Vasta 3cm auki...?

Muuntaja

Silmät suurina ihmettelijä
Tuo oli tilanne, kun esikoisen takia kiiruhdettiin sairaalaan. Tuli tässä vaan mieleen, että olisi pitänyt silloin itsekin koettaa tilannetta. Ja tämä ajatus tuli vasta nyt! Olisi kiva, jos itse pystyisi hieman arvioimaan avautumista jo kotosalla. En ainakaan halua tilanteeseen, että sairaalaan saavuttaessa päälaki onkin jo näkyvillä... Että tämmöinen aihe, kommentteja?
 
Itse olin jonkun 1,5cm auki, kun lääkäri ekan kerran tutki.. ja siinä tilanteessa pysyttiin monta tuntia, kun supistukset ei edistäneet tilannetta yhtään! :O Sit ne rupeskin lääkitsemällä tilannetta edistämään ja käynnistelemään, kun viikkoja oli kuitenkin jo 41+3. Mentiin siis tuolloin yliaikaiskontrolliin ja supistuksen oli alkaneet aamulla, mutta eivät kovin voimakkaina kuitenkaan..  Esikosta ei ollut harjoitussupistuksia ollenkaan, tai en tuntenut ainakaan.

Tämän kakkosen kanssa on niin erilainen tilanne, etten oo ees osannu ajatella, et milloin lääkäriin ym. Varmaan oon täällä vielä silloinkin kun synnytyskäynnistyy.. :O Toivottavasti tosin pääsisin tässä välillä kotiin masua kasvattelemaan.. Tässä odotuksessa on noita harjoitussupistuksiakin ollut ihan eri tavalla kuin esikon kanssa. Nytkin muutamana päivänä supistellut aina silloin tällöin.. välillä tiheemmin ja välillä sit taas ei pitkään aikaan supista.. Kipeitä noi ei oo.. Kunnon kovetteluja vaan.. 
 
Mulla eka tulossa ja la tammikuun lopussa. Erikoista et neuvolassa mulle on sanottu, et vaikka olen ensisynnyttäjä, niin jos tuntuu siltä niin voi vaikka heti lähteä sairaalaan (kun paikkakunnallamme ei ole synnytyssairaalaa ja tunnin ajomatkan päässä). Mut sit mun kaveri kerto mulle (samalta paikkakunnalta) et ekan synnytyksensä kohdalla ne käski sairaalasta et ei saa tulla vielä et ensisynnyttäjän tulee odottaa tietty aika ennen kun voi lähteä sairaalaan??.. Taas jotain kysyttävää seuraavalle neuvolakäynnille. Voihan olla, et mulla toi mun sairaus antaa etuoikeuden (??) lähteä jo heti supistusten alettua sairaalaan? Emt..
 
Ei mua kyllä tosiaan heti supistusten alettua päästetty sairaalaan... Soitin sinne kun oli supistellu joku 3 tuntia ja käskettiin ottaa panadolia ja mennä suihkuun :D Mutta toisaalta ihan hyvä, turhaan mä siellä sairaalassa oisin ollu, kun pysty vielä olemaan kotonaki ja se suihku kyllä autto.. Sitten kun alko menee tosi kivuliaaks, ni sitten mentiin sinne, että sai jotain helpotusta vähän :) Mut siis mulle sanottiin tosiaan ohjeeks, ett sitten kun ei en pysty olemaan kotona, niin sitten sairaalaan.
 
Juu ok.. pitänee varautua olemaan kotona suht kauan kuitenkin, kun eka raskaus ja yleensä kestänee kauan just sen takia. Mulla on suvussa kyllä joka lähtöön noita synnyttäjiä: esim. äidin yks sisko kerto et sen esikoinen viidestä lapsestaan synty todella nopeasti - nopeiten kaikista lapsistaan. Hän ollee "ääritapaus".

Kaverikin sano just että hän joutu odottamaan et kivut kasvo ja olemaan jopa konttauskunnossa kotosalla ennen kun sai luvan lähteä. Mä taidan laittaa jonkun lämpimän kylvyn ja muuta vastaavaa sitten valmiiks ja olla sen käsketyn ajan.. sit se on jännittämistä vaan tunnin ajomatka sairaalaan...
 
nii, se on kyllä tosi paha sanoa millon lähteä.. ehkä ennemmin kuitenki liian aikasin kun myöhään, jos ei halua kotiin tai autoon synnyttää :D Vaikka ne sieltä sairaalasta käskiski vielä odottaa.. Mäki oon meiän äitin esikoinen ja sillä oli tosi nopee synnytys, et jos ois jotai ohjeita kuunnellu ni oisin varmaa syntyny kotii.. Oli lähteny heti sairaalaan kun oli supistukset alkanu, matkaa sinne n.20min., ja oli ollu heti jo 6cm auki, ja pianhan mä olin syntyny..
 
Meillä päin ne ei ainakaan pidempi matkalaisia enää laita takasin kotiin. :) Ja ottaen huomioon sen että on Tammikuu ja keleistä ei tosiaan tiedä.
Oon maalaillu itelleni kauheita kauhukuva että jos tulee äkkilähtö ja mies onki töissä jossain 50km päässä ja on joku hurja talvimyrkys tai jotain, ei meil tä tosin ole matkaa ku se 30km ja huonoilla keleillä matkaan menee se 30min. Mutta oon kai jotenki psyykan itteni varautumaan kaikessa kaikista pahimpaa ni saa sitte niitä hyvänolon tunteita jos joku asia meneeki helpommin. :D
 
No just toi, et luulis, ettei pitempimatkalaista vois tuollain käskyyttää "oo vaan kotona vaan mahdollisimman kauan"... hm.. Ja vielä se kun mies on yleensä reissuhommissa, mut nyt onneks kuulemma tammikuussa on "vaan" tunnin ajomatka kotiin jos synnytys käynnistyy.. et onhan siinä jo sekin huomioitava, et itekseen ootettava eka se tunti, et tulee töistä pois ja siihen päälle vielä tunti ajoa sinne sairaalaan.... Ja tosiaan kun ei sitä voi mennä ennakoimaan, että syntyykö nopeesti vai hitaasti. Tokihan sitä sanotaan että yleensä eka syntyy hitaasti, mut kuten just Pumkinkin sanoit, niin ei se ole mikään 100% totuus.
 
Mä sain luvan lähteä sairaalaan kun vedet oli mennyt 2h aikaisemmin ja supistukset oli säännölliset 7min välein. Ja sille tielle jäin. Olin auki 2cm, tunnin päästä 4cm. Aion nytkin mennä aikaisin jos vedet menee.

Pitkänmatkalaiset: Pieni varoituksen sananen... Mulla autossa istuminen lisäsi supistuksia ja kipua aivan kamalasti. Huusin koko automatkan kun niin paljon sattui. Varautukaan tähän että näin voi käydä, ja suojatkaa penkit jos vedet menee matkalla.
 
Mä jostain kuulinki et se istuminen tuottaa siin vaiheessa aika tuskaa ja miehelle jo vitsailinki et heitä mut sit vaikka tonne paksiin matkan ajaks. :D Mut toivotaan et kaikki päästäis ajoissa eikä tulis kellee mitään kiire lähtöjä. :)
 
Mä odotan tavallaan kauhulla tuota tammikuuta ja lähtöä sairaalaan. Vaikka meillä ei ookkaan ku 25 km sairaalaan niin tuntuu se varmaan siinä vaiheessa ikuisuudelta. Ja jotenkin tuntuu, että ymmärränkö/osaanko lähteä ajoissa jne. En kyllä halua kokea sitä, että meidät laitetaan takaisin kotiin. Ja kun noissa meidän sairaalan ohjeissakin luki jotain, että jos synnytys ei oo käynnistynyt niin mies voidaan laittaa odottamaan kotiin synnytyksen käynnistymistä :/ En mä kyllä mun miestä mihinkään päästäis :D
 
Itseä kyllä vähän pelottaa tuleva synnytyksen käynnistyminen. Meiltä matkaa sairaalaan 100km ja jos on huonot kelit, matkaan voi mennä aikaa 1,5tuntia. :/

Viimeks oli helppo kun olin jo sairaalassa kun käynnistivät. Ja siitä kun vedet meni ja samantien alkoi kivuliaat supistukset, poika oli 7h päästä ulkona. Ja oman äitini kummatkin synnytykset ovat olleet tosi nopeita, pelottaa jos tämä toinen tuleekin hirmu vauhdilla ja ollaankin vasta matkalla!!! Oonkin ajatellu että en odota kauaa kotona vaan lähdetään hyvissä ajoin sairaalaan, mieluiten ajoissa kuin liian myöhään.

Tästä on yksi esimerkki: saman paikkakunnan perheelle tapahtunut: Heidän viides lapsi, laskettu aika nyt syyskuussa, synnytys käynnistynyt kotona ja nainen lähtenyt ambulanssilla sairaalaan. Matka siis yhtä pitkä kun meillä. No vauva syntyi lopulta ambulanssiin kuolleena koska istukka oli irronnut ennenkuin vauva ollut ulkona. Joten vauvan olisi täytynyt alkaa hengittää heti kun istukka on irronnut mutta eihän sitä kohdussa pysty hengittämään. Tää olis siis varmasti sairaalassa pystytty estämään hätäsektiolla mutta eihän ampparissa mitään tollasia voida tehdä. Että pistää kyllä miettimään....

Kuuku87, jos ne ottaa sut osastolle odottelemaan että synnytys käynnistyy kunnolla jos siis menette liian aikaisin niin siellä on vierailuajat. Iltakahdeksalta pitää kaikkien vieraiden lähteä, myös miehen, eikä hän saa tulla kuin vasta saliin sitten. Näin kävi meillä. Kärsin kipeistä supistuksista noin kolme tuntia ennen kuin pääsin saliin ja mies sai tulla sinne vasta. Vaikka olisin niiiiin kaivannut sitä jo osastolle!


 
Hemppa: Voih :( No pitää sitten vaan kestää se tilanne. Ja onneksi toi välimatka on vaan se 25 km. Ja voihan olla, että mies pääsee vaikka jonnekin lähelle sairaalaa odottelemaan riippuen tietysti kellonajasta :) 
 
Mä luin kauhulla noita että matkaa 100 kilsaa laitokselle.. Meillä on kans samanlainen ihannevälimatka sairaalaan kuin Senna89:llä, vaikka olis ruuhka-aikakin, ei meiltä aja paikalle kuin maksimissaan 15 minuuttia! Tosin siinä on sitten se puoli, että mut ajetaan takasin kotiin odottelemaan, jos tullaan "liian aikaisin".
 
me asuttiin kans ihan synnytyssairaalan vieressä kun sain esikoisen. Kun mentiin ekan kerran sairaalaan, niin olin vaan 1cm auki. Se kätilö ehdotti että meen takas kotiin, mut en suostunu :D no se sit puhu mut ympäri et menkää vaikka käymään ulkona tai kahvilassa. Oltiin sitte tunti ulkona ja hyvä ku pystyin kävelemään enää takas sinne synnytyssaliin, niin kauheet oli supistukset.. et voihan sitä tosiaan ootella vaikka siellä kahviossa(ellei tietysti oo keskellä yötä siellä) tai jossain yleisessä tilassa miehen kanssa, ni on lyhyt matka sit takas ku tarvii mennä. Eikä tarvii olla ilman miestä, niinku siellä osastolla.
 
Mulla myös käynnistettiin 42 + 0 ja siitä kun tippa laitettiin niin tunnin päästä oli kovat supistukset jo käynissä ja 6 tuntia meni koko synnytykseen... Eli se ei aina vie ensi synnyttäjällä toista vuorokautta tuo synnytys. Mulle ei edes suostuttu antaa epiduraalia kun olivat varmoja että menee pitkälle seuraavaan yöhön ja humps ku sit sain sen aivan liian myöhään ja ponnistaminen alkoi heti sen saannin jälkeen.... :)
 
Meillä on synnärille se 50 kilsaa.. Vähän lyhenty esikon ajoista kun muutettiin. Silloin oli 60 kilsaa. Mut siis ajaen kestää sen 40min suurinpiirtein. Eivät siis kovin helpolla takaisin kotiin lähetä odottamaan, mutta onhan sekin mahdollista. 

Tosin katsotaan nyt ehdinkö ees päästä kotiin tässä välissä.. :)
 
Huutelen nyt vieraisiin pöytiin =) ei se ensisynnyttäjän synnytyskään välttämättä kovin pitkäksi veny, itselläni meni vedet kotona 00:30, supistukset alkoi harvakseltaan 01:00 ja olin täysin auki 03:30! Tuolloin kävin vielä kotona suihkussa ennen kuin lähdettiin sairaalaan, tämän toisen kanssa en kyllä uskalla jäädä odottelemaan minuuttiakaan!! Meillä tää syöksysynnytys on kyllä sukuvika, äiti on 5 lasta synnyttänyt alle 5tuntiin =) hurjasti voimia ja tsemppiä kaikille koitokseen - palkinto on maailman paras <3
 
Takaisin
Top