Vaihdevuosien läheneminen

Mulla taas kävi niin päin että munasolujen laatu rapistui aiemmin (oletan että lopullisesti 43 vuotiaana koska silloin sain kuopuksen enkä enää sen jälkeen raskautunut) kun taas kierto ollut lyhyempi vasta parin vuoden ajan. Nykyään kierto 26-29 päivää, ennen oli noin 30-32 päivää. Niin siksi oletin pitkään omalla kohdalla että kaikki on ns. "kunnossa" vielä, vaikka ei enää ollutkaan.
 
No hyi että. Nyt alkaa tulla ihan selkeitä vaihdevuosioireita. On kai niitä ollut jo puoli vuotta mutta en oo jotenkin tajunnut. Siis se valkovuodon väheneminen ja hiusten tippuminen. Niitä on lähtenyt ihan järkyttäviä määriä. Oon menossa ihotautilääkärille asiasta. Nyt on sitten vuosikausiin ensimmäinen kierto missä tihkuttavaa välivuotoa, eli on ovuloimaton kierto. Nuorempana ne liittyi PCOS vaivoihin, nyt alkaviin vaihdevuosiin. Silloin auttoi Terolut. "Kiva" yllätys oli kun selvitin mun vakuutuksesta, niin sepä ei korvaakaan kaljuuntumiseen ja vaihdevuosiin liittyvien oireiden lääkehoitoja 😁
 
No hyi että. Nyt alkaa tulla ihan selkeitä vaihdevuosioireita. On kai niitä ollut jo puoli vuotta mutta en oo jotenkin tajunnut. Siis se valkovuodon väheneminen ja hiusten tippuminen. Niitä on lähtenyt ihan järkyttäviä määriä. Oon menossa ihotautilääkärille asiasta. Nyt on sitten vuosikausiin ensimmäinen kierto missä tihkuttavaa välivuotoa, eli on ovuloimaton kierto. Nuorempana ne liittyi PCOS vaivoihin, nyt alkaviin vaihdevuosiin. Silloin auttoi Terolut. "Kiva" yllätys oli kun selvitin mun vakuutuksesta, niin sepä ei korvaakaan kaljuuntumiseen ja vaihdevuosiin liittyvien oireiden lääkehoitoja 😁
Tuskin sinusta kaljua tulee! Kokeile biotiinia, edullisin on lähes kaikkialla myynnissä oleva Piimax C+ biotiinia, valkoinen purkki, sininen teksti. Kampaaja suositteli synnytyksen jälkeiseen hormonaaliseen karmeaan hiusten lähtöön. Auttoi, lähes loppui.
 
Tuskin sinusta kaljua tulee! Kokeile biotiinia, edullisin on lähes kaikkialla myynnissä oleva Piimax C+ biotiinia, valkoinen purkki, sininen teksti. Kampaaja suositteli synnytyksen jälkeiseen hormonaaliseen karmeaan hiusten lähtöön. Auttoi, lähes loppui.
Joo mulla on ollut tuota samaa lasten syntymän jälkeen ja aina loppunut se hiustenlähtö ajallaan. Nyt kun hormonitasapaino ei enää palaudu, tuskin loppuu hiusten lähtökään ilman että hormonitasapainoa korjataan. Menen tiistaina gynelle, alkuun tää välivuoto oli rusehtava, nyt vaaleanpunaista. Täytyy katsoa mitä gyne suosittelee. Kilppariarvot tarkistettu terveysaseman toimesta ja muut perusverenkuvat, ne on kunnossa kaikki.
 
Muokattu viimeksi:
Joo mulla on ollut tuota samaa lasten syntymän jälkeen ja aina loppunut se hiustenlähtö ajallaan. Nyt kun hormonitasapaino ei enää palaudu, tuskin loppuu hiusten lähtökään ilman että hormonitasapainoa korjataan. Menen tiistaina gynelle, alkuun tää välivuoto oli rusehtava, nyt vaaleanpunaista. Täytyy katsoa mitä gyne suosittelee. Kilppariarvot tarkistettu terveysaseman toimesta ja muut perusverenkuvat, ne on kunnossa kaikki.
Hyvä kun gynelle menet. Hyvä, luotto gyne pitäisi olla meillä kaikilla.

Samalla mietin jo omaa tulevaisuuttani, huomioiden sen että varsin vähän luontaisesti kaljuja iäkkäitä naisia olen tavannut, pois lukien syöpähoidoista kaljuuntuneet. Oletan tuonkin ongelman kulkevan osin meillä geeneissä: millainen äiti sellainen tytär...
 
Hyvä kun gynelle menet. Hyvä, luotto gyne pitäisi olla meillä kaikilla.

Samalla mietin jo omaa tulevaisuuttani, huomioiden sen että varsin vähän luontaisesti kaljuja iäkkäitä naisia olen tavannut, pois lukien syöpähoidoista kaljuuntuneet. Oletan tuonkin ongelman kulkevan osin meillä geeneissä: millainen äiti sellainen tytär...
Juu. Kävin gynellä, oli oikein mukava ja ystävällinen. Oikealla puolen munasarjassa ollut kysta joka rupturoitunut, en tullut kysyneeksi mitä tarkoittaa. Mutta että on kai puhjennut. Mulla onkin tuo oikea puoli aina jomotellut mutta tuota, sanoisinko että vuosia joka kierrossa joten en ole osannut arvata edes moista. Vasen puoli hiljaisempi mutta muuten kunnossa. Ikään liittyvä keltarauhashormonin vaje, sain hoidoksi 10 mg Primolutia joka kuukausi 10 päivän ajan tiettyinä kierron päivinä. Osaako joku sanoa miten eroaa Terolutista? Ilmeisesti tää Primolut on vahvempi. Sitten Vagifem kapseleita sain. Gyne sanoi että voin vielä odottaa ennenkuin menen ihotautilääkärille hiuksista, jos hormoonikorvaushoito auttaisikin. Täytyy miettiä 🙂 P. S. Gyne oli hauska, hän kuvainnollisesti nosti hattua päästään että olen päässyt tähän ikään asti ilman oireita 🤣
 
Minä täytän kohta 39v, mutta gyne sanoi jo kolmisen vuotta sitten, että toinen munasarja on käytännössä hiipunut. Kaksi lasta meillä on, eikä enempää olisi onneksi haluttukaan.

Enpä ole osannut yhdistää tätä järjetöntä hiustenlähtöä mihinkään ( menkat kestävät enää 3pv maksimissaan hyvin satunnaisesti 4pv)

Samoja yhdistelmä-pillereitä olen käyttänyt parikymppisestä lähtien, kun mikään muu ei sopinut. Nuorempana kuukautiset olivat säännöllisesti 5pv.
 
Minä täytän kohta 39v, mutta gyne sanoi jo kolmisen vuotta sitten, että toinen munasarja on käytännössä hiipunut. Kaksi lasta meillä on, eikä enempää olisi onneksi haluttukaan.

Enpä ole osannut yhdistää tätä järjetöntä hiustenlähtöä mihinkään ( menkat kestävät enää 3pv maksimissaan hyvin satunnaisesti 4pv)

Samoja yhdistelmä-pillereitä olen käyttänyt parikymppisestä lähtien, kun mikään muu ei sopinut. Nuorempana kuukautiset olivat säännöllisesti 5pv.
Kävin vielä ihotautilääkärillä. Sain reseptin lääkkeeseen, jonka pitäisi hyvin auttaa hiustenlähtöön. Niin erikoista kuin se onkin, se on ensisijaisesti sydänlääke! Lääkäri katsoi, että sillä ei pitäisi olla minkäänlaisia yhteisvaikutuksia mulla jo ennestään käytössä olevan sydänlääkkeen kanssa. Joudun kuitenkin soittamaan sydänpolille ja kysymään, millaisilla annostuksilla saan noita molempia lääkkeitä nyt syödä 😅
 
Tänään on kiertopäivä 263. Koko tuona aikana on ehkä kolme kertaa ollut aivan minimaalista veristä tiputtelua, ei siis enää mitään kunnon kuukautisia ole ollut. Vuoto on ollut niin pientä, että ihan hyvin on pikkuhousunsuojalla pärjännyt.

Olen tässä miettinyt, että pitäisiköhän mennä yksityiselle gynekologille, vai odottaisinko ensi vuoden seulontoja vaan. Mitään ihmeempiä oireita ei ole mihinkään suuntaan. Välillä kyllä on pistäviä kipuja alavatsan alueella, mutta nekin voivat johtua leikkaushaavojen kiristelyistä. Ainoa asia, mikä välillä mietityttää, on joka päivä ilmaantuva väsymys, se on välillä vähän häiritsevää, kun en meinaa pysyä hereillä, mutta luulen senkin johtuvan vääränlaisesta ruokavaliosta ennemmin kuin jostain muusta. Vapaa tyroksiini oli kyllä alarajalla jo viime vuoden lopulla otetuissa verikokeissa, enkä tiedä tämän hetken tilannetta sen suhteen. Tässä sitä vaan mennään kuitenkin eteen päin suht normaalisti kaikesta huolimatta :smiling-eyes: Jos ei muulla välillä jaksa, niin sitten sisulla vaan!
 
Hei, olen uusi ketjussa. Eli pienimuotoinen esittely: Synnytin iltatähden 12/22,ikää 39v melkein 40. Täytin 4kk synnytyksestä 40-v. Nyt on epäilys että vaihdevuodet iski kunnolla,entisen esivaihdevuosioireilun (kestänyt jo vuosia) jälkeen. Olin eilen neuvolassa ja sieltä sain lähetteen yleislääkärille. Häneltä sitten saan "apua" toivonmukaan. Mulla siis menkat tuli säännöllisesti synnytyksen jälkeen joka kuukausi 3/23 asti kunnes ykskaks ei mitään enää. Ei valkovuotoakaan! Tuntuu kun hormonit olisi "sammunut",myös valvominen,itkuherkkyys ja hikoilu oireena. Toivon että syy löytyy,joko minipillereistä joita söin 6pv,kunnes lopetin koska vuosin verta kokoajan (menkat ei loppuneet kuten yleensä) kesken laatan. Mahtaako se sekoittaa kropan? Luin että 1kk kuluessa lopetuksesta kierto yleensä palautuu.
 
Takaisin
Top