Vanhentuneet tavat ja suositukset

Kyllä meidän pienipainoisena syntyneelle suositeltiin kiinteiden aloittamista ( maidon lisäksi) jo 4kk iässä. Tämä v. 2014.

Joo, se on ihan voimassaolevien virallisten suositusten mukainen neuvo. Lähinnä se koskee pienipainoisia, keskosia, korvikemaitoa saavia vauvoja. Normaalipainoinen, rintamaitoa täysimetyksellä saava voi odotella sinne 5-6 kk kohdalle ennen ensimmäisiä maistiaisia kiinteästä ruuasta. Ja lisäksi, jos rintamaitoa tulee niukasti tai imetys on jostain syystä haasteellista, niin silloin on parempi aloittaa kiinteät 4kk ikäisenä, rintamaidon ohella.

Mä olen huomannut että vieläkin on sellaista pakkosyöttämistä, että vauvalle tai ihan lapselle huudetaan että "lautanen on syötävä tyhjäksi" tai että muuten vain tuputetaan ja melkein pakkosyötetään viimeisetkin lusikalliset. Yhtä kamalaa on kun 2 vuotiaalle sanotaan et "Afrikan lapset söis kyllä ihan kaikki tuon sun ruuan kun niillä sitä ruokaa ei ole".
Kamalaa ja ällöttävää. Tuollaiset lauseet kuuluu menneelle vuosituhannelle.

Meillä ei ole onneksi "nuoremmat", edes lapsen isovanhemmat, jaelleet mitään vanhentuneita oppeja, mutta 80-90v isomummut. :Grimacing Face:

- Kyllä sitä lehmänmaitoa, vehnää ja perunaa voi syöttää jo 2-3kk ikäiselle, kun hällekin hyvä lääkäri neuvoi niin. Ei millään ymmärtänyt sitä eroa, että pakkohan sille vauvalle oli jotain syöttää eikä silloin ollut nykyaikaisia korvikkeita, mutta mulla puolestaan riitti omakin maito ja jos ei, niin sitten tarkoituksenmukaista korviketta.

- Eikä meinannut ymmärtää kun en vielä 9-10kk ikäisellekkään antanut lehmänmaitoa, tai vaikka voita perunoille.

-Kun se noin 1v sormiruokaileva lapsi vähän puristeli ruokiaan sormienvälissä (siis ei edes oikeasti sotkenut tai leikkinyt suuremmin), lautasellaan, ennen suuhun vientiä niin oli kuulemma oikeinkin huonotapaista.

-Sain kunnon saarnan kun annoin 1v lapsen olla kesällä, omakotitalon pihalla, paljain jaloin ja ilman kenkiä, oltiin siis kyläilemässä muutama päivä. Olis täytynyt olla kunnolliset jalkaa ja nilkkaa tukevat kengät. Ja siitähän se riemu vasta repesi, kun tuli viileämpi&kosteampi päivä ja laitoin sille lapselle nahkakengät jalkaan "Miks sä et pidä sillä lapsella niitä kenkiä, kerta teillä on noinkin hyvät hankittuna??!!" Niin, muuten hyvin ketterä&aktiivinen lapsi ei meinannut päästä edes pystyyn, ja suurinpiirtein jähmettyi paikalleen ne jalassa. Seuraavana aurinkoisena päivänä jouduinkin kysymään, että unohdetaanko puheenaihe vai lähdenkö lapsen kanssa kotiin. Itekseen mutisten suostui luovuttamaan.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Myöhemmin on kyllä ihastellut ja kehunut kuinka hienosti ja omatoimisesti osaa syödä haarukalla ruokansa, sekä kuinka taitavasti kulkee portaissakin. :Face With Tears Of Joy:

Tai itseasiassa kuulin mä yhdeltä vähän nuoremmalta, että vauvanvaatteet pitäis pestä erillään muista ja vielä silittääkin. Totesin vaan, että en ole mistään oppaista lukenut tuollaista, enkä kuullut muualta, edes neuvolasta, joten en ryhdy kun hommaa on muutenkin ihan riittävästi. Meillä kaikki pestään kuitenkin hajusteettomalla sensitive aineella, eikä muutenkaan suuremmin läträtä hajuisteilla (korkeintaan juhliin vähän jotain). Ja kyllähän se vauva kuitenkin sylissä ollessa koskee vanhemman vaatteisiin, joten mitä sellaista voisi tarttua samasta pyykistä, mitä ei muuten tarttuisi??

Mun tutun kanssa oli pitkä vääntö imetyssuosituksista ja siitä, ettei vauvoja saisi syöttää ollenkaan yöllä, etteivät totu siihen. Ihan kauheeta. No, jos on itse elänyt tiettyjen suositusten mukaan, ymmärrettävästi näkökulmia voi olla vaikea muuttaa.

Hammastahnan käytöstä oon myös kuullut eri versioita ihan vauvaikäisiltä. Tässä luotan kyllä eniten hammaslääkäriin :rolling:

Mä kans kuulin siskon pojan ollessa vauva 17v sitten että vauvan vaatteet pestään nurin ja silitetään pesuainejämät pois. Mä esikoisesta silitin. Muiden vauva-aikana ei ollut aikaa silittää :D mut mä rakastan silittämistä. Että en tiiä teinkö sitä pesuaineen polton takia vai että sai viikattua vaatteet kauniisti

Ex-Anoppi väitti ettei raskaana saa syödä mansikoita.

Lapset ei saa nukkua vieressä tai ne nukkuu armeijaikäisenäkin vieressä.
Just oisin tullut tuota sanomaan vieressä nukuttamisen kieltämisestä. Oli aika surkeaa kun kahden vanhimman lapsen kohdalla kuuntelin neuvolan ohjeita että pieni pinnasänkyyn ja mahdollisimman pian omaan huoneeseenkin. Voi sitä itkua :loudlycrying: Ja minä luulin olevani huono äiti ja epäonnistunut kun lapset eivät ymmärtäneet että omassa huoneessa nukuttava. Nyt nämä nuoremmat ovat nukkuneet vieressäni pitkään ja vieläkin kaikki joskus käyvät tankkaamassa läheisyyttä ennen omiin sänkyihin menoa. Sain sellaiset "traumat" kahden vanhimman kohdalla nuorena äitinä nukutusyrityksistä, että en ole nykyäänkään ihan rehellisesti neuvolassa myöntänyt että kuulkaas nyt meillä löysäillään eikä noudateta minkään valtakunnan tason ohjeita ja suosituksia :rolling:

Olen neuvolassa ihan suoraan sanonut, että meillä kaikki nukkuvat samassa sängyssä. Kukaan ei ole sitä millään tavalla paheksunut, paitsi tietenkin omat vanhempani, joiden mielestä lapsi pitää mahdollisimman äkkiä eristää omaan huoneeseensa. Heillekin olen todennut, että meillä tehdään nyt näin ja sillä siisti.

Olen neuvolassa ihan suoraan sanonut, että meillä kaikki nukkuvat samassa sängyssä. Kukaan ei ole sitä millään tavalla paheksunut, paitsi tietenkin omat vanhempani, joiden mielestä lapsi pitää mahdollisimman äkkiä eristää omaan huoneeseensa. Heillekin olen todennut, että meillä tehdään nyt näin ja sillä siisti.
Se voi ollakin niin osittain, että nuoria äitejä ohjeistetaan suoraan enemmän (ilman että edes kysyvät). Mun äitiä ohjeistettiin 70 luvulla että jo muutaman viikon ikäisestä vauvalle pitää antaa tomaattia, appelsiinia ja viinirypäleitä soseena. Olin huutanut vatsakipuja joka päivä ja yö. Isoäitini oli yrittänyt sanoa, että ei tuo ole oikein nyt tuo neuvolan ohjeistus, että vain maitoa ja jos on pakko niin vähän velliä maistaa aikaisintaan parin kolmen kuukauden iästä. Äitini oli ajatellut, että kai ne nyt neuvolassa tietää mitä neuvovat :rolling: (Äitini sai mut 18 vuotiaana).

Vielä 80 -luvulla vauvoille juotettiin appelsiinimehua c-vitamiinin saannin varmistamiseksi. Ettei tulisi riisitautia. Ja tämähän oli siitä syystä, että jo 60 -luvulla Arvo Ylppö oli sitä mieltä, että pieniä vastasyntyneitä vauvoja saa imettää 3-4 tunnin välein vain 5 minuuttia kerrallaan. Mistä päästään siihen, että loppui se rintamaidon tuleminenkin aika äkkiä. Vauvat huusi nälkää (siitä tulee sanonta että "vauvat vain itkee koko ajan") ja piti niitä soseita ryhtyä antamaan aika pienillekin vauvoille.

-Kun se noin 1v sormiruokaileva lapsi vähän puristeli ruokiaan sormienvälissä (siis ei edes oikeasti sotkenut tai leikkinyt suuremmin), lautasellaan, ennen suuhun vientiä niin oli kuulemma oikeinkin huonotapaista.

Tästä tulikin mieleeni anoppini, joka ei omien sanojensa mukaan ollut nähnyt ikinä yhtä sotkuisesti syövää lasta, kun näki esikoisen 1-vuotiaana sormiruokailevan. Veikkaan että ei ollut ikinä ennen nähnyt itse syövää 1-vuotiasta. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

-Sain kunnon saarnan kun annoin 1v lapsen olla kesällä, omakotitalon pihalla, paljain jaloin ja ilman kenkiä, oltiin siis kyläilemässä muutama päivä. Olis täytynyt olla kunnolliset jalkaa ja nilkkaa tukevat kengät. Ja siitähän se riemu vasta repesi, kun tuli viileämpi&kosteampi päivä ja laitoin sille lapselle nahkakengät jalkaan "Miks sä et pidä sillä lapsella niitä kenkiä, kerta teillä on noinkin hyvät hankittuna??!!" Niin, muuten hyvin ketterä&aktiivinen lapsi ei meinannut päästä edes pystyyn, ja suurinpiirtein jähmettyi paikalleen ne jalassa. Seuraavana aurinkoisena päivänä jouduinkin kysymään, että unohdetaanko puheenaihe vai lähdenkö lapsen kanssa kotiin. Itekseen mutisten suostui luovuttamaan.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ja kengät, voi kengät. Me saatiin vauvan kengät lahjaksi, kun esikoinen oli pieni. Siis ihan pienen vauvan, joka ei vielä edes konttaa, jalkaan sopivat. Ikinä eivät ole olleet kummankaan lapsen jalassa. Onneksi muuten ei ole hirveän kärkkäästi arvosteltu sitä ettei vauvalla ole kenkiä, ihmetelty vain. Käyntivara tosin lienee isovanhemmille vieras käsite, kun pitivät sopivia kenkiä liian isoina.

Tästä tulikin mieleeni anoppini, joka ei omien sanojensa mukaan ollut nähnyt ikinä yhtä sotkuisesti syövää lasta, kun näki esikoisen 1-vuotiaana sormiruokailevan. Veikkaan että ei ollut ikinä ennen nähnyt itse syövää 1-vuotiasta. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Tämä ei suoranaisesti liity aiheeseen vanhentuneet tavat, mutta olen itse aina tykännyt antaa vauvoille ensin soseita ja sitten kokeilevat sormiruokailua. Varsinkin kylässä päästiin siistimmin soseilla. Niin sitten kerran oltiin kyläpaikassa missä oli pari muutakin äitiä, kyseessä ensimmäiset lapset heillä. Siellä sitten syötin sosetta 8 kk ikäiselleni, kun sosetta aina välillä pursusi suupielistä ja pyyhin. Toinen nuori äiti sanoi paheksuen "Näyttää kyllä niin sotkuiselta puuhalta tuo että kyllä minä ainakin aion antaa omani sormiruokailla" :rolling:

Sekoilin viestin kanssa, mun vastaus pomppasi outoon kohtaan

// Lainaus korjattu. :smiling-eyes: -ylläpito

Last edited by a moderator:
Takaisin