Vaipat ja kestovaipat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä oon miettiny esikoiselle 2v 5kk sellaisia harjoitushousuja. Kai ne jonkinlainen kestovaippa on? Reissussa ja ulkona ilmoittaa jo, kun pissattaa ja ehtii vessaan kuivana, vaikka ois vaippa varulta ja joskus yövaippaki kuiva. Päikkäreillä ei enää vaippaa ole ollut aikoihin. Junnun kanssa en kestoiluun jaksa lähteä, mutta nostan hattua niille, jotka jaksaa! :)

Hienoa kaikki ketkä kestovaippoja käyttää. Tunnustan, että meillä mennään kertseillä, tuntuu että siitä huolimatta pyykkiä on riittämiin. Alkuun oli Liberot ja Natyn vaipat, joista Naty liian leveän mallinen samoin muumit tosi leveitä meidän pikku neidille. Nyt juuri vaihdettu jo 3 vaippoihin (kun ylitettiin 5kg:n rajapyykki ) ja Pampersilla mennään. Tykkään niistä, mutta haisee kummalle (joku muukin siitä taisi kirjoittaa ). Muuten ovat parhaita meille.

Meilläkin on siis vaippa useimmiten kuiva, ja niinä kertoina kun ei oo niin vähän itteensä saa syyttää kun ei oo muistanu kysyä onko pissahätä tms. Tuntuu älyttömältä heittää kuivia vaippoja roskiin, mutta eipä sitä samaakaan voi loputtomiin käyttää...

• Tykkään
Reaktiot: DT
Minä yllätyin, kun oltiin useampi tunti ulkona laskettelukeskuksessa, kun neiti ite ilmoitti hädästään, vaikka vaippa tosiaan oli varulta. Mulla kans tekee pahaa heittää kuivia vaippoja roskiin, mut ei oo kiva käyttää samaakaan montaa kertaa.

Piti imettää ja pitkälti kestoilla... Jep.
Kerran on siis kestovaippa ollut, ja kamala epävarmuus oli, että minne se imu nyt laitettiinkaan. Teepuuöljy on edelleen ostoslistalla, ja myös ne vaippaan laitettavat imupaperit-mitkälie, joiden tarkoitus on estää kakkaa leviämästä pitkin kankaita.
No, pointti siis se, etten haluaisi kakkakestoilla. Tai kestokakkailla. Nyt pojan vatsa on toiminut näkökulmasta riippuen hyvin tai huonosti, pieniä määriä on siis tullut jo usean päivän ajan monta kertaa päivässä.

Osa vaipoista toki on puhtaasti pissassa, aika iso osa itse asiassa. Meillä vauvan pyykkiä pestään ehkä joka 2.-3. Päivä, eli ei mitenkään kovin paljon. Sitäkin pestään parissa erässä, kun vaaleat pitää pestä erikseen ja tummat erikseen, ja silti en pese tuon useammin. Kyllä sinne pissavaipat menisi. Mutta laitatteko samaan pesuun kuin muutakin pyykkiä? On meillä 60 asteen pikaohjelma, mutta tuntuisi hölmöltä pestä ensin 60 asteessa pikana ja sitten muun pyykin joukossa pitkällä ohjelmalla, eli pesisin varmaan samalla kertaa muutakin kuin imuosia ja vaippoja.

Ei o yhtään kestoa tullu käytettyä. Harmittaa, ku niihin on rahaakin menny. Ehkä sit vähä isompana kokeillaan. Ei noita minikestoja tuolla laatikossa montaa kyl olekaan.
Pojalla on kakkaa lähes joka vaipassa, ainaki värillinen pieru, jos ei muuta. Pelkkiä pissavaippoja lähinnä yöllä. Eli meil ois mahdotonta ajottaa kestot vaan pissavaipaks.

Meillä pestää pissa/kakkapyykki (pyyhkeet, jos tapahtuu kakkakatastrofi vaipanvaihdossa tai pesulle mentäessä) muun pyykin seassa 60 asteessa. Et varmaan menis kestotkin.
Meillä pyykkiä tulee melkein jona päivälle, mut kai sinne muutama vaippakin mahtuis. Kuivatustila on sen sijaan rajallista, yks teline vaan ja sekin hengaa nyt keittiössä.

Minä pesen pyyhe- ja harsopyykin erikseen 60 asteessa. Pyyhitään vielä peppu harsolla, ku pyyhkeet tuntuu niin karheilta. Erikseen pukluharsot, mutta samaasa koneessa pesen ne kaikki. Vaatteet erikseen 40 asteessa ja lastenvaatepyykin vielä niin että punaiset, tummat, valkoiset ja vaaleat. :D Värit kyllä pysyneetki hyvinä ja vaatteet muutenki. :D värin- ja liankeräysliinat lisäksi käytössä, jos joku vaate ja sen värjäävyys arveluttaa + valkopyykissä aina niin ei mee vaate harmaaksi. Omat ja miehen vaatteet menee kahdessa erässä (40 asteessa) eli valkoiset ja kirjopyykki. Tarvittaessa joku vaate lastenvaatteiden joukossa.
Jos joku vaate kakassa niin pesen heti joko käsin tai huuhtelen kaiken, mikä lähtee ja sitte pikaohjelmalla koneeseen ja sit muun pyykin joukkoon.
Kestovaippailu onnistuis sen suhteen, että kakka tulee nykyisin kerran 1-4 päivässä eli harvoin. Poitsu kyllä pissaa semmoisia pissoja, että sais olla jatkuvasti vaihtamassa? Eniten ahistaa ajatus siitä, että ne läjät pitäis aina heti huuhdella ja mihin ne sit pistää ennen koneeseen laittoa. Pitäs olla joku erillinen kori niille ja pestä päivittäin, ellei kuivata ennen varsinaista pesua.vOon laiska kyllä. Jos kestoilisin, pesisin varmaan pyyhkeiden ja harsojen kanssa 60 asteessa. Miksei ne menis minkä tahansa pyykin seassa, jos 60 asteessa pestään.

Meillä on kestot käytössä päivisin, öisin käytämme kertsejä. Poitsu pissaa niin paljon öisin, että pitäisi olla joko todella muhkea vaippa tai sitten vaihtaa se keskellä yötä.

Aluksi kokeilin harsojen taittelua kuorivaippojen alle, mut siitä tuli niin iso paketti pienen ihmisen jalkojen väliin, että päätin kokeilla muita vaihtoehtoja. Harsoja kokeilin, koska joku jollain sivustolla oli sitä mieltä, että harsot paras vaihtoehto maitokakkaan. No jaa... Niiden taittelukin oli oma juttunsa. Ei meidän juttu.

Nyt käytössä taskuvaipat, eli sellaiset joissa pul-kuori ulkopintana ja sisäpuolella polyesterimokkaa tai jotain fleeceä. Sitten niissä on aukko takana imuja varten. Imuja tarvittava määrä vaippaan sisään ja valmis! Toimii kuten kertiksetkin. Mieskin pärjää hyvin, kun täyttelen vaippoja pinoon hoitopöydälle. Sitten niitä löytyy vielä tosi kivoilla kuoseillakin :happy: Taskut sen takia, että kuivuvat nopeammin kuin aio-vaipat (all-in-one), kun kuoren ja imut saa kuivumaan erilleen toisistaan. Pestäviä kuivaliinojakin meillä on, mutta ne on toistaiseksi vähän kyseenalaisia tarpeellisuudestaan, koska maitokakka leviää kyllä koko vaippaan eikä yksi kaistale vaipan keskellä koko vaippaa suojaa... Ehkä myöhemmin niilläkin on jotain virkaa, kun kakka on kiinteämpää. Näiden vaippojen sisäpinta on siis sellaista kangasta, jonka ei pitäisi tuntua vauvasta heti märältä, joten siksikin kuivaliinat ois turhia.

Toki vaippojen pesusta syntyy hieman lisätyötä, mutta nyt hommaan on jo rutinoitunut eikä tunnu yhtään vaivalloiselta. Kakkavaippojen huuhtelu ei oo mielestäni yhtään sen kummallisempaa kuin kakkapyllyn huuhtelu. Huuhtelen kakan vaipasta ja laitan taskun ja imut ämpäriin, jossa vettä ja teepuuöljyä. Huuhtelen vain irtoavan kakan, pesukone pesee sitten muut tahrat. Pesen päivittäin yhden koneellisen vaippoja ja harsoja. Meillä nimittäin kuivataan poitsun pylly harsoilla joten pari pyllyharsoa tulee päivittäin pyykkiin ja pukluharsoja sitten vähän lisää. Joskus koneeseen mukaan pääsee pyyhekin tms. Koen, että ollaan tällä kestoilulla vältytty kakka- ja pissavaippojen hajuhaitat, kun ne likaiset vaipat on siellä ämpärissä kannen alla "piilossa".

Näin meillä :)

Eilen meni ensimmäinen kokonainen päivä kestoilla. Nyt alkaa tyttö olla sen kokoinen että mahtuu kestovaipat jalkojen väliin. Alkuun oli ihan mahdoton ajatus ja vielä viikko sitten sain aina siivota ohivuotoja kun pienimmästäkin falskasi. Yöllä en vielä uskalla käyttää. Harjoittelen ensin ja kun ohivuodot radikaalisti vähenee niin ehkä sitten. En jaksa yöllä alkaa lakanoita vaihtamaan. Eikä sinne pienten jalkojen väliin mahdu niin paljon imuja että riittäisi näille tytön unille (viime yönäkin 8h putkeen). Kaikki vaipat mitä meillä on on taskuvaippoja (äippäpakkaus ja kirppari) merkeiltä muksut, totsbots ja imsevimse. Vikana mainitut vielä ihan liian isoja. Muksut piti hyvin pissat sisällä. Näitä nyt on sen verran vähän että käytän kaikki kerralla ja pesen lakanoiden /pyyhkeiden seassa samana päivänä tai heitän pyykkikoriin ja sit seuraavana. Kakkaa tulee noin 5 päivän välein ja aina myöhää illalla, joten pieni on todennäköisyys että osuisi kestovaippaan. Minkä merkkisten taskuvaippojen kiinnitykset toimii teistä parhaiten? Ja mitkä on tarpeeks tiiviitä reisien kohdalta? Sieltä meillä tuppaa falskaamaan.

Omatunto pakottaa nyt harjottelemaan. Tulee niin paha olo aina kun kannan monen kilon vaipparoskiksen molokkiin, että pitää koittaa vähentää sitä jätettä. Tyyppi on ollu tässä maailmassa muutaman viikon ja jätettä on jo nyt varmaan henkilöauton verran! Ja se käyttää vaippoja sen pari vuotta! Ja vauvoja syntyy pelkästään Suomessa noin 60 000 vuodessa. Mun pää ei kestä tätä jätematikkaa :(

Onneksi niiden vaippojen määrä vähenee koko ajan. :) Ei sillä, kamala määrä jätettä syntyy!

Vaipoista mun o hehkutettava, että meillä on esikoinen ollut nyt kuukauden täysin kuiva. Täytti kuukausi sitten 3 vuotta. Ihan huikeaa! Vain yksi vaippapylly taloudessa ♡♡♡

Mä olin jo ihan hylännyt ajatuksen kestoilusta, enkä kyllä vueläkään ihan heti valmis aloittamaan, mutta kyllä muakin toi vaippajätemäärä häiritsee. Niitä tulee meillä 8-10päivässä eli aika monta pussillista viikossa.. Aion kuitenkin ottaa kestot kokeiluun vasta parin kuukauden päästä, jos ois muodostunut jitain selkeempää rytmiä. Onhan se äippäpakkauksen kesto jo valmiina, että sillä kokrilla ja jos ei tunnu ihan mahdottomalle niin sit täytyy hommsta enemmän. Mriän lähi uffilla oon nähnyt aika paljon kestoja, etenkin imsevimsejä eri väreissä.

Miten te kestoilijat. Mitkä merkit noista taskuvaipoista on parhaita?

Mä kokeilin sitä äipän kestoa. Siihen kandee kiltisti hakee lisäimu jostain, sillä muuten se falskaa pahasti.

Meillä on bumgeniuksia ja babylandeja, one size taskuja. Oon tykänny enemmän noista babylandeista vaikka moni pitää bumgeniusta parhaana merkkinä... Tosi hyviä nekin on. Sit on myös kaksi jotain alvaa, minkee-pintaisia. Niistäkin tykkäilen enemmän kuin bumgeniuksista.

Mä tarvisin opetusvideoita kestojen imujen täytöstä. Meillä tulee normisti 5 vaippaa vuorokaudessa, joskus ollaan menty neljällä. Viimeksi eilen laitoin kestovaipan ja se päästi pissat läpi tunnissa.

Meillä pääasiallisesti käytössä kestot ( yöllä ja vaunuissa kertsi, ohivuotojen välttämiseksi ) ja niiden käyttö on sujunut vaivattomammin kuin aluksi kuvittelin!

Äitiyspakkauksen totsbots oli aivan ihana vaippa kunhan käyttää vaan eri imua, nyt se ei enää mahdukkaan päälle :(
Nyt käytössä myllymuksujen ja imsevimsen taskuja ja kushiesin aio:ja, kushiesit ovat osottautuneet yllättävänkin hyviksi, vaikka niillä ei kovin hyvää mainetta olekkaan! Eri vaipat toimii eri vauvoilla!

Ja noista imuista, meillä käytössä puuvillaisia kolminkertaisia taittoimuja, jotka toisinaan pitää pissan ihan koko yönkin jos ollaan kesto yöksi laitettu. Tarvitsee vaan uskaltaa laittaa tarpeeksi imuja, pakostihan siitä vaipasta tulee paksumpi kuin kertseistä! :D Ja olen huomannut, että jos pitää vauvaa kyljellään, niin vuotaa lähes aina ohi...

Tänään ja eilen oli ensimmäistä kertaa kokeilussa kestovaippa. Kummallakin kerralla ohivuotoa. Vaippa näytti oikean kokoiselta ja sisällä oli lähinnä pissaa ja pieni kakka. Jotenkin se kosteus levisi vaipan ulkopinnalle ja kostutti bodyn. Poika kitisi jonkun aikaa ennen kuin tajusin että voisi johtua vaipasta..

Osapäiväkestoilu alkamassa lupaavasti. Minkä merkkisiä vaippoja teillä on käytössä ja sisältävätkö ne ns. kaiken tarvittavan vai lisäilettekö imuja, sisävaippoja?

Takaisin