Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Huomenna ois ultra. En malta oottaaaa
Onko täällä sellaisia ketkä eivät mene varhaisultraan ja miksi?
Itse olen ensimmäistä kertaa raskaana ja toki kaikki komplikaatiot mietityttää ja haluisin varmuuden kaikkeen, mutta en oikein tiedä pitäisikö mennä yksityiselle, jos se ei julkisella kuulu "ohjelmaan".
Toisin sanoen olenko outo, jos menen vasta ensiultraan sitten, kun sen aika on?
En mene. Lähinnä sen takia, etten halua maksaa satoja euroja tutkimuksesta, joka ei loppupeleissä vaikuta hoitolinjoihin tai raskauden etenemiseen millään tavalla. Varhaisultrahan ei ymmärtääkseni myöskään vastaa kysymykseen siitä, onko kaikki "kunnossa" vai ei - ja tämä lienee syy, miksei sitä rutiinisti julkisella puolella tarjota.
Ei tietenkään vastaa, onko kaikki kunnossa. Mutta raskauden etenemiseen siinä mielessä kyllä, että esim tuulimunan tai keskeytyneen keskenmenon saa "ulos" viikolla 6-7, eikä vasta ekan neuvolan ja sen jälkeisen ultran jälkeen. On aika pitkä aika kuvitella olevansa raskaana, jos raskaus on esim. loppunut alkuunsa vkolla 4.
Toisaalta uskon, että ne kylmähermoiset pystyy odottelemaan ja heitä myös paljon ihailen. :)
Ymmärtääkseni esim. se, että tuossa vaiheessa ei näy sikiötä ei poissulje raskautta, eikä myöskään käsittääkseni tuulimunaa pysty varmentamaan tuossa vaiheessa kuitenkaan. Ymmärtääkseni poikkeavat löydökset tuossa vaiheessa johtaa lähinnä uusien seurantaultrien määräämiseen. Olen ainakin siinä käsityksessä, että nimenomaan hoitolinjoihin tutkimus tuossa vaiheessa ei vaikuta millään tavalla, paitsi tietenkin jos on muita oireita, mutta se on tilanne erikseen.
Ainakin itse menin ultrasta seuraavana päivänä naistenpolille jossa uusi ultra ja siitä seuraavana päivänä lääkkeellinen tyhjennys. Vkot joku 7. Sikiöpussi mutta tyhjä. Ei aihetta epäillä jatkon mahdollisuutta, kehitys ei koskaan alkanutkaan mutta kroppa kuvittelee raskauden olevan päällä. Esim. kaikki normi oireet, kohtu kasvanut, ei vuotoa jne. Juuri tänään luin vanhaa lääkärikertomusta. Tuulimunaraskaus diagnoosina. Olisin ollut todella rikki jos se olisi selvinnyt esim vkolla 10. Tai jos vuoto olisi alkanut esim viikkoja myöhemmin.
Ok. Tuossa tilanteessa tutkimuksesta oli siis hyötyä, hyvä että kohdallasi meni näin.