Vanhentuneet tavat ja suositukset

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletko törmännyt tapoihin tai suosituksiin, jotka ovat jo vanhentuneita? Onko sinulle annettu tämmöisiä neuvoja?

Tulee mieleen esimerkiksi nää että vauvalle voi hyvin antaa mehua tai neuvo jonka itse sain, että pitää laittaa voidetta naamaan heti ennen ulos paukkupakkaseen menoa.

Älä ota vauvaa syliin kun se itkee, jotta se oppii ettei kannata itkeä.

Kenkien valinta nykysuositusten mukaisesti on vaikeaa, kun markettien ja kenkäkauppojen tarjonta on vanhentuneiden suositusten mukaisia.

Perunaa pitäisi jo antaa 3kk ikäiselle ja lehmänmaitotuotteet käy myös heti. Ei ennen mitään korvikkeita ollut.

Kipeälle vauvalle neuvottiin antamaan sokerivettä.

Kipeälle vauvalle neuvottiin antamaan sokerivettä.

Erään henkilön kanssa tästä keskustelin, hän kun oli tuolloin vastasyntyneiden teholla töissä ja siellä annettiin ennen toimenpiteitä vauvalle sokerivettä, kun se vaikutti siten, että vauvaa oli helpompi käsitellä ja se oli "suostuvaisempi" toimenpiteisiin sokerivesiannoksen jälkeen. Kivunhoito tuskin oli tuossa se pääasia, eihän sokerilla ole kipua lieventävää vaikutusta. Eli on kyllä ihan yliopistollisessa sairaalassa käytäntönä vielä tänäkin päivänä.

Sokerivedellä on paikkansa, jos vaikka halutaan vauvan sokerit ylös heti eikä lapselle sopivaa rintamaitoa/korviketta ole saatavilla, ja myös juuri tuo lääkärissä hoitotilanteessa vauvan harhautus maistelemaan sokerivettä, jotta lääkäri voi tutkia vauvan rauhassa vauvan pysyessä tyytyväisenä. Eihän sokerivesi tietenkään kuulu normaalin ja terveen lapsen perusruokavalioon, mutta ei lapsi tai lapsen elimistö mene tilapäisestä sokerivedestä myöskään pilalle.

Toki sokerivedellä on paikkansa. Mutta ei rintamaidon/korvikkeen sijasta annettavana kuumeiselle vauvalle. Varsinkaan jos/kun jompaa kumpaa on tarjolla. Ehkä mun olisi pitänyt avata enemmän missä tilanteessa ja tarkoituksessa sitä neuvottiin antamaan.

On ainakin meidän kuopus saanut vähän sokerivettä jo muutaman päivän iässä, kun otettiin verikoetta. Huuto kyllä tuli siitä huolimatta.

Lapselle vitalista naamaan ennen ulos pakkaseen menoa. :rolling:

Ja sitten on kuultu paljon kaikkea tuohon ruokailuun, aloitusajankohtaan ja raaka-aineisiin liittyen.

Kenkien valinta nykysuositusten mukaisesti on vaikeaa, kun markettien ja kenkäkauppojen tarjonta on vanhentuneiden suositusten mukaisia.

Mikä on uusi suositus?
Täytyy kyllä mainita, että ikinä en ole marketista hyviä kenkiä löytänyt, pl. Kuomat.

Kyllä meidän pienipainoisena syntyneelle suositeltiin kiinteiden aloittamista ( maidon lisäksi) jo 4kk iässä. Tämä v. 2014.

Sokerivettä annettiin synnärillä pieni tippa, kun lapselta otettiin verikoe molemmista jaloista monta päivää peräkkäin.

Mikä on uusi suositus?
Täytyy kyllä mainita, että ikinä en ole marketista hyviä kenkiä löytänyt, pl. Kuomat.
suositusten mukaan kenkien tulisi olla muun muassa oikean kokoiset, korottomat, kevyet ja pohjasta kiertolöysät. Valitettavasti suuri osa marketeissa ja tavallisissa kenkäkaupoissa myytävistä kengistä ei täytä kaikkia hyvän jalkineen kriteereitä. Tyypillisiä ongelmia ovat pohjien jäykkyys ja paksuus sekä turhan kapea varvastila.

Tuo oli lainaus jostain artikkelista. Kuomissa on kantakorotus, mutta ovat selvästi parhaita, mitä tavallisista kaupoista löytyy. Vanhojen suositusten mukaan kengän pitää olla tukeva, eli juuri päinvastainen mitä nykyisin suositellaan.

Ja jos etsii yhtä kenkää koko talvikaudeksi, niin sellaista ihmetuotetta ei ole keksittykään. Toki jollain Vikingin goretexeillä voi mennä koko talven, mutta viking on painava, kankea ja kapea ja kantakorotuskin löytyy. Hyvä puoli on se, että pitää vettä ja on suhteellisen lämmin.

Erään henkilön kanssa tästä keskustelin, hän kun oli tuolloin vastasyntyneiden teholla töissä ja siellä annettiin ennen toimenpiteitä vauvalle sokerivettä, kun se vaikutti siten, että vauvaa oli helpompi käsitellä ja se oli "suostuvaisempi" toimenpiteisiin sokerivesiannoksen jälkeen. Kivunhoito tuskin oli tuossa se pääasia, eihän sokerilla ole kipua lieventävää vaikutusta. Eli on kyllä ihan yliopistollisessa sairaalassa käytäntönä vielä tänäkin päivänä.
Ja mua suututtaa että näin tehtiin. Pilasi meidän kotiintulo illan ja yön täysin. Tai ainakin osasyyllinen.

Kun esikoinen oli oppinut juuri kävelemään, anoppi kauhisteli, että pitäisi olla kengät. Siis sisällä. Näin ennen ajateltiin, että kävelemään opettelevalla pitää olla sisälläkin kengät jalassa, tukemassa jalkaa.
Minun äiti joskus raahasi meille minun ja isoveljen ensikengät. Sellaiset todella jäykät nilkkurit.

Kun esikoinen oli oppinut juuri kävelemään, anoppi kauhisteli, että pitäisi olla kengät. Siis sisällä. Näin ennen ajateltiin, että kävelemään opettelevalla pitää olla sisälläkin kengät jalassa, tukemassa jalkaa.
Minun äiti joskus raahasi meille minun ja isoveljen ensikengät. Sellaiset todella jäykät nilkkurit.
Onkohan ennen ollut suositus, että mitä jäykemmät sitä parempi? Mun äiti aina yrittää jäykkiä kenkiä lapsille vaikka olen kertonut että ei näin....

Hauskan taas kuulin: Lapsen hiuksia ei saa leikata, ennenkuin on oppinut puhumaan. Mitääääää? :tears:

Mitääh, ihan outo. Mikähän siihen on perusteluna... Hyvä musta ja esikoisesta on tullut vaikka otsatukkaa lyhennettiin muutaman kuukauden iässä. :tears:

Takaisin