Vanhempien sisarusten valmistelu tulevaan vauvaan

elokas

Puuhakas puhuja
Oletteko jo miettineet miten ja millon kerrotte tulevasta vauvasta isosiskoille ja- veljille ja miten aiotte lapsia siihen valmistella, aiotteko mitenkään? Ja miten luulette sisarusten reagoivan?

Me ollaan pohdittu annetaanko asian tulla vain esille sitten kun mahan kasvu alkaa herättää kysymyksiä. Yksi satukirja meillä on liittyen vauvan tuloon perheeseen, sitä lueskeltiin esikoiselle kun nuorempaa odotin, mutta esikoinen oli toki vielä niin pieni ettei varmaan oikein asiaa ymmärtänyt. Jotenkin varmaan pitää kuitenkin valmistella ja kertoa.. ja mitenkä sitä osaa sitten vastata näihin "mistä vauvat tulee"-kysymyksiin? :woot:

Vähän jännittää miten tytöt sitten vauvaan reagoi, isompi varmaan haluaa olla mukana hoitamassa mutta nuoremman kanssa voi tulla enemmänkin mustasukkaisuutta ja huomionkipeyttä ja pikkuneiti kun on vielä melkoinen tahtokimppu. :love7
 
Paljon olen miettinyt. Meillä lapset ovat jo isompia eli kun vauva syntyy niin 7v ja 9v. Vauvojen syntymisestä siis on jo kysymyksiä tullutkin. Varmaan kerrotaan sitten kun asiat on varmemmalla tolalla. Nuo kun kertovat varmasti koulussa asiasta heti.

Itse mietin, miten voin ennaltaehkäistä mustasukkaisuutta. Voihan olla että sitä ei tule, mutta voi olla kova paikka lähteä aamuisin kouluun, kun äiti jää vauvan kanssa kotiin. Toisaalta varmasti iloinen yllätys myös.

Meillä on kirja "vallaton vauva" jota ollaan luettu ihan vaan muuten. Nythän se sitten tulee toivottavasti ajankohtaiseksikin. :)
 
Meidän neitti tulee vasta ens kuussa 2 v. Hänelle on pari kertaa mainittu vauva. Eilenkin hän löysi jotain vauvalelujaan ja ihmetteli niitä. Sanoin, että säästetään ne vauvalle, kun sinä et enää niillä leiki. "Ei vauvalle. Minä leikin näillä".

Että vähän vielä vissiin saa pehmittää :wink
 
Meidän esikoinen ei oo vielä vuottakaan (tammikuussa 1,5 v), joten taitaa jäädä selitykset ymmärtämättä.

Mitenköhän pitkä muisti 1,5-vuotiaalla on? Mietin, kauanko vauvan syntymän jälkeen menee aikaa, ennen kuin esikoinen luulee siskon/veljen olleen olemassa "aina".
 
Olen miettinyt... Varmaan kerrotaan, kun ollaan varmemmilla vesillä. Luulisin, että tytöt (6 v.&4 v.) ottavat uutisen vastaan ihan hyvillä mielin. :) varmasti kysymyksiä mistä vauvat tulee jne. piisaa, mutta isompi on jo aikaisemminkin kysellyt ja oon kyllä vastannut niinkuin asiat ovat. Sitten ei oo lisäkysymyksiä tullutkaan! :hilarious:
 
Me ei olla vielä kerrottu 3-v esikoiselle, mutta en tiedä mistä se keksi tuossa pari viikkoa sitten sanoa, että äitin maha kasvaa isoksi ja sitten sieltä tulee vauva!!! :D en tiedä ovatko hoidossa keskustelleet aiheesta kun aika monelle on tulossa toinen lapsi... Mietin miten te olette selittäneet lapsille huonoa oloa, väsymystä ym mitä nyt on ollut? Meillä on ollut tapana päikkäreiden jälkeen kantaa yläkerrasta alas portaita uninen lapsi ja nyt en ole uskaltanut yhtään kantaa kun pelottaa että huippaa ja kaadutaan portaissa... Sitä on ollut vaikea hänen ymmärtää, miksi äiti ei enää kanna.
 
Meillä mies tosiaan möläytti jo lapsille. Ihan vaan että äitillä on vauva masussa ja te saatte pikkuveljen tai pikkusiskon.
Itse en olisi vielä kertonut koska en haluaisi joutua lapsille selittämään keskenmenoa, mutta nyt ei auta kuin toivoa että mies ei joudu oppimaan kantapään kautta miksi raskaudesta ei kannata heti huudella..

Lapset otti asian ihan hauskasti. Pienin (tyttö 4v) haluaa pikkusiskon jonka nimeksi tulee robin, keskimmäinen (poika 6v) odottaa että pääsee hoitamaan vauvaa, ja jännittää saako siskon vai veljen, ja vanhin (poika 9v) aikoi muuttaa pois :D
 
En oo ees miettinyt, esikko niin pieni että tuskin tajuu hetkeen viellä mitään mistään. Tän syntyessä hän on 1,7 v että en tiedä miten toi kertominen
 
Mä en tiedä miten kerrotaan lapsille saatikka millon olis hyvä aika. Mahan kasvun ovat jo noteeranneet, mutta toistaiseksi ovat vielä sitä mieltä, että äiti on vaan lihonu :D alustavasti mietin että jos ar-ultran jälkeen kertoisi..
 
Mä oon ymmärtäny et jo ihan pientäkin lasta kannattaa valmistaa kertomalla vauvan tuloon. Oon aatellu esim. Tolle meiän lukutoukalle lukee noita perheeseen tulee vauva kirjoja...
 
Ei vielä kerrota lapsille, ehkä joskus kesällä? Kattoo nyt, saattaahan se olla et arvaavat jo ennemmin, kovasti nimittäin kyselevät et millon työ synnytätte meille pikkuVELJEN, ei siis vahingossakaan pikkusiskoa. Toivoovat siis pelkästään veljee, katsotaan sit mitä mieltä ovat, jos tää tyttö onkin:hilarious:
 
Ikäeroa tulossa 1v 7kk. Eihän ton ikäisen muisti vielä päätä huimaa :D kirjat varmaan hyvä keino, sitten vähän lähempänä talvea :)
 
Joo ei mekää ruveta vielä kirjoja hommaamaan!!! Kun tässä on vielä reilu puol vuotta äippiksen alkuunkaan, siis jos kaikki menee hyvin!! Siis tuo puol vuotta kuulostaa hirmu vähältä!!! Eiks raskaus kestä öö sen 9 kk mut viikon päästä sitä ollaan jo 3. Kuulla!!! Huh huh!!
 
Kolmannella iik! Tuntuupa hassulta aatella että nyt jo kolmannella :D uskon myös että tämä toinen raskaus menee nopeammin kun ensimmäinen. Nyt on jo yksi kuka pitää huolen, ettei aika käy pitkäksi :)
 
Kovasti ollaan mietitty, että miten miehen 8v tytölle kerrotaan, kun jo serkkujen syntymät on olleet maailmanloppuja. Ehkä viikon 12 ultran jälkeen, mikäli kaikki on hyvin. Siinä on sitten aikaa sopeutua tilanteeseen. Ajattelin, että otan tytön (vaikkei oma olekaan) makutuomariksi, kun vauvalle hankitaan tarvikkeita ja sisustamaan vauvalle tilaa meidän makkariin. Mulla on itsellä sisko, jonka perheen kanssa on reissailtu laivalla ja Lapissa yhdessä perheiden voimin ja mulla ja siskollakin on 7v ikäeroa, joten ajattelin sitä kautta myös yrittää osoittaa, miten tärkeitä sisarukset on ja mitä kivaa niiden kanssa voi yhdessä tehdä läpi elämän.

Mä olen itse kuusilapsisen perheen toiseksi nuorin. Ja vanhimman kanssa ikäeroa mulla on 14 vuotta. Kaikkien sisarusten kanssa tuun toimeen.
 
Np-ultran jälkeen kerrotaan luultavasti ja näytetään ultrakuvaa. Esikoinen täyttää kohta 3-vuotta ja varmasti asia herättää hänelle kysymyksiä, mistä vauvat tulee yms. Kun on niin valtavan utelias tapaus ja kyselee kaikesta mahdollisesta :D Pikkuveikka on vasta nyt 10 kk, joten hän ei asiasta kyllä vielä taida ymmärtää. Esikoiselle kerrottiin silloin pikkuveikan tulosta ultrakuvaa näyttämällä ja sitten hoksasi pikkuhiljaa kun vatsa kasvoi että kyllä sieltä vauva tulee. Muuten otin esikoisen silloin mukaan valmistelemaan vauvan tuloa, otettiin yhdessä vauvan vaatteita esille yms. Ei tehty kuitenkaan tulevasta vauvasta mitään valtavaa numeroa. Esikoisella ei ole paljon mustasukkaisuutta ilmennyt mutta veikkaan että pikkuveli voikin olla mustasukkaisempi tapaus kun on kunnon äititakiainen.
 
Meidän esikoinen täyttää kesällä 3. Aletaan varmaan juttelee asiasta hänelle varmemmilla viikoilla kun muutkin saa kuulla asiasta. Hän on niin kova pälättää puhelimessa isovanhemmille. Ehkä hankitaan nukke, jota voidaan yhdessä alkaa hoitamaan, luetaan kirjoja jne.
 
Mun lapset on jo sen verran isoja, että ennemminkin yritän piilotella tätä mahdollisimman pitkään. Odottaminen on lapsille pitkä aika ja lyhennetään sitä aikaa jos niin pystytään :grin
 
Kerrotaan koululaisille viikon päästä eli ekalla kesälomaviikolla. Vaikka silloin onkin rv 6+0 vasta, niin en pelkää keskenmenoa. Tulee, jos tulee. Ja sit puhutaan siitäkin. Munkin äiti sai keskenmenon kun olin lapsi ja muistan kyllä sen. Harmitti mut ei todellakaan jääny mitään traumoja. Se riippuu aina miten asioista puhutaan.
Nuorimmainen on niin pieni (nyt 1,5v) että asia konkretisoituu sit loppuvuodesta jos nyt silloinkaan tajuaa.
 
Meillä kävi viikonloppuna kylässä nelikuinen vauva. Olin aivan yllättynyt kuinka lapset reagoi, tosi uteliaana ensin katsoivat, sitten varovasti silitteli poskesta ja lopulta pienempi alkoi laulaa vauvalle. :Heartred Tuli kyllä hyvä ja luottavainen olo vaikka onhan se ihan eri juttu sitten kun se vauva on koko ajan ja vie äidin huomion. :happy:
 
Takaisin
Top