Vaippapohdintoja

Mun ymmärtääkseni ei kaikissa tosiaan kosteussulkua ole, koska jotkut haluavat ns. täysin hengittävät ja ei välttämättä maitoa tule niin paljoa, että sitä välttämättä tarvitsisi. Alkuun olin itse ajatellut että kaikki saisi olla sulullisia: välttyisi todennäköisemmin tahroilta :D ostin jo pakkauksen kertakäyttöisiä, ja yritän saada jostakin ostettua/tilattua kestoja :)

Sent from my Nexus 5 using Vau Foorumi mobile app

Kestoliivinduojat ois kyl hyviä kun noi kerttikset tosiaan maksaa aika paljon ja niit menee kuitenkin varmasti ihan kohtuullisen paljon. Mun serkku on sellanen luomutyttö ja se kestoili niin pitääkin siltä kysyä kun teki niit itte. Jos vaikka tekisin ite niin säästäisin varmasti siinä. :cool:

Niitä kestoliivinsuojia kannattaa olla sitten useampi pari, kun niitä saattaa monta paria kulua päivän mittaan. Mun äiti ompeli niitä jämäpaloista, mitä oli jäänyt kun kestovaippoja ompeli :grin
Ja tulee ne kyllä loppuviimeksi edullisemmaksi kuin kertakäyttöiset. Plus ovat ehkä vähän tehokkaampiakin?

Sisko saattoi aina välillä (kun oikein suihkusi maitoa) tehdä niin, että laittoi ensin kertakäyttöisen liivinsuojan ja siihen päälle vielä keston.

^ Olen myös kuullut kertakäyttöisistä, että ne jää helposti märän tuntuisiksi sekä tissiin kiinni o_O Paitsi muistaakseni Lansinohin liivinsuojat, jotka arvatenkin ovat muita kalliimpia..
Mä ajattelin että jos hankkisi 8-10 paria ja katsoo mihin ne riittää. Näyttää olevan vaan ainakin nettikaupoissa n.5 euroa pari, tuntuu aika hintavalta :eek: Imse Vimsen liivinsuojat oli kyllä yhdessä paikassa 13,10/3pr mutta en haluaisi fleeceä ihoa vasten, mielellään coolmaxin.. Taidan mennä tutkailemaan kestovaippainfon sivuille, jos sieltä saisi jonkun hyvän linkin ja puodin :)

^ ainakin monella vauva- tai vaippa-aiheisella facekirppiksellä on usein noita kestosuojia myynnissä (itsetehtyjä) kohtuu edullisesti ja tekevät niitä tilauksestakin.

Mä oon ollu vähän arka tuolla facebookissa liittymään mihinkään vauva-aihepiirin ryhmiin :rolleyes: oon muutenkin tosi "epäaktiivinen" siellä siinä mielessä, että harvoin päivitän mitään, lataan kuvia tms. Eli siellä en ole mitenkään tätä vauvauutista paljastanut, ja heinäkuun fb-ryhmässäkin olen sen takia kun se on salainen :grin eli taidan liittyä fb-ryhmiin sitten kun vauva on tullut; uskon että siellä voi tehdä hyviä löytöjä :)

Tietääkö joku miten itse noita kestoliivinsuojia tehdään? Millaista kangasta niitä varten pitäisi olla? Kun jos tarttee jonkun tommosen kosteutta kestävän toiselle puolelle...

Mie ostin kontista parit kestoliivinsuojat, olikiha yht. 3€, saa nähä onko hyvät vai ei, vois kyl useemman parin noita kestoja ostaa ja kerttiksiäki kyl meinaan käyttää. Vaipoissa mennää kerttiksillä ku en oo oikei toho kestoiluu päässy jyvälle ja itellee ku ensimmäinen lapsi ni on nii paljo opettelemista ja ihmettelemistä vauvassa etten jaksa kyl ruveta kestoilla puljailemaa.. :grin

No niin, oli kestovaippainfon sivuista hyötyä: löysin yhden nettikaupan, josta tilasin liivinsuojia ns. säästöpakkauksessa (ja sain vielä coolmaxilla, olisi saanut myös bambulla) ja hintaa tuli kappaleelle 2,52e! Toki postit tuli päälle, mutta laitoin samaan tilaukseen myös yhden vaipan, niin jakautuu useammalle tuotteelle :grin

Luin Kantoliina ja kestovaippa -kirjan ja nyt oon paljon enemmän perillä noista kestiksistä! Ajattelin, että vois eka käyttää harsoja ja niiden päällä villahousuja, kun harsoon on varmaan vastasyntynytkin aika helppo paketoida :) Ja yöllä sitten ehkä riisipaperia sinne väliin ettei vauvan ihoa vasten tunnu märältä tai sitten vaan kertis yöksi, kunnes rupeaa käsittämään noista muista kestisvaihtoehdoista jotain. Löysin peräti hyvän vauvatarvikeliikkeen täältä kun vähän googletin, voisin käydä sen huomenna etsimässä ja ostaa sieltä ainakin harsoja ja näpsyjä. Ja villalankaa voisin myös käydä etsimässä, että voi ihan ite tehdä noita villahousuja :Heartbigred

Hei vinkatkaa hyvä nettikauppa ja merkki kestoliivinsuojille! Niitä mielelläni käyttäisin kun niitä kertakäyttöisiä kului laatikkokaupalla. Mä en ite jaksa alkaa selvittelemään..

^ Mä en osaa vinkata mitään, kun mun äiti ompeli niitä mulle.... niin että jos on hiukankaan ompelutaitoinen, tai joku sukulainen, niin kannattaa itse tehdä, ohje olikin tuolla jonkun viestissä jo :)

Mutta eikös joku ollut niitä jostain ostanutkin? Muualta kuin kaupoista siis? (Kun jostain lastentarvikeliikkeistä ja Prismoista ja Cittareista niitä ainakin saa, mutta ovat varmaan kalleempia niissä...?)

Mä ostin just Ainun kestoliivinsuojia Cittarista, yhdessä paketissa oli neljä kpl ja hinta oli muistaakseni noin kolme euroa, taisi olla siis jopa halvempi kuin sellainen 50 kpl:een paketti kertakäyttöisiä. Saatan muistaa hinnan väärinkin, kun ostin kaikenlaista muutakin.

Onko joku jo kokeillut KESTOVAIPPOJA, tai aikooko kokeilla?

Mullahan oli vakaa aikomus aloittaa kestoilu kunhan neiti on sen kokoinen että onnistuu. Kestot ollaan tosiaan ilmaiseksi saatu mun siskoltani. Aluksi tarkoitus mennä Imse Vimsen flanelleteilla jonne lisäimua, ja siihen kuori tai villikset päälle, myöhemmin sitten taskuvaippoja kun neiti vähän kasvaa, varmaan n. kuukauden vanhana menee ne.

Mutta eilen kun nyt sitten tytöllä oli kolme kertaa kestovaippa päällä, niin ekasta vaipasta oli reidestä falskannut maitokakkaa, seuraavasta vaipasta taas pissaa... Taitaa olla 4-5 tunnin vaihtoväli liikaa kestojen kanssa? Mutta kun tuo nukkuu 3-5 tuntia niin ei kai typyä nyt herätelläkään viitsi ihan vaan vaipanvaihtoon... Joten pitäisikö kummiskin vielä odottaa, että vähän kasvaa? Tai sitten voisi kokeilla harsotaitoksia, sinne lisäimua ja villikset päälle...

^ koittasin ehkä niitä harsoja+villiksiä (ne aion ite ottaa eka käyttöön), ja lyhyempi vaihtoväli aina kun mahdollista. Reidet on just ne helpoiten falskaavat ihan pienellä, mut harsot saa kiristeltyä oikeista kohdista ja muutenkin ovat muokattavis vauvan "muotoihin" parhaiten. Harso myös imee kaikista nopeiten, pissojen ei pitäs ehtiä valua muualle (näin teoriassa)? Toinen nopee imu on frotee (esim vanhoista pyyhkeistä ite tehdyt imut), että jos sitä vaikka laittas flanelletteen lisäimuks?
Kaveri oli menny pikkuvauvavaiheen pelkillä flanelleteilla (siis ilman lisäimuja), ja parin kk ikäisellä siirtynyt taskuvaippoihin, enkä oo kuullu et falskailis. Treeniä ja erilaisten vaippojen kokeilua varmaan vaan!

Takaisin