Vaunujen hankinta

voikukka83

Puuhakas puhuja
Kesämammat 2018
Joko teillä on vaunut ostettuna vauvalle tai millaiset ajattelitte hankkia?

Oon jonkin verran selaillut netistä tietoa erilaisista yhdistelmävaunuista ja kesälomalla eli elokuussa varmaankin käydään liikkeessä vertailemassa. Luultavasti uutena hankitaan ellei jostain löydy hyväkuntoisia käytettyjä. Vaunut on vaan ensimmäisen lapsen kohdalla "se juttu". :Heartred
 
Eilen ostin tutulta muutaman vuoden käytössä olleet brio singit, siihen koppa ja istuinosa. Ainoa vaatimus oli että turvakaukalon saa kiinni vaunuihin ja näihin se menee :) esikoisesta sen verran viisastuin, tuli nimittäin muutaman kerran kirottua ku joutu raahata käsivarrella kaukaloo ku herra veteli sikeitä :wink
 
Tuo kaukalon kiinnitys on kyllä ihan huippu! Meillä sai matkarattaisiin (grago) kaukalon kiinni ja oli kyllä pelastus! Varsinki ku ei saa kotona ihan oven eteen autoa, vaan kauppakasseja pitää roudata vähä matkaa. Ja nukkuvaa lasta ei tosiaan viiti riuhtoo esim. kantoliinaan tms.

Muuten kannattaa kyllä miettiä tarkkaan mihin tarkotukseen vaunut ostaa. Ja siltikään ei voi olla varma et viityykö vauva esim. ollenkaan koko vaunuissa :wink. Jos haaveilee toisesta lapsesta lähivuosina, kannattaa valmiiksi katella sellaset rattaat, joihin saa sisaristuimen lisättyä. Miellä on Brio Happy -yhdistelmät ja ovat kyllä asiansa ajaneet, vaikkakin niissä on musta paljo kummallisuuksiakin ja tuotekehittelyn paikkoja. Nyt kyttäilen kuitenki Torista Phill&Teds -sisarrattaita ja laitan nuo omat kiertoon.... Ostin niihin kyllä seisomalaudan kirpparilta, mut meillä esikoinen nukkuu edelleen 3 tunnin päikkäreitä rattaissa pihalla, joten taidan tarvita makuupaikat kummallekki lapselle alkuvuodesta :)
 
Meillä vanhat vaunut säilössä, joten niillä mennään. Lyhyt aika kuitenkin kun vaunuissa makaa, sit tarvitaan jo aika pian rattaita.

Jos nyt saisin valita uudestaan, niin ehdittomasti ottaisin heittoaisalla olevat, olisivat kätevät jos vaikka bussilla matkustaa. Nelipyöräiset Suomen talvisohjossa kulkisi paremmin. Turvakaukalon meillä saa onneksi ratasosaan kiinni, se on ehdoton kanssa. Lämmin kantokassi olisi myös ehdoton. Jouduin ostamaan sen erikseen kun ei kyseisiin vaunuihin saanut, enkä ollut tajunnut, että sehän on talvipakkasilla ihan ehdoton.

Ostin myös parilla kympillä netistä silloin 7 vuotta sitten parvekevaunut erikseen. Ne on laitettu jo kierrätykseen. Parvekkeella nukkui tosi hyvin kaikki päikkörit monta kuukautta, eikä tarvinnut vaunuja raahata yläkertaan ja takas.
 
Meillä on vanhemmat Emmaljungat joihin on sisaristuin. Siskolta saadaan varmaan aika edullisesti tuplarattaat, joissa paikat vierekkäin, näissä Emmaljungissa siis päällekkäin.
Mä en näe mitään tarvetta tuolle kaulakon saamiselle kiinni vaunuihin. Sen matkan jaksaa kantaakin, mitä tarvii, ja kaupassa kaukalo kulkee ostoskärryissä.
Meille täällä maalla on tärkeätä, että on isot renkaat, että pääsee vähän enemmässäkin (mahdollisessa?) lumessa kulkemaan, ja näillä mun kyynärpäillä on kiva että vaunut kulkee kevyesti. Henkilökohtaisesti en tykkää kääntyvistä pyöristä, minusta ne on hankalat juurikin lumessa ja sohjossa, vaikka varmaan muuten helpottavat kääntämistä.
Meillä ei myöskään ole/tule lämpöpusseja, mutta lampaankarva kyllä on makuupussin lisänä vaunukopassa kylmillä ilmoilla.
 
Hyvin pihkälti samat ajatukset kuin edellä.
Meillä kävellä PALJON, säällä kuin säällä. On lautaa, vedetään samalla pulkkaa yms ja 1,5-vuotiaaksi ainakin nukutaan päikkärit vaunuissa/rattaissa, joten kunnon isorenkaiset rattaat ja neljää normaalia pyörää. Kaukalo on meillä aina autossa. Vauvaahan ei saisi kaukalossa edes pitkiä aikoja purkeen pitää. Kestän vauvan huonon asennon, kun on kyse turvallisuudesta, mutta muuten en halua kaukalossa kuljettaa. Meillä on aina vaunut mukana kun autoillaan, niin siirrän vauvan nukkumaan vaunuihin. Muuten sylissä, mutta kukin tavallaan.
Emmaljunga city cross city-kopalla on meillä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tuota olen minäkin miettinyt (kun siis ei vielä kokemusta ole) että mitä hyötyä on saada kaukalo kiinni vaunuihin. Hyvä että tulee erilaisia näkökulmia. Koska just noin olen käsittänyt että vauvaa ei kannata pitää kaukalossa niin pitkään. Eli pidemmille reissuille parempi ottaa vaunukoppa. Lyhyelle välille taas ei välttämättä jaksa vaunun runkoa kuskata. Kaupassa en taas näe oikein järkeä kuljettaa vaunuja (siis jos autolla mennään) kun eihän sinne koriin mahdu juurikaan ostoksia. Eli luulen että meille se ei ole välttämätön ominaisuus.

Rosita: Oon vähän noita samoja vaunuja harkinnut. Pitää tietenkin liikkeessä katsoa millaiset ne on livenä. Ja onko hintaa liikaa... Mahtuuko ne hyvin autoon? Niihin ilmeisesti saa sisaristuimen. Jos sattuu vaikka toinenkin lapsi tulemaan, sitä ei voi vielä tietää. Tulen luultavasti bussilla kulkemaan jonkin verran eli vähän tollaiset pienemmät vaunut haluaisin. Mutta kulkeeko nuo lumessa? Sitä kun ei jalkakäytäviltä välttämättä heti aurata kun asumme kauempana keskustasta.
 
Se vähä mitä ehdin asiaa tutkailla ennen ostopäätöstä, oli että tänne syrjäkylien sorateille ja kinoksiin pitää olla ilmakumirenkaat, ei kääntyviä etupyöriä, tukeva runko ja reilunkokoinen vaunukoppa, jossa mahtuu nukkumaan päikkärit pakkasilla kaikkine lämpöpusseineen. Brion Happyjä katselin Torista, Emmaljungista vain haaveilin. No, sitten osui kohdalle todella siistit Emmaljungan Duo Combit Sport -rungolla ja valkoisella Leatherette "kankaalla". Kun hintakin oli kohdallaan, tehtiin pikakaupat, vaikka en ollut ajatellut vaunuja ostaa vielä moneen kuukauteen. Mutta onpahan nyt se suurin hankinta vauvalle tehty :)
 
Kulkee todellakin. Ja hangessa, metsäpolulla, uimarannalla. Kalliit ne on, mutta olen kyllä tykännyt. Kerrostalossa asuttiin silloin ja olivat näppärät kuljettaa rappukäytävässä, kun ovat aika kevyet.Tavallisen auton peräkonttiin menevät. Meillä ei ole koskaan ollut farmariautoa.
Tosin nyttemmin on tullut markkinoille muitakin kevyitä näppäriä vaunuja, mä tykkään perinteisistä malleista. Laskeskelin pikaisesti, että meidänrattsilla on kävelty ainakin 6000km :)
Nyt joudutaan neljännelle ostamaan uusi runko, mutta koppa ja ratasosa on edelleen tosi hyvät. Meillä on vm 2007. Mä taas tätä huutonetiä hehkutan, mutta jos tykkää esim siitä kovasta kopasta, niin niitä saa puoli-ilmaiseksi käytettynä ja tosi hyväkuntoisena, kun sen käyttöikä on 8-9kk. Ja ostaa uutena sen ratasosan. Kannattaa tingata liikkeestä mukaan sade-ja hyttyssuoja.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Jos matkustaa paljon linja-autolla, nin kannatta valita työntöaisa mielummin sellanen taittuva kuin teleskooppi. Menee pienempään tilaan bussin käytävällä.

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Mä olen tässä pähkäillyt vaunuja jo vaikka kuinka pitkään.. Meillä on koiria, joten vaunujen pitäisi olla tukevat, kevyet, ketterät huonossakin maastossa/lumessa ja ja ja.. Hinnasta ei ole kiinni sillä saadaan ne lahjana, mutta en osaa millään päättää! Meillä vaunuille tulee kilometrejä PALJON joten niiden on oltava hyvät. Plussaa siitä jos ne saa pieneen tilaan autoon.
 
Koiraihmisenä meillä on ainakin toiminut nuo emmaljungan rattaat, jossa pehmeä kantokoppa. Erikseen meillä on sitten matkarattaat joihin saa sen kantokopan kiinni. Noita käytetty lähinnä vaan sisätiloissa tai kesällä.
Paljon ulkoilevana kiinnittäisin vielä huomiota vaunujen/rattaiden "säilytystiloihin". Me ainakin lenkkeihin yhdistetään usein joku kaupassa käynti jolloin tavaraa on hyvä mahtua parikin ostoskassia. Tai usein mentiin johonkin kylään jne ja hoitolaukkuu yms pitää mahtua hyvin kulkemaan.
 
Täällä myös rattaat kovassa mietinnässä.
Kärryt tulevat olemaan tosi kovassa käytössä, kun kuljen lähes tulkoon kaikkialle julkisilla ja tai kävellen.
Lisäksi perheessämme on koira.
Pitäisi olla helpot käsitellä ja kuljettaa, kevyet työntää, sopivan kokoiset niin pitkälle kuin lyhyelle lykkääjälle ja sopivat myös autoon, kaupunkiin ja maastoon, mahdollisimman pitkäaikaiset vauvan kasvaessa jne jne..
Unohtamatta tietenkää tärkeintä eli vauvan mukavuutta.
Mutta mikä nyt niissä on sitten oikeasti hyvä ja tarpeellinen, kun on kaiken maailman ominaisuuksia.
Mitkä vaunut on hyvät, hinta laatusuhteeltaan järkevät ja niin että kaikki tarvittavat toiminnot on samoissa kärryissä?
 
Mä oon ajatellut hankkia kaiken käytettynä. Oon kattellu tori.fi:n vaunuvalikoimaa ja se on tosi laaja. Tosi vaikeeta valita, kun ei tiedä vaunuista yhtään mitään. Parasta on kai mennä vaunuliikkeeseen ensin pällistelemään. Ja voihan olla, että vaunut kannattaa hankkia uusina, jos kuitenkin suurimman osan tarvikkeista löytää käytettyinä. On vaunut kuitenkin aika kovassa käytössä, etenkin kun meinataan vielä toinen lapsi tehdä perään.

Olisi kiva kuulla kokeneempien kommentteja vaunumerkeistä ja -malleista sekä pääkaupunkiseudun vaunuliikkeistä!?
 
Me päädyttiin Emmaljungan Classic malliin ja käytiin varaamassa ne jo omaksi. Kyseltiin eri liikkeissä myyjiltä mikä sopisi meille parhaiten ja tätä suosittelivat kaikki, lisäksi ne olivat tarjouksessa ja maksavat 650€ härpäkkeineen :)
 
Ihan vain vinkki vitosena: jos pitää vaunuja hyvän kuntosina ja vähän huolehtii niistä niin niistä saa lähes omat pois kun myy eteenpäin. Itse kyttään emmaljungan double vikingeja kun ovat parhaat mitä olen löytänyt mun pikkuselle taaperolle ja uudellevauvalle. Ovat niin kysyttyjä, että vaikka uutena ovat tonnin, käytettynä ihmiset myy niitä 800e ja ne on netissä myynnissä sillä hintaa ehkä viikon..! Vaunut kestää tosi hyvin kauan ja ne on aina kysyttyjä. Siksi rupeankin kääntymään uusien puolelle. Saa oman väriset, omilla lisäosilla ja täyden takuun. Raha on kiinni vähän niinkun panttina, myy ne sitten parin vuoden päästä pois lähes samalla hinnalla..! okei, ei ehkä kaikki mallit mutta ainakin itse olen noissa törmännyt tähän. Emmaljunga tuntuu olevan yks myydyimmistä/halutuimmista merkeistä, ainakin tuolla huutonetissä ja tori.fissä...
 
Mekin vähän ajateltiin, josko ostaisi vaunut uutena ja kaiken muun sitten käytettynä. Mutta kun noita 1300 € vaunuja meille tarjottiin 400 eurolla, ei kauaa tarvinnu miettiä. Kunto on vielä kahden tytön jäljiltä erinomainen ja uskon että ne voin lähes samaan hintaan myydä aikanaan eteenpäin.
 
Vähänhän se on nuitten vaunujen kans niinki, et niitten omien vaunujen kans tulee sit pärjättyä ja niihin totuttua:). Kyllä käytettynä saa aivan hyviä ja sitten voi laittaa taas kiertoon kun tarve muuttuu.. jos haluaa kokeilla vaikka kolme pyöräisiä tai juoksurattaita tms. Jos nyt hankkisin ensimmäsiä vaunuja niin ostaisin jotkut muutamalla satasella käytettynä ja hifistelisin sitte muutamalla sataselle jonku ihanan silkkisen kantoliinan!

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Me joudutaan ostamaan meidän 8 vuotta vanhoihin city crosseihin runko. Koppa ja ratasosa on edelleen hyvässä kunnossa. Ostetaan runko käytettynä, alle 200€:lla saa vähän käytetyn pari vuotta vanhan rungon.
Sitten meinaan hankkia Manducan.
Se on niiiiiin kätevä ja edellisen kanssa todella tarpeellinen.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top