Uudelleenraskautuneet

Tere!
Huutelen vieraisiin pöytiin:
LauraElina: Mun pojan synnytys pitkittyi luultavasti juuri tuon takia, kun poika oli avotarjonnassa. Synnytys kesti yht. 14 h, kun olin 8 cm auki mulle sanottiin, että "saattaa olla, että kohta sektio edessä, poika huonossa asennossa eikä laskeudu" ja ai että kun ärsytti, olin varma, että kohta mennään sektioon. Lääkäri halusi kuitenkin odottaa.. Ja onneksi se sitten muuttuikin, poika pääsi laskeutumaan ja syntyi hyvin, oikeassa asennossa, ei mustelmia, pisteet 9/9, (mulle vaan kaksi pientä tikkiä) eli loppui kuitenkin hyvin. Mulle kätilö sanoi, että mun synnytys oli kuin lottovoitto noiden asioiden takia.
Niin, mutta jos sinua pelottaa, niin sitten se sektio kannattaa tehdä..

Lauralle piti tulla kommentoimaan että meillä Iida synty avotarjonnassa, se ei ollut tiedossa ennenku neiti puski ulos. Alussa meinas vähän jumittaa ja tuntu ettei mitään tapahdu vaikka kuinka ponnistaa mutta ei koko hommaan silti mennyt kuin muutama hassu minuutti eikä tullut tytölle mitään mustelmia eikä nirhaumia. Tosin kaikki synnytyksethän on erilaisia ja yksilöllisiä joten en ala täällä neuvomaan että hyvin se menee :) Kerron vaan omasta kokemuksesta..

Mulla kun ei vaan oikeastaan oo kyse avotarjonnasta eli siitä että vauva olis tulossa kasvot ylös päin päälaki edellä :( Se avotarjonta on väärä ilmaisu. Mulla siis kyse otsa/kasvotarjonnasta eli vauva on tuolla masussa muuten täysin oikeassa asennossa, mutta niska ihan lintassa ja kasvot menosuuntaan päin.

Mä viime yönä todella kuumeisesti pohdin tätä asiaa ja kun kun teoriassa saattaa olla sellainen mahdollisuus, että vauva kääntäisi päänsä oikeaan asentoon synnytyksen aikana niin jos tämä lääkärin mukaan on yhtäänkään mahdollista käytännössä niin voisin kokeilla synnyttää ensin alakautta. Mutta siinä tapauksessa toivoisin, että synnytys käynnistettäisiin mahdollisimman pian ettei vauva kerkeis kasvaa enää milliäkään enempää. Luin eilen, että normaalisti raivotarjonnassa syntyvä vauva vaatii noin 9,5cm tilaa ja avotarjonnassa 11,5cm kun taas kasvotarjonnassa syntyvä jopa 13,5cm.

Laura Kuulostaa kyllä aika hurjalta tuo vauvan asento o.O Toivotaan että pää kääntyisi vielä oikeaan asentoon ja saisit synnyttää turvallisesti ja hyvillä mielin <3

Pakko tulla vähän tänne hermoilemaan kun ei voi näistä vauvahaaveista oikein vielä tuolla fb puolella huudella :D Mulla menee hermot kun pää hajoo taas näihin pähkäilyihin ja kuumeiluun!! Olin vähän sitä mieltä ettei tästä kierrosta mitään tartu matkaan kun aika vähäiseksi jäänyt pupuilut miehen kanssa riitelyn ja muun hässäkän takia.. mutta mutta.. Yksi kerta oli joka mahdollisesti sattui myös sopivasti ovulaation kohdalle, tosin mitään testejä en oo tehnyt joten ovulaatiosta ei ole mitään tietoa, ainoastaan omia laskelmia ja arvuutteluja :D No kuitenkin, muutama päivä tän jälkeen bongasin mahdollisesti kiinnittymisvuotoa ja nyt on jomotellut vatsaa aina välillä.. muita oireita en oo huomannut, finnejä tosin on nyt jostain ilmestynyt normaalia herkemmin o.O Mutta nää kaikki "oireet" voi kyllä myös enteillä menkkojen alkamista vähän normaalia aikasemmin.. ota näistä nyt sit selvää :/ Tekis jo niin mieli testailla mutta ehkä yritän jaksaa sinnitellä sinne ensi viikkoon, jos ei menkat ala ennen sitä :)

Oi miten kaunis LauraElina oot iltapuvussa masun kanssa. :) Ootte tosi sulonen pari. Kovasti onnea teille synnytykseen ja toivottavasti kaikki kääntys vielä hyvin ja saisit synnyttää normaalisti alateitse.
Meillä toisen odotus on menny hyvin tähän asti ja oon päässy pahan olon kanssa paljon helpommalla nyt kun Neea odottaessa, mistä oon ollu ihan tyytyväinen. Välillä jopa unohtaa olevansa raskaana kun ei tuo mahakaan vielä eessä oo. 
Mulle tuli viimeviikolla ammattiliitosta vietiä että järjestäävät pienen  aika vapaa muotosen viikonlopun kurssin illan viettoineen tän alueen nuorille. Ja kovasti kiinnostas nyt lähtee mukaan vaikka koskaan ennen ei nuo ammattiliiton kurssit oo kiinostanu. Pääsis tutustumaan vähän uusiin ihmisiin ja sais pienen "loman" tästä arjesta.. Mikä tekis ihan hyvää mulle. Mutta sit mietin mites tyttö? Mies ei oo ollu aikasemmin Neean kanssa kahestaan kahta päivää peräkkäin saati yötä. Silti luotan mieheen täysin, et pärjäisivät ihan hyvin sen ajan kahestaan, pärjäävät muutenkin hyvin kahestaan, mutta mun päässä taas raksuttaa jäänkö jostain paitsi kotona, pitäskö mun kuitenkin olla kotona avittamassa yms, yms. Tyttö on ollu monesti isovanhempienkin luona yökylässä ja hyvin on yötkin menny. Ilmoitin ihteni nyt kuitenkin tuonne mukaan, onpahan tässä vielä muutama viikko aikaa pähkäillä pää pyörryksiin...

PePalle kovasti onnea josko se olis nyt tärpänny. :)

voi lauraelina. millon saat selvyyttä asiaan? voimia <3

pepa, toi kuullostaa kyl niiiiiiiiin lupaavalta :)

jos joku muistaa mun hurjat synnytyskokemukset viime kesältä, niin tulipa kirje takaisin potilasvahinkokeskukselta ja hoitovirhehän se oli kaikinpuolin. eli nyt lähti lääkäristä valitus ja korvauspyynnöt. toivottavasti sieltä tulis kunnon rahalliset korvaukset. (tämähän ei toki tänne kuulu mut laitampa kuitenki)... täällä täti tullee kyllään vähän liianki tiuhaan :( kierrot jotain 20päivän luokkaa, ei siis mittään järkee. ja vauvakuume senkun kasvaa. sain ajan äiti/naistentautien erikoispolille tarkistuttamaan itseni, missä vika kiertoihin ja miksi en raskaudu. joo, onhan tää toki aikasta, kun vasta neljäs kuukausi menossa raskaushaaveissa, mut eipä sitä voi raskautuakaan kun täti hyökkää kylään melkeen heti oviksen jälkeen. no aika on kolmen viikon päähän. lähete lähti endometrioosiepäilynä, kun kaikki oireet kuulemma vastasivat niihin :( uskon ja toivon että olisi kyseessä vaan joku hormoonihäiriö. no onneksi pääsen suoraan erikoispolille eikä tarvitse mennä arvauskeskukseen. jotain "hyötyö" oli siis siitä hoitovirheestä. sain avoimen lähetteen sinne polille, et aina kun tulee jotain vikaa "niille alueille" saan seuraan ottaa yhteyttä sinne.. no jospa sit viimestään selviäis kaikki.. oho, tulipa romaani ja vuodatus. sorry siittä :) nyt lopetan.

Kiitos haleista ja tsempityksistä! <3

Kattili
Perjantaina mulla on kontrolli äitipolilla, jossa sitten selviää taas vähän enemmän :)

Eilen kävin siis siellä neuvolassa ja juttelin tästä kasvotarjonta-asiasta neukkutädin kanssa joka oli todella optimistinen sen suhteen. Hän sanoi että toissynnyttäjällä vauva ei oikeastaan samanlailla kiinnity niinkuin ensisynnyttäjillä ja siten vauva voi muuttaa päänsä asentoa vielä moneen otteeseen ennen synnytystä ja synnytyksen aikanakin. Sittenhän hän puhui siitä, että vaikka vauva olisikin kasvotarjonnassa synnytyksen käynnistyttyä niin lääkäri on aina mukana synnytyksessä, jossa vauvalla on virhetarjonta ja seuraa sitä synnytystä ja tarpeeksi kun on auennut niin voi painaa vauvan päätä takaisin ja kääntää oikeaan asentoon. Tuli kyllä heti itselleni parempi mieli ja voin taas elätellä toiveita alatiesynnytyksestä!

Eilen iltasella mulla irtoili vähän limatulppaa oikeen kunnon klöntti, missä oli vähän vertakin mukana. Nice! Eihän tuo välttämättä mitään tarkoita, mutta kyllä vähän pisti jännittämään kun mielelläni kävisin ensin sen perjantaisen kontrollin. Lisäks vielä hetken päästä sen jälkeen alko tosi kovasti supistelemaan, poltti alamahaa ja supituksen tullessa tuntu aina ihan siltä kun koko alamaha ois voinu revetä kahtia. Supisteluita kesti sitten aamuyöhön saakka kunnes rauhottui ja nyt sitä ollaan silmät ristissä parin tunnin yöunien jäljiltä.. :/

Kolme päivää enää siihen kontrolliin! Täytyy nyt vaan jaksaa ja yrittää olla positiivisin mielin! :)

Jaaha jaaha, LauraElinalla onkin kohta vissiin jännät paikat! Kuulostaa hurjalta tuo kasvotarjonta mutta toivotaan että synnytys menee mallikkaasti oli se sitten alatiesynnytys taikka sektio. Ja IHANA kuva, olette upea pari <3.

kattilille tsemppiä ja toivotaan kunnon korvauksia!
Niin ja mulla oli muutamia kiertoja Artusta 18-20 päivää... Gyne epäili että mahdollisesti olisi ollut varhaisia keskenmenojakin kyseessä, endometrioosia ei ollut. Sain silloin Primolut -kuurin (vastaava kuin Terolut, eri valmistaja vaan) kierron tasaamiseksi.

Meidän pikku-ukko on PT:ssa tosin vielä ehtii kääntyä vaikka miten päin. Kuitenkin Arttu oli aina RT:ssa. Ihmettelinkin kun potkut tuntuu ihan hassun alhaalla.

Just_Pam Kiitos! <3

Vihdoin se perjantai koitti! Nyt tää lähtee viemään Jeminaa hoitoon mun äitille ja sit lähdetään Jarkon kanssa suunnistaa kohti päksiä. Jännittää niin pirusti että kädetkin tärisee!!

Meidän pieni neiti se oli sitten kääntynyt pois kasvotarjonnasta!! <3 Olin jo niin varautunut sektioon, joten tämä oli todella ihana yllätys! Mä saankin synnyttää alakautta! <3 Eikä hyvät uutiset loppuneet siihen.. Alakerrassakin oli ihan kohtalaisen hyvä tilanne; väljästi kahdelle sormelle auki, limatulppa irronnut ja kohdunsuulta tulee verta. Lääkäri meinas ettei kovin kauaa voi mennä kun mun tarvii mennä takas :)) Hurjaa ajatella että enää 8 senttiä niin pääsee ponnistaa :D Mulla oli tää tilanne vasta silloin kun Jeminan synnytys oli jo hyvässä vauhdissa.. Lääkäri teki sitten vähän kovakouraisemman sisätutkimuksen ja nyt jomottelee ihan kivasti. Saa nähdä milloin tässä pääseekään tositoimiin!

Neuvolaankin soitin tossa noista kontrollikuulumisista ja varasin viimeisen neuvolan ilman vauvaa! Se aika olis viikon päästä perjantaina 9. päivä rv 39+0 ja toivon todella että senkin ajan voisin perua :D

En o pitkää aikaa päässy kirjautuu tänne, joten tuli nyt luettuu aika paljo tekstii. Väsy ni ei jaksa paljoo enää kommentoida lukemisen jälkee :D
Näköjää täst tullu melkee yleisempi ketju ku yksvuotiaist..

Sit vaan että Skallolle (ja myös muille joil oli ongelmii parisuhtees) paljon voimia! Vaikeita asioita...
Toivottavast kaikil asiat järjestyy :) Kyl vähä suu auki jäin lukee PePan tekstiä ku ukko ollu kännis :O toivottavasti otti opikseen.

Mä antasin kyl mitä vaan et mun pojal ois kokonain perhe... :,( Se ei vaan meijä tilantees ollu mitenkään mahdollista, hyvä vaan et päästiin pois.

Mahtavia uutisia LauraElina <3 <3. Ja vähän pirun jännät paikat sulla siellä!
Tsemppiä ja onnea tulevaan! Kohta teillä on 2 rinsessaa :D.

kerrotaan nyt sitten tätäkin kautta, vaikka tuolla fbssa olenkin tätä jo kuuluttanut. Eli meillekin on lisää mukeloita tulossa. LA 26.2 ja riskiraskaus edessä, jännät paikat :)

ja TAATU: mä vähän ihmettelinkin tota sun viestiä fbssa ja johan alko selkenee kun lueskelin muutaman sivun verran näitä taakse päin.. ONNITTELUT :)

Ja siihen sun miehes suhtautumiseen.. Ei meilläkään mies tasajalkaa riemusta hyppinyt, eikä hypi. Ei tullut ultraan, kun ei siellä kuulemma mitään järin ihmeellistä ole. Eikä ole muutenkaan hirveen kiinnostunut/innostunut koko hommasta. Lähinnä kuitenkin semmonen no tulkoon nyt sitte jos kerta on tullakseen, lähinnä siis semmonen alistuva meininki. No tuo onkin tommonen jörö. Enemmän sitä pelottaa se mahdollisuus, että mulle käy jotain. 
Eipä me oltais muutenkaan enempää lapsia haluttu. Tuo neiti olisi kyllä meille riittänyt. Kyllä mä istuin aika kauan siinä saamarin vessan pöntöllä se tikku kädessä ja mietin ja väänsin asiaa. Ei tullu mitään riemun kiljasuja tms., kaukana siitä. Meinattiin monesti mennä abortti teettämään, mutta sitten alettiin miettiä että kai tälläkin joku tarkoitus on. Miehen sisko on yrittänyt lasta kohta sen 2,5 v eikä mitään tapahdu, ei edes keskenmenoja. Ja se on sentään mua melkeen 10v nuorempi. Kannattaa kyllä oikeesti yrittää puhua sen miehes kanssa, että mitä siellä sen päässä tapahtuu. Meillä alkureaktio oli aika samantyyppinen kuin sun miehelläs, mutta nyt ollaan ihan odotuksessa taas mukana. Piti vaan aika paljon kelata eri vaihtoehtoja. Pieni pelko persiissä vaan.. 

Ja meillä kävi siis taas niin, että ehkäsy petti. Luojan kiitos mulla meni toissa viikolla paperit sterilisaatioon eli enempää lapsia ei tähän taloon tule. 

Onnea vaan katusatariinalle uudesta tulokkaasta...Mukava että ootte molemmat tullu siihen tulokseen että lapsi on tervetullut! Onhan se shokki aina jollain tapaa ja joskus menee pitkäkin aika ajatukseen tottumiseen.. Millä tavalla sulla on riskiraskaus? Oliko viimeeksi niin et jännitit pysyykö hän masussa loppuun asti, kun en muista..??

Mites muuten Taatu, mikä tilane nyt teillä??

Meillä tänän viikko 30!! Mä meen ens viikolla pelkopolille juttelemaan tosta edellisestä synnytyksestä ja mitä tän toisen kanssa vois tehd toisin esim. kivunlievityksen kanssa et sujuis paremmin.. Mulla oli siis puolentoista tunnin ponnistusvaihe ja imukupilla poika tuli vaik usko loppu moneen kertaan..Lisäks mua häiritsee se etten oikein muista tosta hirveesti, eli oisko kivunlievitys ollu sit hieman väärä (esim. liikaa ilokaasua väärin otettuna?)

En oo kyllä vieläkään oikein tajunnu et kohta meillä on kaks lasta!! Miten mun kädet sit rittää?? Jos niillä on hätä just samaan aikaan??
Jenni vois tulla tänne kertomaan miten on arki lähteny rullaamaan!
Ja LauraElina, tsemppiä loppuun! Tai ehkä oot jo synnyttäny.. :)

Mullahan on siis takana nyt 3 sektiota, ja jokaisen kohdalla ne kattoo leikkaussalissa kohdun kunnon ja ilmottavat sitten kantansa seuraavaan raskauteen. 
Mulla tuomio oli se, että kohdunseinämä oli jo huomattavasti ohentunut eivätkä suosittele, mutta eivät nyt ihan täysin kielläkkään. Nyt sitten odottelen tuonne lokakuun alkuun jolloin on rakenneultra. Siellä lääkäri kattoo kohdun tilanteen ja taas ollaan vähän fiksumpia. Mitä nyt olen noiden lääkäreiden kanssa jutellut, niin tulevaisuudessa näkyis sellaisia kauhukuvia että sektio voidaan tehdä useampi viikko etuajassa ja sitä kautta mukelo joutuis keskolaan, sairaalassa pitäisi olla itsekin viimeiset viikot ja pahin olis tietty se, että kohtu repeää enkä pääse sairaalaan ajoissa. Mutta toki kaikki voi mennä hyvinkin :) Täytyy vaan toivoa, että toinen saa köllötellä mahd kauan tuolla kohdussa :))

Voi, on sulla katusatariina tosiaan jännät kuukaudet nyt edessä!! Toivotaan et sun kohtu on oikein sitkeetä tekoa ja jaksaa vielä tän yhden muksun verran kestää venymistä!!

Täällä eletään nyt sellaista seesteistä aikaa, jos niin voi sanoa.. En oo jakamassa lusikoita, mutta ei meillä rakkaus mitenkään roihuakaan.. Raskaudesta ei puhuta ääneen toistaiseksi ollenkaan, mutta kaipa tuo ny ois jo häipyny jos ei aikois sulattaa asiaa?
Suostui katsomaan ultrakuvat ja lupautui sinne rakenneultraan mukaan, mutta miehen "innokkuuden tasoa" kuvaa se, että ei oo kertonu isällensä tai äidillensä vielä ollenkaan (ovat siis eronneet). Mun vanhemmat kyllä tietää. Timon yks kaveri tietää, koska hänen tyttöystävänsä on mun lähimpiä ystäviä ja toki hänelle kerroin heti testipäivänä! Mutta eipä edelleenkään mun kavereista tiedä kuin kourallinen, ei oo tullu sellaista halua huutaa "oon raskaana" kaikille, siksi esim fbssä vielä ihan hyshys. Saavat ihmiset tietää kun näkevät itse tai tulee puheeksi jotain kautta.. Riskiraja on takana, joten ei tää salaisuuskaan ole :)

Hurjaa Pulina, että sullakaan ei oo enää kuin 10 viikkoa.. tai 12.. tai 8 :D

Katusutariinalle tsemppiä, meni hetki fbssä kun tajusin että säkin oot raskaana!

Taatu: oli NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN ihanaa kun olitte meillä!  Sain nauraa ja liikuttua yhdessä <3 Ootte niin rakkaita meille!
voimia suuresti sulle sinne <3 ja voima haleja !

Laura:  <3 <3<3<3<3<3<3<3<3

on "vähän" jäänyt tää foorumi; ei vaan meinaa vuorokauden  tunnit riittää kaikkeen mitä haluis. 

Meillä Felician masuvaivat helpottaneet, onneksi! on iltoja että itkee vielä tovin, mutta on iltoja kun ei ole mitään ! Luojan kiiitos. 
Felicia kasvanut hirmuista vauhtia. pitkä neiti jo.
Saatiin koiran pennutkin maailmalle, niin nyt tuntuu kun lomalla olis!
On jäänyt jopa luppo aikaakin
Felicialla rupeaa kans rytmi löytymään, oon kokeillu vähän rytmittää Turo-Eemilin mukaan. Että on edes yhet unet yhtäaikaa molemmilla -- vähän vaihtelevalla menestyksellä tokikin.  Turo-Eemilin aikana olin hirveän tarkka rytmistä ja kaikesta. Musta tuntu että maailma kaatu jos joku ei tapahtunut niin kun olin rytmittäny; esim- jos nukkumaan meno venyikin tunnilla parilla jne.... nyt oon päättänyt, että mennään Felician mukaan. ja haetaan sitä kautta se rytmi.... Ainut minkä pidän on tosiaan se että yhet unet olis yhtäaikaa ja yö unille meno ei menis kymmentä myöhemmälle. ja hyvin on sujunut.
Muutenkin näiden kahden kanssa yllättäv hyvin sujunu kaikki.

No me ollaan oltu myös kipeänä tässä jo parin viikon ajan. Ensin tuli Turo-Eemilille kuume, huiteli päälle 40 ja kauhea nuha+ yskä. Kun se hellitti T-E:llä niin eiköhän Felicia saanut saman "taudin" sitten kun saatiin Felicia kuntoon,niin  Turo-Eemil sai ripulin jostain. . . No eiköhän sekin tullut Felicialle. Felicia myös oksensi ihan kaiken ulos. Lääkärissä tuli rampattua jos jokunen kerta. Lisäksi Felicialla korvatulehdus ja sai antibiootit siihen. .. raasu toinen vielä niin pienikin !  No nyt enään Turo-Eemil ripuloi ja lisäksi tänään oltii lääkärillä niin keuhkoputkentulehdus!!! plääääh... No ei kun antibioottikuuri taas päälle. Tää on nyt neljän kerta kun Turo-Eemilillä keuhkoputkentulehdus. Muta jontuu hampaista eikä onneksi tartu. Tai ainakaan PITÄISI! 
joskohän tää kierre pian katkeis?

Tää mamma oli viime viikonloppuna viihteelläkin :) huh heijakkaaa... no tulipahan käytyä ja kivaakin oli ja nyt taas jaksaa pyörittää arkea. 

Takaisin