Vatsakipua

Poppi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Marraskuunmammat 2014
Onko muilla vauvoilla vatsan kanssa ongelmia? Meillä alkoi 1,5 viikon iässä ja nyt viikko itketty lähinnä iltaisin. Olen koittanut karsia omasta ruokavaliosta ilmavaivoja aiheuttavat ruuat pois, hieronut vatsas ja vaikka mitä. Vähän helpottanut, mutta itkua edelleen :sad001
 
Täällä on kans vatsavaivoja, varsinkin juuri iltaisin ja alkuyöstä. Itse olen antanut disflatyl-tippoja ja niistä tuntuu olevan apua jonkun verran. Tähän asti olen antanut kerran päivässä minimi määrän mut täytyy katsoa joudunko nostaan kertoja kun tuntuu vatsa edelleen vaivaavan. Olen myös jättänyt suklaan ja ruisleivän pois. Täytyy vielä miettiä joutuuko jättään myös sipulin, mitäs muita niitä on?
 
Oon miettinyt noita että mitkä aiheuttaa vatvavaivoja vauvalle, meillä välillä vääntämään ihan kunnolla että tulee pieru tai edes kakka. mutta ei tunnu ainakaan vauvaa haittaavan tuo, vähän kyllä rutisee kun vääntää mutta ei onneksi itke tms
 
Täällä piereskellään paljon ja itkeskelläänkin välillä. Alkoi n. pari viikkoa sitten. Kakkaa ei tule joka päivä, ja se on himpun vihertävää. Vauva on osittaisimetyksellä eli saa korvikkeen lisäksi pumpattua maitoa sekä rinnasta. Musta tuntuu että meidän pallerolla olisi lievää refluksia, kun välillä saattaa pulauttaa kauan syömisen jälkeen, on selvästi kipuinen välillä ja nieleskelee silloin paljon. Mutta suurimman osan ajasta on tyytyväinen ja iloinen vauva. Täytyy käydä huomenna ostamassa Cuplatonia tai Disflatylia noihin vatsavaivoihin. Kunpikohan olisi parempi?
 
Täällä ja ilmavaivoja on, kunnon pierukonsertteja välillä. Vähän kyllä itkee niiden takia, mutta vöngertää ja pystyasentoon kaipaa kovasti. Perjantaina alotin maitohapon samalla kun D-vitamiinit, meille suositeltiin koklata tota maitohappoa ennen cuplatonia tai distsfylia.
 
Autumn, Cuplaton tai Disflatyl on hyvin samankaltaisia valmisteita, se kumpi sopii teidän vauvalle, selviää vain kokeilemalla. Toisella toimii toinen paremmin kuin toinen. Näin meidän lähiapteekin apteekkari selitti meille :)

Täällä pitäis huomenna aloittaa d-vitamiinit. Ostin jo niitä gefiluksen tippoja, joissa on maitohappobakteeri samassa. Toivottavasti eivät lisää neidin vatsavaivoja :/
 
Meillä aloitettiin d-tipat muutama päivä sitten ja jonkinlaista masuvaivaa ollut sen jälkeen, ei kuitenkaan mitään verrattuna siihen alle viikon iässä olleeseen mysteeriummetukseen, onneksi. Minä annan noita cuplaton tippoja monta kertaa päivässä. Ensi kerralla ostan sitten niitä d-tippoja joissa tulee samassa maitohapon. Ei ole onneksi vielä kestäny kauaa nuo mahakipuilut, ehkä 10 min 2 kertaa päivässä.
 
Täällä oli vauvvelilla tosi kovalla maha, yritin rikkoa sitä kakkaa vaipassa minkä oli saanut ängättyä nii ei menny edes rikki! Kyllähä pikku-ukko itkeskeliki sitä massua ja kyllä sitä hierottiin ja jumpattiin ja mallasuutteella helpotettiin. Siitä se sitte tokkeentu ja samalla vaihoin nanniin korvikkeen, aijemmin siis sai tuutia. Rintamaitoa siis mulla ei enää edes tule, pölähys vaa käypi jos yrittää tissia antaa :D
Ostin sitte aputeekista disflatyliä, perusteena vaa se, ettei tarvii joka syötöllä antaa sitä. :D ja hyvinhä tuo on toiminu ainai mun mielestä, ei vauva itke enää muuta kun nälkäänsä. Ostin samalla jekovittia, en uskalla kokeilla ees antaa sitä öljypohjasta d-vitamiinia. No nöillä mennään ja poju tyytyväinen! :-)
 
Meidän tyttö oli eilen tosi levoton ja itkuinen masukipujen vuoksi. Pystyasento oli ainoa mihin rauhottui ja kun pitkän tuudituksen jälkeen nukahti, unta riitti vain puoleksi tunniksi. Vasta illalla kun sai tehtyä kunnon kakat, rauhottui meidän sänkyyn ja nukkui yön rauhallisesti normaalein syöttötauoin. Annoin Cuplatonia joka syötöllä ja kyllä se näytti auttavan. Lisäksi me käytetään ratiopharmin maitohappobakteeri +D-vitamiini -tippoja.
Nyt taas on rauhallinen ja nukkuu pitkiä päikkäreitä, mikä ei oo ihme kun eilen valvottiin niin paljon. Mikä lienee masun sekoittanut niin pahasti. Oon yrittänyt miettiä omia syömisiäni, mutten saa päähäni mikä tollasen aiheutti.
 
Se on kuulemma tavallista, että n. 2 viikon iässä voi alkaa tulla masukipuja. Ja voihan ne d-tipat siellä masussa kaihertaa, vaikka ne ois niitä joissa on maitohappobakteereja.

Meillä oli kans eilen illalla / alkuyöstä masukipuja. Annoin myös cuplatoneja joka syötöllä ja yritin röyhtäyttää aina syöttöjen lopuksi... Sanon yritin, koska aina se röyhtäys ei tullut. Otin viereen ja silitin melko voimakkaasti masua n. Puoli tuntia, siihen ukko nukahti ja nukkui lopulta neljä tuntia putkeen, en edes herättänyt syömään.
 
Meillä vängertäny masua sieltä kaks viikkosesta asti.. käytössä gefiluksen d-tipat. Lisäksi ollaan viikon ajan annettu nyt cuplatonia ja se on kyllä auttanu. Vähentäny oon sipulin, suklaan, ruisleivän, mausteita..
 
Nyt on ollu semmoset vatsanväänteet tolla puoltoistaviikkosella, että pahaa tekee ku toinen on väsyny ja mahaan vaan sattuu. Mun ruokavalioni tiukentu entisestään ja hain apteekista cuplatonia. Ihmettelin, ai että tätä vauvalle, kun paketissa lukee "yli 10-vuotiaille ja aikuisille" mutta vakuuttivat että tätä se aine on. Annostus oli kans melko jännä kun ei mitään ohjetta oo ja sit tulee vastaan semmosta "tietoa" ettei noin pienelle sais ko. ainetta ees antaa. Mä nyt iltapäivällä tiputin kaks tippaa suoraan vauvan suuhun (en "sekoita nesteeseen", kun täysimetän, en ala cuplatonin takia korviketta tuolle antamaan) ja sit syötin. Nyt se on saanut tuolla ihan rauhassa nukuttua jo tovin.
 
Lilliputtis mulle ystäväni isä joka on farmaseutti sanoi että alle 3kk voi antaa cuplatonia, mutta mielellään tosiaan vasta kun on oikein kunnolla vatsanväänteitä ja juurikin 1-2 tippaa.
Mutta näissäkin taitaa olla paljon eroja kuka ohjeen antaaa. Itse en vielä ole joutunut cuplatoniin turvautumaan, mutta valmiina löytyy.
Meillä neiti pitäö vaan muistaa röyhtäyttää syötön jälkeen hyvin ja pitää tovi pystyasennossa ennen kuin laskee pitkälleen. Yleensä vatsa toimii joka syötön päätteeksi.
 
Meilläkin on puoltoistaviikkoisella alkanu masuvaivat. Välillä kakka niin kovaa, että ihan kunnolla joutuu äheltämään että saisi pienenkin turauksen aikaiseksi. Me otettiin tänään päiväohjelmaan vauvahieronta ja sen päätteeksi äiti saikin vaipan täydeltä keltasta sinappikakkaa :) Nyt vaavi onkin hieronnan jälkeen nukkunut ihan tyytyväisenä. Tätä ruvetaan kyl tekee ihan päivittäin, jos noin hyvin auttaa.
 
Vähän off topic noista d-vitamiinitipoista; ite ostin kans jekovikkia ja annoin pari viikkoa kunnes ite maistoin. Siis en oo kamalampaa akkuhappoa suuhuni pistäny! Kävin sit hakemassa life-kaupasta suihkutettavaa 25 (mikro?)grammasta, jota annetaan joka toinen päivä. Se jekovik ei kuulemma ole parhaiten imeytyvä, kun on D2 ja nuo öljypohjaset on niitä D3. Eihän tuo vauvan makuaisti toki sama oo kun aikuisella, mutta en halunnu ottaa riskiä :D

Meillä vauvan maha turpoo joka päivä aivan valtavasti. Osittain varmaan johtuu rauta- ja vitamiinilisistä jotka saa useemman kerran päivässä. Oon ite ollu nyt vajaan viikon maidottomalla, munattomalla ja gluteiinittomalla ruualla, mutta vielä ei oo oikein konkreettista hyötyä näkyny. Paitsi ettei ittee turvota juuri ollenkaan :D tein "kaikettomia" suklaamuffinsseja ja surukseni huomasin suklaan pahentavan mahavaivoja...

N. 1kk sitten alotettiin vyöhyketerapia, kun melkein joka vaipassa oli vihreetä kakkaa ja meno välillä aika levotonta kaasuuntumisen takia. Pulautteli tosi paljon. Käytiin neljä kertaa ja usko meinas loppua välissä, kun pari päivää hoitojen jälkeen oli tosi itkunen. Mut ilmeisesti keho puhdisti ittensä (ainakin hajusta päätellen) kaikista lääkejäämistä ja muista, koska nyt on ihan rehellisiä pissavaippoja suurin osa. Pulauttelua on enää vain jos syönnin jälkeen äheltää pierua. On muutenkin paljon helpomman olonen. Kamalaa tosin oli, kun laps huusi kun syötävä parin ekan hoidon ajan. Mut mieluummin huudatti pari kertaa, jos sillä sai yleisen helpotuksen :/

Sori, tuli vuodatus! :D
 
Me annettiin vatsavaivoihin juniorille maitohappobakteeritippoja (Rela) ja tehosivat hyvin. Cuplatonista ei mitään hyötyä... D-vitamiini aloitettiin suosiolla myöhemmin kuin 2vko ikäisenä juuri noitten vatsavaivojen takia, ei haluttu pahentaa tilannetta. Meillä noita Rela-tipppoja ei voinut antaa missään vaiheessa sitä suositeltua viittä tippaa, koska se määrä aiheutti ilmavaivoja (oli ihan kirjattu sivuoireisiin), junnulle sopivin määrä oli 3 tippaa maksimissaan. Tuon takia ei edes kokeiltu niitä d-vitamiinejä missä samassa oli nuo rela-tipat...
 
Me vaihdettiin eilen multitabs d-tipat noihin jekovit -tippoihin. Ukkelilla alkoi mennä yöt ja illat iskiessä ja huutaessa, ei pystynyt keskittymään syömiseenkään... No, viime yönä ei itkenyt ollenkaan! :) se miksi otin juuri jekovit tippoja, oli se, että ne olivat ainoita vesipohjaisia, mitä löytyi. Tutkittiin apteekin työntekijän kanssa kaikki maitohappobakteerituotteet ja nekin oli öljypohjaisia! Siksi en nyt niitä ottanut, kokeillaan tätä jekovitia ensin.

Kapalointi saattaa myös auttaa masuvaivoihin, se rauhoittaa, ainakin meillä. :)
 
Mites ootteko aloittanee d-tipat heti oikeella annostuksella vai porrastetusti? Mä sain neuvolasta ohjeeksi aloittaa porrastetusti tippa kerrallaan. Huomenna aloitetaan tippojen anto. Masuvaivat toistaiseksi rauhoittuneet, saas nähdä mite tippoje alottamisen jälkee käy.
 
Meillä toissa yö itkettiin, viime yö kähistiin, jätin eilen antamatta D-vitamiinin ja neuvolan täti kun sopivasti eilen kävi niin sanoi, että pidä heti viikon tauko ja vaihda merkki. Kävin siis äsken apteekissa ja ostin rela+D tippoja, nyt viikon annan pelkkää maitohappoa. Ostin myös cuplatonia. Tuosta neukkutäti sanoi, että anna sitten useamman kerran päivässä ja useampana päivänä, jos annat, niin näkee todellisen tehon.
Ja joku kyseli, miten D-vitan aloitusta ohjattu, meillä ainakin juuri aloitetaan yhdestä tipasta ja tippa kerralla nostetaan useamman päivän väleillä, tarvittaessa taukoa tai takapakkia määrässä. Tavote on, että ekaan lääkärineuvolaan ollaan hyvässä alussa, mutta täyttä määrää ei tarvi mennä (tuo lääkärineuvola meillä n. 1,5kk iässä)
Jaja normaalia kuulemma on että ekat 2 vko:a menee hyvin ja sitten tulee masuvaivaa, jonka korjaa aika, eikä nuo D:t niihin välttis edesvaikuta, osuu vaan sopivasti samaan aikaan. Mutta eihän tämä kivaa ole vierestä seurata kun toinen on kipeä, eikä oikein mitään osaa tehdä.
AI niin ja vielä, sain koliikkihieronnan ohjeet, vaikkei tämä kolikkia olekaan, voi helpottaa kuulemma oloa...
 
No nyt näyttää siltä, että meidän neidillä mahavaivat on helpottanu ja kahden päivän valvominen on muuttunut pelkäksi nukkumiseksi. Neiti on heränny tänään vaan syötöille ja pissi/kakkavaippoihin, mutta muuten täällä ollaan pääasiassa nukuttu. Äiti on taas ihan ihmeissään, että miten nyt näin. Jokainen päivä tuntuu olevan kovin erilainen eikä mitään voi ennustaa/suunnitella.
 
Takaisin
Top