Vaunukeskustelu

T_

Oman äänensä löytänyt
Se suurin hankinta. Ootteko jo ehtiny miettiä, millaset rattaat ostatte/ suositellette? Ostatteko käytettynä vai uutena?

Ite oon vähä meinannu nopeella vertailulla ostaa uutena(Eka lapsi,toiv.ei viiminen) yhdistelmävaunuja, Brio Happyjä kovalla kopalla, joten kokemukset/ajatukset Happyist kiinnostaa ainaki mua kovasti. Asutaan maalla ja liikutaan varmasti pururadalla ja muilla metsäpoluilla, joten meillä ne pyörät on tosi tärkeet. Ilmeisesti isoja ilmakumipyöriä suositellaan tällaseen tarkotukseen?

Moni, oma siskoniki, hehkuttaa Emmaljungaa, mutta ulkosesti ne ei miellytä mua ollenkaa, eikä tuntunu kaupassakaa ihan omilta, vähä kömöiltä. Mutta laadukkaat ovat varmaanki.
 
Meillä on juurikin nuo Brion Happyt kovalla kantokopalla ja oon näin 10 kk kokemukselma niihin todella tyytyväinen! Toimii maastossa ku maastossa, kesällä ja talvella. Meidän vaunuissa on teleskooppiaisa, toimii meillä hyvin, kun ollaan pitkiä, saa ottaa kunnon askelia. Kestävät ovat olleet, ilmakumirenkaat saa helposti irti ja niihin saa helposti lisää ilmaa pyörän pumpulla. Esikko mahtui n. 7 kk ikäiseksi vaunukoppaan, sit tuli pituus vastaan, nyt nukkuu vaunuissa valjaisiin köytettynä. Ison tilan vie auton peräkontista ja on aika raskaat, mut niin taitaa noi yhdistelmävaunut yleisestikin olla. Kaupungilla noi on vähän kömpelöt, kun ei oo kääntyviä pyöriä, mut me pääasiassa kuljetaan tääl maalla. :D Tavarakori alla on aika tilava. Meil kävi viel hyvä tuuri, ostettiin edellisen sesongin poistuva väriyhdistelmä (mustat ruskealla kopalla) alesta ja maksettiin noista vaivaiset 500 e. Mä en myöskään emmaljungista tykännyt, vaikka niitä kaikki niin hypettää...
 
kiva kuulla! Onks Teil miuk kuitenki ihan normi Sedan vai farkkumallinen auto? Nuo kolme negatiivist asiaa taitaa olla melko ainoot, mitä on tullu vastaan nettiä selatessa. Brioja täällä päin ei oo kaupoissa, joten en oo päässy niitä livenä kokeilee (toisella siskolla on tosin ne ja kovasti kehu)

ajattelin kans, jospa syksyllä Sais jotain vanhaa kuosia edullisesti. Sen takia mietinki näitä näin aikasin, et voin vertailla hintoja ja kyttäillä tarjouksia rauhassa sit aikanaan :)
 
Toinen auto normi sedan ja toinen farkku, molempiin mahtuu pyöriä irrottamatta hyvin. :) Mut vakuutti myös se, että briolla on kuulemma sama runko ollut käytössä vuosia, se on ollut niin toimiva. Hyvä jousitus noissa on myös, ei töyssyt haittaa. Joo noi sesonkivärit ym. on mun mielest ihan naurettava juttu, vaikka tiedänpä äitejä jotka on lykännyt vaunujen hankkimista, et saa seuraavan vuoden upouutta kuosia. :D Mulle kelpas vanha. :wink Ostettiin nuo joskus heinä-elokuussa. Me ostettiin nyt esikolle puistorattaiks käytetyt brion ponyt, ne on myös ihan loistava klassikkomalli vähän isommalle lapselle.
 
kiva :) ite meinasin jotain tosi klassista ja ajatonta väriä/kuosia, mustaa tai tumman harmaata. Menee sit useemman vuoden, sekä pojalle ja tytölle sekä miellyttää silmää pidempäänkin
 
Jep, samasta syystä päädyin tuohon ruskea/musta-yhdistelmään. Eikä näy lika, kun väkisinkin vaunut nuhjuuntuu. :)
 
Meillä Gesslein F3, mutta vanhempi malli ja valkoista nahkaa. On 3-pyöräinen yhdistelmävaunu ja meillä kantokassilla. Eturengas kääntyvä ja iso, jonka ansiosta helppo kulkea myös täällä maalla, kun ei ole asfalttia, vaan kivikkotiet ja talvisin aamupäivästä auraamatta. Hieman kyllä epäilin tuota ennen ostoa, mutta tuo renkaan koko se sitten vaikuttaa oikeasti. Tarvittaessa eturenkaan voi myös lukita (esim. lumessa ehdoton). Ilmakumirenkaat valitsin juurikin epätasaista maastoa ajatellen. Miinuspuolena tietty se, että joskus pitää niitä pumpata. Vaunuissa ei ole jousitusta eikä voi "hyssyttää", mutta kulkee mielestäni aika pehmeästi ilmakumirenkailla. Kuitenkin aivan huiput myös kaupungissa, ostoskeskuksissa (kääntyy yhdellä kädellä paikallaan ympäri) ja matkalla eli en ole tarvinnut erikseen matkarattaita. Menee pieneen tilaan ja kevyet. Onnistuu myös kääntää istuinosa vaikkapa lapsen istuessa siinä. Ja täytyy vielä mainita tuosta väristä, että ajattelin olevani aivan hullu antaessa turhamaisuuden mennä käytännöllisyyden edelle, mutta edelleen meillä on ihan siistinä pysyneet vaunut eli en kadu sitäkään. :D Näyttää kyllä nykyisin olevan muitakin ihania kuoseja, että saattaisin sen puitteissa johonkin toiseenkin päätyä. Kantokassissa neiti nukkui reilun vuoden ikäiseksi eli hyvin mahtui, vaikka näytti pieneltä ja epäilin sitä. Sitten ostinkin lämpöpussin. Aivan huippuostos sekin.

Minä en jostain syystä lämmenyt myöskään Emmaljungille, vaikka hyvät vaunut epäilemättä ovatkin ja monet niitä kehuvat. Olen vain itse ollut niin tyytyväinen noiden omien vaunujen monikäyttöisyyteen ja tosiaan siihen, että ei ole tarvinnut rahaa pistää erikseen esim. niihin matkarattaisiin, joista saa maksaa hunajaa, jos haluaa hyvät.
 
Muokattu viimeksi:
Olen naureskellut, että ihminen odottaa vauvaa 9kk sen takia että äiskä ja iskä ehtisi perehtyä kaiken maailman hilavitkuttimiin ja valita monista vaihtoehdoista just ne omiin tarpeisiin sopivat. Vaunut on yksi asia mikä on suorastaa jo päänvaiva. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon ympäriinsä ja mielipiteitä moninkertaisesti enemmän. Esim. kova koppa vai pehmeä kantokassi.

Mutta nyt muutaman viikon "tutkimuksen" jälkeen olen iskenyt silmäni joko Hartan Toplineihin (S vaihtopyörillä tai X) tai Gessleineihin (varmaankin F6). Tällä fiiliksellä olen mennyt nyt jo jonkin aikaa, mutta mieli voi kyllä vielä muuttua, koska en ole vielä käynyt missään kaupassa testaamassa miltä vaunut tuntuvat.
 
Mä koen IHAN PIKKUSTA paskaäiti-fiilistä, kun mä en esikkoa odottaessa perehtyny yhtään mihinkään vaunuasioihin, en ottanu mitään etukäteen selville tai muuta. Sitten käveltiin liikkeesseen (äitiysloma oli tuolloin jo alkanut eli laskettuun alle kk) ja sanottiin, että meille tulee vauva, ja samalla käynnillä ostettiin pinnasänky patjoineen, sitteri, vaunut, turvakaukalo ja jotain muuta vauvatavaraa. Meidän vaunut on myöskin Brion, mutta mallista ei oo kyllä hajuakaan. Hinta oli siinä 800e korvilla, ja myöhemmin oon miettiny että miks ei käyny mielessäkään kattoo käytettynä kun ois saanu varmaan moninkerroin halvemmalla. Toisaalta T_, on kyllä hyvä jos suunnittelee enemmän lapsia, että samat menis kaikille. Me tiedettiin tuolla reissulla odottavamme tyttöö, mutta värimaailmoihin se ei paljon vaikuttanu, vaunut on mustat/ petrolinsiniset. Mukana tuli myös kantokoppa ja ihana Brion fleecemakuupussi jota käytettiin likalla vielä viimetalvenakin lämmikkeenä rattaissa. Meilläkin on maalla oleelliset isot ilmakumirenkaat, kun on monttuista hiekkatietä paljon lähimaastossa. Meillä on lähimpään kauppaan 2,5km matkaa (ei tuu joka päivä käytyä - ainakaan kävellen) niin noihin mahtuu isotkin ostokset. Joo ja yhdyn myös tohon että vaikka on isot rattaat (meillä farkkuauto et sinänsä ei ongelmaa) niin on kevyet ohjattavat myös esimerkiks ostoskeskuksessa. Ja sit meille oleellinen juttu on myös säädettävä työntöaisa, mies on melkein parimetrinen ja ite oon tällanen 163cm..

Viimekesänä ostettiin lisäks käytettynä viidelläkympillä matkarattaat, jotka menee pienempään tilaan ja oli ulkomailla mukana. Nyt ne on meidän "kaupunkirattaat", on huomattavasti helpommat ratikassa tai muussa julkisessa ku isot rohjakkeet, jotka on sit maalla paremmat.
 
Meillä on ollut vanhat Briot käytössä. Mallista ei mitään hajua, kun en juuri välittänyt muusta, ku et saatiin jotkut vaunut.. Eli Lila-Auroran tavoin, tosin hain vaunut käytettynä Turun Pikku-Siilistä (lastentavarakirppis). Tiesin kyl sen verran ennestään vanhempien lasten myötä, ettei vaunuilla niin järkyttävän suurta merkitystä ole, käyttöikä kun on loppujen lopuksi todella lyhyt.. Nykyiset Briot saa siis meillä vielä palvella viimeisen taaperon tarpeita. Asutaan maalla kans, ni ei luultavasti kovin ketteriä rattaita tarvita ja tarve jää pitkälti omalla pihalla ulkoiluun ja nukuttamiseen. Sen sijaan olen yrittänyt bongailla tuollaisia travel system-yhdistelmiä käytettynä, mut aika hintsusti tuntuis olevan. Näitä himoitsen lähinnä siksi, et olis niin helpot kaupunkireissuilla. Sais vauvan suoraan turvakaukalossa rattaisiin ja sit kauppaan. Vastaavasti taas jos lapsi nukkuu autoon, ni saa jatkaa rattaissa uniaan, kun ei talvella oikein voi autoon jättää nukkumaan, jos kovat pakkaset sattuu. Sellasia pohdintoja omalta osaltani..

Sen verran voisin vinkata, et jos perheeseen suunnitellaan useampia lapsia tulevaisuudessa (eikä oo kovin tarkka, jos joka lapsella ei oo ihan uusinta mallia olevat vaunut), ni kannattaa sijoittaa hyviin vaunuihin. Ensimmäinen lapsi on hankintojen osalta aina kallein, mutta mikäli malttaa olla myymättä tavaroita (ja jos ne vanhat mallit vielä kelpaa), ni seuraavalle/ seuraaville ei sitten juuri mitään tarvi hankkiakkaan.
 
Meillä ei siis osteta nyt uusia vaunuja, sillä tykkään noista. Ostin mahdollisimman monipuoliset ja sellaiset sain kuin sainkin; ei muita rattaita. Ei ole kyllä ollut mitään moitittavaa.

Vaunuihin saa myös useamman merkkisen turvakaukalon napsautettua paikoilleen (adapterit piti ostaa, mutta ne kääntyy näppärästi alas, jos täytyy sitten laittaa ratasosa/koppa paikoilleen) eli kannattaa kysellä siitäkin mahdollisuudesta. On nimittäin tosi kätevä, kun voi siirtää kaukalossa nukkuvan vauvan suoraan autosta vaunuihin. Kaukalossa ei tosin suositella vauvaa pitkään pidettäväksi, mutta poikkeustilanteita kait ne tuollaiset ovatkin. Me ostettiin kans samalla reissulla vaunut ja kaukalo ja juurikin tuo yhteensopivuus otettiin huomioon. Meillä oli esikoisella Britaxin kaukalo. Kaukalon hankinta on nyt edessä, ku annettiin edellinen vaihdossa uuteen istuimeen vaihtaessa eli pitää katsoa, mikä malli tuohon vaunurunkoon passaa. Täytyy kyllä vielä todeta, että ilman tätä ominaisuuttakin olisi kyllä pärjännyt, ei niin älyttömän montaa kertaa hyödyntänyt sitä.

Käyttöikä vaunuilla on tavallaan lyhyt, mutta meillä nuo rattaat ovat olleet monipuolisuudessaan tosi kätevät, kun voi täällä maalla ulkoilla eli on tukevat ja silti tarpeeksi kevyet ja ketterät myös matkarattaina ja tosiaan vauva-aikana kun vielä sai sen kaukalon siihen. Neiti nukkuu edelleen päikkärit ratasosassa.

Esikoinen on vauvan syntyessä reilu 2-vuotias, mutta ei todennäköisesti osteta sisarusrattaita, kun ei kuljeta tosiaan kotona niin pitkiä matkoja. Pitää sitten harkita uudelleen, jos sellainen tilanne tulee vastaan, että tarvisi. Seisomalautaa olen miettinyt ja sitten sitä pyöräkärryä, jos tarttee. Kantoliinassa vauva menee joissain tilanteissa (esikoinen ei viihtynyt vaunuissa, ellei nukkunut), joten pikkuneitikin sais vielä istua rattaissa tarvittaessa. Tosin nyt jo kävelee suhteellisen pitkiäkin matkoja ja mieluummin kävelee kuin istuu (etenemisvauhdin kannalta ärsyttävää).

Meillä on kans iso farkku, joten koskaan ei mietitty vaunujen kokoa, mutta kannattaa sovittaa omaan autoon ja käydä liikkeissä kokeilemassa, mitkä tuntuu omimmilta. Nämä ovat niin makuasioita. Riippuu tosiaan myös käyttötarpeesta.
 
Muokattu viimeksi:
Meiltä löytyy Britax b-dual rattaat, eli tuplarattaat kun noilla lapsosilla on vaan 1v3vkoa ikäeroa ja on kyllä ollu ehdottoman hyvät mutta siltikin meidän on pakko vaihtaa vaunuja tän kolmannen tullessa. Noihin kun ei saa seisomalautaa kun sisarusistuin on kiinni. Ja esikoinen on vauvan syntyessä vasta n.2v11kk joten tuskin jaksaa ihan hirmusia matkoja vielä kävellä ja me vielä liikutaan suhteellisen paljon vaunuilla. Baby Joggerin city selectit on siis hankintalistalla, niihin kun saa myös sen seisomalaudan kun sisarusistuin tulee eteen. Ja ehdottomasti haluan peräkkäin olevat tuplat koska muuntuu sitten myös yhdelle lapselle ja on muutenkin kätevämmät. :)
 
Juu, varmasti on kätevämmät ketteryyden puolesta just noi sisarusrattaat, joissa istuimet peräkkäin. Vaikutti aika monipuolisilta nuo Baby Joggerin city selectit. Luulen vaan, että sais taistella noiden kanssa täällä lumikinosten keskellä, ku niin pienet eturenkaat. :sad001 Kaupunkiin varmaan tosi näppärät. Ite en oo oikein syttyny noille sisarusrattaille, ku toinen lapsi istuu niin alhaalla, lähes maan rajassa. Jotenki hirvittää katsoa varsinki väentungoksessa, ku siellä "jaloissa" pikkuset kököttävät. :D Meidän äkäpussi ei varmastikaan siellä edes viihtyis, ku ei tahdo oikein muutenkaan tykätä rattaissa istumisesta. Leveät rattaat on puolestaan kömpelöt keskustassa/reissussa, mutta paremmat kotioloissa. Meidän käyttötarpeella tullaan tod.näk. pärjäämään yksösillä + kantoliinalla ja vastaavasti sitten seisomalauta (jos noihin sopiva löytyy) + talvella pulkka ja ens kesänä pyörä. Voihan se olla, että mieli muuttuu vielä :wink, mutta nyt en osaa kuvitella pakollista tarvetta sisarusrattaille, paitsi lomamatkoilla vois olla kätevät, mutta pitää katsoa lainaako sit matkarattaita kaverilta tarpeen mukaan.
 
Muokattu viimeksi:
Meille myös tulossa baby jogger city Selectit..siis tuplat. On kätevät vaikka esikoinen reipas kävelemään. Reissuilla kuitenkin kiva että saa esikonkin tarvittaessa kiinni johonkin tai nukkumaan, lepäämään ym..

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Hyvä pointti tuo. Meillä nukutaan tosin reissuilla päikkärit autossa, jos pidempi ajomatka jonnekin. Muutenkin pyrin ajoittamaan käynnit yleensä niin, että aamupäivästä tai iltapäivästä päikkäreiden jälkeen, kun jotenkin nuo käyntikohteetki on jotenki lapsille mieluisia. :D Juhlissa pienen kanssa on tarttenu vaunuja, mutta nyt äkkiseltään en keksi sellaista tilannetta, jossa ei pärjäisi, kun saa vauvan kantoliinaan, jolloin isommalle jää rattaat (vauvalle on se kantokassi lisäksi / kaukalo) tai ostoskeskuksissakin on lainakärryjä. Jospa sitä kaverilta/sisaruksilta sais lainattua toisia rattaita poikkeustilanteessa tai ostaa sitte, ku sellainen tilanne tulee vastaan. Pitää nähä siis ensin käytännössä, onko oikea tarve, ettei maksa satoja euroja tyhjästä tai yhden kesälomareissun takia. :)
 
Muokattu viimeksi:
Dt ihan totta että täytyy ensin käytännössä kokeilla ettei tule turhia hankintoja...niitä ainakin itse tein esikon aikaan ihan tarpeeksi :D me vaihdetaan omat yksösrattaat noihin tupliin yhden perheen kanssa jotka tarttee taas sitten enää vain yhdet.. oon jo kokeillut niitä ja ovat kyllä näppärät ja onneksi myös hyvin pidetyt :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Mä ite oon miettiny emmaljungan city crosseja. Ja varmasti löytyy käytettynäkin hyvät. Ajateltiin satsata et uutena ostetaan auton turvaistuin maalla ku asutaan nii autolla tulee paljon mentyä nii on se tärkeää uutena ostaa,että on varmasti ehjä :)
 
Me ostetaan kans kaukalo uutena. Tosin vanha menikin vaihdossa silloin, kun siirryttiin isompaan istuimeen. Esikoisen kohdalla halusin ostaa vaunut uutena.. Vaatteista etenki löytyy niitä turhuuksia. :wink
 
Muokattu viimeksi:
Me saadaan turvaistuin tutulta, siihen kuuluu kai matkarattaatkin. Itse kuitenkin himoitsisin yhdistelmiä ettei heti tarvi uusia hankkia kun toinen kasvaa. Tää on vaan niin uutta ettei tiedä mistä katsella. Uutena ei oo varaa ostaa, joten käytettynä pitäs löytää. :)

Sent from my C6603 using Vau Foorumi mobile app
 
Suosittelen kattoon netistä! Jos on aikaa ja intoo nii käy eka jossain lastentarvikeliikkeessä koeajolla niin saa edes vähän tuntumaa siitä mitkä vaunut tuntuu omaan käteen hyvältä ja millaisia ominaisuuksia rattaissa arvostaa (me saatiin ainakin testata paljonko tavaraa mahtuu tavarakoriin, mahtuuko hyvin meidän autoon jne) niin sit sen pohjalta lähtee ettiin esimerkiks huutonetistä tai torista. Aina parempi jos ois joku tuttu jolla ois vaunut/ rattaat käytössä nii tarjoutuis ulkoiluttaan pikkusta ja pääsis ihan käytännössä kokeileen edes jotain rattaita.
 
Takaisin
Top