Varhaisultra

Me käytiin kans tänään NT-ultrassa. Kaikki näytti olevan hyvin. Turvotuskin oli oikein hyvin rajoissa. NIPT verikoe seuraavaksi, ehkäpä torstaina yritän käydä, jotta saa senkin alta pois.
Mä siirsin muutamalla päivällä mun laskettua aikaa tuolla ketjussa, 10.9 on ultrassa ja menkoista neuvolassa laskettuna todellinen. Itse olin laskenut lyhyemmällä kierrolla neljä päivää aikaisemmaksi.

Kyllähän se mieltä huojensi nähdä kun pikkuinen siellä käsillä ja jaloilla jo kovaa vauhtia kieppui ja sydän sykki vinhaa vauhtia.

Käytiin hyvien uutisten kunniaksi ostamassa ensimmäinen neulehaalari ja laitettiin ultrakuvan kera muutamille läheisille tieto pienen odotuksesta.

Parasta on kun omat isot tytöt (15v. ja kaksi täysi-ikäistä) on odotuksesta niin innoissaan, eikä vanhin esikoispoikakaan yhtään järkyttynyt vaikka vitsailikin että hikipisaroita puskee jos tulee vielä yksikin tyttö 😅.
 
Meille ei oo kukaan mistään NIPT kokeista puhunu, otetaanko ne siis automaattisesti jos on ylittäny tietyn iän? Ja tarvittaessa jos seulasta löytyy jotain hälyttävää? 🤔
 
Meille ei oo kukaan mistään NIPT kokeista puhunu, otetaanko ne siis automaattisesti jos on ylittäny tietyn iän? Ja tarvittaessa jos seulasta löytyy jotain hälyttävää? 🤔
Tää on paikkakuntakohtaista. Joissain paikoissa NIPT kuuluu automaattisesti otettavaksi, joissakin +40v otetaan, jossain vasta, kun seulonnassa riskiluvut hälyyttää ja sit nyt esimerkiksi HUS-alueella on loppuvuonna alkanut pilotti 1000 ensimmäistä halukasta voi hakeutua NIPTiin, vielä eilen pääsi mukaan.
 
Meille ei oo kukaan mistään NIPT kokeista puhunu, otetaanko ne siis automaattisesti jos on ylittäny tietyn iän? Ja tarvittaessa jos seulasta löytyy jotain hälyttävää? 🤔
Satakunnan alueella kuulemma otetaan nyt kaikille käyttöön. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Näin mulle sanottiin neuvolasta. :smiling-eyes:
 
Satakunnan alueella kuulemma otetaan nyt kaikille käyttöön. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Näin mulle sanottiin neuvolasta. :smiling-eyes:
Olen Satakunnasta ja mulla oli ainakin ne ihan tavalliset seulat pari viikkoa sitten. Jossain muussakin ketjussa tätä pohdittiin, niin voisiko olla paikkakuntakohtaisia eroja? 🤔 tai sitten ollaan vasta ottamassa käyttöön ja en sen takia vielä sitä saanut.
 
Meilläkin kaikki NT-ultrassa vaikutti olevan hyvin. Täälläkin Oulun seudulla on ne tavalliset seulat, ei tuota NIPT automaattisesti. Sitä vissiin pilotoidaan osassa kuntia. Jos tarvii tarkempia tutkimuksia tai iän takia niin sitten. Oishan se kiva ollut lisänä, mutta riskiluvut oli kyllä hyvin pienet että jospa sitä pystyisi niiden suhteen olemaan rauhallisin mielin.
 
Olen Satakunnasta ja mulla oli ainakin ne ihan tavalliset seulat pari viikkoa sitten. Jossain muussakin ketjussa tätä pohdittiin, niin voisiko olla paikkakuntakohtaisia eroja? 🤔 tai sitten ollaan vasta ottamassa käyttöön ja en sen takia vielä sitä saanut.
Ilmeisesti nyt maaliskuun alusta tulee voimaan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Itse ehdin siihen hyvin kun ultra vasta 12. päivä.. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Meille ei oo kukaan mistään NIPT kokeista puhunu, otetaanko ne siis automaattisesti jos on ylittäny tietyn iän? Ja tarvittaessa jos seulasta löytyy jotain hälyttävää? 🤔
Meillä siis yli 40v tehdään, jos haluaa. Itse halusin varmistuksen, vaikka matalat riskit olikin. Ja nuoremmille tosiaan jos nt-arvot hälyttää.
 
Mä kävin äsken siellä mun toisessa hermoultrassa😂
Nyt vastasi tismalleen mun laskelmia eli 9+4 ja kaikki vaikutti olevan hyvin🥰 kauheena liikutteli mini käsiä ja jalkoja🤩
Mainitsi myös ettei näy mitään poikkeavaa turvotusta vaikkei vielä pystykkään mittaamaan.
 

Liitteet

  • IMG_5382.jpeg
    IMG_5382.jpeg
    1.5 MB · Katsottu: 47
Täällä on nyt saatu laajan NIPT:n normaalitulos (yksityiseltä) ja mitattu niskaturvotuskin jo kahdesti (yksityisellä ja julkisella), joten kaikki mikä tässä vaiheessa kajoamatta on tutkittavissa lienee nyt tutkittu, ja kun kaikki on ollut hyvin, niin toivoisi, että voisi itsekin osata keskittyä lähinnä vaan iloitsemaan nyt. Ja oma vointikin on hyvä. Sukupuolikin on nyt sitten meillä jo tiedossa. Ehkä tässä pikkuhiljaa voisi alkaa kartoittaa mitä tarvikkeita meiltä jo ennestään löytyy ja mitä olisi hankittava ☺️
 
Mä en sitten pääse NIPT:iin vaikka HUSin alueella olenkin. Ja 40 tulee tässä parin viikon päästä täyteen! Jotenkin ajattelin, että sitä tarjottaisiin kun jäi se riskilukuihin paljon vaikuttava verikoe ottamatta.
Onpa kurja ja ihme juttu 😧 Olin kans siinä luulossa että niptiin pääsee tarvittaessa kaikki ne joilla seulonta ei onnistu esim. siks että verikoe tai ultra osunutkin "väärille" viikoille.
 
NT-ultraan sain sentään ajan pikaisesti, se osuu nyt suunnilleen 13+4 tai sinnepäin. Saa nähdä kuinka paljon laskettu aika tuosta vielä muuttuu, neuvolalääkäri varoitti ettei heidän laitteillaan voi enää tässä vaiheessa tarkasti ajoittaa raskautta.
 
Hellou! Täs yritän herätä alkuraskauden koomasta, vaikka ei se helppoo oo. Iltavuoroja ennen pitää ottaa aina 1-2h päikkärit et on ees jotai toivoo kyetä tekeen työnsä.

Mut siis eilen oli NT-ultra ja kummallakin kaikki hyvin 🥰
Ja tänään tosiaa 12+4, vaikka sillon varhaisultrassa näyttivätkin pari päivää nuoremmalta.
Eli pysytään alkuperäsessä (omassa) laskelmassa et LA22.9 😁
1000013087.jpg1000013084.jpg
 
Mä en sitten pääse NIPT:iin vaikka HUSin alueella olenkin. Ja 40 tulee tässä parin viikon päästä täyteen! Jotenkin ajattelin, että sitä tarjottaisiin kun jäi se riskilukuihin paljon vaikuttava verikoe ottamatta.
Onpas ärsyttävää. Yksityiseltä saa, mutta maksaa kyllä paljon, kun itse hintavan testin päälle on maksettava vielä lääkärin ultra ja vastaanottokäynti. Vertailin eri toimijoiden väliset hinnat aika tarkkaan ja samoissa summissa pyöri se lukema kaikilla.
 
Takaisin
Top