Varhaisultra

No olipa nopea! Siksi oli pakko kysyä. En mä muista toisaalta menikö meilläkään itse ultrauksessa paljoa kauempaa, kun niskaturvotuksen sai hyvin mitattua. Sehän tämän käynnin tarkoitus oli. Hieman kätilö vilkuili aivoja, sydäntä ja nenäluu sattui näkymään. Rakenneultrassahan niitä varpaita vasta lasketaan. Toki olisi kiva että selitettäisiin hyvin mitä tapahtuu. Meillä käyntiin toi lisäkestoa se, että saatiin seulatulokset saman tien kun kätilö laski ne siinä koneella ja selitti ne meille.
Meillä kyllä katottiin, että löytyy kädet ja jalat, katto napanuoran verisuonet, pään ja nenän ja sit tosiaan niskaturvoruksen mittas useampaan kertaan. Oltiin vähän aikaisilla viikoilla niin saatiin viä toinen aika missä voidaan viä paremmin kattoo joitain rakenteita.
 
Meillä kyllä katottiin, että löytyy kädet ja jalat, katto napanuoran verisuonet, pään ja nenän ja sit tosiaan niskaturvoruksen mittas useampaan kertaan. Oltiin vähän aikaisilla viikoilla niin saatiin viä toinen aika missä voidaan viä paremmin kattoo joitain rakenteita.

Millä viikoilla kävitte? Meillä olikin vasta 11+ viikko niin kätilö ei ollut varma saako seulontaa tehtyä, mut kyllä se lukema sieltä sit löytyi. Verikoe oli ilmeisesti ollut vähän liian aikaisin.
 
@itu1 pari ihan sellasta ok kuvaa. Meillä katsoi aivot ja mahalaukun, ei maininnut mitään reisiluusta tai muustakaan. Selitti toki että tuossa aivot, pää, vatsa, sydän. Meillä tosin lääkäri ultraa ja ollut noissa hommissa 30v niin ehkä sen takia nopeasti näkee kaiken.. Mulla taas moni ystävä ja tuttu on kertonut että nt ultrassa jo katseltu tarkasti 20-30 minuuttia, siks hämmennyin.
Muoks. Niin ja isot verisuonet näki mutta ei sanaakaan esim. istukasta, muutakun että on hyvässä paikassa.
 
Millä viikoilla kävitte? Meillä olikin vasta 11+ viikko niin kätilö ei ollut varma saako seulontaa tehtyä, mut kyllä se lukema sieltä sit löytyi. Verikoe oli ilmeisesti ollut vähän liian aikaisin.
Käytiin 10+6. Meilläkin kätilö ei ollut varma antaako kone seulonnan tulosta (olin käynyt verikokeessa etukäteen ja sekin periaatteessa kai päivän liian aikaisin), mutta saatiin kans lukemat heti.
 
@itu1 pari ihan sellasta ok kuvaa. Meillä katsoi aivot ja mahalaukun, ei maininnut mitään reisiluusta tai muustakaan. Selitti toki että tuossa aivot, pää, vatsa, sydän. Meillä tosin lääkäri ultraa ja ollut noissa hommissa 30v niin ehkä sen takia nopeasti näkee kaiken.. Mulla taas moni ystävä ja tuttu on kertonut että nt ultrassa jo katseltu tarkasti 20-30 minuuttia, siks hämmennyin.
Muoks. Niin ja isot verisuonet näki mutta ei sanaakaan esim. istukasta, muutakun että on hyvässä paikassa.

Meillä oli kans aika säälittävä ultraus. kattoi alle 10min en tarkkaan muista ja siitäkin puolet etsi toisia sikiöitä mitä ei ollut loppujen lopuksi. Otti mitat ja sano nopeesti missä on mitäkin ja sit ulos. Ei juteltu edes mitään sen jälkeen..
 
Meillä oli kans aika säälittävä ultraus. kattoi alle 10min en tarkkaan muista ja siitäkin puolet etsi toisia sikiöitä mitä ei ollut loppujen lopuksi. Otti mitat ja sano nopeesti missä on mitäkin ja sit ulos. Ei juteltu edes mitään sen jälkeen..

Mitä, eikö tuukaan kolmosia?
 
Ei tuu :sorry: Yksi jäljellä. Entiiä onko tää nyt keskenmeno vai mikä.. Kyllä osaa elämä taas potkia päähän kun just pääs jaloillensa :bag:

Tää on varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta oliko siis kaksi vain jotenkin kadonnut huomaamatta vai mitä tapahtuu niille jotka eivät selvinneet? :sad001
 
Meillä oli kans aika säälittävä ultraus. kattoi alle 10min en tarkkaan muista ja siitäkin puolet etsi toisia sikiöitä mitä ei ollut loppujen lopuksi. Otti mitat ja sano nopeesti missä on mitäkin ja sit ulos. Ei juteltu edes mitään sen jälkeen..

Voi että, olen pahoillani. Olipa tökerö ultraaja, kun ei kerran edes tilannetta selittänyt ja antanut mahdollisuutta siinä aloittaa asian käsittelyä. Voimia!
 
Tää on varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta oliko siis kaksi vain jotenkin kadonnut huomaamatta vai mitä tapahtuu niille jotka eivät selvinneet? :sad001

Ei oo tyhmä kysymys. Lääkäri käytti sanaa ”vanish” kun jutteli kätilön kanssa eivät mulle sitä avanneet. Googlauksella löysin tälläsen:

Vanishing twin syndrome was first recognized in 1945. This occurs when a twin or multiple disappears in the uterus during pregnancy as a result of a miscarriage of one twin or multiple. The fetal tissue is absorbed by the other twin, multiple, placenta or the mother. This gives the appearance of a “vanishing twin.””

Pieni löydös oli kutistunut raskausontelo jossa siis yksi oli ollut. Muuten ihankun siellä ei koskaan olisi ollutkaan kun yksi.
 
Ei oo tyhmä kysymys. Lääkäri käytti sanaa ”vanish” kun jutteli kätilön kanssa eivät mulle sitä avanneet. Googlauksella löysin tälläsen:

Vanishing twin syndrome was first recognized in 1945. This occurs when a twin or multiple disappears in the uterus during pregnancy as a result of a miscarriage of one twin or multiple. The fetal tissue is absorbed by the other twin, multiple, placenta or the mother. This gives the appearance of a “vanishing twin.””

Pieni löydös oli kutistunut raskausontelo jossa siis yksi oli ollut. Muuten ihankun siellä ei koskaan olisi ollutkaan kun yksi.

Okei en ollut koskaan kuullut miten nämä menee kun ei ole ollut lähipiirissä (tai äidilläni joo mutta olin silloin lapsi). Tosi kurjaa ettei sulle kunnolla selitetty asioita. :sad001 Varmaan on yleistä että näin käy monikkoraskauksissa, mutta teille ihan yhtä suuri shokki ja suru varmaan silti. Luulisi että työntekijät osaisi ottaa huomioon vähän paremmin.
 
Ei oo tyhmä kysymys. Lääkäri käytti sanaa ”vanish” kun jutteli kätilön kanssa eivät mulle sitä avanneet. Googlauksella löysin tälläsen:

Vanishing twin syndrome was first recognized in 1945. This occurs when a twin or multiple disappears in the uterus during pregnancy as a result of a miscarriage of one twin or multiple. The fetal tissue is absorbed by the other twin, multiple, placenta or the mother. This gives the appearance of a “vanishing twin.””

Pieni löydös oli kutistunut raskausontelo jossa siis yksi oli ollut. Muuten ihankun siellä ei koskaan olisi ollutkaan kun yksi.

Toivotaan et yksi selviää :Heartred
 
Ei oo tyhmä kysymys. Lääkäri käytti sanaa ”vanish” kun jutteli kätilön kanssa eivät mulle sitä avanneet. Googlauksella löysin tälläsen:

Vanishing twin syndrome was first recognized in 1945. This occurs when a twin or multiple disappears in the uterus during pregnancy as a result of a miscarriage of one twin or multiple. The fetal tissue is absorbed by the other twin, multiple, placenta or the mother. This gives the appearance of a “vanishing twin.””

Pieni löydös oli kutistunut raskausontelo jossa siis yksi oli ollut. Muuten ihankun siellä ei koskaan olisi ollutkaan kun yksi.


Eikä, miten kurja uutinen :sad001

Varmaan liian aikaista alkaa etsiä positiivisia puolia teidän tilanteesta, mutta profiilikuvasta päätellen yksi pikkuinen on vielä tiukasti kyydissä? Ja jos ymmärsin tuon vanish-jutun oikein, ei tarvitse alkaa mitään operaatioita kahden menehtyneen pois ottamiseksi. En tiedä miten yleistä "katoaminen" monikkoraskauksissa on, mutta ehkä se myös auttaa pikkuista selviämään? Joka tapauksessa ihan tosi surullinen tilanne. :sad001 Voimia teidän surutyöhön! Varmaan aika epätodellinen ja pettynyt olo :sorry:
 
Eikä, miten kurja uutinen :sad001

Varmaan liian aikaista alkaa etsiä positiivisia puolia teidän tilanteesta, mutta profiilikuvasta päätellen yksi pikkuinen on vielä tiukasti kyydissä? Ja jos ymmärsin tuon vanish-jutun oikein, ei tarvitse alkaa mitään operaatioita kahden menehtyneen pois ottamiseksi. En tiedä miten yleistä "katoaminen" monikkoraskauksissa on, mutta ehkä se myös auttaa pikkuista selviämään? Joka tapauksessa ihan tosi surullinen tilanne. :sad001 Voimia teidän surutyöhön! Varmaan aika epätodellinen ja pettynyt olo :sorry:

Joo hänellä näytti olevan kaikki hyvin sen perusteella mitä nopeasti katsoivat. Ei tarvitse tehdä mitään, mutta joskus nää nostaa riskiä ennenaikaseen synnytykseen tms jäljelle jääneellä. On ihan yleisiä, niitä vaan kun ei usein huomata koska katoavat kirjaimellisesti.

Kaksikko antoi tälle pienelle paremmat mahdollisuudet kyllä :Heartred Kiitos paljon. Ei oikein tiedä mitä tehdä ja miten päin olla. Onneksi tosiaan yksi vielä, voisi olla huonomminkin :)
 
Tsemppiä sinne kovasti! Toivotaan, että tämä yksi pikkuinen pitelee kovasti kiinni ja pysyy mukana marraskuuhun asti! :Heartred
 
Dadalps sanoisin kuitenkin, että onhan tuossa yhdessä ainoassa pienokaisessa se hyvä puoli, että pystytte sitten kaiken huomion keskittämään häneen :shy: kyllä tuntuisi vähän että kolmessa olisi niin paljon hommaa, että menisi jo aika liukuhihnatyöksi vaippojen ja syöttöjen ym kanssa. Nyt jää varmasti enemmän aikaa hellittelyyn ym :smug: toki varmasti surettaa silti kovasti, mutta ihan varmasti jossain vaiheessa näet noita positiivisiakin puolia.
 
Pahoitteluni Dadapls! Toivottavasti tuo yksi onkin sitten supersissi!! :)

Me käytiin tönään toistamiseen yksityisellä tsekkaamassa mahaan. Kaikki näytti mallikkaalle, kalenterin mukaan 10+2, mittojen mukaan vähintään 10+6 tai enemmän. Vaikea oli mitata, kun heilui vimmatusti. Nyt vain pohdin onko aika nt seulontaan liian myöhään, 24.5 menee aika rajoille viikkojen sisällä..
 
Mua jäi nt-ultrasta hämmentämään se, et vieläkään ei tiedä missä istukka on. Sitä näky kuulemma vielä "kaikkialla". Sanottiin kyl, että se on ihan normaalia. Hassua vaan kun muut tietää jo tosi aikaisin, et istukka on edessä tai takana tai "oikeassa paikassa" ja itelle ei vieläkään osattu sanoa, missä se on. :bored: Enkä oo vastaavia kokemuksia kuullu.

Muuten oli kyllä kaikki kunnossa. Kesti jonkin aikaa, kun vauva piilotteli niskaa, niin ei meinannu saada mitattua. :joyful: Katsoi myös nuo aivot, selkärangan, raajat ja vatsalaukun ja virtsarakon.
 
Mua jäi nt-ultrasta hämmentämään se, et vieläkään ei tiedä missä istukka on. Sitä näky kuulemma vielä "kaikkialla". Sanottiin kyl, että se on ihan normaalia. Hassua vaan kun muut tietää jo tosi aikaisin, et istukka on edessä tai takana tai "oikeassa paikassa" ja itelle ei vieläkään osattu sanoa, missä se on. :bored: Enkä oo vastaavia kokemuksia kuullu.

Muuten oli kyllä kaikki kunnossa. Kesti jonkin aikaa, kun vauva piilotteli niskaa, niin ei meinannu saada mitattua. :joyful: Katsoi myös nuo aivot, selkärangan, raajat ja vatsalaukun ja virtsarakon.

Muakin jäi ihmetyttämään tää istukkahomma kun tuntuu että muut puhuu sen paikasta! Jäin kans siihen käsitykseen ettei se vielä ole niin valmis että paikalla olisi suurta merkitystä.
 
Kysyin just tänää ultrassa, että missä se istukla siellä on. Kuulemma ei pysty vielä sanomaan, koska kohtu on viel niin pieni, että se istukka on vähä "joka paikassa". Tai näin mä sen ymmärsin :p
 
Takaisin
Top