Valmennukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sista
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heirillä tuo valmennus kuulostaa kyllä tosi kivalta! Aiheet on tarpeellisia ja mielenkiintosia. Meillä nyt perhevalmennus loppunu. Oli kyllä mukava kokemus, mutta meidän ryhmä oli super hiljanen niin ei niin paljon päässy keskusteleen.. Mies naureskeliki, että nyt on diplomit hankittu, jotted vauva saa tulla! [:D]

Eilen oltiin miehen kanssa ensimmäisessä valmennuksessa [:)] Aiheena oli perhevalmennus: vanhemmuus ja parisuhde.
Meitä nauratti miehen kans jälkeenpäin että mehän ollaan jo ihan pro:ta [:D] Ei kun tää huomio perustui siihen että mitä tahansa se täti pyysi kirjoittamaan omiin papereihin ja näyttämään sitten puolisolle, oli meidän paperit identtiset. Esimerkkinä kysymys mitkä on teidän suhteen voimavarat; mistä olette jo selvinneet ja miten?
Ainoat eriävät vastaukset oli tietty siinä kun kysyttiin että mitä haluatte puolisoltanne siirtyvän lapsellenne, luonteenpiirteistä siis. Mieheni halusi minulta siirtyvän tunteellisuuden/tunneälyn ja minä halusin kylmähermoisen/rauhallisen suhtautumisen asioihin.
Oli hauskaa ja kiva kun miehetkin pistettiin puhumaan siellä.
Mutta tosiaan, oli hyvä fiilis kun mulla ja miehellä aika selvät sävelet jo siitä miten toivotaan lapsemme kasvatuksen jne menevän.
Tähän on toki hyvät syyt olemassa, olemme vierestä seuranneet monien läheisten ongelmia ja ratkaisuja ja virheitä ja muita..  ja olemme näistä asioista jo puhuneet vuosia sen takia. Eli ainakin tiedämme virheet mitä emme varmasti tule tekemään.
Jees, parin viikon päästä uutta valmennusta [:)]

Sista: nuo on kyllä ollu mukavia reissuja! Huomenna uudestaan :)
Viimeksi värjättiin sormiväreillä ja painettiin kädenkuvat vauvalle paperiin, joka kerta on ollut naposteltavaa ja aiheet tosiaan hyviä ja tarpeellisia. Huumorikin mukana sopivasti [:)]

Siitä olen vähän kade kun täällä alkaa "jatkokurssi" vauvan varhaisesta vuorovaikutuksesta tai mikäseoli [:D]
6 perhettä pääsee mukaan ja siellä "opetellaan lukemaan vauvaa".. Olipa hienosti selostettu [8|][:D]
Mutta meille sanottiin, että kun tammikuussa alkaa niin meillä on mitä luultavammin liian pieni vauva silloin, pääsyikänä oli n.4viikkoinen vauveli :)

Toivotaan, että tuo jatkokurssin kokeilu kantaa hedelmää ja niitä jatkossakin järjestetään :)

Heips!
Meillä täällä englannissa järjestetään valmennus 3 kertaa. Aiheina on: synnytys, imetys ja viimeisellä kerralla tulee neuvolantyöntekijä kertomaan miten pärjätä ensimmäisistä viikoista lapsen kanssa. Joka kerta kuulemma aluksi opetellaan rentoutumista ja hengitystekniikoita puolisen tuntia ja sitten lopun aikaa kahvitellaan ja kuunnellaan kätilöä. Aikaslailla erilaista täällä kun suomessa nämä valmennukset siis. Mielenkiinnolla odotan, mitä tuleman pitää :)

Meillä on vasta marraskuussa valmennukset (4*keskiviikko). Pitää toivoa että on silloin sitten vielä yhtenä kappaleena ja pystyy hyvin osallistumaan niihin. Eihän siinä oo sit kun vikan jälkeen enää pari viikkoa laskettuun aikaan. Aika myöhään mun mielestä kuitenkin..onko täällä muita kellä on vasta silloin kaikki valmennuskerrat?

Meidänki valmennukset täällä Vaasassa alkaa vasta lokakuun puolivälin aikoihin, vaikka la on heti joulukuun alussa. Muutamalla tunnilla saa itse valita milloin menee, mutta mä aattelin on mukavampi mennä esim vauvanhoitotunnille lähempänä h-hetkeä. Tällä mun muistikapasiteetilla varsinki [;)] Valmennuksia on yhteensä 6 "luentoa" ja lisäksi on sitten vauvatreffejä ens vuoden puolella :)

me oltiin just keskiviikkona perhe valmennuksessa. siellä käytiin läpi lantionpohjalihasten harjotteluita, sitten ergonomiaa ja lopuks oli sellanen rentoutus harjotus. oli kyllä kiva käydä vaikka oliki kovin pieni ryhmä siellä. paljon tuli tärkeitä asioita ennen ja jälkeen synnytyksen liikunnasta. [:)]

Meillä on valmennuksia neljä:
1.Vanhemmuus ja varhainen vuorovaikutus
2.Synnytystapahtuman käsittelyä ryhmäläisten toiveiden mukaan.
3.imetys ja synnytyksen jälkeinen aika.
4.Elämää lapsen kanssa.

Ja sitten on vielä tapaaminen ryhmänä synnytyksen jälkeen.

Eilen oli sitten valmennus numero kaksi ja aiheena itse synnytys. Ja eipä siitä paljon muuta toteamista ole kuin että voihan pettymys!!
Oltiinkuin koulun bilsantunnilla ja KUMPIKAAN meistä ei oppinut yhtään mitään uutta..
Siellä ei ollut mitään hengitystekniikoista edes! Sitä olin odottanut ja toivonutkin vetäjältä etukäteen. No kaipa ne sitten neuvoo siellä synnärillä.
Vielä olis lapsiperheen arkea ensi kk jäljellä. Siellä on pari lapsiperhettä vieraana jotka kertoo asioista, kaipa se on sitten parempi sentään kuin tämä kerta..

Ne hengityshommelit on kuulemma jätetty pois siksi, että äidit on kokeneet ne stressaaviksi. Joo-o, joskus se hengittäminenkin voi olla stressaavaa, mutta veikkaan, että synnytystilanteessa mikä tahansa olisi. [:D]

on meillä sittenkin ihan kunnon perhevalmennukset.. tänään tuli aika äitipolilta.. kestää 4 kertaa. [:)]
aiheena on:

1.parista perheeksi
- parisuhde ja vanhemmuus

2.raskaudesta lapseen
-raskauden loppu metrit
-synnytyksen kulku
-isän rooli
-epäsäännöllinen synnytys
-video synnytyksestä

3.imetyksestä ja varhaisesta vuorovaikutuksesta
-tietoa imetyksen onnistumiseksi
-varhaisen vuorovaikutuksen merkityksestä vauvalle

4.lapsen hoidosta
-tietoa ja ohjantaa vauvan kotihoidosta

sitten vielä varasin ajan synnytysvalmennukseen joka tosin on vasta kun oon viikoilla 38...

Jännä, että joillakin valmennukset jo ohi, kun vasta minä eilen pääsin ensimmäiselle kerralle! [8D] Ryhmä oli ihan kivan kokoinen: 5 paria, ja kaksi naista lisäkseni ilman miestä. Oli ihan kiva ryhmä vaikka aika ujon puoleinen... Niinkai aina suomalaiset ekaa kertaa...[8|] Mutta mukavalta kuulosti koko ryhmä!

Aiheena oli imetys ja "mielikuvavauva" ja rentoutus... Ajattelin ostaa tuon "Synnytä rentoutuneena"-cd:n, koska yksinkertaisesti pelkään piikkejä ja varsinkin epiduraalipuudutusta... Haluaisin löytää voimavarat omasta kehostani. Kaksi mukavaa terveydenhoitajaa olivat vetämässä ryhmää. He kertoivat heti aluksi, että synnytys ei ole mikään hyttysen pisto, vaan paremmin kuvailtavissa INFERNAALINEN KIPU!!! [&:] APUA! Pitää vaan oppia olemaan taistelematta supistuksia ja muita kipuja ja tuntemuksia vastaan ja vaan mennä niinkuin "aallonharjalla"... Ehkä se cd on tulossa ihan hyvään käyttöön...[:)]

En nyt muista mitä olikaan seuraavalla kerralla, joka järjestetään n. kuukauden päästä! Hassua, että näinkin myöhään on tällaiset välit kertojen välissä... No joo, vielä on matkaa... [;)] Niin ja kertoja on 3 ennen synnytystä...

Meillä on kaksi synnytysvalmennuskertaa ja ne on vasta 10.11. ja 17.11. Lisäksi on keskustelu kätilön kanssa. Nuo on meillä pakollisia käydä. Sitten on vapaaehtoisia teemaryhmiä, joihin voi osallistua jos haluaa. Itse kävin rentoutus/synnytyslaulu teemaillassa. Oli kyllä ihan älyttömän hyvä juttu. Sitten olis vielä teemaillat seksuaalisuudesta ja mielialoista. Saa nähdä pääsiskö niihin vielä jossain vaiheessa.

Cd:tä en oo hankkinut, mutta vähän varmaan samantyyppistä oon yrittänyt muuten vaan. Että aina kun tulee jonkinlaista kipua tai noita perus-harjotussuppareita ni yritän vaan hengitellä ja antaa sattua/tuntua. Vaikka tosiaan nyt on enemmänkin kyse noista hyttysenpistoista, niin elän siinä toivossa, jospa toi rentoutuminen jotenkin iskostuisi selkärankaan ja sen pystyisi sitten löytämään edes jossain määrin tuon infernaalisen kivun aikaan [:)] Aina on toivoa [:)]

Noi perhevalmennukset skippasin tosiaan. Tai skipattiin. Me mitään valmennusta tarvita :P Marraskuun synnytysvalmennukseen ei ollut vielä päivää päätetty viimeksi kun kävin neuvolassa, huomenna varmaan saan siitä sitten tietää. Ehkä. Kysyn varmaan sitten tarkemmin, että kannattaako ylipäänsä mennä (totta kai se sanoo, että kannattaa [;)]). Jos se on vaan joku sellanen tietoisku käytännön jutuista, ni pärjään ilmankin tai jos siitä hyötyy pääasiassa sellaset, joita jännittää tai pelottaa niin siinäkin tapauksessa passaan. En näköjään tiedä siis minkälaista hyötyä kaipaan siitä [:D] En oikein osaa jännittää synnytystä sen kummemmin, eikä mua oikeastaan mikään siinä erityisesti mietitytäkään. Paitsi se, että koska se alkaa [:)] Mutta mietin asiaa sitten uudestaan, kun saan jotain tarkempaa tietoa siitä.

[:)]heh, mä kävin jo ne meidän kolme kertaa, kun oikeasti mun ois pitäny mennä vasta marraskuussa, mutta kun se marraskuussa laskettu aika -ryhmä oli niin pieni, niin kyselivät sit jo silloin syyskuussa, että haluaako osallistua näihin aikasempiin kertoihin. Mä sit osallistuin. En saanut miestä mukaan vaikka kuinka yritin hyvin perustella asian... Hän kun ei ole suomalainen ja hänen suomen kielen taitonsa on vielä tällaisissa asioissa melko hatara, niin olisi kyllä vaan tylsistynyt kuoliaaksi ja mä oisin joutunu kääntämään kaiken, enkä siis ite ois tietenkään saanu irti kaikkea mitä halusin. [;)]

Mut mä sit tiivistetysti selittelin ja selittelen miehelle kaikki jutut. Meillä mentiin Helsingin normiaikataulun mukaan, eli eka kerralla oli imetyksestä (joka oli mun mielestä melko kummallista, aloittaa nyt sit sillä aiheella...), toka kerralla oli jotain vauvan hoidosta ja vauva-arjesta ja vähän parisuhteestakin, ja sit vika kerralla oli sit vasta siitä itse synnytyksestä, joka oli mun mielestä se kaikkein tärkein ja valaisevin kerta. Enitenhän mä siitä synnytyksestä haluun tietää, kun sitä en oo voinu etukäteen missään harjotella enkä omakohtaisesti kokea (no okei, ei imetystäkään voi harjotella, mutta sen sentään voi jotakuinkin omassa päässään päätellä ja ymmärtää, vaikkei ihan itse saiskaan kokeilla).

Ja nyt kun sit muutettiin Espooseen, niin on ihan erit systeemit, mut enäähän mä en siis osallistu mihinkään valmennuksiin. [:)]

me oltiin mun miehen kaa eilen perhevalmennuksessa. ja kivaa oli.. siellä oli meijän lisäks 5 muuta pariskuntaa.. ihan kiva kun on nii pieni ryhmä nii kivempi jutella sitten siellä. ja paljon hyödyllisii juttuja oli.. maanantaina olis sitten toinen kerta.. [:)]

Tänään oli ensimmäinen osio synnytysvalmennuksesta Kättärin Haikaranpesässä. Valmennus pidettiin synnytyssalissa ja siellä siis myös miehen läsnäolo on pakollinen. Meitä oli 6 paria ja todella mukava tunnelma. Synnytyssali oli hyvin kodinomainen, ei juuri edes tajunnut, että siellä voisi synnyttää. Silti kaikki tarpeellinen löytyi. Kokeilin synnytysjakkaraa ja se tuntui varteenotettavalta vaihtoehdolta. Kätilö kertoili paljon eri kivunlievitysmenetelmistä ja antoi perustelujen kanssa paljon erilaisia ohjeita. Ens viikolla on toinen osio valmennuksesta, jolloin perehdytään vauvan syntymän jälkeiseen aikaan. Lisäksi ens viikolla on henkilökohtainen keskustelu kätilön kanssa. Silloin kirjataan omia toiveita ja voi esittää kysymyksiä yms. Erittäin positiivinen kuva jäi ja siellä oli jotenkin ihanan rauhallinen tunnelma koko ajan.

Kuulostaapa tosi hyvältä tuo Kättärin toiminta. Meillä oli perhevalmennus muutaman kerran. Perusaiheita kuten parisuhde, synnytys ja vauvan hoito. Synnytyskerta oli kuitenkin vaan paljon melua tyhjästä eli luentomainen tietopaketti ja keskustelua. Synnärille ei pääse täällä enää edes tutustumaan. Katottiin sieltä kuvattu video [:D] Ei siis ihan sama meininki. Vähän jännittää sen takia synnytys. Olis helpompi mennä sinne sitten tosipaikan tullen, jos paikka olis edes jotenkin tuttu. 

Takaisin