Varhaisraskauden seulonta

Täällä ei näy myöskään vielä mitään, maanantaina kävin nt ultrassa ja kätilö sanoi että seula ja nt tulos menee synnytys sairaalaan jollekin ammattilaiselle joka laskee riskiluvut ja jos on jotain häikkää, soittavat viikon aikana, muuten menee ihan neuvolan kautta :)

Joo, näissä käytännöt vaihtelevat jonkin verran sairaalasta ja paikkakunnasta riippuen, meillä tiedon riskistä saa tuossa ultrauskäynnin yhteydessä jo. Tai näin ainakin sairaalan sivuilla sanotaan. :)

Meilläki ennen saanu luvut jo ultrassa mutta nyt sanottiin että vuorokauden sisään tulee soitto jos on häikkää ja muuten sit saa neuvolassa ne tietää.

Miulla oli kans viime perjantaina nt-ultra ja siitä samalla verikokeet. Sanoi kans et soittaa jos jotain... Kanta.fi:ssä ei ollu kyllä mitään niistä - joten odottelen ihan rauhassa. Ei ole ainakaan kukaan soitellut, joten ihan kiva! Kätilö sanoikin suoraan silloin ultrassa että niskaturvotuslukema oli ihan normaali.
Ultra oli kyllä niin ihana - siellä pikkuinen liikkui jo tosi kovasti ja nähtiin tosi selkeästi kaikki aivolohkoista, virtsarakkoon etc.
Se oli kyllä upea kokemus, varsinkin näin ensikertalaisena :) En käynyt ollenkaan varhaisultrassakaan, joten jännitti kovasti - oliko mahassa edes ketään... Onneksi kaikki oli hyvin <3

Kävin eilen seuloissa ja tänään oli aamusta tullut hiv, kuppa, ja hepatiittitulokset. Toivottavasti tulis loputkin tänään. Tuliko muille ripotellen vai kaikki samana päivänä?

Kävin eilen seuloissa ja tänään oli aamusta tullut hiv, kuppa, ja hepatiittitulokset. Toivottavasti tulis loputkin tänään. Tuliko muille ripotellen vai kaikki samana päivänä?

Tosi ripotellen tuli mulle.

Meillä taas tehdään niin, että olen käynyt verikokeissa jo 17.12 ja np-ultra 8.1. Vasta tuon ultran jälkeen lähtevät veret analysoitavaksi.. viimeksi kuitenkin lääkäri kertoi heti niskaturvotuksen millit ja taisi olla niin, että soittavat, jos jotain epäilyttävää. En viime raskaudessa saanut mitään arvoja (s-pappa ja hcg) edes tietooni..

Kävin viime viikolla kokeissa, kaikki vastaukset tulivat melko pian omakantaan. Viikon päästä sitten kovin odotettu np-ultra.

Mulle oli nyt iltapäivästä tullu testivastaukset. Pappa oli 1299 ja hcg 66. Ilmeisesti nää on riskin suhteen paremmin päin nää luvut?

Mulle oli nyt iltapäivästä tullu testivastaukset. Pappa oli 1299 ja hcg 66. Ilmeisesti nää on riskin suhteen paremmin päin nää luvut?

Kuulostaa hyviltä molemmat :)

Olisko taulukko linkkiä?
Mutta mulla ei esimerkiksi hcg arvo ollut lainkaan tohon suuntaan mitä taulukossa, vaan paljon alhaisempi viikkoihin nähden ja kaikki oli kuitenkin kunnossa :) muille siis tiedoksi jos vertailee omiaan tuohon!

Mutta mulla ei esimerkiksi hcg arvo ollut lainkaan tohon suuntaan mitä taulukossa, vaan paljon alhaisempi viikkoihin nähden ja kaikki oli kuitenkin kunnossa :) muille siis tiedoksi jos vertailee omiaan tuohon!

Totta! Arvot voi olla ihan erit kun taulukossa ja silti kaikki normaalisti. Siksi ei kannatakkaan mennä sokeasti niihin luottamaan. Toki antaa suuntaa jos arvot on kuin taulukossa niin silloin voi olla tyytyväinen. Harvalla kuitenkaan on ihan niin kuin oppikirjassa :) ja niskaturvotus, äidin ikä, tupakointi yms vaikuttavat kans ja niiden yhteissummasta sitten ammattilainen laskee riskit. Tämä taulukko ei varmaan pitäis ees olla meille maallikoille nähtävissä mutta ei ehkä ne arvot oma kannassakaan. :D Harva malttaa odotella ammattilaisen arvioita kuten en minäkään ja jotenkin sitä on mukava näitä itse tutkiskella vaikka virhearviointeja tuleekin. Onneksi sitten usein niin päin että on itse arvioinut tilanteen huonommaksi kuin se todellisuudessa onkaan :)

Mulla näkyi nyt kannassa noi tulokset ja heti tottakai piti tulla tänne vertaamaan :grin
Pappa arvo oli 1742 eli se menis hyvin tonne oikeaan kohtaan. Hcg oli vain 23.85. se on kyllä aika alakanttiin jos vertaa taulukkoon.. mitähän se meinaa?! :bored: torstaina olis np-ultra ja jännittää kyllä vietävästi :oops:
Verikoe otettiin vasta 11+5.

Muokattu viimeksi:
Mulla näkyi nyt kannassa noi tulokset ja heti tottakai piti tulla tänne vertaamaan :grin
Pappa arvo oli 1742 eli se menis hyvin tonne oikeaan kohtaan. Hcg oli vain 23.85. se on kyllä aika alakanttiin jos vertaa taulukkoon.. mitähän se meinaa?! :bored: torstaina olis np-ultra ja jännittää kyllä vietävästi :oops:
Verikoe otettiin vasta 11+5.

Mulla oli myös just noin että pappa arvo oli ok mutta hcg matala viikkoihin nähden ja kaikki oli kuitenkin hyvin :)

Mun s-pappa ja hcg-arvot näytti omaan silmään vähän epäilyttäviltä, mutta ihan ok ne kai oli. Ultran jälkeen riskiluvutkin ilmesty kantaan eikä niissä ollut huolenaihetta. Eikä kukaan oo peräänkään soitellu. Helpotus!

Itse odottelen että huomenna viimeistään tulis jo tulokset verikokeista nettiin. En malta odottaa. Joka pv katson useaan otteeseen että joko, joko.. ultra viikon päästä. Ei jotenkin jännitä yhtään. Esikoisestakaan en liiemmin jännittänyt. Luotan että kaikki hyvin ja jos ei niin sitten murehdin vasta. Toki jos verikokeet ihan pielessä omaan silmään niin ehkä sitten alkaa se stressi :D

Mullakaan ei näy kun nämä tulokset. Mahtaakohan muut tulla edes näkyville :confused:

Takaisin