Unten maille

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on käytössä nyt se unipussi ja yöunet rauhoittui kyllä sen myötä, erityisesti tuo Sadepilven mainitsema takaisin sänkyyn siirtäminen on nyt helpompi kun on koko ajan lämpimässä pussissa niin ei tarvitse kylmään sänkyyn siirtää. 

Samat Tuutulaulut on meilläkin, enkä minäkään niitä sanoja muista vaikka olen ne netistäkin sataan kertaan tarkistanut. Pitäis tulostaa kun mulle jää sitten paremmin muistiin kun voin laulaessa tarkistaa sanat. Lisäksi meillä on Päivänsäde ja Menninkäinen, jonka sanat muistan ulkoa kun olen kaikkia tätitettäviä sen tahtiin nukuttanut 13,5 vuoden ajan  [img]http://www.cosgan.de/images/kao/musik/e035.gif[/img] 

Lisäksi olen sovittanut tuutulauluiksi mm. Petteri Punakuonon, Bingon (iso musta kissa) -tosin eri sanoilla kun meillä on iso paksu kissa ;D, Mörrimöykyn... 

Me ei olla tarvittu erityisiä nukuttamiskeinoja, vauva kun nukkuu aika paljon muutenkin... minulle riittää että nukahtaa kun nukahtaa :-)

Siitä erikoinen (minulle!) vauva tämä on, että aika harvoin nukahtaa nänni suussa (esikoinen ei muuta tapaa tuntenutkaan), yleensä päästää irti ja TYÖNTÄÄ rinnan vähän kauemmaksi, ja jää nukkumaan, mielellään kuitenkin käsi minun ihollani, ilmeisesti varmistukseksi :-)

Nyt kun vauvalla on ollut maha kipeänä ja peppu valuu koko ajan ripulia (vaikka määrät ovat pieniä), hän nukkuisi vain sylissä. Herää liian pian, jos yritän laskea sängylle tai vaunuihin (ja saada jotain kotihommia tehtyä). Niinpä sitten istun koneella kaiket päivät, tai makaan sängyllä lukemassa. Joo, kantoliina saattaisi olla ratkaisu, mutta laiskottaa.... 'tekosyy' olla tekemättä mitään on tervetullut :-)

Oisko kellään vinkkejä tämmöseen, kun meidän neiti on ihan syntymästä asti kaivannut syliä ja nukahtaa edelleen ainoastaan syliin, josta sitten siirrämme hänet omaan kehtoon, jonne sitten jää nukkumaan. Mutta tuntuu että tämä syliin nukahtaminen alkaa käymään hankalaksi mitä enemmän tytölle tulee painoa... syönnin päälle nukuttamiseen menee 30min- jopa tuntiin enne kuin nukahtaa syvempään uneen..

.. Miten tästä tavasta vois mahdollisesti päästä irti..? jos syönnin päälle laitan heti kehtoon, niin alkaa huuto kuulumaan.. täytyykö se vaan todeta ettei mitään muuta nukahtamiskeinoa kannata edes enää harkita.. huh, alkaa hauikset olemaan kohta ja tästä eteenpäin aika kovilla!! :D neiti on siis parin viikon päästä 3kk, niin eikös sen ikäset jo ala oppimaan että miten ovat nukahtaneet ja heti kun poikkeaa normaalista tavasta ei nukahdetakaan kovin helposti..

Meillä neiti halua myös nukahtaa joko syliin tai tissille. Jos hänet sitten nostaa sänkyyn liian kevyessä unessa, hän havahtuu. Tähän olen huomannut auttavan, että pidän kättä "raskaasti" esim kyljen päällä (ikään kuin hän olisi edelleen sylissä ja käteni olisi ympärillä). Nostan käteni varoen, vähä vähältä pois ja uni jatkuu :) Tämä toimii meillä varsinkin yöllä hyvin.

Meillä toimii kanssa tuo Wiin esittämä tapa nukuttaa. Nukahtaa myös sänkyynsä, mutta vaatii puolen tunnin silittelyn ja päättymättömän tuutulaulun... =) Hyvin on opetettu täälläkin. Nyt alkaa olemaan päikkärien kanssa ongelmaa, ekat unet menee hyvin, vaunuissa lenkin aikana, mutta iltapäiväunet on yhtä taistelua. Pitäisi olla joku pimeä paikka. Jonkin verran olen nukuttanut vaunuissa sisällä, mutta pimennysverhokauppaan tästä on pakko lähteä.

Yöt sentään on rauhallisia, yhdellä syötöllä mennään. Onko muilla ollut ongelmaa makuullaan syöttäessä, että vauva saisi maitoa nenäänsä? Mikä tähän auttaa? En haluaisi syöttää istualtaan, koska pystyn itse nukkumaan syötönajan, jos ollaan makuullaan. Viime yönäkin syötön jälkeen alkoi kauhea rohina, ihan kuin tytöllä olisi tosi paha nuha. Itse sitten kuuntelin sitä rohinaa loppuyön... olisko tää kuulunut eväs-osioon..? ;)

minä syötän aina makuuasennossa eikä ole minkäänlaista ongelmaa siinä :) nyt rohisee nenä ihan flunssan vuoksi.. :(

Mutta nukutatteko Wii ja Tinxte vauvanne aina syliin ja sitten nostatte sänkyyn? Mietin että auttaako siinä vain huuto jos laittaa jo hereilä ollessa sänkyyn ja yrittää siinä sitten nukuttaa.. ei vaan kestä katsoa kovinkaan kauaa kun toinen parkuu pää punasena.. :/ onkohan se tosiaan vaan jatkettava sitä syliin nukuttamista.. mutta että vois jotenki päästä helpommalla :D Siinä ei siis ole ongelmaa että kun olen sen syliin nukuttanu ja sitten siirtää jonneki muualle, ei herää siihen aina :)

Tinxte täälläkin on yksi maitonenä =) Tosin täällä maidot tulee nenästä kun neiti pulauttelee ja tietty vaan sillon kun ollaan makuullaan. Pikkunen sitten järkyttyneenä huitoo käsillään kun ei oikeen ymmärrä, että mitä juuri tapahtui =D Joskus maito jää tosiaan inhottavasti rohisemaan sinne nenään ja sit alkaa aivastelu kun tietty se kutittaa =/

Pitäis hankkia se Pikkuniistäjä mutta käykö sitten ihan näin pienille?

Minä koitan varoa tuota syliin nukuttamista, kaikissa multa löytyvistä ohjeistuksissa ja kirjoissa sanotaan että lapsi pitäisi laittaa hereillä omaan sänkyynsä että oppii nukahtamaan yksin ja kun herää on samassa paikassa kuin nukahtaessa. Aika useinhan tuo silti syliin nukkuu enkä kyllä minäkään anna huutaa sängyssä, harvemmin kyllä on huutanutkaan ja kitinäkin talttuu ihan sillä että menen sängyn viereen seisomaan ja/tai laitan tutin suuhun.

Äitini on alusta asti muistanut varoitella että ongelmissa ollaan jatkossa jos syliin opetan nukkumaan ja jos nostetaan syliin pienimmästäkin inahduksesta, nämä kun oppii siihen miten me vanhemmat toimitaan ;) 

Sen ohjeen olen myös ottanut käyttöön että päivä ja yö erotellaan selkeästi; päivisin nukutankin sohvalla tai meidän sängyllä tai vaunujen kopassa niin että on valoisaa ja ääniä, yöllä on sitten pimeää ja hiljaista. 

Välillä on sitten näitä päiviä että on kiukkuinen tai tahtoo muuten vain valvoa. Ihmetyttää miten hän jaksaakin valvoa koko päivän/illan niin että välillä nukahtaa ehkä vartiksi??? Onneksi tämmöisten päivien jälkeen on kuitenkin aina nukkunut yön sitten erinomaisesti että ehtii itsekin palautua, noi päivät on tosi rankkoja itselle kun neiti tahtoisi vaan olla sylissä. 

Sain nyt vaukirjan ekan kuukausipaketin ja siinä tuli unikirja mukana, en ole vielä ehtinyt paremmin tutustua mutta siellä käydään ikäkausittain erilaisia nukkumisjuttuja läpi. 

Meilläkin menee maitoa nenään (ja on siellä viime aikoina ollut han isojä räkäpallojakin). Meillä on nenäfriida, suosittelen. "Tuoreena" maidon/puklun saa imaistua helposti. Jos ehtii kuivahtaa, keittosuolaliuosta ensin.

Minä laitan vauvan monesti unen rajamailla sänkyyn. En laita täysin valveilla olevaa nukkumaan eikä siihen ole kyllä tarvettakaan, koska väsy tulee yhtäkkiä ja sitten äkkiä petiin. Monesti ehtii kyllä jo nukahtaa syliin tai tissille, kun väsy tulee. Neiti on aika tarkka rytmiensä kanssa,joten tietää kyllä, milloin on nukkuaika. Niin ja vauvallehan ei voi pitää unikoulua.

Joo unten rajamailla on ehkä kuitenkin osuvampi kuin se hereillä olo, siis en minäkään nakkaa virkeää hereillä olevaa vauvaa nukkumaan vaan puoliunessahan hän siinä vaiheessa jo on :) 

Viime yönä nukkui ekaa kertaa yhdellä heräämisellä 22-8. Hereillä oli kyllä yli tunnin neljän aikaan mutta kuitenkin :) 

Ja komppaan Wiitä tuon Fridan kehumisessa, ihan loistava kapistus ja käy jo vastasyntyneelle. Paljon helpompi ja tehokkaampi kuin tavalliset pikkuniistäjät, tuolla siis imaistaan räkä pois nenusta. 

Maeri44 En nukuta aina syliin. Vaunuhin laitan hereillä olevan tytön, joka yleensä vielä huutaa pää punaisena. En ehdi saada kenkiä jalkaan saati eteisestä ulos, kun jo nukkuu... =) Sama tilanne jos lähdetään autolla, turvakaukaloon vaan karjumaan, ei kestä kuin minuutin, jos sitäkään. Tosin se vaatii vahtimista, että tyttö on väsynyt. Meillä se on helppo huomata, kun alaluomi menee ihan punaiseksi kun alkaa unettamaan.

Sisälle nukuttaessa yleensä saan kannella kyllästymiseen asti, ja kun lasken sänkyyn niin tyttö on ihan hereillä. Jos on rauhallinen, niin silittelen ja laulan hetken, ja lähden pois. Neiti saattaa olla hereillä puolikin tuntia, mutta en mene huoneeseen, jos ei aloita kunnon itkua. Yhteen ja kahteen karjaisuun en vielä reagoi. Nukahtaa yleensä. Toinen vaihtoehto on, että puklaa/pissaa itsensä märäksi ja tulee iso huuto..

Yöunille on kohta kaksi viikkoa käyty isin kanssa: Isi menee sänkyyn lukemaan ja vauva on massun päällä. Siihen sitten nukahtaa ja siirretään omaan sänkyyn. En uskalla edes ajatella mitä käy, kun joudun itse seuraavan kerran nukuttamaan yöunille. Mun masun päällä ei nukahdeta, taitaa haista ruoka liikaa nenään.

juu en minäkään aina syliin nukuta, meillä mennään juuri saman lain kuin teillä Tinxte, huudon kanssa mennään vaunuun ja kaukaloon mutta kun liikenteeseen päästään niin nukahtaa samantien, eli se syliin nukuttaminen onkin ainoa ongelma täällä just sisätiloissa. Toki meillä nukahdetaan monesti myös sitteriin kun sitä esim. jalalla samalla heiluttelee. Voisko se olla meillä sittenkin niin, että yöunille joudutaan nukuttaan syliin, että varmasti vaipuu syvään uneen ja nukkuu sitten koko yön :) ja me siirretään se sit sylistä mahalleen omaan sänkyyn, se on meillä se paras nukkuma-asento. :)

ja tosiaan olenkin antanut tytön olla muutenkin itsekseen esim. leikkimatolla tai sitterissä, ettei totu vain ja ainoastaan omaan ja isin syliin, osaa "touhuta" ja katsella itsekseenkin muualla kuin sylissä. mites teillä muilla, viihtyykö muksut itsekseen esim. lattialla? tämä kysymys ois varmaan kuulunut jonkun muun topicin alle :)

Maeri44 Meillä viihtyy itekseen jonkin aikaa mutta vaatii kyllä aika pian juttuseuraa =D
Huutelee lyhyitä "äää" huutoja kunnes joku tulee löpertelemään.
Kerran kyllästyi kun äiti vaan jatkoi siivoomista huuteluista huolimatta ja tyttö päätti ottaa pitkät torkut =D
Toimii se nukuttaminen joskus noinkin xD

Meillä viihtyy sohvalla yksinään (reunat pönkättynä ettei tipu) mutta sitterissä vain hetken. Lattialla vauvan jumppamatolla ei oikein olla vielä voitu harjoitella kun meillä on niin kylmät lattiat ja veto käy lattianrajassa. [img]http://www.cosgan.de/images/midi/boese/u020.gif[/img]   Ottaa muuten aika paljon päähän tuo kun olis niin mukava antaa tuota 'lattia-aikaa' mutta pitää odotella kevättä. Muuten meillä ei ole todellakaan kylmä, ennemminkin liian lämmintä mutta nuo lattiat. Asiaa ei helpota että olkkarissa on takaovi, siis vain yksi ja vaikka tiivisteet on kunnossa (pitääpä muuten tarkistaa) niin ei yksi ovi pidä vetoa tarpeeksi. 

Meillä ei oikein onnistu tuo, että vauvan pistäisi unten rajamailla sänkyyn...sitä rajaa kun ei koskaan tule vaan vauva nukahtaa hyvin nopeasti kun on nukahtaakseen =D Yleensä siis syönnin jälkeen kun röyhtäsy on kunnolla tullut ( joskus kyllä tulee vaikka olis nukahtanukkin jo)

Mites teillä muilla muuten vauvan uniääntelyt?

Meijän Kadie hirnuu välillä kun villivarsa ja välillä kuulostaa ihan moottorisahalta! =D Silti nukkuu muuten ihan sikeää unta =)

Meillä pidetään unissaan kanssa ihan ihme ääniä, vinkumista, nauramista ja välillä jopa itkuakin tulee kuorsauksen lisäks

Pojalla on tosi hyvät unenlahjat. Poju nukahti eilen sohvalle kaheksan aikoihin, koitin sitä sit herätellä parin tunnin päästä että malttais nukkua sit yölläkin, mut multa loppu konstit kesken. Ei tullut mitään heräämisen merkkejä vaikka vaihdoin vaipan, vaatteet ja nukkumapaikkaa muutamaan kertaan... Heräs vasta kun vaistos että minä olin menossa nukkumaan kahen aikoihinemoticon

Meillä viihdytään tosi hyvin sitterissä, sohvalla ja leikkimatoilla kunhan on radio tai telkkari päällä. Jos on ihan hiljasta niin sit tulee itku.

Olipa tylsä lukee Vauvan vaivat ja hoito ketjusta muitten hankaluuksia, kun oli itse tulossa hehkuttaan ihanuutta. Meillä on neitokainen nukkunut kaks yötä jo putkeen n. 11h yhellä herätyksellä. Aamulla kyllä rupee natiseen sängyssään jo aiemmin, mutta nappaan viereen tissille ja saan tunnin tai jopa pari lisäaikaa. Onhan ollu ihana itelläkin nukkua :)

Wii Aina on lupa hehkuttaa kun asiat on hyvin =)
Meillä herätään ainakin 2 tai 3 kertaa yössä syömään =D Mutta en meinaa valittaa väsymystä kun ei se nyt mitenkään ylivoimaselta ole vielä tuntunut. Näistä hetkistä pitää nauttia vaikka unta ei olis ollenkaan
emoticon 
Kerkee sitä myöhemminkin nukkua ^^

Joo kerkeehän sitä nukkua, viimestään sitten kun lapsi muuttaa kotoa omilleen :) Meillä tyttö herää yleensä noin 3 kertaa syömään. Eka unipätkä on 3-4 tuntia, mutta sitten välit lyhenee 1,5-2 tuntiin.

Eilen kun juhlittiin nimiäisiä, tyttö nukkui autuaasti ihan koko juhlan ajan ihan lyhyillä väliherätyksillä ja -syötöillä, eli noin klo 14-18, eikä ollut kunnolla hereillä edes sen jälkeen vaan nukkua posotti koko illan...No, kyllä hän kuitenkin yölläkin nukkui, mutta hän ajatteli että herätysaika oli aamulla klo 5:00. Mutta onneksi sain houkuteltua neitin takas unille vielä muutamaksi tunniksi :)

Lokoisimmat päiväunet meillä nykyään nukutaan olkkarin sohvapöydälle nostetun leikkimaton päällä :) Vielä kun tyttö ei kääntyile, hänet uskaltaa vielä jättääkin siihen myös hereillä ollessaan hetkeksi tutkailemaan lelukaaren pörriäisiä.

Ja siksi siis leikkimatto on pöydällä, koska lattioilla hieman vetää näin talvisin.

Meillä on unet pitkittyneet nyt, pari kertaa menty jo yhdellä herätyksellä yö ja muut yöt kahdella. Paitsi viime yönä heräili useammin mutta nukkuikin eilen melkein koko päivän ensin hautajaisissa ja sitten pitkän kotimatkan. 

Hattua nostan kaikille univaikeuksien kanssa painiville! 

Takaisin