Vatsallaan nukkuminen

Oliks selällään nukkuminenkin jossain vaiheessa huono vaihtoehto?
Loppuraskaudessa selällään nukkuessa kohtu painaa niin verisuonia, että tulee vähän huono olo. Sitä ei siis suositella. Mää oon aina nukkunut selällään ja pelkäsin tietenkin, että vahingossa yöllä käännyn selälläni (niinkuin teinkin). Lääkäri lohdutti, että huomaan kyllä jos kohtu alkaa painamaan ja luontaisesti vaihdan asentoa :) Eli siis kannattaa loppuraskaudessa tyynyillä tukea itseään kylkiasentoon öiksi ja olla murehtimatta liikaa selälleen kääntymistä :)
 
Joo, selällään nukkuessa kohtu painaa jotain isoa verisuonta sitten pidemmällä, mutta se aiheuttaa huonoa oloa, joten automaattisesti tulee vaihdettua asentoa. Mulla myös lopussa selkä kipeyty selällään ollessa.
 
Mulla ei oo koskaan selällään ollessa tullu huonoa oloa missään raskaudessa. Ainoastaan kivuttomia suppareita on saattanu alkaa tuleen. Joten olen nukkunut myös selällään.
Ja jännä, kun mulla on ainakin aina polilla ja sairaalassa käyrillä ollessa ensin tarkistettu kummalla puolella vauva on, ja sen mukaan on pitänyt jommalle kummalle kyljelle kääntyä.

Eli sanoisin, että omien tuntemusten mukaan voi nukkua siinä asennossa missä vaan on hyvä olla.
 
Se vasemmalla kyljellä nukkuminen perustuu siihen, että usealla äidillä saattaa tulla paha olo, selällään tai oikealla kyljellä, kun maha (saattaa) painaa alaonttolaskimoa. Joissain yksittäisissä tutkimuksissa kai näitä nukkuma-asentoja on tutkittukin, mutta yleinen mielipide lääkärien keskuudessa taitaa olla, että äidit nukkkoot siinä asennossa, missä on parasta olla. :wink Itsellä se oli ehdottomasti se vasen kylki. :D
 
Takaisin
Top