastaan pahimpina talven +0 -asteen lumisadekeleillä lumi pakkaantuu etupyöriin ja jumittaa ne, mutta niin näyttää tekevän muidenkin vaunujen pienille etupyörille. Tuollaisia lumipäiviä ei osunut viime talvelle yhtään ja uudempiin Topline S:iin saa lisävarusteena isot talvipyörät, jotka ratkaisevat ongelman. Oon menny noilla metsäpoluillakin joten ihan hyvin pärjää enkä vaihtaisi raskaisiin kääntymättömiin pyöriin. Hartiat jumittuis jos pitäis aina kääntäessä nostaa etupyörät ilmaan, varsinkin kun kyytiläisellä alkaa olla enemmän painoa.

Hartan Travel system -kaukaloadapterikin ostettiin vaunuihin ennen esikon syntymää, osoittautui yhdeksi turhakeostokseksi, matkarattaat ja kaukalo ovat toimineet paljon paremmin autoilukäytössä. Onhan noi oikeat vaunut kuitenkin isot ja raskaat mukaanotettaviksi. Matkarattaina Ora Jovi io:t, joihin Britaxin kaukalo on mennyt kyytiin "selkä menosuuntaan" ja pysynytkin kyydissä ilman mitään adaptereita, se rattaiden turvakaari estää kaukaloa putoamasta. Ei ehkä valmistajan suositus, mutta rattaita myyneessä liikkeessä vinkkasivat ja meillä toiminut hyvin :) Ja noissa matkarattaissa saa selkänojan täysin makuuasentoon joten toimii pienelläkin vauvalla ja just se kaukalo menee hyvin siihen päälle, kun selkänoja makuuasennossa.

Kiva olis, jos pärjäis noilla kärryillä vielä tulevan pikkukolmosenkin kanssa, mutta keskimmäiselle ja kuopukselle olis tulossa 1v8kk ikäeroa niin varmaan tartteis olla joku sisarusratkaisu. En ole vielä testaillut mitään vaihtoehtoja käytännössä. Leveät, vierekkäin istuttavat sisarusrattaat ei oikein innosta. Oliskohan jostain Britax B-Dualista mihinkään?

Jos olis liikaa rahaa niin ostais varmaan Bugaboo Donkeyt :P
 
Mua suorastaan vähän ahdistaa ensikertalaisena tää vaunujen miettiminen, kun valikoima on niin loputon, eikä niistä mitään käytännössä tiedä. Asutaan kaupungissa, eli asvaltilla varmaan paljon kuljetaan, mutta toisaalta ihan vieressä on myös Keskuspuisto, jossa ois hiekkateillä kiva tehdä vaunulenkkejä. Autoa ei oo ollenkaan, eli sen suhteen ei tartte miettiä, mutta esim. ratikkaan tulis vaunut hyvin mahtua. Lisäks asutaan hissittömässä kerrostalossa, joten vaunuja saattaa välillä joutuu kantaa, jos vaikka välillä haluis parvekkeella nukuttaa. Siitäkään ei mitään käsitystä, tulisko olla pehmee vai kova koppa - mihin se vaikuttaa? Sitten pitäis myös esim. miettiä, onko kannattavampaa ostaa heti yhdistelmät vai ostaisko erikseen vaunut ja rattaat (onko hintaeroa?)...:confused2 Onneks tässä on vielä rutkasti aikaa tutkia ja miettiä.
 
toiveinen, jos me oltais jääty kerrostaloon silloin ku esikoinen syntyi niin mä olisin kyllä bongannu jostain käytettynä ja _super_halvalla sellaset parvekevaunut. (Asuttiin kans hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa.)

Ja meillä on täällä Helsingissä kaupunkirattaina matkarattaat (tyttö siis syksyllä 2v) ja sen verran oon ratikalla kulkiessani huomannug et tosi harvoilla on sellasia "perus suuria" vaunuja (mitkä esmes meillä on maalla) vaikka olis pikkunenki vauva kyydissä, vaan käytännöllisintä on todellaki että rattaat/vaunut on sirot. Välillä kun ratikassa on kolmetkin rattaat yhtäaikaa... Uskon myös et Keskuspuistoon pääsee kyllä melko helposti millä vaan kärryillä, ellei nyt oo ihan sellaset halkasijalta 8cm sateenvarjorattaat. Tai pääsee niiläkin mut ehkä vaivalloista voi olla.. :D

Ja suosittelen kyllä ihan kaikkia käveleen suoraan johki lastentarvikeliikkeeseen ja veteleen siellä rundeja eri malleilla että saa ees pienen tatsin, ja samaten kertoon myyjälle minkälaisessa ympäristössä vaunujen kaa ois tarkotus köpötellä. Sit vaa pokerilla kiitos hei ja ostaan kyseiset kärryt mistä ite mielii, paitsi tietysti jos haluaa liikkeestä ostaa.
 
Olen ajatellut hankkia vanhempieni luokse yhdet vaunut, jotkut halvat mutta sellaiset millä voi kulkea pihasta uloskin. Siellä kuitenkin käydään todella usein, niin ei tarvitsisi vaunuja kuskata autossa. Autoon pitäisi mahtua pari koiraakin vielä perään, niin mitä vähemmän tarvitsee vaunuja kuskata, sen parempi :) Kotiin hankin jotkut vähän paremmat, mutta nekin aion ostaa käytettyinä.

Aiemmin kirjoitin, että olen iskenyt silmäni Hartan Toplineihin (S tai X) tai Gessleineihin. Uutena intoiluna on tullut Brio Smile tai Happy. Enemmän ehkä Smilet. Hartanit kuitenkin edelleen ykkösenä listalla tällä hetkellä, koska koirien takia olisi paras olla tukevat vaunut vaikka ne ehkä hieman isot ovatkin. Smilet olisi siinä mielessä hyvät, että ajatuksissa kuitenkin ensi kesäksi hankki jotkut näppärät rattaat. Tuskin isojen vaunujen ratasosalla kauheasti kesällä kuljetaan. Tai sitten hankin kesäkäyttöön jotkut käytetyt kärryt erikseen.

Elokuun alussa olisi kesäloma ja ajattelin silloin mennä ihan ajan kanssa kiertelemään noita lastentarvikeliikkeitä ja kruisailemaan pitkin käytäviä vaunuilla.
 
Haettiin tänään käytetyt yhdistelmävaunut. Pireus Lux merkkiset. Tiedä sitten millaiset on käytössä, mutta nuin päällisin puolin näyttää hyviltä.. En jaksanut perehtyä yhtään merkkeihin vaan vaatimukset oli että on kova vaunukoppa, jykevät, ei mikään hempula, isot pyörät joilla hyvä mennä täällä maalla ja helppo pistää kasaan.. nuo vaatimukset ainakin täyttää. Ja oli hyvät työnnelläkkin kun tuossa tiellä menin edestakas :)
 
Tutekit on ihan hyvät hinta/laatusuhteeltaan :) ainoa että, itse en ostaisi tutekin omaa kaukaloa. En luottaisi sen turvallisuuteen. Vaikuttaa heppoiselta ja suojattomalta. Mutta jos minmi arvostat sitä ominaisuutta, että saat kaukalon kiinni vaunurunkoon, niin tutekiin menee myös maxi-cosit :) tietty hinta maxi-cosissa on reippaasti suurempi. Mut turvakauklo on kuitenkin asia mistä mun mielestä ei kannata säästää :)
 
Meillä käytössä baby joggerin city selectit ja on kyllä olleet 100% hintansa arvoiset(maksoivat kyllä hunajaa...) mutta voin suositella lämpimästi sekä maasto että kaupunki"ajoon" jos haluat sirot, takakonttiin mahtuvat sisarrusrattaat:)
 
Me ollaan käyty nyt vähän kahteleen vaunuja ja päädytään luultavasti Emmaljungan Duo Edge Combiin. Ollaan torista kateltu käytettyjä ja muutama hyvännäkönen siellä olis myynnissäkin :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on esikoisella Ora Taiga-yhdistelmät pehmeällä kopalla (vie vähemmän tilaa kun ei käytössä). Ne on just sellaset joka maaston rattaat, ilmakumit ja painavat ku mitkä. Keskustassa ei hyvät. Muuten ei moitetta mutta tavarakori on onnettoman pieni koska rattaat on matalat. Just tuon tavarakorin vuoksi haluaisin vaihtaa toisiin mutta ei olisi oikeastaan varaa huvikseen alkaa rattaita vaihtamaan. Tuplia tuskin tarvitaan kun esikoinen ei nytkään rattaissa viihdy, on vauvan syntyessä 2 v 2 kk. Tietääkö joku saako noihin Taigoihin seisomalautaa?
 
Löytyykö netistä mitään hyvää sivustoa, jossa vois raksittaa, mitä vaunuilta kaipaa, ja sit se antais jonku listan? Tällaista mä kaipailisin, tosiaan kun en vaunuista mitään tiedä enkä mitään kovin ihmeellistä osaa edes vaatia! Sen verran oon selaillu, että oon kiinnostunu brion vaunuista ja mallista go/go next..
Asutaan kaupungissa eikä niillä varmaan missään kovin kummosessa maastossa tulla taapertamaan, puistoissa ja kävelyteillä. Sais olla kevyet, autoon pakattavat ja nelipyöräiset.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Emmaljungalla ainakin on niitten kotisivuilla sellanen missä voi vertailla. Luulis että muillakin merkeillä sit ois tollanen?

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Käytiin viime vkolla katselemassa vaunuja ja mennessä ei ollut mitään tietoa mitkä olisi meille sopivat. Myyjä esitteli hartaneita, jotka tuntuivat hyviltä mutta aivan liian kalliit. Seuraavaksi esitteli baby joggerin minit, joihin saisi recaron kaukalon kiinni ja yhdellä kädellä kasaan. Ne osottautuivat liian pieniksi vanhemmille. Sitten vuorossa oli baby joggerin elitet, joihin saisi myös vaunukopan mutta tulisi liian kalliiksi meille. Mutta elitet ja pehmeä kantokoppa oli meille sopivin ku rattaat käy vielä 5 vuotiaalle ja ovat tarpeeksi isot vanhemmille, kaukalon saa kiinni adapterilla ja kasaan yhdellä kädellä. Sopivat siis miehellekin käyttöön, eikä tarvitse kuunnella valitusta.

Sent from my HTC One X using Vau Foorumi mobile app
 
Me tosiaan sieltä torista ollaan etitty vähän käytettyjä. Oon miettiny et pysytään siinä 600-700€ nurkilla. Mies löys nyt halvat city crossit missä tulis ihan hyvä pakettikin mukana, 550€..
Mielummin ostetaan vähän käytetyt ja halvemmat vaunut kun että laitetaan yli tonni kiinni uusiin :) Riippuu tietenkin minkä merkkiset ostaa, mutta mies sano heti eräitten vaunujen kohdilla että noita ei ainakaan kun tuntuvat niin hepposilta. Sen takia ehkä ollaan päädytty tähän merkkiin :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Vaunuihin yli 800€ on meille liikaa. Nyt katsellut baby joggerin elitet menisi 5 vuotiaaksi asti, joten niiden 650€ hinta tuntuu kohtuulliselta ku pärjää vaan niillä paikassa ku paikassa, lisäksi viel 100€ varusteisiin ja adapteriin. Mieluiten kuitenkin ostetaan uudet ku käytetyt koska ei oo takuita sun muita turvia jos hajoaa.

Sent from my HTC One X using Vau Foorumi mobile app
 
Me ostettiin esikoiselle (-11 syksyllä) Brion perusvaunut kovalla kantokopalla käytettynä hintaan 100€. Se oli loistava hankinta, jolla päästiin hienosti ensimmäiset 8kk. Vaunut olivat myyjän mukaan -04 ja niistä oli myös kuitti mukana, mutta, kun niistä katkesi yksi muovinen osa jonka vaihdatutimme sitten Baby Style nimisessä liikkeessä, ihmetteli liikkeen pitäjä vaunujen mukamas ikää. Sanoi että kyseisellä kuosilla on valmistettu ehkä sinä vuonna vaunuja mutta puolestaan itse ratasosa oli paljon vanhempi kun siltä ajalta. Sama se, vaihto-osana kävi myös uusien vaunujen osa, joten vaunut itsessään siis toimivat loistavasti vaikka ikää oli ehkä sen 10 vuotta. Vaunut olivat tummansiniset, hieman harmaaseen sävyttyvät haalistumisensa vuoksi.
Kuitenkin takaraivoon jäi kaivelemaan se, että ne ovat todella vanhat. Kateus iski jostain syystä vaunulenkeillä kun ohikulkijoilla näki ihan uusia vaunuja. Teimme siis taktisesti toisen hankinnan ja siirsimme vanhat Briot mummulavaunuiksi, jossa palvelivat siellä tähän kesään asti kunnes kesällä rengaspuhkesi ja vaunut siirtyivät vihreämmille laitumille. Vaunut olivat isot ja vauvalla oli tilaa niissä. Pienemmän auton takakonttiin ei mahtunut, joten mekin vaihdoime silloin alussa jo farmariin suosiolla.

No ne toiset vaunut olivat Emmaljungan City Crossit (miten lie kirjoitetaan), jotka olivat nekin käytetyt, maksoivat 100€ ja väriltään maitokahvin väriset. Hirveän hyvä hankinta. Niissä ei sitten enää ollutkaan kantokoppaa mukana, mutta me emme sitä tarvinnutkaan. Renkaat oli isot, täyttä kumia, niin ei tarvinnut murehtia puhkeamisesta. Rattainahan niitä siis on käytetty koko ajan ja käytetään edelleen pitemmillä lenkeillä. Tavaratila alla on pieni verrattuna Brioihin, koska ne olivat vaunuina korkeammat. Mutta useaan eri tasoon säädettävä työntöaisa on hyvä, koska mieheni on pidempi kuin minä ja monet muut vaunujen lykkijät puolestaan lyhyempiä kuin minä. Sopivat siis jokaiselle. Olisko nämä vaunut olleet vm. -08 jos ehkä oikein muistan.

No nyt kuitenkin, kun mummulavaunut meni kaatikselle tarvii nykyiset vaunut sitten siirtää sinne ja ostimme keväällä kolmannet vaunut (tuulimun aikaan) ystävältäni joka tyhjensi nurkkia. Maksoimme 150€ vaunuista, joiden mukana tuli kahdet renkaat joista toiset oli normaalit ilmakumit ja sen lisäksi erilliset kääntyvät eturenkaat, pehmeäkantokoppa (testataan onko yhtä hyvä kuin kova...), sadesuoja ja hyttysverkko. Vaunut oli pesty ja tiedän niiden olleen hyvässä säilytyksessä. Merkki on tuo joku saksalainen (oletan) Gesslein.

Itse olen sitä mieltä että vaunut uusina ovat kohtuuttoman hintaisia. Tietysti ne joilla on varaa laittaa useita satasia kiinni niin hyvä homma, mutta vauvan myötä on niin paljon muitakin hankintoja. Mutta sitten taas kun miettii, niin onhan meilläkin palanut nyt vaunuihin jo 350€ rahaa, kun kolmannet ovat kierrossa. Nämä uusimmat siis ovat -09 vuodelta. Eli eivät vieläkään ihan pränikät. Mutta jos uudet vaunut ovat sen 699-899€ niin kyllä muutamat saan vielä ostaa ennen kuin tuon summan saan täyteen. Uusina itse siis en ostaisi market vaunuja niiden kestävyyden vuoksi.

Vaunuissa tärkeimpänä omasta mielestä on:

- irrotettava kantokoppa (ilmeisesti itsestäänselvyys) jotta nukkuvan vauvan voi sitten vaikka kerrostalossa kantaa portaita pitkin parvekkeelle tms.

- säädettävä aisa, koska tuuppaajia on eri mittaisia joka perheessä

- riittävä väli työnnettäessä että joka askeleella ei potki vaunujen alasäilytyslokeroa

- puhtaus (ei kosteissa tiloissa säilytettyä, koska on "homevaara")

- se että se miellyttää omia tarpeita. Toiset tarvitsee isommat renkaat maastoon, toiset tarvii kääntyvät pyörät kaupunkiin jne. Jokaisessa kaupassa olen kärryineni mahtunut kulkemaan vaikka isoja on ollut, mutta yksi supertärkeä asia on se, että mahtuuko ne autoon ja millä vaivalla.

Jaarittelua lounastauolla :)
 
... ja se muoviosa joka meilä Brioista hajosi on kai yksi yleisimmistä mikä menee. Se on siellä alhaalla joustamassa renkaiden aiheuttamaa heilumista ja tärinää. Vaihto maksoi muistaakseni 20€ osan kanssa ja kesti noin 10min.
 
Takaisin
Top