Vakuutukset

Liinuska

Piirimestaruustason postaaja
Maalismammat 2017
Ollaan pähkäilty, että millainen vakuutus vauvalle kannattaisi ottaa vai kannattaako? Kaikki kokemukset kiinnostavat!!
 
Me päädyttiin viimeksi siihen et otetaan se kallis jo ennen vauvan syntymä otettava vakuutus, koska se kattaa sit kaiken. Koska ikään ei tiedä mitä kaikkea voi vauvalla olla ja sit jos oliskin kaikkee niin on se vakuutus minkä avulla pääsee yksityisesti heti hoitamaan asioita. Ja sit aateltiin niin ,et jos päätetäänki jättää se ottamatta niin sit se lasp ainakin olis sairas ja olis sitä tarttenu. Ku jos sen vakuutuksen ottaa vasta syntymän jälkeen siitä korvattavuudesta jää pois kaikki mitä vauvalla olis jo todettu.

Toinen näkökulma tietty on se, että jos se laps onkin sit terve, eikä tartte vakuutusta käyttää juuri ollenkaan ja vakuutusmaksuihin menee tosi paljon rahaa? No miks vakuutuksia yleensä otetaan? Antamaan turvaa jos jotain sattuu tai sairastuu. Ja miehen yks aiemmasta liitosta olevista lapsista ravaa hara se viikko lääkärissä eikä hänellä sitä vakuutusta ole. Moni asia olis aluna alkaen hoitunut helpommin ja nopeammin vakuutusten ja yksityisten kautta kuin kunnallisella puolella. No sit kuitenkin tää meidän yhteinen 1v on ollu päasiassa terve. Atoopista ihottumaa oli jossainv aiheessa ja mähän tietty sit suoraan Mehiläiseen vakuutusta käyttämään ihan lastelääkrin pakeille, eikä tarttenu minkään arvauskeskuslääkärin luo mennä miettimään et tietääköhän tuo mitään vai ei?

Ja tällä tulokkaalle varmaan otetaan sama vakuutus. On tosiaan kallis ja pitää ottaa jo joitain kuukausia ennen lapsen syntymää. Nyt en muista milloin nii joo ja sen hakemiseen tarttee kopion siitä raskaustodistuksesta. Ainakin Tapiolassa. Siis siitä mikä esitettiin kelalle äippärahan hakemista varten. Ääääääks mä en ottanu siitä kopiota.... Voi pläh. Ihan unohdin.
 
ja taas Eemi03sen kanssa samalla linjalla. Kannattaa ottaa nimenomaan se kallein, mikä otetaan jo ennen synnytystä, mikäli vakuutusta ylipäätään on ottamassa.

Meillä ei yhdelläkään muksulla normitapaturmavakuutusta parempaa vakuutusta ole, mutta nuo ei todellakaan ole olleet kipeenäkään. Hyvä jos kerran vuoteen pitää lääkärissä käydä, ei mitään allergioita, atooppisia ihoja tms. 
 
Me otettiin jo raskausaikana lapselle hoitokuluvakuutus. Kyllähän noi vakuutukset on kalliita, vaikka keskittäiskin samaan paikkaan kuin esim. kotivakuutuksen. Mutta jos lapsi sairastelee paljon eikä vakuutusta ole, niin kyllä siitäkin niitä kuluja ihan reippaasti tulee. Ja koskaan ei voi tietää kuinka terve/sairas lapsi tulee olemaan.

Jos sitten vakuutus osoittautuu tarpeettomaksi, niin itse ajattelen, että se on vaan rahaa (joka ei kyllä meillä kasva puussa) ja olen iloinen terveestä lapsesta. Yksityiselle kuitenkin mieluummin veisin lapsen osaaviin käsiin, kun olen nyt jo nähnyt jonkin verran noita meidän neuvolan lääkäreitä, jotka eivät näytä tietävän mistään mitään :( Kyllä julkisella puolella varmasti on hyviäkin lääkäreitä, mutta ei näköjään meidän neuvolassa. Tosipaikan tullen käännyn yksityisen lastenlääkärin puoleen.
 
Täällä myös ollaan kai niin perusvarovaisia luonteita molemmat, että otettiin vakuutus heti ensimmäisen lääkärikäynnin jälkeen kun todistus oli olemassa. Ja hyvä olikin, kun kuulemma sen myöntäminen olisi ollut epävarmaa myöhemmin, kun "jäin kiinni" sokerirasituksessa.

Erona tuon jo raskausaikana otetun ja syntyneelle lapselle otettavan vakuutuksen välillä oli ymmärtääkseni se, että jos heti alussa todetaan jotain, niin vakuutusta ei välttämättä saa tai ainakin hinta nousee, ja joka tapauksessa pari kuukautta synnytyksen jälkeen oli muistaakseni aika jolle vakuutusta ei saa, joten jos vaikka heti talvella sattuu saamaan korvatulehduksen tai jotain niin onpahan sitten ainakin mahdollisuus mennä heti jonottamatta lääkäriin.  Toivotaan tietysti että pikkukaveri olisi mahdollisimman terve, mutta kun koskaan ei tiedä...
 
Me otettiin OP Pohjolasta jo raskausaikana vakuutus, koska oman hoitohistoriani tuntien oon ihan varma, että lapsi sairastaa kaikki samat enkä todellakaan aio ottaa sitä riskiä, että syntymän jälkeen otettavasti hoitokuluvakuutuksesta jouduttais sulkemaan esim. korvatulehdus tai atooppinen ihottuma ja allergiat pois sen takia, että on ehditty jo todeta ne. Olen aivan varma, että hoitokuluvakuutus tulee (toivottavasti) olemaan ainoa vakuutus, joka maksaa itsensä heti takaisin esim. jos lapselle laitetaan korviin tuubit. Ja siinä tapauksessa tulee kyllä myös paljon halvemmaksi kuin noiden hoitojen maksaminen kokonaan omasta kukkarosta. Mies ei tätä ihan heti tajunnut ja yritin vääntää rautalangasta, että pelkät ainakin titaanituubit voi maksaa sen 1000 e ja vakuutus kuitenkin muistaakseni n. 300 e vuodessa eli eiköhän se kannata ottaa.
SITÄPAITSI meille ainakin vakuutusneuvottelija sanoi, että jos lapsi ei ole oikeasti sairastellut esim. ekan vuoden aikana lainkaan, niin silloin voi vaihtaa tämän ennen syntymää otetun vakuutuksen halvempaan lapsivakuutukseen ja silloinhan siihen ei tule mitään poissulkemisehtoja, jos lapsi ei ole oikeasti sairastellut.
 
Me ei saada ennen syntymää otettavaa vakuutusta, koska olen täyttänyt 40 vuotta. Syrjintää sanon minä! Otetaan sitten synnytyksen jälkeen vakuutus heti, kun sen saa. Toissa sunnuntaina istuin nimittäin itse odottamassa tk-päivystyksessä lääkärille pääsyä flunssaisena ja aula oli täynnä kipeitä pikkulapsia. Laitoin sieltä tekstarin miehelle, että me niin varmasti otetaan se vakuutus, ettei tarvitse kipeää lasta tuoda moneksi tunniksi tk-jonoon.
 
Meilläkin IFltä vakuutus otettu. Tai vielä pitää täyttää terveysselvitys raskausajasta yms... Ja sithän se vasta joko hyväksytään tai hylätään. Pitääkin täytellä se tänään alta pois:)
 
Mä oon myös sitä mieltä, että toi on ikärasismia! :( Eikö sekään muka vaikuta, jos on ollut ihan normaali raskaus ja odottava äiti on perusterve? Torpataanko kaikkien 40 vuotta täyttäneiden mahikset vakuutuksista ihan suoriltaan? Mikä siinä on peruste?
 
Pitäis varmaan meiänki taas niitä vakuutuksia kattoa. Viimeks oli sellanen ku otettiin ennen syntymää ja sitte selviskin myöhemmin että on voimassa vaan laskettuun aikaan asti ja voi ottaa uuden vasta ku vauva 2kk. Ja se nyt oli ihan turha suoraan sanottuna ku vauva synty vasta LA jälkeen.
 
Niillä, jotak ei ole ottanut viel vakuutusta niin on aikas kiire jos eres kerkiää enää. Koska ainakin Tapiolasta se vakuutus, joka otetaan ennen lapsen syntymää pitää ottaa 3kk ennen laskettua aikaa. Mä kerkesin just ja just viime viikolla sen hakea .

Vähä ihme homma toi Marina87:n vakuutus juttu. Kyllä meillä ainakin se vakuutus on koko ajan voimassa ja tapiolaan pitää vaan ilmoittaa kun lapsi on syntynyt ja saanut sosiaaliturvatunnuksen. Eihän tollasella vakuutuksella tee mitään joka ei ole voimassa kun lapsi syntyy. Kannattaa siis ottaa selvää ennenkö vakuutuksen ottaa et mitä se kattaa ja mitä siihen kuuluu.

Silveri: toi on kyllä inhottava homma et ei saa vakuutusta. Mut kaippa niiden vakuutusyhtiöidenki pitää johonkin raja vetää et milloin alkaa heidän mielestään olla liian isot riskit. Mut toi et ikäraja on jo 40v niin mun mielestä pitäs kyllä vähä tarkistaa ja ottaa mukaan ainakin sellaset, joilla ei ole mitään perssairauksia ja aiemmat raskaudet jos sellaisia on niin ovat menneet ongelmitta.
 
Joo meil oli If:ssä sillon. Nyt ne on jo muuttanu sitä niin että se jatkuu =) Ne ei vaan sillon osannu selittää sitä ihan oikein. Mutta tosiaan joo, juteltiin näistä eilen miehen kanssa ja vasta eilen heräsin siihen että tässä tosiaan on enää 3 kk ja 6 pvä siihen laskettuun! Sanoinki miehelle et jos otetaan ni soitat heti sinne.
 
Meillä kans kiireeksi meinas mennä noiden vakuutuksien kanssa. No mutta tänään on homma laitettu etiäpäin!
 
 
Mäkin sain vihdoin tämän asian hoidettua, viikko jäi armonaikaa. Fenniassa tuntui olevan samat ehdot mitä tässäkin on jo tullut esille: alle 40-v synnyttäjä ja laskettuun aikaan vähintään 3kk. Lähettävät kotiin terveysselvityksen ja sen lisäksi pitää heille toimittaa kopio äitiyskortin kaikista sivuista.

Laskettuun aikaan asti maksu on 90e, 0-2-vuotiaalle 355e/vuosi ja sen jälkeen reilun satasen halvempi. Omavastuu on 50e / sairaus tai tapaturma, eli jos vaikka astma puhkeaa, niin omavastuu maksetaan kerran ja sen jälkeen kaikki menee vakuutusyhtiön piikkiin.

Kallista lystiähän tuo on, mutta voittaa tosiaan sen tk-päivystyksessä istumisen!
 
Me hommattiin IF:stä se syntymättömän lapsen vakuutus, joka sitten automaattisesti muuttuu lapsivakuutukseksi sen 2kk jälkeen syntymästä, kunhan on hetun ilmoittanut yhtiölle. Tuo vakuutus ei maksanut kuin vähän päälle 100€ ja sain vielä kaupan päälle vähän yli vuodeksi vakuutuksen äidin kuoleman varalle. Eipähän jäisi sitten pikkuinen isän kanssa tyhjän päälle, jos synnytyksessä kävisi jotain.
 
Meillä jäi tuo vakuutusasia vähän retuperälle. Joskus siitä ohimennen pikkuisen puhuttiin, mutta ei osattu päättää vakuutuksen tarpeellisuudesta. Ja nythän se on sitten jo myöhäistä, kun laskettuun aikaan on alle 3kk aikaa. Kallishan tuo vakuutus ois ollutkin, eikä meillä siihen oikeastaan olisi ollut varaakaan.
Aiotaan ottaa sitten pohjolasta lapsivakuutus, kunhan on se 2kk syntymästä kulunut. Toivotaan vaan, ettei tuossa 2kk aikana ehdi tulla mitään sairauksia pikkuiselle.
Nyt vielä, jos mulle tulee se diabetes diaknoosi, se varmaan vaikuttaa noihin vakuutuksiin jotenkin. Mutta näillä on mentävä eteen päin, mitä on.
 
Me otettiin Pohjolasta hoitokuluvakuutus ja maksettiin myös se syntymättömän lapsen vakuutus. Siltä varalta, jos jotain tuleekin. Mies oli kokoajan sitä mieltä et hän haluaa että vakuutus otetaan ja mikäs siinä, kun siirsi kaikki muutkin vakuutukset kyseiseen firmaan ja sai hyvän tarjouksen niin nyt on vauvakin sitten vakuutettu. Itse vähän arvoin, lähinnä tuon syntymättömän lapsen vakuutusta.
 
Ooja: Miten sama vakuutus voi maksaa IF:issä vain 100 e? Minusta ns. varausmaksu ennen syntymää oli noin 200 euroa ja sen jälkeen ensi vuoden vakuutusmaksu kai joku 300 e tai päälle...
 
Me otettiin If:stä kun ovat uudistaneet vauvavakuutustaan. 120€ maksaa syntymättömän vauvan vakuutus ja syntymän jälkeen vaihtuu toisen nimiseksi ja tulee taas uus lasku. Hintaan taitaa vaikuttaa kaikennäköset bonukset ym.
 
Ja lisään vielä että niinkuin Oojallekkin niin if tarjoaa kaikille äideille sen vuoden ilmaisen henkivakuutuksen 25 000€. Itse en tätä ottanu kun kuitenkin unohtaa sen kirjallisesti sanoa irti kun vuosi on kulunut. Meillä on jo molemmilla henkivakuutus 100 000€:sta
 
Takaisin
Top