Urheilu raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Susun
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Susun

Jostain jotain jo tietävä
Maaliskuiset 2027
Uusi ahdistuksen aihe iski raskauteen liittyen: mitenköhän pitkään pystyy jatkamaan (kilpa)urheilua raskauden aikana tai edes aktiivista urheilua. Miten te joilla on jo aikaisempia raskauksia taustalla olette liikkuneet raskausaikana?

No mulla ei oo kuin yksi keskenmennyt mutta vastaan kuitenkin, että kävin äitiysfyssarilla ja hän teki mulle saliohjelmat 👍 Siitä sai Kela-korvaustakin

Kilpaurheilusta en tiedä, riippuu varmaan hyvin paljon lajista. Minkä tyyppinen laji? Itse harrastin viimeksi ratsastusta vähän yli puolivälin, sen jälkeen pilatesta, salireeniä ja lenkkeilyä (kävely) loppuun asti. Liitoskivut vaivasit jonkun verran, mutta muuten pystyin hyvin liikkumaan. Aktiivisuus myös varmasti auttoi synnytyksestä palautumiseen, ja palasin heti jälkitarkastuksen jälkeen hevosen selkään.

Tässä raskausessa sama suunnitelma, mutta koska loppuraskaus on talvella, varmaan otan uinnin mukaan, kun lenkkeily ei ehkä suju niin hyvin

Mulla ei kokemusta mutta oon tuskaillut nyt juoksemisen kanssa, jotenkin ajattelin että olisi ok oman voinnin mukaan käydä juoksulenkeillä ainakin aluksi, mutta sitten luinkin että voi aiheuttaa jotain painetta vatsaonteloon ja herkemmin tulee vammoja ym. Varsinkin kun juoksen yleensä ison koiran kanssa, niin että se lantiovyöllä, niin oon nyt jättänyt sen pois. Vaikka siis veto tuosta lantiovyöstä tulee luisille alueille ja lähinnä selkään... En tiedä, tuntuisi niin kivalta käydä juoksemassa näin kesällä mutta pitääkö tässä aktivoitua takaisin uimahallille, kun yleensä olen sen jättänyt kesäksi tauolle ja uinut vain luonnonvesissä, mutta nekin niin kylmiä nyt.

Ihan normaalisti arkiliikuntaa, kotona calisthenics treenejä ja salilla käyn aina sellaisella tempolla millä kykenee. Oma kroppa kyllä kertoo, jos joku on liikaa. Pitää vain malttaa kuunnella, eikä vetää kipeänä kuten allekirjoittanu.. :Upside Down Face:

Liitoskivut ovat alkaneet vaivata jossain vaiheessa, mutta niihin myös kehonpaino- sekä liikkuvuusharjoittelulla saa helpotusta. Sitten on kaikki muut spessuvaivat, kuten yllättävä noidannuoli, virtsankarkailu, harkkasupistelu ja sellaiset mitkä nyt saattaa hetkeksi jarruttaa enintä intoa. :D

Lohduttelen itseäni, että synnytys helpottaa kun kyse on kuitenkin sitten vain joistakin kuukausista kun ei niin täydellä tarmolla mennä enää.. :)

Harrastan aktiivisesti kiipeilyä. Olin leikkimielisissä kisoissakin. Viimeksi aloin himmailemaan ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Eli pystyy kiipeilemään, mutta harkitummin ja enemmän yläköydessä ja itselleen helppoa boulderia ilman putoamisvaaraa kun 12 viikkoa täynnä raskautta.

Itellä pitäis vahvistaa keskivartalon lihaksia, koska aiemmissa raskauksissa alaselkä vaivannut kovasti. Ei saa vaan aikaiseksi jumpata tai lähteä salille ja se tulee taas kostautumaan😬 toki käsien nivelvaivat rajoittaneet myös salihommia jonkun verran.

Äh taas viesti karkasi. 🫣

Pyöräillen liikun kyllä, mutta edellisessä raskaudessa se provosoi alkuraskaudessa aiheuttaen pientä vuotoa.. 😕 Mulla myös alkanu joka raskaudessa supistelemaan varhain, joten oon senkin takia varonut rankempaa liikkumista..

Itse lenkkeilen koiran kanssa ja tarkoitus olisi ostaa vielä salikorttikin. Aina jaksoittain käynyt salilla, nyt jäänyt taas.

Mua kuumottelee verenvuoto, joka on ollut oireena, ja eilen tuli treenien jälkeen. Kävin ryhmäliikuntatunnilla, joka on voimatreeniä. Hitsi kun harmittaa, kun muutoin tosi hyvä ja energinen olo liikkua, mutta ymmärsin että verenvuodon takia olisi nyt hyvä himmata? Olin suunnitellut tälle päivälle joogaa, mutta peruin nyt senkin varuilta.. Kai se on jotenkin vatsaonteloon jos tulee painetta, niin se voi aktivoida verenvuotoa joillain? Kunpa tämä menisi pian pois, kun oon tottunut kyllä liikkumaan aktiivisesti useamman kerran viikossa, just erilaisissa jumpissa ja joogissa, ja myös juoksulenkeillä käymään.

Kilpaurheilusta en tiedä, riippuu varmaan hyvin paljon lajista. Minkä tyyppinen laji? Itse harrastin viimeksi ratsastusta vähän yli puolivälin, sen jälkeen pilatesta, salireeniä ja lenkkeilyä (kävely) loppuun asti. Liitoskivut vaivasit jonkun verran, mutta muuten pystyin hyvin liikkumaan. Aktiivisuus myös varmasti auttoi synnytyksestä palautumiseen, ja palasin heti jälkitarkastuksen jälkeen hevosen selkään.

Tässä raskausessa sama suunnitelma, mutta koska loppuraskaus on talvella, varmaan otan uinnin mukaan, kun lenkkeily ei ehkä suju niin hyvin
Ihana että täällä on muitakin hevosihmisiä! Täällä odotellaan esikoista ja hevosen omistajana ja jollain tapaa kilpaurheilijana tää tietty vähän jännittää ja mietityttää mutta aika varmaan näyttää🫣

Tää ahdistuksenaihe vähän on nyt laantui, mutta lajina tosiaan agility ja varmaan jossain kohtaa täytyy keskittyä enemmän koirien taitoihin kuin juoksua vaativiin juttuihin. Toivottavasti jossain määrin pystyisi lajin parissa pysymään koko raskauden ajan. Toki toinen koiristakin jäänee alkuvuonna "mammalomalle" niin väkisin vähän vähenee tekeminen 😅

Ihana että täällä on muitakin hevosihmisiä! Täällä odotellaan esikoista ja hevosen omistajana ja jollain tapaa kilpaurheilijana tää tietty vähän jännittää ja mietityttää mutta aika varmaan näyttää🫣
Jee! Oman hevosen onneksi varmaan tuntee hyvin, niin osaa arvioida riskin paremmin. Itsellä ei omaa, mutta pitkäaikainen puoliylläpitoheppa kyllä. Se ei kuitenkaan ole ihan niin pomminvarma, että kunnon mahan kanssa viitsisi enää kyytiin 😅

Mites ootte liikkuneet? Itellä ihan menny motivaatio kaikkeen näiden olojen ja väsymyksen takia.. :sad-face:

Määkin oon käynyt lähinnä kävelyillä, kun ei näissä oloissa oikein muu innosta. Harmittaa, kun ei pysty paremmin liikkumaan ja syömään.

Koiran kanssa olen jaksanut vielä lenkkeillä, ja ollaan käyty muutamalla retkeilyalueellakin grillaamassa niin että käveltävää on tullut viitisen kilometriä. Muuten urheilu on hyvin nollassa, kun kaikki vähääkään sykettä nostattava saa niin hengästymään ja voimattomaksi - joka mäen jälkeen pitää hetki kasailla itseään. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Fyysinen väsymys on arjessa muutenkin aika vahvasti läsnä, en voisi kuvitellakaan että jaksaisi vaikka salilla käydä.

Ite oon ihan parilla parin kilsan kävelyllä vaan käynyt nyt viime viikkojen aikana. Pyörällä oon kulkenut kaupassa enemmän. Mutta tosi vähänä on nyt ollut kyllä liikunnat 😥

Täällä on myös aika vähäistä ollut 😅 Kävelyä lähinnä koiran kanssa, mutta sitäkin aika kevyesti. Tallilla olen käynyt, mutta vähemmän kuin yleensä. Olen lomalla vielä tämän viikon, niin perus rutiinit on ihan sekaisin. Ehkä ensiviikolla sitten back on track!

Takaisin