Vaihdevuosien läheneminen

Kaarin

Tietävä tietäjä
Lokamammat 2017
Onkohan täällä sellaisia, joilla on oikeasti jo vaihdevuodet käsillä? Onko jollakin tutkittu asiaa tarkemmin jotenkin?

Minulla tuntuisi ihan vain mutu-tuntumalla olevan joitain vaihdevuosioireita, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Yöhikoilu on tullut tutuksi. Myös unen katoaminen keskellä yötä on nyt yhä enenevässä määrin ollut harmina. Kiertokin on nyt pidempi kuin koskaan ennen lasta.

Imetän vielä, vaikka poika on reilut 2v, tosin vain noin kerran päivässä, mutta kuitenkin. En osaa kyllä yhtään sanoa, vaikuttaako noin vähäinen imetys enää hormoneihin merkitsevästi, ehkä hidastaa jonkin verran asioita?
 
Olipa hyvä juttu Suski tuo! Itse asiassa kun tarkemmin mietin, niin nyt kun imetys on laantumaan päin, eli max 2 kertaa päivässä (vapaapäivinä, kun ollaan kaikki kotona), niin vaihdevuosioireet ovat lieventyneet jonkin verran. Eivät siis kokonaan vielä poistuneet kuitenkaan. Jospa nyt niitä oikeita vaihdevuosia saisi vielä odotella jokusen hetken.
 
Tänäkin vanha kana joka imettää ja pohtii ihan samoja. Pelottaa kumpaa tää nyt on. Toisaalta en muista kakkosen imetyksestä tätä samaa joten pahoin pelkään et omalla kohdalla tähän saattaa ikäkin jo sekoittua. Kierrot oli ok tuossa alkuun, nyt taitaa tulla toinen about 40 päivän setti :oops: mä huomasin ettei niissä ok kierroissa hikoiluttanut kuin hetkellisesti dpo5-7 korvilla. Nyt tuntuu et sitä on koko ajan.
 
Meillä ei enää ole yöimetyksiä ollut moneen kuukauteen kuin aivan yksittäisiä, mutta noita aamuyön hikoilukohtauksia on silti vielä ollut silloin kun imetin useammin kuin kerran päivässä. Nyt kun imetän arkisin max kerran päivässä, tai joskus on joku arkipäivä niinkin, etten imetä yhtäkään kertaa, nuo hikoilut ovat laantuneet kaiken kaikkiaan hieman, satunnaisia öisiä kohtauksia on, mutta ne saattavat johtua jostain muustakin, esim. juuri tuosta kierron vaiheesta. En ole kyllä tarkemmin pitänyt kirjaa, milloin niitä on, joten en osaa yhdistää niitä kiertoon. Meillä poika ei nyt taida osata päättää, lopettaako tissi kokonaan vai vieläkö sitä tarvitsee, viikonloppuna tahtoi tissille vielä 2-3 kertaa päivässä :D Edellisellä viikolla oli jo 2-3 päivää, jolloin ei tullut lainkaan pyytämään maitoa.

On kyllä ollut taas mukavaa, kun ensinnäkin on kylmä ulkona, ja toisekseen imetys vähentyy, niin minun ei tarvitse hikoilla ihan koko aikaa.
 
Minä en ole imettänyt juuri koskaan. Minulle sanottiin jo nuoremman syntyessä, että munasarjat eivät enää toimi kunnolla.
Olin silloin vasta 35,5- vuotias.

Nyt39v kuukautiset ovat mitä sattuu, joskus2-3pv, joskus reilun viikon. Vaikka syön ehkäisypillereitä - samoja joita olen käyttänyt vaikka kuinka kauan ( eli alle parikymppisestä)

Sinänsä outoa, koska omalla äidillä kuukautiset stoppasivat vasta lähempänä 60 vuotta.
 
Minä en ole imettänyt juuri koskaan. Minulle sanottiin jo nuoremman syntyessä, että munasarjat eivät enää toimi kunnolla.
Olin silloin vasta 35,5- vuotias.

Nyt39v kuukautiset ovat mitä sattuu, joskus2-3pv, joskus reilun viikon. Vaikka syön ehkäisypillereitä - samoja joita olen käyttänyt vaikka kuinka kauan ( eli alle parikymppisestä)

Sinänsä outoa, koska omalla äidillä kuukautiset stoppasivat vasta lähempänä 60 vuotta.
Minunkin äitini sai vaihdevuodet yli 55-vuotiaana, mutta silti minulla alkoi esivaihdevuodet oireilla jo 39-vuotiaana. Myös hormonitasot osoittivat verikokeiden perusteella vaihdevuosien lähestyvän kovaa tahtia jo vuosia aikaisemmin ja kuukautiskierto oli ennen tätä raskautta säännöllinen, mutta lyhyt ja vuoto niukkaa. Tosi outoa, kun luulin, että nämä asiat periytyvät, mutta toisinkin voi näköjään käydä.
 
Omalla äidilläni kuukautiset tulivat säännöllisesti kuusikymppisenäkin, kun hän lopetti hormonikierukan käytön. Ilmeisesti kun hormonikierukkaa käyttää vuosikymmeniä, näin voi käydä. (Mutta eipä niistä munasoluista enää mihinkään olisi ollut.)
 
Minunkin äitini sai vaihdevuodet yli 55-vuotiaana, mutta silti minulla alkoi esivaihdevuodet oireilla jo 39-vuotiaana. Myös hormonitasot osoittivat verikokeiden perusteella vaihdevuosien lähestyvän kovaa tahtia jo vuosia aikaisemmin ja kuukautiskierto oli ennen tätä raskautta säännöllinen, mutta lyhyt ja vuoto niukkaa. Tosi outoa, kun luulin, että nämä asiat periytyvät, mutta toisinkin voi näköjään käydä.
Mutta katsoin että sulle on luomuylläriplussavauva tulossa niin ei kai sulla vaihdevuosia voi olla? Mä oon paljon vanhempi ja mua kiinnostaisi tietää, millaiset verikokeet kertoisi vaihdevuosista? Ajattelin jos kävisin verikokeissa uteliaisuuttani.
 
Mutta katsoin että sulle on luomuylläriplussavauva tulossa niin ei kai sulla vaihdevuosia voi olla? Mä oon paljon vanhempi ja mua kiinnostaisi tietää, millaiset verikokeet kertoisi vaihdevuosista? Ajattelin jos kävisin verikokeissa uteliaisuuttani.
Joo, tämä raskaus oli ihme juttu, kun tosiaan esivaihdevuodet jo oireili ja verikokeiden tulosten perusteella myös ja lääkärikin totesi, että ennenaikaiset vaihdevuodet todennäköisesti tulossa. Tosin kun vielä kuukautiset tulivat ja jotain toimintaa munasarjoissa vielä oli ja ovulaatiokin tapahtui, niin raskaus alkoi vastoin odotuksia. Toki oireilu voi alkaa ennen kuin kuukautiset loppuvat ja vaihdevuodet alkavat, kuten minulla varmasti on tilanne. Oireet todennäköisesti palaavat, kun vauva on syntynyt, joten käyn taas sitten lääkärin puheilla ja mittautan arvot uudestaan.

Multa on mitattu AMH- ja FSH-arvot, joista kai saa jotain osviittaa hormonitoiminnasta. En tiedä, onko muitakin, joita voisi ottaa.
 
Joo, tämä raskaus oli ihme juttu, kun tosiaan esivaihdevuodet jo oireili ja verikokeiden tulosten perusteella myös ja lääkärikin totesi, että ennenaikaiset vaihdevuodet todennäköisesti tulossa. Tosin kun vielä kuukautiset tulivat ja jotain toimintaa munasarjoissa vielä oli ja ovulaatiokin tapahtui, niin raskaus alkoi vastoin odotuksia. Toki oireilu voi alkaa ennen kuin kuukautiset loppuvat ja vaihdevuodet alkavat, kuten minulla varmasti on tilanne. Oireet todennäköisesti palaavat, kun vauva on syntynyt, joten käyn taas sitten lääkärin puheilla ja mittautan arvot uudestaan.

Multa on mitattu AMH- ja FSH-arvot, joista kai saa jotain osviittaa hormonitoiminnasta. En tiedä, onko muitakin, joita voisi ottaa.
Okei! Mihin aikaan kiertoa FSH kannattaa mittauttaa, että se antaisi viitteitä mahdollisesti vaihdevuosista? Muistatko missä vaiheessa kiertoa sulla mitattiin? Ihanaa loppuraskautta ja tsemppiä synnytykseen :Heartred
 
Voihan Vagisan.
Oletteko joutuneet käyttämään jotain vastaavanlaista apua kuivuuteen? Näköjään muutama päivä ennen kuukautisia kuivaa niin että ihan pahaa tekee. Mulla ei nyt varsinaisesti mitään muita vaihdevuosioireita ole, muutakuin hiekkapaperi.
 
Täällä on nyt vuodet vierineet tämän ketjun aloituksestani, ja poika täyttää syksyllä 6 vuotta. Minulla on ikää nyt 49 vuotta ja kyllä on hormonit varmaan ihan sekaisin tms.. En ole käynyt missään tutkimuksissa, joten minulla ei ole mitään tietoa, missä niiden kanssa mennään. Jotain häiriötä taitaa kohta olla kilpirauhasessakin.

Kierto on aivan mitä sattuu! Välillä on ollut todella lyhyitä kiertoja (17-25 vrk) pari kolme peräkkäin, ja sitten voi olla pitkiä kiertoja (90-200vrk), joten kai tässä joku on vialla, mutta en ole varma, olisiko se jo vaihdevuosien aiheuttamaa, vai onko syynä jokin muu asia. Vaikka eipä niitä kuukautisia ole yhtään ikävä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Olisihan sitä kai hyvä jo tämän ikäisenä käydä gynekologilla tarkistuttamassa paikkoja ihan omaehtoisestikin, eikä vaan odotella kutsuja erilaisiin seulontoihin. Ensi vuonna kun täytän 50v, niin ehkä jotain kutsuja jo tuleekin? Myooma on kuitenkin löydetty jo vuosia sitten kohdusta, mutta se ei varmaankaan muutu pahanlaatuiseksi, mutta muistaakseni voi aiheuttaa vuotohäiriöitä kasvaessaan. Nyt en tiedä yhtään, onko se pysynyt saman kokoisena kuin aiemmin vai onko kasvanut. Kun vaan saisi aikaiseksi mennä sinnen gynelle :Grinning Face With Smiling Eyes:
 
Voihan Vagisan.
Oletteko joutuneet käyttämään jotain vastaavanlaista apua kuivuuteen? Näköjään muutama päivä ennen kuukautisia kuivaa niin että ihan pahaa tekee. Mulla ei nyt varsinaisesti mitään muita vaihdevuosioireita ole, muutakuin hiekkapaperi.
Mulla on nyt viimeisen vuoden jo ollut niin, että oletetun ovulaation jälkeen ei enää tule valkovuotoa kuten ennen. Suunnattoman häiritsevää. Mieluummin luopuisin noista joka kuukauden verimonsuuneista kuin paikkoja hoitavasta valkovuodosta. Kai pitää kääntyä Vagisanin puoleen.
 
Mutta katsoin että sulle on luomuylläriplussavauva tulossa niin ei kai sulla vaihdevuosia voi olla? Mä oon paljon vanhempi ja mua kiinnostaisi tietää, millaiset verikokeet kertoisi vaihdevuosista? Ajattelin jos kävisin verikokeissa uteliaisuuttani.
Olen ymmärtänyt, että esivaihdevuodet (premenopaussi) voi alkaa jopa 10 vuotta ennen varsinaista menopaussia. Esivaihdevuosien alkaminen kertoo siis siitä, että munasarjojen toiminta on heikentynyt, mutta silloin kuitenkin on vielä mahdollista tulla raskaaksi. Ensimmäisiä oireita on kuukautiskierron muuttuminen: epäsäännöllistyminen tai lyhentyminen.

Ihana kuulla @Sofia83 että tulit raskaaksi lyhentyneestä kierrosta huolimatta. :red-heart: Antaa toivoa tällaiselle iltatähtihaaveilijalle, jolla kanssa lyhentyi kierto yllättäen viime syksynä, minkä tulkitsen kyllä esivaihdevuosien alkamiseksi.
 
Minulla on jo lyhentynyt kierto. Yleensä siinä 25-26 päivää, kun esikoista yrittäessä oli 29-30 ja joitain vuosia sitten 28. Jostain luin, että lyhyimmillään kierto yleensä 42-vuotiaana. Tämä toki yksilöllistä ja tilastot ovat keskiarvoja. Minä olen 41v. Saa nähdä, minkälaisena palaa kierto tämän syksyllä syntyvän kuopuksen imetyksen jälkeen.
 
Minulla on jo lyhentynyt kierto. Yleensä siinä 25-26 päivää, kun esikoista yrittäessä oli 29-30 ja joitain vuosia sitten 28. Jostain luin, että lyhyimmillään kierto yleensä 42-vuotiaana. Tämä toki yksilöllistä ja tilastot ovat keskiarvoja. Minä olen 41v. Saa nähdä, minkälaisena palaa kierto tämän syksyllä syntyvän kuopuksen imetyksen jälkeen.
Mulla kans sama 25-26 päivää ollut nyt. Aiemmin vuosia (tai oikeestaan koko aikuisiän ollut) kierto aina 28 päivää.
 
Mulla kans sama 25-26 päivää ollut nyt. Aiemmin vuosia (tai oikeestaan koko aikuisiän ollut) kierto aina 28 päivää.
Sama täällä tai ainakin ennen raskauksia on jo useampi vuosi ollut lyhentynyt kierto n. 25 päivää ja välillä kierto on ollut jopa lyhyempi. Saa nähdä mitä se on sitten kun kuukautiset taas alkavat.
 
Takaisin
Top