Valitusketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
..torstaina olisi taas neuvolakäynti..

Pitänee ottaa asia puheeksi kun on pitkästä aikaa oma terkkari paikalla sijaisten sijaan.. Tosin hän on se, joka ei ole tähänkään mennessä asioista infonnut sen enempää kuin muutkaan ja alussa tuli kolmannella neuvolakäynnillä huutamaan meille aulaan, että "Joka kerran kun tulet neuvolaan niin käyt vessassa jättämässä pissanäytteen!!" Tätä ennen ei meille oltu ko. näytteestä sanottu mitään, eikä sitä ollut ketään vessasta käynyt edes etsimässä kun se sinne pöydälle nimen kera jätetään.. Ja viimeksi kun soitin pari viikkoa sitten (rv jotain 35) hemoklobiiniarvosta niin hän sanoi, että raskauden puoliväli menossa.. o_O ..eikä kyllä tajunnut asiaa vaikka sanoin että ei vaan rv 35+.. Sanoi sitten vissiin vanhan mittaustuloksenkin, koska kk takaperin tuosta, siellä lähempänä puoliväliä otettiin edellinen mittaus.. Arvo oli ainakin täysin sama.. Ja totesi, että jatka raudan syöntiä jollei siitä sulle ole haittaa..

Sama täti kielsi aiemmin raudan pitkäaikaisemman syönnin, koska sitä voisi saada liikaa ja rautapurkissa lukee, että voi käyttää koko raskauden ajan.. Tuolloin meinasin pari kertaa pyörtyä ja siksi kyselin mahdollisesta alhaisesta HB:sta, sitä ei silloin edes mitattu.. Sanoi vain että voi lyhyen rautakuurin syödä..

..joten suurta odotusta ei tuolle Torstain käynnillekään ole!

En sitten noista pelkopoleista tiedä.. Pitäisikö pyytää lähetettä siksi, että pelkää neuvolan tätien järjenkäytön ja ammattipätevyyden vähyyttä?? o_O Koska itse synnytystä en osaa pelätä vaikka miten asiaa miettisin niin tuntuu typerältä pyytää pelkopolille.. Taitaa puuttua joku osanen itselläkin aivoista joka tuota pelon tunnetta tuottaisi :grin Oli mitä vaan niin en osaa stressata ja pelätä etukäteen, vasta kun H-hetki on ihan kohdalla.. Ja sittenhän se on myöhäistä.. Ainoastaan ärsyttää ihan huolella se, ettei tiedä mistään mitään ja koittaa vaan luottaa, että molemmat sieltä synnäriltä kotiin tullaan vauvan kanssa..

Milloin sulla onkaan se seuraava neuvola? Voitko hiillostaa sitä tätiä siitä, että olisit kuullut ettei epiduraalia ehkä voi laittaa kun selässä on rautaa (multahan kyseltiin nää kaikki esitietolomakkeessa ja täytettiin neuvolan tietoihin ja itse sai laittaa iPanat-palveluun jossa mielestäni myös keskustelupalstalla kyselyosio, johon th vastailee), niin miten sitten jos pitää edetä sektioon.

Mun mielestä olis järkevää päästä polille siksi, että kaikki ovat kartalla sun tilanteesta, ei siksi että etukäteen pitäisi maalata piruja seinille. Musta vaan olis kiva omalla kohdalla, että ollaan valmistautuneita, vaikka turhaankin.

Tämän viikon Torstaina on aika.. Pitää kysellä, vaikka että eikö sitä voisi sitten paremmin varmistaa, että lapsi todella mahtuu tulemaan ja yksi mikä on viimepäivinä alkanut mietityttää itsellä on se, että selkä on sen tuntuinen, että se vie varmasti ponnistusvoimaa itseltä.. Tuota asiaa en ole edes sinänsä miettinyt ennen, mutta nyt vasta viimepäivinä tullut ajatuksiin.. Yhdistelmä siinä ja siinä mahtumaan tuleva vauva ja ponnistuksen heikko voima kuulostaa melko huonolta yhdistelmältä.. Lähinnä uskoisin, että huono asento itsellä (kun sitä hyvää ja tukevaa ei löydy) vaikuttaisi tuohon ponnistusvaiheeseen.. Ja kysäistä mahdollisuudesta päästä juttelemaan tuosta kivunlievityksestä sellaisen henkilön kanssa joka asiasta jotain tietää, koska se on helppo katsoa tuleeko rauta niin alas, että se vaikuttaisi.. Koska vielä näkyy selkeä arpi, joka loppuu siihen mihin rautakin ja tangon pääkin jotenkin tuntuu vielä omaankin käteen..

Jotenkin vain, vaikka tietää, että pitäisi itse sitten vain olla kovana ja vaatia asioita niin menee mielenkiinto ja jaksaminen kun tuo "ammattilaisten" touhu on tuollaista.. Ja kun vaikka itse miettisi asiat ja kyselisi mahdollisimman tarkasti niin saa jonkin ympäripyöreän huuhaa vastauksen..

Mä yleensä kannatan metodia "positiivinen ehdottaminen", tyyliin "voisiko ajatella, että tehtäisiin näin, koska.."
Jos se ei tuota tulosta, niin aika varma tapa saada asiat etenemään on kyselemässä ahdistaa niin paljon, että toinen suosittelee lähetettä tietävämmälle taholle. Itse en ole joutunut käyttämään, mutta kun ei sullakaan nyt ihan perusraskaus ole.

Jokuhan oli synnyttänyt "roikkumalla miehen kaulassa", jolloin painovoima auttoi vauvaa syntymään ja ilmeisesti tässä asennossa sänky ei paina häntäluuta, jolloin vauvalla on enemmän tilaa syntyä.

En oo itse hirveästi näihin perehtynyt, mutta nyt tulee mieleen että näitä asentoja voisi kokeilla ja katsoa, mikä sitten tuntuu parhaalta itse tositoimissa.

Mä en voi hirveästi miehen paikallaoloon ja kaulassa roikkumisen varaan laskea, vaikka aikookin urheasti koittaa olla mukana ja apuna, mutta oli jalat pystyssä lattialla makaamassa jo ensimmäisessä ultrassa
:laughing025 On vaan niin herkkä tuollaisille asioille.. Ja olen antanut luvan poistua paikalta ja miettinyt oman lääkärin / hoitajan varaamista hällekin synnytystilanteeseen ettei sitten vie multa hoitajaa jos pyörtyy :grin Toivottavasti synnytystilanne nyt kuitenkin niin erilainen oman lapsen näkemistä odotellessa, että tuollaiset heikkoudet unohtuu :)

Mutta pistetään neuvot korvan taa ja koitetaan miettiä järkeviä sanoja Torstaihin mennessä ja toivotaan että tuottaa tulosta :)

Kannattaa varmaan pohtia oikeesti etukäteen niitä ponnistusasentoja, vaikkei oliskaan rautaa selässä. Mä oon miettiny ja testaillu eri asentoja ihan hirveesti, vaikken koskaan oo päässy niin pitkälle et pitäis ponnistaa..

Perus "elokuvaponnistus" puoli-istuvassa vaikuttaa mun mielestä jotenkin hkrveen tehottomalta. Tai siis että tuntuis et enemmän voimaa ponnistamiseen sais jotenkin muuten. Toisaalta se puoli-istuva on kauheen turvellisen tuntunen asento, varmaankin johtuen just siitä että elokuvissa on lähes aina näkyny vaan sitä.

Toi miehen kaulassa roikkuminen kuulostais mun korvaan hyvältä (mutta mun mies on niin pitkä etten ylettyis), samaten nojata johonkin (esim kotona nojailen kovilla supistuksilla keittiön pöytään) kyynervarsien varassa ja kyykkyttää siinä, se asento tuntuu musta siltä että saisin kohdistettua voimia oikein.

Mutta mitäpä mä näitä metin kun sektioon oon joka tapauksessa menossa.. Tuli vaan mieleen!

Luultavasti pystyn kokeilemaan niitä asentoja vasta, kun alan kärsiä supistuksista. Mut tota roikkumista oon itse ajatellut, samoin kylkiasentoa. Jakkaraa en niinkään.

Mä oon jo niin pihalla millon mua supistaa ja millon ei, et en oo miettiny noita asentoja yhtään. Pitäis varmaan alkaa miettiä. Ei se ainakaan pahaa tekis. Onko juppapallosta alussa mitään apua? :)

Itse suosin sitä perus sukkaasentoa, ihan vaan siksi että mukula saa rauhassa tehdä tietään ulos eikä repeä paikat välttämättä niin helposti kun sillon kun tulee painovoiman takia vauhdikkaammin..tai näin oon ainaki itse aatellu..

No siis puoli-istuva jossa pidetään sukista kiinni :) :)

Muoks. Sairaalassa kun on ne pitkät putkisukat niin meillä ainakin kutsuivat sitä sukka-asennoksi :)

Ihania uusia hankaluuksia nukkumiseen.. :arghh: Sen kyljen puolella, jolla nukkuu, kipeytyy vatsasta yksi alue lähellä nivusta (melko laajaltikin) ja siinä samalla sen puolen nivunenkin ja yltyy vaan jos koittaa jatkaa samalla kyljellä makaamista.. Ja kun kääntyy toiselle kyljelle niin kipu yltyy paljon kerralla kunnes sitten loppuu yhtäkkiä kun makaa jalat tarpeeksi koukussa.. Nivusesta repii niin paljon, ettei itseään pysty suoristamaan.. :oops: Sitten hetki unta toisella kyljellä ja sama juttu alusta sillä puolen.. huoh.. :rolleyes:

Mariel, täällä kanssa vaikeuksia nukkumisen kanssa -.- ihan rikki viime yöstä. Kyljellään ku nukkuu niin hetken päästä järkyttävä jomotus lonkassa. Kääntyminen tuottaa kipua mahaan ja alaselän nikamat paukkuu. Toisella kyljellä kun makaa niin hetken päästä taas pakko kääntyä. Ja mikä pakotus taas jaloissa ja käsissä! Nyt yöllä myös kirveli (?) mahassa vasemmalla puolella (sisällä siis). Ja alkuyöstä tasasesti veitsen viiltoja alavatsassa. Plus tietysti se normi vessaravi, joka on näillä nivelsäryillä painajaismainen show :(

Kun mä nukuin ton 12 tuntia, niin... :p
Selkä tuli vähän kipeäksi. Olin tuntikaupalla toisella kyljellä, ja sitten jossain vaiheessa vaihdoin kylkeä. Eli varmaan 6 tuntia ja 6 tuntia/kylki. Muuten ihan jees, mutta mulla oli kaikki vaatteet päällä, kun olin vaan mennyt mun "iltapäikkäreille".
Vissiin olin vähän kuivakin, kun ei tarvinnut 12 tuntiin käydä pissallakaan, eikä aamullakaan ollut mikään tuskainen olo sen suhteen.

Kyllä on kummallista, kun välillä käy puolen tunnin välein pissalla, ja sitten välillä on tämmöstä. Ja välillä nukkuu 1,5 tuntia yössä ja nyt näin. Mä melkein rukoilen täällä, että se tarkoittaisi, että mun keho alkaa kerätä energiaa synnytykseen eikä asiantila muuttuisi ennen tositoimia. Oon kuitenkin aika varma, että tää on vaan joku kropan oma oikku, ja seuraavat 3 vrk tulen valvomaan ja ravaamaan pissalla ja pohtimaan maailman menoa.

Vappu, samat vaivat ja päivälleen sama rv :wink Toivotaan, että on ohimenevää tuollainen..
Joskus harvoin saa nukuttua useamman tunnin myös yössä kerrallaan ja selviää parilla vessa käynnillä, mutta liian harvinaista herkkua moinen.. Päivällä tekisi mieli päikkäreitä ottaa ja nukahtaisi heti, mutta sitten tietää ettei alkuyöstä väsytä tarpeeksi nukahtaakseen edes hetkeksi..

En tiedä oliko viime yön kipuilut sitten valmistautumista tähän päivään kun on menkkajomotusten saattelemana naperon puolelta raivattu väylää itselleen oikein kunnolla.. Alapäätä on vihlonut ja kivistänyt ja repinyt ihan kiitettävästi tänään..

KoBe, mäki kun oon nyt lähiyöt nukkunu sohvan nurkassa istuma-asennossa ku en oo makoileen pystyny nii just eilen menin vaan miehen pyynnöstä vähäks aikaa sen kaa köllimään - ja nukuin makuultaan sikeesti ja makoisasti seitsemän tuntia! :)

Äh, unettomat yöt ovat vissiin tulleet jäädäkseen - en muista millon viimeks olisin nukkunut edes jotakuinkin hyvin. :shifty: Vauva on muljannut nyt tunnin verran mahassa, venyttelee ja työntää päällään niin että kyljessä vaan ronksuu. Tämä yhdistettynä ylimääräisestä ilmasta johtuvaan kuplivaan oloon ni ei hyvää päivää! Tai ei ainakaan hyvää yötä... Huokaus.

Itse huomasin venyttäneeni hieman liian kauan pissalle menoa äsken. Heräsin jäätävään kipuun ja paineeseen enkä meinannut päästä sängystä ylös. Varpailla polvet koukussa ja vatsa krampaten pääsin pissalle. Aivan kamala tunne, hyi! Pissalla käynti ja pari paukkua helpottivat olon täysin. Ensi kerralla ajoissa vessaan! ;) luulisi että aikuinen nainen ymmärtäisi mennä ajoissa...

Takaisin