Vaikuttaako raskaus harrastuksiinne?

Annik@

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mulla on heppa, ja olen miettinyt että kuinka kauan voin/uskallan/pystyn vielä itse sen ratsastelemaan. Neuvolatädin mukaan voi antaa mennä "rauhallisesti" niin kauan kuin hyvältä tuntuu... Ultratäti oli kai itsekin heppaihmisiä ja naureskeli että kunhan ei koko aikaa harkkaravia ryskytä menemään [;)]
Tänään viimeksi nautiskelin hepan kanssa pari tuntia maastolenkistä, välillä mentiin reippaammin välillä hissukseen. Vielä maha ole tiellä ja ratsihousuista aukase jo ylimmän napin.

Kävelylenkit ja fillarointi sujuu entiseen malliin, kuntosaliharjoittelun lopettelin jo ennen raskautumista.

Onko teillä jotain harrastuksia, joita ette voi jatkaa / joudutte harkitsemaan kasvavan mahan ja vauvan myötä?
 
Taisin jossain tuolla toisessa ketjussa jo mainitakin, et vedän tanssitunteja työväenopistossa. Tarkotus ois jatkaa niitä niin pitkälle kuin pystyy. Periaatteessa oon ajatellut pitää ne loppuun asti (maaliskuuhun saakka), jos mitään erityisiä ongelmia ei ilmaannu. Omissa tunneissa on se hyvä puoli, et voi tehdä sellaiset tunnit, jotka itse jaksaa vetää loppuun. Mut tosiaan esimerkiksi viime vuonna mulla oli oppilas, joka sai vauvan joululomalla ja oli syksyllä loppuun asti harjoituksissa ja heti vuoden alusta takaisin tunnilla. Se on siis aika yksilöllistä.

Oon itse huomannut, että nopeat voimakkaat kiertoliikkeet lantion seudulla tekee jo nyt pahaa. Kovasti hölskyttäviä liikkeitä on ainakin tuolla tanssitunneilla neuvottu välttämään erityisesti sitten, kun maha alkaa enemmän kasvaa. Mut joka paikassa on ollut ohje, että niin kauan voi tehdä kuin itsestä hyvältä tuntuu.

Itse lopetin työmatkapyöräilyn alkuraskauden pahoinvointien aikaan, ja nyt on aamulla jo niin pimeää ja kylmää, etten ole aloittanut uudelleen... Kyllä mä olen tuolla pihassa kaivanut lapiolla pensaita ylös ja rakennellut kukkapenkkejä vanhaan malliin, joten eipä tuo raskaus vielä ainakaan haittaa menoa.
 
mulla kans harrastuksena ja ah, niin rakkaana sellaisena tuo ratsastus. En omista omaa heppaa, mut käyn säännöllisesti tossa lähitallilla. Minäkin olen kyllä pohtinut sitä että kuinkahan kauan sitä uskaltaa ratsastaa ja oonkin kyselly tosiaan neuvolasta ja sit myös tallilta että mitä ovat mieltä ja kaikki on ollu sitä mieltä, että niin kauan kun kivut ja maha antaa periks niin antaa mennä vaan. Toki hiukan rauhallisemmin, eli syksylle suunnitellut estetreenit jää kyllä nyt väliin [:(] mut ei se mitään, kerkeehän tuota hyppäämään sitten kun taas kykenee ratsaille [:D]

Isäntä on kyllä aina naama nyrpällään ku oon lähössä tallille, mut ei sano enää mitään ku tietää että meen kuitenkin [:D] alkuun kävi hirvee päkätys että mieti nyt jos sinä tiput jajajaja mut ei enää, nyt se vaan mulkoilee.. ja meidän iskä, voi luoja.. [:@] siinä on toinen, ei sais mitään tehä, räyh hermoihin pistelee tuommonen. vaan kyll minä ymmärrän että se vaan huolehtii ja tarkoittaa hyvää mut ku silti...

Ei oikeestaan muita sellasia harrastuksia oo, paitsi moottorikelkkailu mut sen meinaan joka tapauksessa unohtaa tältä talvelta kokonaan.

Muuten normi lenkkeilyt pyörällä ja ilman niin kauan kun kelit antaa periks ja tosiaan kroppa kestää. Uimista meinaan kans jatkaa niin kauan kuin vaan kykenen ja sitähän ne suositteleekin raskaana oleville.
 
Ratsastamisessa ei näin alkuraskaudessa käsittääkseni ole muuta vaaraa, kuin jos esim. tippuu hevosen selästä, tai tapahtuu joku tämmöinen potkuonnettomuus. Kaikkein pahin skenaario olisi tärähdyksestä aiheutuva istukan irtoaminen, joka voi olla kohtalokas sekä lapselle, että äidille (ja itse asiassa näin alussa ihan varmasti molemille).
Myöhemmin mukaan tulee sitten isompi vatsa ja se, että kun lapsi ja istukka ovat isompia, niin myös se hölskyvä liike voi rasittaa istukkaa. Ja vaikka en itse ratsastakaan, niin voisin kuvitella, että jossain puolenvälin paikkeilla se liike alkaa tuntua oikeasti aika pahalta kohdunsuullakin. Kaveri sanoi, että lakkasi ajamasta prätkällä joskus viidennellä kuulla juuri sen inhottavan tunteen vuoksi (prätkä tärisee ja töyssähtelee ajaessa). Eli kroppaansa kuunnellen voi ratsastusta jatkaa.

Myöhemmin talvella meidän kaikkien pitää oikeasti olla varovaisia liukastumisien ja muiden tuommoisten kanssa, juurikin tuosta samasta syystä. Istukan osittainenkin irtoaminen on oikeasti vakava paikka ja kaikki isot töyssyt, repäisyt, riuhtaisut ja iskut ovat todella vakava paikka.
Loppuraskaudesta kommennetaan välittömästi näytille päivystykseen, jos putooa persiilleen katuun, kaiken varalta. Siinä voi pahimmillaan olla kyse muutamasta kymmenestä minuutista. Mutta tosiaan tässä vaiheessa ei ole vielä niin herkkää, kun istukka, kohtu ja sikiökin ovat vielä niin pieniä ja kevyitä.

Eli: tämä ei suinkaan ole mitään pelottelua. Hevosen selästä voi pudota, mutta toisaalta myös portaissa voi kaatua. Hyvillä mielin vaan niin kauan kun siitä nauttii, tai kunnes joku ammattilainen kehottaa lopettamaan. [:)]
 
Itse olen huomannut, että kunto on tippunut puolella. Juoksemassa kun käy, niin ei enää jaksa kuin puolet lenkistä, mikä ennen meni (pari kk sitten) leikiten.
 
Tykkään myös käydä pelaamassa jääkiekkoa... onneksi meillä on sen verran rauhallista peliä, että vielä on ihan hyvin uskaltanut jäällä käydä. Tarkoitus olisi ainakin tämä kuukausi käydä, kun se on vaan niin mukavaa [:D]
 
No joo, mulla on loppunut kaikki urheilu [:@]
 
Olen siis käynyt salilla, sählyssä, juoksemassa, aerobicissä, pyöräilllyt työmatkat, aloitin Zumban jne.
 
Ensin loppui kun selkä tuli kipeeksi joka ikisestä asiasta mitä tein, no paitsi fillaroinnista. Ja olin niin pirun väsy.
 
sitten neuvolatäti sanoi, että ei saa pelata sählyä, ei juosta eikä käydä bicissä. Näissäkin on näköjään monta eri mielipidettä. Ajattelin kuitenkin, että otetaan nyt sitten rauhassa, ettei vaan tule mitään vahinkoa.
 
Sali jäi kun en tiedä mitä siellä tekisin kun jotenkin vanhat jutut ei tuntunut kivalta, osaksi selän takia ja kun en tiedä mitä sitten pitäisi välttää...
 
Lopulta päätin olla edes enää aloittamatta mitään kun ultrassa kätilö käski ottaa rauhallisesti kun oli niitä vuotoja ja istukka on osin kohdunsuun päällä...jäi sitten fillarointikin (20 km suuntaansa). Se on jo aika pitkä matka muutenkin näin syksyllä vaikka olisi hyvässä kunnossakin...
 
Ehkä yritän aloitella jotain jos neuvolalääkäri pistäis mut fysioterapeutille joka vähän kattelis mun kanssa mitä voisin tehdä.
 
Harmittaa, sillä olen liikkunut aina ja nyt tuntuu, että ylämäen käveleminen vie kaikki voimat [:'(]
 
Itsellä on myös liikuntapuoli vähentynyt aika paljon [:-] Ei hyvä juttu. Zumbassa ajattelin alkaa pitkästä aikaa käymään kunnes tuttu tanssinohjaaja kertoi raskausaikana Zumbailleensa lonkkansa pilalle, ja loppuraskauden liikkumisen olleen sitten keppien, konttaamisen ja miehen käsivarsien varassa. Lapsi on jo puolen toista vuoden, eikä äiti ole vieläkään. kunnossa. Joten siihen jäi mun Zumba innostus raskausaikana.
Nyt olen katsonut että olisi tarjolla äitiysjoogaa maanantaisin, mutta keskellä päivää. No tiistaisin mulla on työpalaveri iltaisin joten ajattelin että se sitten korvaantuisi päittäin. Aion siis ensiviikosta alkaa käydä joogailemassa.
Tansseissa on käyty vähän harvemmin ehkä, ei vaan jaksa lähteä ja mä väsyn niin että yhdenmaissa tyyliin nukun viejän käsivarsilla, ei se nyt niin jos oma mies on viemässä, mutta jos muiden kanssa torkahtaa niin voi olla vähän kornia. Ei vaan noita rokkitansseja ei tasan jaksaisi enää edes puolta iltaa vedellä. Harjoituksissakin viime viikolla olin ihan loppu tunnin jälkeen ja loppu aika menikin sitten kelloa vilkuillen.[:D]
Hyvä syy! Nyt alkaa jo varmaan jutut liikkua sen verran vikkelään kun niin moni tietää, että kohta se ei ole enää kellään tutulla salassa mikä onni meille on kasvamassa [;)] Kuulemma sitä jo on uumoiltu kovasti....
Meillä on jouluksi varattu Ylläkseltä mökki, mä sitten ihmettelen että mitä sen kanssa pitäisi tehdä. Mahtaakohan silloin enää uskaltaa rinteeseen? Viikkoja silloin on kasassa 25-26. Osaako kukaan sanoa mikä mahtaa olla tilanne?
 
Jos nyt oikein muistan, niin Tuuli Matinsalo sanoi vissiin toista lastaan odottaessaan, että tervettä ja normaalia raskautta ei pysty järkevällä liikunnalla vahingoittamaan. Hän tietenkin tarkoitti, että jos tuntuu pahalta tai sattuu, on LOPETETTAVA. Ite olen liikkunut aina, raskaana tai ei, sillä periaatteella et kivaa sen on oltava. Ekaa odottaessani olin alkuraskauden niin pirhanan väsynyt, et hyvä kun töissä jaksoi käydä ja himaan nukkumaan. Siin ei paljon salille raahauduttu. Loppuraskauden pystyin kyl silloin ihan normaalisti liikkumaan. Nyt tämän toisen kohdalla jouduin jättämään Zumbat pois heti kun tuntu hyvinkin epämiellyttävällä, mutta spinningissä pystyn edelleen käymään ilman mitään ongelmia. Kävely ja juoksukin onnistuu vaik kyl puolet tehosta ja vauhdista on jääny. Elämä on tietty aika vauhdikasta muutenkin 2,5 vuotiaan yliaktiivisen poikalapsen kanssa, et ei meillä paljoo sohvalla istuta.
Uimista ja joogaahan nuo suosittelevat mammoille.
Kaikille liikkumisen riemua, jos ei nyt niin viimeistään ensi keväänä. Kyl me kaikki vielä saadaan tuupata vaunuja pihalla hiki ottalla[&o]
 
Tänään olin ratsastustunnilla, ja itseasiassa tuntui oikeinkin mukavalta vielä [;)] Paria pykälää (mahan kohdalta) tilavammat ratsastushousut on käytössä eli ainoat rajoitteet toistaiseksi liittyvät varusteisiin [:D]
 
Mulla on jäänyt syksyllä kuntosalikortti ihan pölyttymään enkä ilmoittautunu mihinkään jumppiinkaan koska niiden aloitusaikaan oli pahin väsymys päällä. Nyt ei ole onneksi enää samanlainen väsy, joten olenkin reipastunut kovasti viime viikkoina. Koirien kanssa harrastan agia parina iltana viikossa ja ainakaan siihen ei raskaus vielä mitenkään vaikuta ellei tarvitse hirveän painavia sitten esteitä siirrellä. Koirien ansiosta tulee onneksi muutenkin lenkkeiltyä päivittäin.
 
Ratsastelu jatkuu [:D] Rauhaisasti maastoillen ja kentällä köpötellen. Aion edelleen jatkaa kun kerran ihan kivalta tuntuu... Nyt ridakamutkin jo tietää. 
 
Nyt oli sitten pakko kertoa tanssiopppilaille, että opella taitaa maha jatkaa kasvamistaan vielä jonkin aikaa.. Ei ollut suuri yllätys, että aika moni oli sen jo huomannutkin. Maha alkaa tuntua jo, eikä ihan kaikkea pysty tekemään niin kuin ennen. :/ Ajattelin, et se veis pidempään ennen kuin alkaa tuntua. Pitää alkaa suunnitella tunteja vähän erilaisiksi tästä eteenpäin.
 
Eilen tanssiharkoissa tuntu että no kun ei sitä lantiota saa oikeaan asentoon enää. Samoin Joulu menee nyt uusiksi kun terkka eilen oli sitä mieltä ettei se oikein enää silloin ole suositeltavaa lasketella. Eli alkaa vaikuttaa pikkuhiljaa.
 
Mitenkäs tuon lihaskuntotreenin laita on raskausaikana? Onko joku saanut ihan tietoa "asiantuntijalta"?? Olen kuullut että suoria vatsalihaksia ei sais tehdä mutta entä syviä vatsalihaksia? Kertokaa jos tiiätte!! [:)]
 
Itselläni on myös oma hevonen ja olen sillä kyllä edelleen säännöllisesti ratsastanut. Isommat ratsastushousut pitäisi ostaa, mutta mietin että jos ratkoisin vaan vanhoista housuista vyötärön auki ja ompelisin jonkun joustokaistaleen siihen vyötärölle? Ratsastajille ei hirveästi mammavaatteita ole. [;)] Varasin kyllä valmennuksen lopppukuulle että toivottavasti sinne vielä päästään. Vuokraajaa olen pikkuhiljaa ruennut etsimään että pysyisi heppa kunnossa kevään ajan. Mitä Annik@ teet hevosellesi keväällä? Vuokraatko sen?

Lisäksi kahden noutajan kanssa harrastan agilityä ja treeneissä on kyllä voinut vielä hyvinkin käydä. Alkuraskaudesta vaan väsytti todella paljon että silloin ei meinannut jaksaa juosta treeneissä.
 
Harrastuksia voi harrastaa niinpitkään kuin pystyy, mutta tahtia täytyy hidastaa. Ratsastuksessa ei suositella enää 30 ylittyessä mutta kävipä yksi kaverini 35 viikolla viellä ratsastamassa. Mutta ratsastaa voi jos menee käyntiä. Mutta sekin oman tunnon mukaan miltä tuntuu. Zumpa on taas että toisille se käy loppuun asti ja toisille ei.

Eli ei voi sanoa suoraan että mitä saa ja kuinka kauan voi tehdä koska jokainen on niin yksilöllinen. Juoksua ja hyppyjä kannattaa loppu ajasta välttää mutta muuta voi ihan hyvin tehdä. Itse kävin lavoilla niin kauan kunnes ennakoivat supistelut lopetti sen minulla väkipakosta viikolle 27. mulla nyt oli muutenkin ongelmallinen raskaus.
 
ALKUPERÄINEN: Tukka

Itselläni on myös oma hevonen ja olen sillä kyllä edelleen säännöllisesti ratsastanut. Isommat ratsastushousut pitäisi ostaa, mutta mietin että jos ratkoisin vaan vanhoista housuista vyötärön auki ja ompelisin jonkun joustokaistaleen siihen vyötärölle? Ratsastajille ei hirveästi mammavaatteita ole. [;)] Varasin kyllä valmennuksen lopppukuulle että toivottavasti sinne vielä päästään. Vuokraajaa olen pikkuhiljaa ruennut etsimään että pysyisi heppa kunnossa kevään ajan. Mitä Annik@ teet hevosellesi keväällä? Vuokraatko sen?



Hepalla on jo pomminvarmat liikuttajat, joten sitten kun en enää selkään mene, käyn vain rapsuttelemassa ja seurustelemassa, muut hoitaa kuntopuolen ja vielä erittäin mielellään [;)] En anna vuokralle tms.
 
ALKUPERÄINEN: Annik@
Hepalla on jo pomminvarmat liikuttajat, joten sitten kun en enää selkään mene, käyn vain rapsuttelemassa ja seurustelemassa, muut hoitaa kuntopuolen ja vielä erittäin mielellään [;)] En anna vuokralle tms.


No joo... meilläkin kyllä löytäs liikuttajia, mutta en ole niin varoissani että viitsisin maksaa 500 €/kk siitä että käyn rapsuttelemassa tammaa tallilla.. [:D] Joten meillä tulee vuokraajaa omalle tallille jossain vaiheessa sitten. [;)]
 
Raikkaat terveiset lumisesta heppamaastosta!
Vauva taitaa tottua ratsireissuilla sellaiseen keinuntaan jo ensimmäisten 9kk aikana että noinkohan sitä pitää sylissä ja vaunuissakin sitten vatkata oikein urakalla :)

Ihana mennä, kun maha ei ole vielä tiellä ja selkään pääsee ilman että kenenkään tarttee nosturilla nostaa!
 
Takaisin
Top