Varhaisultra

Nt-ultrassa käyty. Kaikki ok. Oli niin vaikea kuvattava, ei halunnut kääntyä oikeeseen asentoon ja ei millään pysynyt paikoillaan :Grinning Face: Ultrattiin sekä alakautta että vatsan päältä.
 
Meillä oli tänään aamulla nt-ultra. En ole yhtään tunteellinen ihminen, mutta vähän meinasi itku päästä, kun saatiin pikkutyyppi kuvaan. Siellä se pyöri ja hyöri. Välillä oli käsi suussa ja välillä ote kiinni varpaissa ja välillä pikkuinen vilkutteli meille iloisesti siellä ruudulta. :smiling face with heart-eyes: Kylläpä oli kasvanut siitä alkuraskauden ultrasta!
Ultran perusteella kaikki vaikutti olevan hyvin. Verikokeissa kävin jo pari viikkoa sitten, mutta kuulemma riskiluku lasketaan Helsingissä (outoa?). Kätilö lupasi kuitenkin vielä tämän päivän aikana jo soitella, jos jotain poikkeavaa siinä ilmenisi. Vielä ei ole ainakaan soittanut, enkä henkilökohtaisesti usko, että mitään hätää onkaan, kun ultrassakin kaikki vaikutti olevan tosi ok ja niskaturvotus hyvin vähäistä.
Mittojen perusteella raskaus on myös hiukkasen pidemmällä kuin mitä aiemmin oletettiin, ja laskettu aikakin vähän aikaistui viidellä päivällä.
 
Meillä oli tänään aamulla nt-ultra. En ole yhtään tunteellinen ihminen, mutta vähän meinasi itku päästä, kun saatiin pikkutyyppi kuvaan. Siellä se pyöri ja hyöri. Välillä oli käsi suussa ja välillä ote kiinni varpaissa ja välillä pikkuinen vilkutteli meille iloisesti siellä ruudulta. :smiling face with heart-eyes: Kylläpä oli kasvanut siitä alkuraskauden ultrasta!
Ultran perusteella kaikki vaikutti olevan hyvin. Verikokeissa kävin jo pari viikkoa sitten, mutta kuulemma riskiluku lasketaan Helsingissä (outoa?). Kätilö lupasi kuitenkin vielä tämän päivän aikana jo soitella, jos jotain poikkeavaa siinä ilmenisi. Vielä ei ole ainakaan soittanut, enkä henkilökohtaisesti usko, että mitään hätää onkaan, kun ultrassakin kaikki vaikutti olevan tosi ok ja niskaturvotus hyvin vähäistä.
Mittojen perusteella raskaus on myös hiukkasen pidemmällä kuin mitä aiemmin oletettiin, ja laskettu aikakin vähän aikaistui viidellä päivällä.
NT-pisteitä (riskilukua) lasketaan keskitetysti Suomessa Hki ja Tku, joka iso ja huomattava parannus vuosien takaiseen alkuvaiheeseen, jolloin se tapahtui jossain ulkomailla. Myös mahdolliset seurojen verinäytteet analysointi tehdäön nykyään noissa kahdessa, eivät näytteitä tarvitse lähettää esim Saksaan. Käsittääkseni esim Ruotsissa säästetään ja analysointi ostetaan yhäkin Saksasta.
Ihanaa kun pystyit niitä eri liikkeitä ihan itse näkemään.
 
NT-pisteitä (riskilukua) lasketaan keskitetysti Suomessa Hki ja Tku, joka iso ja huomattava parannus vuosien takaiseen alkuvaiheeseen, jolloin se tapahtui jossain ulkomailla. Myös mahdolliset seurojen verinäytteet analysointi tehdäön nykyään noissa kahdessa, eivät näytteitä tarvitse lähettää esim Saksaan. Käsittääkseni esim Ruotsissa säästetään ja analysointi ostetaan yhäkin Saksasta.
Ihanaa kun pystyit niitä eri liikkeitä ihan itse näkemään.
Okei, kiinnostavaa tietää! Täällä maakunnassa sitä vain usein ihmettelee, minkä takia kaikki terveydenhuollon näytteistä aina postikortteihin pitää kierrättää Helsingin kautta. :rolling: No tämähän selvensi asiaa tältä osin.
 
Mitenhän jotkut saa heti tietää ne riskiluvut, siis siinä heti nt-ultran jälkeen, samalla käynnillä? 🤔
Mulla HUS alueena, mutta ei Helsinki ja täällä ei saa tietää riskilukuja heti vaan ilmeisesti menevät sit noin kuin aaltokukka selitti ?
 
Mitenhän jotkut saa heti tietää ne riskiluvut, siis siinä heti nt-ultran jälkeen, samalla käynnillä? 🤔
Mulla HUS alueena, mutta ei Helsinki ja täällä ei saa tietää riskilukuja heti vaan ilmeisesti menevät sit noin kuin aaltokukka selitti ?
Mulle ainakin se ultraava kätilö vaan laski suoraan kaikki riskiluvut, kirjoitti ne neuvolakorttiin ja ilmoitti mulle ultrassa 🤔 ja heti sai myös tietää että sen Papp-an MoM arvo oli 0,3 ja jouduinkin sitten heti lääkärin kanssa keskusteluun ja sain miniaspiriinin, kun matala arvo voi enteillä istukkahäiriöitä (sikiön kasvua seurataan) ja suuremman riskin raskausmyrkytykseen.

Ja tämä siis Kanta-Hämeessä….
 
Mitenhän jotkut saa heti tietää ne riskiluvut, siis siinä heti nt-ultran jälkeen, samalla käynnillä? 🤔
Mulla HUS alueena, mutta ei Helsinki ja täällä ei saa tietää riskilukuja heti vaan ilmeisesti menevät sit noin kuin aaltokukka selitti ?
Joo minä sain kans heti Terveystalon ultrassa (kunnassa ei omaa ultraa) neuvolakorttiin lasketut riskiluvut ja tarvittaessa tekevät samantien OYS:n lähetteen, jos on poikkeavaa.
 
sori tuo aiempi epätarkkuus ... Mulla alueena HUS.
Sen NT-ultran mitat (millit) sain kuulla samantien ultraajalta Hyvinkään synnärin lääkäri. Siellä oli kesällä parhaiten NT-ultra-aikoja vapaana. Itse ultra tulos oli ok.
Ultraamisen jälkeen lääkäri siirtyi istumaan työpöytänsä taakse, raapi miettiväisenö päätään, ilmeisesti mun aiemman sairaushistorian+ niiden NT-perusverikokeiden tulosten kanssa. Kertoi siinä nyt mietivänsä miniasaa, joka ehkä tarpeen, muttei tiedä.
Totesi, ettei hänen mielestään näissä NT-tuloksissa mitään, mutta kun... tämä pikkukone nyt herjaa kai jotakin, jota hän ei näe tällä "NT-yleissairaalaohjelmalla" .
Niin, että ottavat mahdollisesti yhteyttä keskitetystä Nipt-seulapaikasta mahd. lisätutkimuksia varten, kun keskitetty iso tietokoneohjelma laskee siellä ensin jotakin.
No, meni päivä ja yllättäen oma neuvolatäti soitti. "Aloita miniasa, ultraajalääkäri on tänään kirjoittanut sulle reseptin apteekiin"
Jatkoi sitten: "ei vielä tiedetä onko NT- tutkimusten (verikoe ja ultra ok, mutta kun....on tätä muuta) kenties osalta jatkoa tiedossa.
Sulle tulee kirje lähipäivinä, jos siis ois jotain! "
Meni viikko ja soittivat keskitetystä tietopaikasta HUS: Hki kättäri.

Soittaja kertoi rauhallisesti, että sen NT-ultran niskaturvotuksen mittauksen millitulos ok + kuten myös perusverikoe tulos, mutta nämä kaikki tiedossa olevat muut asiat huomioiden, niin mulla kohonnut riski, ja mulla olisi oikeus lisätarkistukseen/ tutkimukseen. Olin kuin shokissa, en meinannut ymmärtää kuulemaani. Kysyi kiinnostaako jatko mua? Pakko ei ole suostua, kuten ei ollut siihen NT- ultraankaan. Kirjettä ei ole vielä lähetetty, kun puhelimella tavoitettiin.

Otin ajan, menin sinne ja ensin puhuttiin tunti. Kertoi uudelleen saman mitä puhelimessakin siitä mun kohonneesta, lopullisesta NT-tuloksesta.
Siinä laskennassa "isokoneella" oli nyt huomioitu eri prosentit monille asioille, kuten mun kolarivamman jälkeinen jalan verisuonitukos +mun selittämätön km+ lapsen isä syntynyt keskosena+ meidän molempien sukutausta: mun isän sydänleikkaus+ miehen isän sairaudet +mun neuvola verikoe+ alkion muut ultra mitat+ alkuperäisen lasketun ajan (hsg- verikokeen perusteella varmistettu) taaksepäin siirtyminen ,+ ym?.
"Isokone" oli laskenut niiden perusteella mulle oman tarkan yhteisriskiarvo prosentin , jonka perusteella olisin oikeutettu NIPT-seuloihin.
Kertoi mitä eri kaikkia tutkimusvaihtoehtoja vielä jatkossa on.
Kerroin haluavani ensin vain tarkempiin verikokeisiin ja vasta ehkä sen jälkeen muuta (lapsivesipunktio, lisäultra, ym) Kyseessä olisi siis NiPT- tutkimus, joka etsii mm. kromosomipoikkeavuuksia, kuten Down-syndroomaa ja montaa muutakin asiaa riippuen esim. vanhempien etnisyydestä (esim aasialais-taustaisilla on omat kohonneet riskinsä) ja että tutkimusten yhteydessä voi ilmetä/ selvitä myös muuta.

Verikokeet otettiin läheisessä rakennuksessa. Jäin taas odottamaan tuloksia, jälleen ohjeena oli:
"näet ne omakannasta kuten näkee sun neuvolakin". Tulee kyllä kirjekin tai soitetaan parin viikon päästä, kun nämä tulokset ovat valmiit.

Mulle osui siihen kohti normi neuvola, jossa neuvolatäti yritti koneelta tuloksia katsoa. Ei näkyneet. Yritti jonnekin soittaa, ei saanut yhteyttä.
Meni siinä muutama päivä, soittivat sieltä kättäriltä!!! Ne erikoisten näköisen maastokuvioisten korkkiputkiloihin (kuulemma niitä näytteitä otetaan vain keskitetysti) otetut lisäverinäytteet nyt analysoitu Turussa. Uusi lopullinen tulos: ei enää syytä huoleen. Ei siis lapsivesipunktiota tms. 🌸

Nyt sitten olisi vuorossa se normaali rakenneultra omassa neuvolassa ja normi neuvola jutut ... Olin sen puhelun aikana jossain positiivisessa shokissa.
Soittaja pahoitteli niiden lopullisten tulosten valitettavasti tulevan oma- kantaan vasta vähän myöhemmin kesälomista ja liian pienistä henkilökuntaresursseista johtuen. Siksipä hän oli päättänyt soittaa. Ynmärränkö nyt kuulemani, ei enää siis syytä huoleen? Kyllä.🍀
Raskausmaratooniin kuuluva piinailu jatkui, tosin nyt kahden välietapin( NT- ja NiPT-) onnistuneella taakse jäännillä ...


 
Tänään nt-ultra, löytyi kaikin puolin normaalisti kehittynyt vauvan alku 🥺 Ehkä jopa vähän sellainen olo että olisi shokissa, en jostain syystä odottanut lainkaan tätä 😂 meillä ultraaja laskeskeli riskiluvut saman tien ja sanoi, että erinomaiset arvot, ei riskiä.
 
Mua jännittää se varhaisultra aivan … melkein enemmän niinpäin että en haluaisi mennä vaikka tietekin haluan. Kamalaa olisi odottaa vain ensimmäiseen julkisen puolen. Meillä on perheessä esikoisen kohtukuolema rv41 ja se kokemus varmaan tulee vaikuttamaan tähänkin raskauteen isosti vaikka yksi elävä pähkinä ollaankin saatu elävänä syliin 💕

30.8. Jadine, Ruu2023, Benelobe
5.9. Kuuttituutti, Luulia
6.9. Miss Butterfly ja Nooora
Olen pahoillani😢
Mua jännittää se varhaisultra aivan … melkein enemmän niinpäin että en haluaisi mennä vaikka tietekin haluan. Kamalaa olisi odottaa vain ensimmäiseen julkisen puolen. Meillä on perheessä esikoisen kohtukuolema rv41 ja se kokemus varmaan tulee vaikuttamaan tähänkin raskauteen isosti vaikka yksi elävä pähkinä ollaankin saatu elävänä syliin 💕

30.8. Jadine, Ruu2023, Benelobe
5.9. Kuuttituutti, Luulia
6.9. Miss Butterfly ja Nooora
rankkaa🥺
 
Takaisin
Top