Varhaisultra

Kertttu, ihania uutisia! :)

Turussa päin edullisin varhaisultra taitaa olla joku hieman reilu 100e.
 
Me varattiin yksityiselle varhaisultra 16.1 kun ollaan lähdössä reissuun niin oman mielenrauhan vuoksi käydään, nähdään ainakin että on oikeassa paikassa ja ei mene koko matka miettien. On niin epätodellinen olo että luomusti raskaaksi niin täytyy käydä vilkasemassa.
 
Olen menossa varhaisultraan maanantaina ja mulla on tosi nolo kysymys :facepalm: :
Kuuluuko sinne ottaa mies mukaan?
Vierastan ajatusta että mies on paikalla kun tutkimus tehdään alakautta... Tunnen itseni ihan tyhmäksi kun sanon tämän ääneen, koska mitään nolosteltavaahan tässä vaiheessa ei pitäisi olla, mutta koen kaikki gynekäynnit todella ahdistavina enkä haluaisi siihen yhtään ylimääräistä silmäparia, vaikka kyseessä onkin se kaikkein rakkain ihminen.
Sanoin miehelle että menen yksin, mutta vastareaktio oli todella pettynyt. Ja toki itsekin haluaisin nähdä mahdolliset ensimmäiset sydämenlyönnit yhdessä miehen kanssa.
Osaako kukaan kertoa miten tämä tapahtuu käytännössä jos mies on mukana? Odottaako mies käytävässä kunnes kaikki on valmista ja ruudulla on jotain katsottavaa vai onko mies paikalla koko operaation ajan?
 
Ja miten inhottavan tuntuinen se ultra alakautta on ja miten tapahtuu? Itsellä kokemusta vain vatsan päältä otettavasta...
 
Olen menossa varhaisultraan maanantaina ja mulla on tosi nolo kysymys :facepalm: :
Kuuluuko sinne ottaa mies mukaan?
Vierastan ajatusta että mies on paikalla kun tutkimus tehdään alakautta... Tunnen itseni ihan tyhmäksi kun sanon tämän ääneen, koska mitään nolosteltavaahan tässä vaiheessa ei pitäisi olla, mutta koen kaikki gynekäynnit todella ahdistavina enkä haluaisi siihen yhtään ylimääräistä silmäparia, vaikka kyseessä onkin se kaikkein rakkain ihminen.
Sanoin miehelle että menen yksin, mutta vastareaktio oli todella pettynyt. Ja toki itsekin haluaisin nähdä mahdolliset ensimmäiset sydämenlyönnit yhdessä miehen kanssa.
Osaako kukaan kertoa miten tämä tapahtuu käytännössä jos mies on mukana? Odottaako mies käytävässä kunnes kaikki on valmista ja ruudulla on jotain katsottavaa vai onko mies paikalla koko operaation ajan?

Kaikkea saa kysyä, ei ole noloa :) Luulen, että jokainen tekee tavallaan, ei ole yhtä ja oikeaa tapaa. Itse esikoista odottaessa otin puolison kaikkeen mukaan, käytiin kaikki neuvolatkin yhdessä vaikka ei varmasti olisi ollut mitenkään tarve. Riippuu varmaan tosi paljon paikasta missä ultra tehdään, mutta useassa paikassa on ollut kaksi monitoria. Ultraaja seuraa toiselta näytöltä ja vanhemmat sitten toiselta. Usein huoneissa on verho, jonka takana voi riisuutua joten voihan puoliso vaikka odottaa hetken sivussa, jos se tuntuu paremmalta? Voi laittaa vaikka jonkun hieman pidemmän paidan tai mekon niin saa hieman suojaa huoneessa hipsiessä ja monessa paikassa puolisolle on varattu tuoli aivan äidin kasvojen vierestä. Sinänsä se hetki on niin huikea kun sykkeet kuuluu, että jos yhtään on olo että haluaa jakaa niin suosittelen. Mutta pärjää varmasti myös yksinkin jos haluaa :)
 
Ei sen miehen tarvi suoraan jalkoväliin katsoa. Istuu vieressä pääpuolessa. Kyllä kannattaa ottaa mukaan jos vain haluaa. Ja voihan ultraajan kanssa jutella ensin, että miten olisi kaikkein mukavin.
Itse ultraus ei tunnu juuri miltään. Ultrauspuikko kuitenkin melko ohut.
 
Ja miten inhottavan tuntuinen se ultra alakautta on ja miten tapahtuu? Itsellä kokemusta vain vatsan päältä otettavasta...

Mun mielestä ei tuntunut juuri yhtään. On sellainen kapea ja pyöreä laite, vähän voi olla viileä mutta en sanoisi, että tuntuu.
 
Mut ultrattiin yli 35 kertaa raskauden aikana (ja TOSI monta niistä oli alakautta, eka ultra jo viikolla 4) ja voin kyllä sanoa ettei tunnu kyllä oikein miltään. Se on tosi ohut ja tunne muistuttaa tamponin laittoa. Lääkärihän joutuu ultrapuikkoa pyörittelemään, että näkee koko kohdun, muttei sekään tunnu inhottavalta. Kannattaa rentoutua ja hengitellä syvään. Äkkiä se on ohi.
 
Esikoisesta mies oli mukana varhaosultrassa. Silloin hänelle oli asetettu oma tuoli juurikin mun pään viereen ja hänellä oli oma monitori ja ultraaja otti hänetkin hyvin huomioon. Nyt keskenmenneessä olin yksin ja gyne haastatteli ensin pitkät pätkät mun terveydentilasta ja teki gynekologisen tutkimuksenkin, vaikka toivoin vain varhaisultraa. Täällä luulen, että mies olisi saanut vain seistä siinä vieressä. Tämä oli erään yksityisen isomman lääkärikeskuksen ultra. Nyt tästä aion mennä taas tuonne ekaan paikkaan, jota pitää yksityinen henkilö :) ultraus itsessään ei tuntunut musta juurikaan miltään. Laite on ohut ja sen pää pyöreä. Tulikohan nyt mitään järkeviä lauseita näin silmät ristissä :D
 
Me käytiin maanantaina varhaisultrassa katsomassa, että onhan kaikki kunnossa. Maksoi yli 200€ (!!) terveystalolla, mutta oli se sen mielenrauhan arvoista. Olis vissiin voinut olla lääkärikohtaisia hintaeroja, mutta kaikki silloin mahdolliset vaihtoehdot oli naistentautien erikoislääkäreitä. Aloin vuotamaan verta yhdynnän jälkeen ja tuntui et mukana olis ollut jotain hyytymiäkin. Oli pakko saada tietää, että miltä siellä nyt näyttää ja pelotti kauheesti. Onneksi syke löytyi ja kaikki on just niin kuin tällä hetkellä kuuluukin :Heartred Toki voi sattua vaikka ja mitä koska vaan, mutta silti helpotus nyt täll hetkellä.

Varhaisultra tehtiin alateitse eikä tuntunut mitenkään erikoiselta. Jännitti sekin, mutta turhaan. Mies oli mukana ja tuli myös katsomaan lääkärin pyytäessä. Ei haitannut sinä hetkenä ollenkaan, vaikka ennakkoon olin miettinyt voivan olla epämiellyttävää. Kummallakin oli vaan suuri ilo siitä, että siell se kasvaa niin kuin kuuluu :Heartred
 
Olen menossa varhaisultraan maanantaina ja mulla on tosi nolo kysymys :facepalm: :
Kuuluuko sinne ottaa mies mukaan?
Vierastan ajatusta että mies on paikalla kun tutkimus tehdään alakautta... Tunnen itseni ihan tyhmäksi kun sanon tämän ääneen, koska mitään nolosteltavaahan tässä vaiheessa ei pitäisi olla, mutta koen kaikki gynekäynnit todella ahdistavina enkä haluaisi siihen yhtään ylimääräistä silmäparia, vaikka kyseessä onkin se kaikkein rakkain ihminen.
Sanoin miehelle että menen yksin, mutta vastareaktio oli todella pettynyt. Ja toki itsekin haluaisin nähdä mahdolliset ensimmäiset sydämenlyönnit yhdessä miehen kanssa.
Osaako kukaan kertoa miten tämä tapahtuu käytännössä jos mies on mukana? Odottaako mies käytävässä kunnes kaikki on valmista ja ruudulla on jotain katsottavaa vai onko mies paikalla koko operaation ajan?
Meillä on ollu mukana kyllä joka kerta. Pientähän nuo tutkimukset on synnytykseen verrattuna jos sinne meinaa tulla.
 
Olen menossa varhaisultraan maanantaina ja mulla on tosi nolo kysymys :facepalm: :
Kuuluuko sinne ottaa mies mukaan?
Vierastan ajatusta että mies on paikalla kun tutkimus tehdään alakautta... Tunnen itseni ihan tyhmäksi kun sanon tämän ääneen, koska mitään nolosteltavaahan tässä vaiheessa ei pitäisi olla, mutta koen kaikki gynekäynnit todella ahdistavina enkä haluaisi siihen yhtään ylimääräistä silmäparia, vaikka kyseessä onkin se kaikkein rakkain ihminen.
Sanoin miehelle että menen yksin, mutta vastareaktio oli todella pettynyt. Ja toki itsekin haluaisin nähdä mahdolliset ensimmäiset sydämenlyönnit yhdessä miehen kanssa.
Osaako kukaan kertoa miten tämä tapahtuu käytännössä jos mies on mukana? Odottaako mies käytävässä kunnes kaikki on valmista ja ruudulla on jotain katsottavaa vai onko mies paikalla koko operaation ajan?

Mulla on ollut samoja fiiliksiä! Viime raskauden ensimmäiseen varhaisultraan menin yksin ja sen jälkeen mies oli kaikissa mukana. Tässä raskaudessa tuli heti mukaan.
Mutta, kyllä mä muistan monta tilannetta ja huonetta jossa miehen penkkiä ei ollut laitettu nätisti mun pään viereen vaan on siellä jalkopäässä.
Niitä tilanteita varten olin antanut selvät ehdot, että ei missään nimessä saa katsoa ja jos katsoo niin en päästä enää mukaan :mad:
 
Kävin perjantaina varhaisultrassa ja omien laskujen mukaan olis ollu 6+4, mutta 5+0 raskausontelon koon mukaan oli viikkoja. Siellä ei näkynyt vielä edes ruskuaispussia, mutta kätilö oli sitä mieltä että 2vk päästä pitäisi kaikki jo näkyä.

Varasin kuitenkin kaiken varalta uuden ajan 30.1, koska jäi harmittamaan kun mitää ei näkynyt. Onneksi kuitenkin niin paljon oireita, että kuulemma kaikki kuulostaa ja näyttää näihin viikkoihin nähdään hyvältä.
 
Ei hätää KS, mulle sanottiin esikoisesta, kun kävin varhaisultrassa 7+0 että tuulimunaraskaus tai vasta viikolla 4-5. No laskeskelin, että ei mitenkään voi olla vasta siinä vaiheessa ja lääkäri oli sitten sitä mieltä että tuulimunaraskaus. Kehotti odottamaan nt ultraan ja menemään sinne jossei oo tullut itsestään ulos. Nt -ultrassa selvisi, että kaikki hyvin ja todellisuudessa olin varhaisultrassa viikoilla 6+3. Tuossa vaiheessa on alkio vielä niiiiin pikkanen, että joskus ne pikkaset jää kokonaan löytymättä, vaikka siellä ovatkin :)
 
Voi kiitos Punski! Kyllä tässä on tietenkin kerennyt jo kaikki ajattelemaa läpi. Varsinkin kun 2kk sitten todettiin etten todennäköisesti tule raskaaksi ilman hedelmöityshoitoja , nyt vaan pää kylmänä :Heartred
 
Syke löytyi, katkarapu oikeassa paikassa ja koko vastasi nettilaskureiden arvioimaa raskauden kestoa (6+5).
Ensimmäinen välietappi selvitetty ja hieman tässä uskaltaa iloita.

Ja kiitos kaikille viesteistä liittyen kysymykseeni mies mukaan vai ei. Oikea ratkaisu oli ottaa mukaan, niin onnellisena häntä en ole vielä koskaan nähnyt kuin eilen sykettä monitorin ruudulta katsellessa. :Heartred
 
Kävin perjantaina varhaisultrassa ja omien laskujen mukaan olis ollu 6+4, mutta 5+0 raskausontelon koon mukaan oli viikkoja. Siellä ei näkynyt vielä edes ruskuaispussia, mutta kätilö oli sitä mieltä että 2vk päästä pitäisi kaikki jo näkyä.

Varasin kuitenkin kaiken varalta uuden ajan 30.1, koska jäi harmittamaan kun mitää ei näkynyt. Onneksi kuitenkin niin paljon oireita, että kuulemma kaikki kuulostaa ja näyttää näihin viikkoihin nähdään hyvältä.

Heip! Huutelen tuolta heinäkuisista lohdutuksen sanoja :)
Kävin varhaisultrassa 6+2 mutta näkyi vain tyhjä raskauspussi, ei ruskuaispussia, ei sikiökaikua, ei mitään. Elin viikon luulossa että olisi tuulimuna :sad001
Viikon kuluttua löytyi todella piilosta 7+2 vastaava tyyppi ja sydän löi vimmatusti :) hän vaan oli niiiin piilossa ettei ekalla kerralla näyttäytynyt.
Tsemppiä sinne!!
 
Neuvolasta automaattisesti tarjosivat varhaisultraa omien laskujen mukaan viikoille 6+6 eli 7.2. Voi miten paljon jännittää. Joulukuussa takana keskenmeno viikoilla 5+.
 
Takaisin
Top