Väsymys

Dodomino

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onkos kellään muulla ollut hirvittävää väsymystä?
Vinkkejä siihen?

Mulla alko ennen plussausta, en oikeestaan muuta kerenny tekeen kun töissä käymää syömään ja nukkumaan.
Helpottu sitte rv 12 jälkeen.

Nyt väsymys meinaa pukkaa sit takasin, töissäki menee silmät ristissä aamusta alkaen.
Veikkaan kylläkin, että johtuu siitä kun yöllä ravaa vessassa neljästä kuuteen kertaan, niin uni katkonaista.

 
Sulla saattaa olla raudan puute! Sehän on ihan yleistä tässä vaiheessa raskautta. Tosin unenlaatu kärsii kyllä heräilemisestä.

Itelläni ei ollu alkuraskaudessa väsymystä, eikä ole vielä ilmennyt. Tosin sänky kutsuu kyllä ajoissa. Ei puhettakaan enää istua iltaa yömyöhään. Silmät painuu kiinni jo kymmenen aikaan.
 
Meinasin kommata samaa ku Fuyu. Liberon sivuilla tuumittiin raskauden puolivälin tienoota näin...

"Rautatabletteja väsymystä vastaan

Onnea! Olet päässyt puoliväliin! Kohtu on todennäköisesti lähellä napaasi.

Oletko taas väsynyt? Muutaman viikon ajan on voitu hyvin, mutta nyt monet naiset tuntevat olevansa taas väsyneitä. Väsymys voi johtua raudan puutteesta. Useimmat raskaana olevat naiset tarvitsevat hieman lisärautaa raskauden toisella puoliskolla. Keskustele asiasta neuvolassa."


Eli ihan normaalia - ja vaikka ei ees johtuis raudan puutteesta niin väsymys on kai silti luonnollista. :) 

Mie olin johonki rv 15-16 asti tosi väsynyt ja nukuin päikkärit joka päivä, 1-4h päivässä (ja silti sain yöllä hyvin unta!!), mutta pikkuhiljaa helpotti ja nyt on jo hyperenerginen olo päivisin! :) Öisin uni kyllä maittaa paremmin kuin alkuraskaudessa, joskin edelleen toisinaan näen kummia unia ja heräilen öisin, joskus käyn vessassa (onneksi sekin vaiva on helpottanut -toistaiseksi!!) Mutta aika hyvä rytmi on tullu nukkumiselle. Jos saan itteni kymmenen tietämillä sänkyyn niin herään kuin nakutettu seittemän aikaan ja se oiski mulle oikein passeli rytmi. =) Viime aikoina on tosin ikävästi venyny nukkumaanmenot MM-kisojen sun muiden takia, mutta jos koittais päästä takas vanhaan hyvään rytmiin.

 
Mä oon kanssa miettiny nyt pari päivää, et kuuluukohan tää väsymys nyt tähä raskautee jotenki...

Tosi paljon on tullu nukuttuu, joka päivä 3-4h päiväunet ja silti saa illalla ihan ilman ongelmia unesta kiinni ja tuleeki sit nukuttuu se 10h.

Mut ihanaa että tällekkin löytyy joku selitys ;) Pitääpä seuraavassa neuvolassa ottaa puheeks nuo rauta pillerit.
 
Mulla väsymys on helpottanut, onneks :)
Vielä muutama viikko sitten väsytti aamulla, päivällä ja illalla. Nukuin päikkäreitä ja 10-11 tunnin yöunia... Aamuyöllä tosin unet aina hävis johonkin vessareissun jälkeen ja välillä joutu oottelemaan unta kirjaa lukien.

Nyt on ihan toinen ääni kellossa! Väsymys on kadonnut, iltasin jaksaa valvoa jopa puoli yhteentoista emoticon  ja yöuniksi riittää reilu 8 tuntia. Nyt ilmeisesti on alkanut se energisempi jakso raskaudessa :) Siitä on nyt nautittava täysillä!

Jaksuja kaikille mammoille!
 
Itelläkii alkuun oli kyllä niiiiin väsy. Aloin nukkua ko ihmiset. :D Ennen siis nukuin sitä 5-6 h yössä enintään. Päikkäreille jos eksy, ni seuraava yö olikii sitte taistelua sen nukkumisen kans. Heti ko tulin sitte raskaaks, ni joha alko uni maistua. Saatoin nukkua semmosia reilun tunnin päikkäreitäkii ja silti oli jo iltasella iha naatti. Neuvolassa juttelin tuosta ja hempparit ko on tavallista naista korkeemmalla edelleen, ni ei johtunu ainakaan siitä. Jonku kilpirauhaskokeen ne otti ja sekii oli ok. Eli kroppa vaan reagoi muutokseen sillä tavalla.

Nyt tässä ollaan palattu taas itelle normaalimpaan suuntaan. Yöt kyllä nukuttaa vieläkii iha hyvin. Onneks. ;)

Hyvinki saattaa väsyttää tuo raudan puute kuulemma. Ja justiinsa se, ko nukkuu katkonaisemmin ko aikasemmin. Joku on vilautellu, että vitamiinienkii puute saattaa vaikuttaa. Mutta eiköhä ne asialle siellä neuvolassa jonku selityksen keksi. :)

Hyviä unia ja jaksamisia meille kaikille! :)
 
Mäki olin hirmu väsynyt alussa (varsinkin töissä klo 13-14 välillä), vaikka oon koko raskauden ajan syöny Multivita Raskaus ja Imetys -nimistä vitamiinia.
Ihan eka neuvolassa jo sitä suosittelivat, mut mä olin ollu oma-alotteinen ja alottanu sen jo. :D Tuossa on sitä foolihappoa minkä sanotaan auttavan pahoinvointiin joten sen uskossa sitä ostin.. Ei ne siihen kyllä minusta isommin auttanu..tai en ainakaan huomannu. Mut saan nyt ainakin rautaa, kun niitä syön. Joka ilta ennen nukkumaan menoa otan yhden. ..se on jo rutiini.
 
Eiks B6-vitamiini oo se, joka auttaa pahoinvointiin? Ja foolihappoa suositellaan ihan muuten syötäväksi raskausaikana, etenkin ekat kolme kuukautta (vähentää keskenmenon riskiä).
Mie ostin ihan erikseen tuota B6:sta mammatabujen lisäksi, mutta on aika vaikea sanoa auttoko se vai ei... emoticon (näin niinko näyttävästi pääaiheesta metsään mutta enivei emoticon )
 
Aloinkin itse juuri tänään miettimään ettei vaan olis raudan puute kuiteskii, vaikka aikasemmi sanoivat neuvolasta, että ei ole tarvetta lisä rautaan.
Ennenki todella nopeesti tullu, kun mulla ei rauta imeydy kunnolla muutoinkaa.
Ja enpäs ole noita multi-tabs raskaus monivitamiinejakaan niin säännöllisesti enää ottannu kun kalkin takia otin, mutta nyt aloin käyttämään sitten riisimaitoa ja saan sen siitä niin vähän jäänyt.
Täytyykin alkaa uudestaan niitä popsimaan jos se väsymys helpottaisi.
 
Mä oon kans ihmetelly väsymyksen palaamista. Mulla alko varmaan kans siinä rv12 jälkeen helpottaa toi väsymys ja pystyn taas nukkuu lyhyempiä yöunia mutta nyt se väsymyksen pirulainen on palannut takaisin. Nukun 9-10 tuntia yöunia, päikkäreitä en ota. Alussa oli pakko ottaa 12 tunnin yöunia ja ne riitti ihan ok:sti.
Viimeksi neuvolassa sanottiin ettei mulla on hg:ssä mitään vikaa, mutta syön sellaista valmistetta jossa on rautaa. Tässä tapauksessa ei taida olla raudanpuute kyseessä, varmaan joku hormonaalinen hässäkkä taas :)
 
Sori kun "huutelen vieraisiin pöytiin", tuolta marraskuisista... huomasin nimittäin itse että tuossa Multivita raskaus-monivitamiinissa on vaan 10-20mg rautaa, riippuen siitä otatko 1 vai 2 tablettia. Rautavalmisteissa, esim. Obsidan on sen sijaan 100mg/kapseli, eli huomattavasti enemmän. Kun mulla oli hemoglobiini laskenu ja sanoin noista rautavalmisteista neuvolassa, niin se täti sano että paras syödä molempia tabletteja yhtä aikaa, kun sitä rautaa on tosiaan tossa monivitamiinissa suht vähän. Tiedoksi nyt muillekin että jos hemoglobiini laskee edelleen vaikka syöt monivitamiinia niin syy voi olla tuossa. :)
 
Komppaan Zaanaa, kun oma hemoglobiinini oli tippunut. Väsymyksen lisäksi pulssi on noussut kovaksi jo pelkästä seisomisesta ja päätä on särkenyt. Syön nyt sekä tuota Multivitaa (Raskaus ja imetys) että Obsidania. Ja otan ne nukkumaan mennessä, koska tuo Multivita juoksuttaa muuten mut tunnissa oksentamaan (ja Obsidan muuten on tosi karun makuista ylös tullessaan!!), joten silloin ei vitamiinitankkaus ehkä mene ihan nappiin :) Silti kyllä väsyttää. Rautaa olen syönyt nyt kaksi viikkoa.
 
No nyt se väsymys sit iskee taas.. :( Hempat  kyllä ihan kunnossa. viimeks 131.
Ei ole viikkooon tullut kunnolla nukuttua.
Illalla ei vaan kertakaikkiaan nukahda, vaikka väsyttää aivan törkeästi, eikä silmät pysy auki. Saatan pyöriä silti sängyssä monta tuntia ja nukahtaa vasta yhden aikaan yöllä. Heräilen  lisäksi keskellä yötä ja valvon monta tuntia, kunnes nukahdan taas pariksi tunniksi. 
Tämä alkaa olla todella rasittavaa jo.. Varsinkin nyt vielä kun kerkeäisi nukkumaan.. Unet voi jäädä kuitenkin lapsen myötä muutenkin vielä vähemmälle.. :s
 
Ihan mieletöntä väsymystä täälläkin!! töissä aina kesken kaiken saattaa ruveta torkuttaa kassalla ollessa ja silmät lupsahtelee kiinni.. ihan kauheeta..

Miten te muuten nukutte?? Minulle neuvola täti sano että saa nukkua ihan vapaasti mahallaan tai selällään, mutta kaverille oli sanottu että EI SAA nukkua kuin kylellää.. otappa siitä selvää.. oon kyllä parhaiten unessa ollessani selällään...
 
Mulle neuvolassa sanottiin, että mahallaan ei sais nukkua rv 20 jälkeen, ettei istukka pääse irtoamaan (? kun mahaan kohdistuu niin paljon painetta kun koko kropan paino on siinä päällä?).
Yleisesti -ainaki sen mukaan mitä oon lueskellu- ei kauheasti suositella sitä selälläänkään nukkumista siks, että verenkierto ei silloin muka toimi niin hyvin, mutta jossain sanottiin että odottaja herää aika pian siihen, jos veri ei kierrä kunnolla.
Mie nukun silti ainaki puolet yöstä selällään eikä ole mitään ongelmia. Toisaalta vasemmalla kyljellä peitto polvien välissä on TOSI hyvä nukkua! :) Siinä asennossa kai veren pitäis kiertää parhaiten..?

*muoks*
Mie nukun yöni kyllä hyvin, ei siinä mitään, mutta jos päivällä väsyttää niin en saa nukahettua. Vaikka tuntuu siltä, että simahan justiinsa ja on tosi unettava olo, ni jotenki käy vissiin kroppa ja mieli ylikierroksilla, etten kertakaikkiaan nukaha!! Tänäänki koitin 1,5h nukkua tuloksetta. Ainut seuraus oli tosi hömmelö olo... emoticon
 
Hei! tuo on iha totta että vasemmalla kyljellä nukuttaa hyvin! sanoin siitä just miehelleni eilis iltana että oon huomannu tämmösen jännän jutun! :D oikeella kylellä on paljon hankalampaa, kun ns. sattuu sit mahaan..
 
Mä nukun tavallaan puoliks vatsallaan ja puoliks kyljellään. Oon nyt koittanu totutella tohon vasemmalla kyljellä nukkumiseen ku muksu on oikealla puolella, mut yleensä nukahdan vasta oikealle kyljelle tai sitten herään yöllä oikealta kyljeltä.
 
Oon he_na huomannu tuon saman. Ihan yllätyin, että se ihan oikeasti pitää paikkansa! Tykkään nukkua just siinä "malliasennossa" eli polvien välissä tyyny tai peitto, vasen jalka suorana ja oikea päällä hieman koukussa. Siinä on NIIIIIN HYVÄ nukkua. :D
Kun taas oikealla kyljellä täälläki alkaa äkkiä tuntua tukalalta, niinko joku painais mahaa/kylkiluiden alta.. :O
 
Kylellään nukun (ihan sama kumpi) samalla tavalla kuin Alissa22 kertoi, mutta useasti jos herään yöllä on kunnon potkut menossa, kun olen vasemmalla kylellä.. eli oikealla saan nukuttua, mut vasemmalla haluisin nukkua, jos vaan annettaisiin...
Ilman mahaa nukkuisin melkeen mahallaan.. selällään en ees osaa nukkua..
 
Mä oon jo monta vuotta nukkunut jommallakummalla kyljellä, mahallaan tai selällään en osaa nukkua. Mut mä herään muutaman kerran yössä aina jos pitää kääntää kylkeä :/ Vasemmalla kyljellä nukun ehkä paremmin. Mullakin vaavi taitaa olla oikealla.
Joskus ei vaan saa unta illalla moneen tuntiin vaikka ois kuinka väsynyt ja sit pitääkin nousta pissalle :/
 
Takaisin
Top