Unten maille

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kressida: Se on se äitin huoli pienestä... Vaikka järki kuinka sanoo että on ihan normaalia niin silti sitä miettii väkisinkin että entä jos ei olekaan? 
Sulla kyllä taitaa nyt painaa vielä se tutkimuskin ja huolestut kaikesta vielä normaalia enemmän. 

Samat huolet ne on kuitenkin meillä muillakin, ainakin liki... Jos vauva nukkuu tänään tosi paljon, eikä olekaan normaalin mittaisia pätkiä hereillä, alkaa heti miettimään vaikka mitä ja kuumetta tulee mitattua jne... Sitten kun se huomenna yhtäkkiä valvookin monta tuntia, niin siitähän sitä vasta huolestuukin! Ja jos se yhtenä yönä herää tunnin välein, on kauhea huoli että miksi, ja kun toisena yönä sitten nukutaankin pisin pätkä tähän asti, ei äiti tietenkään voi nukkua rauhassa kun huoli kalvaa että mikä sitä nyt noin nukuttaa... 

Kyllä se sinunkin huoli on varmasti ihan aiheeton, ihan niinkuin sanoisit mulle jos sinulta kysyisin näistä, eikö? :) 

meillä poju nukkuu rattaissa varmaan jonnekki olen kirjoittanukki tästä aiheesta. siis nukkuu sillon ku mies on kotona, mutta sillon ku mies on poikessa nukkuu pikku isäntä isännän paikalla... paljon helpompi on rinnallekki yöllä ottaa.. ihan aluksi poju nukku ihan tuossa välissä, mutta meni siihen että koko aika oli sitten rinnassa kiinni enkä oikein itse saanut nukuttua enkä voinut olla selällään tai mahallaan. tutin otin käyttöön, aluksi oli tarkoitus että vain yöllä siihen pahimpaan imemisen tarpeeseen mutta nyt se onki koko päivän käytössä. Tähän asti nukkunut sellaset 2-3h tunnin unia, mutta viime yönä nukkui 4h unet ja oli pitempään vielä syömättä että alkaa rytmit muuttua.. päivälläki on jo pitempiä aikoja hereillä. ja huomaa todella että kaipaa jo seurustelua, että ei riitä että on vaan jossai sitterissä köllöttelemässä vaan hälle täytyy jutella... tänäänki seurusteltiin 6:sta-9:n. sitten jatkettin unia.

oli tuolla muuten hymyistäkin mainintaa nii meidän poika näytti oman hampaattoman hymynsä ekaa kertaa 1kk ikäisenä.. oli varmaan pitkän tovin tuijottanu minua sängyssä että millon herään ja kun silmät aukasin se katso mua isoilla silmillään ja piitkään hymyili.. näytti jopa että nauroi äänettömästi. :D tulin kyllä niin hyvälle tuulelle etten ole koskaan ollu iloisempi!

meillä poju nukkuu rattaissa varmaan jonnekki olen kirjoittanukki tästä aiheesta. siis nukkuu sillon ku mies on kotona, mutta sillon ku mies on poikessa nukkuu pikku isäntä isännän paikalla... paljon helpompi on rinnallekki yöllä ottaa.. ihan aluksi poju nukku ihan tuossa välissä, mutta meni siihen että koko aika oli sitten rinnassa kiinni enkä oikein itse saanut nukuttua enkä voinut olla selällään tai mahallaan. tutin otin käyttöön, aluksi oli tarkoitus että vain yöllä siihen pahimpaan imemisen tarpeeseen mutta nyt se onki koko päivän käytössä. Tähän asti nukkunut sellaset 2-3h tunnin unia, mutta viime yönä nukkui 4h unet ja oli pitempään vielä syömättä että alkaa rytmit muuttua.. päivälläki on jo pitempiä aikoja hereillä. ja huomaa todella että kaipaa jo seurustelua, että ei riitä että on vaan jossai sitterissä köllöttelemässä vaan hälle täytyy jutella... tänäänki seurusteltiin 6:sta-9:n. sitten jatkettin unia.

oli tuolla muuten hymyistäkin mainintaa nii meidän poika näytti oman hampaattoman hymynsä ekaa kertaa 1kk ikäisenä.. oli varmaan pitkän tovin tuijottanu minua sängyssä että millon herään ja kun silmät aukasin se katso mua isoilla silmillään ja piitkään hymyili.. näytti jopa että nauroi äänettömästi. :D tulin kyllä niin hyvälle tuulelle etten ole koskaan ollu iloisempi!

Erilaiset ovat päivät ja yöt täälläkin... kaikkea pitää kokeilla? :D
7 tunnin yöunet ristiäisten jälkeen, seuraavana yönä syötiin 7 kertaa, eilen illalla käytiin mahapuruja lieventämässä vaunuajelulla ja sen jälkeen nukuttiin tunti ulkona ja neljä sisällä!! iltasyötön jälkeen uni vielä tulikin pojalle, mutta 3-5 valvottiin. Noh, näitähän äippä harjoitteli syksyllä ;)
Meillä nukahtaa syliin tai hyssytellään syliin (pl yösyötöt sängyssä jossa nukahtaa tissille ja usein äippä myös)
Sydäntä särkevää on se huuto, joka tulee ihan täysiä, ja kun ei voi oikein mitään tehdä. Nämä nyt johtuvat lähinnä mahanpuruista, helpompaa olisi jos ei tarvitsisi vastiketta antaa, mutta... nälkäähän hän sen jälkeen huutaisi ;)

olinkohan tänne jonnekki maininnut vyöhyketerapiasta.. kun me ollaan nyt käyty pari kertaa siinä ja tuntuu olevan apua vatsakipuihin. :) tänään selvis sekin että kun ne  vyöhykkeet kun ei enää ole kipeet niin vatsakipujenkin pitäis olla helpottunut. paremmin kyllä on nukkunut yöt eikä kipristele paljon ollenkaan. vaikka täälläkin korviketta saa ja omassa ruoassakin olisi parantamisen varaa.

minkälaista tuo vyöhyketerapia on ja minkähintaista seon?
meillä myös tuo maha myös vaivaa :/
Minulla painaa väsymys sen verran hyvin että yöllä en meinaa enää nukahtaa ollenkaan.. :/ neiti herää kahen tunnin välein ja melkeen se aika menee unen saamiseen.. päivällä olen saanut pari-kolme tuntia nukuttua mutta yöllä en nukahda kunnolla oikeastaan ollenkaan :( toivottavasti paranis nuo yöt meillä että sais tuota uni velkaa nukuttua pois.

aika paljon samanlaista kuin vauva hieronta... netistä voi etsiä ohjeita siihen, mutta vyöhyketerapiassa hieroja/hoitaja hieroo vyöhykkeitä eli mikäli oikein ymmärtänyt hieroo hän akupisteitä. Jalkapohjassa esim. on pisteitä jotka vaikuttavat esim sinne vatsan alueelle. Vauvan jalkapohjaa voi hieroa koko alueelta kevyesti, mutta ei kuitenkaan hivellä. itse en uskalla hieroa jalkapohjaa niin kovasti kuin hoitaja mutta tuntuu sekin rentouttavan, harmittaa kun vauva itkee kurkku suorana kun hierominen käy kipeää, mutta se helpottaa nopsaan ja meillä poika nukkuu hyvät unet hieronnan jälkeen ja yöt sujuu paremmin. veljen lapsilla riitti 3kertaa kerta/viikko ja kivut loppu kokonaa. meidän hoitaja puhui myös kolmesta kerrasta että useimmilla helpotta. meillä maksaa 15€/puol tuntia. sitä tekee perusjoitaja toisen työn ohella että voi olla siksi noin edullinen. en tiedä muiden paikkojen hintoja. mutta suosittelen!

Me käytiin kanssa eilen vyöhyketerapiassa. Varsinaisia mahakipuja ei ole, mutta nukkuessaan tyttö kitisee ja rauhoittuu heti, kun tulee pieru. Eli meillä ei ole vielä kärsitty kauheasta mahakipu huudosta.

Hoidossa käytiin kuitenkin, osin ennaltaehkäisevästi. Vaikutusta oli myös yöuneen. Viime yönä vedeltiin kuden tunnin pätkä 22-04, pikasyönti ja vielä kolme tuntia. Eikä ole neiti kitissyt! Viime yönä en myöskään huomannut pieruja edes syöttöjen yhteydessä, taisi olla apua. =D

jee! viimein keksin miten saan kantoliinan toimimaan! Poika nukahti muuten heti kun sain paketin valmiiks. Syömisen ajaksi laitoin sen sitteriin niin ei edes herännyt ja nukkuu nyt makosasti. Tästä vielä kun vähän harjottelee niin päästään kohta koirien ja vauvan kanssa metsään lenkille! JEE!! Eikös kressida ainakin oo kova liinailija? Mulla on yks ongelma noitten jalkaterien kanssa kun en oikein tiiä mihin varpaitten ja kantapään kuuluu sojottaa? Kun pidän ristisidonnassa sillei pystyssä ja pojan jalat on sammakko asennossa mut ne jalka terät on aina ihan mykkyrällä tai sojottaa millon minnekkin..en uskalla pitkiä aikoja pitää liinassa ku pelkään en ne jalat vääntyy ihan väärään asentoon tai jotain..

Basura, jalkaterät saisi olla siinä sammakkoasennossa sivuille päin, siis jalkapöydän sisäsyrjä sinun rintakehääsi myöten varpaat kylkiä kohti. Siis vähän niinkuin itse kyykistyisit sojottaen jalkoja sivuille.

Onpa huono kuva mutta katso vaikka tällä sivulla http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=35&t=134949 tuon nimimerkki Ariettan profiilikuvaa :-) Tuolla lailla jalat, polvet vain on pienellä paljon ylempänä.

Ihan pienellä vauvallahan sammakkoasennossakaan ei välttämättä lonkka ole IHAN auki, vaan hän on vähän niinkuin peppu pystyssä ja polvet/jalat voivat jäädä pikkaisen sinne pepun ja sinun väliin. Eikä jalat tule ulos sieltä sidoksista vaan jäävät liinan alle, toisin kuin isommilla vauvoilla. Siksipä sitä asentoa onkin vaikea kuvista tarkistaa :-)

Huomaan, että olen kadottanut liinailulihakseni joilla kannoin esikoista 10 vuotta sitten vielä lähes 20-kiloisena mötkäleenäkin. Nyt ne joutuu rakentamaan uudelleen. Jopa tämän alle nelikiloisen kantaminen tuntuu aika pian selässä ja vatsassa!

kiitos kressida! nyt päästään taas treenailee paremin :) pitäsköhän itekin liittyä tohonkin ketjuun kun tuntuu aika mielenkiintoiselta..

onneks poika ei pahastu riepottelustakaan :D en tiedä mistä se noi hermot on periny :D ei ainakaan kummaltakaan meistä.. nyt sujuu ehkä ens vko ristiäis kakun täyttö hommelit sulavammin..vielä ku keksisin sen imetys sidonnan niin ois unelma!

voiko vauvat nähdä unia!? Näyttää usein että poika näkis unia. Ilmeistä vois päätellä että ei välttis kauheen hyviä unia ja välillä tulee yks semmonen lohduton yäääh itku ja sit taas jatkuu uni! kyllä se välillä hymyileekin mut mietin vaan että mistä nuo voi muka uneksia kun ei vielä oikein mistään mitään ymmärrä?

basura, minä oon miettiny samaa! Välillä neiti hymyilee ja melkeen nauraa unissaan välillä naama on ihan kiukkukippurassa. Mistä neiti haaveilee? Hänen maailmaanhan mahtuu tasan äiti, isi, kaks koiraa ja koti. Niin ja kolme facebookystävää eli neuvolatätin tuoma naama hoitopöydän vieressä, kaks koiran kuvaa sängyn suojissa. Kyllähän nyt kolmen viikon ikäsellä pitää oma facebook olla.emoticon

Voisin kattoa sitä uneksimista vaikka viikon putkeen. On se niin kaunista. Helposti menee tuntikin tuijotellessa. <3

Täälläkin neitokainen uneksii jostain. Toivottavasti ei vielä pojista ;) Eipä ole hän kyllä vielä nähnytkään sopivan ikäisiä poikia, muuta kuin synnytyslaitoksella huonekaverin pojan ehkä vilaukselta - Hmmm...

Välillä kesken unien tulee tosiaan yksi yksinäinen YHYY itku, nyt jo tiiän ettei tarvi heti sännätä kattomaan koska unet jatkuu siitä vielä. Ja aamuöisin tulee mahdotonta ähinää, puhinaa ja vääntyilyä. Ehkä voi olla kakkaa, pissaa tai pierua tulossa, tai sitten unissa tapahtuu jotain tosi jänskää. Haaveiliskohan nää pienet onnellisesta kohtuajasta, silloin kun kaikki oli niin hyvin?

Miten laitatte pienokaisen nukkumaan? Nukutatteko jotenkin erityisesti? Tissille? Rinnan tai mahan päälle?

Meillä pieni nukahtaa usein tissille. Makuultaa usein imetän niin on helppo jättää nukkumaan sängyn päälle. Jos kiukuttaa, nukahtaa usein tutin kanssa rinnan päälle tai imetystyynystä tehtyyn "kohtuun" jalkojen päälle (kasvot minun kanssa vastakkain, minulla jalat koukussa sohvalla. onhan hankala selittää). Yöllä imetyksen ja vaipanvaihdon jälkeen nukahtaa omaan sänkyynsä yleensä saman tien ilman mitään rituaaleja.

Meillä nukahdetaan yleensä illalla yhdeksänaikaan kesken syönnin syliin mistä poika sit siirretään pinnikseen nukkumaan. Yöllä nukahdetaan taas kesken syömisen tai vaipanvaihdon ja siirretään takasin pinnikseen...Aamuyöstä jos poika herää niin otan sen viereeni nukkumaan vielä muutamaks tunniks tissi suussa... Päivisin nukahtelee ihan miten sattuu ja jätän pojan yleensä sohvalle sit nukkumaan että hän tottuis ääniin...

Hyvin on muuten tottunut kolkuttamiseen ym. kun nukkuu...Saa ihan rauhassa imuroida vierestä tms eikä se häiritse unia ollenkaan emoticon

Meillä nukahdetaan illalla 22-24 välillä joko sänkyyn viereen tissille tai vaunuihin kun vähän aikaa kiikuttaa. Harvemmin nukkuu pinniksessä, jos sohvalla tissille nukahtaa niin joskus siirtää pinnikseen. Sitten nukutaan melkein aina sen 5h putkeen, vaihan vaipan ja nukahtaa tissille viereen, nukutaan 3-4 tuntia, tissi suuhun ja hyvällä tuurilla nukutaan vielä 1-2 tuntia. Sitten noustaan ylös.

Sama kuin konnalla päivällä nukutaan aina ties missä ja kun nukutaan niin voi imuroida huoletta vierestä eikä tyttö häiriinny. Vieraitakin kun on niin alkuunsa hiiskuvat jos tyttö nukkuu mutta sitten ku ite hölisee normisti niin heki alkavat. :D

Meilläkään neiti ei herää normaaleihin ääniin kuten koirien puksutteluun, imuriin tms., mutta jos yrittää nostaa esim sohvalta sänkyyn, herää heti. Se on vähän hankalaa.

Mä yritän imetyksen jälkeen (imetän yleensä istualtani, joko sohvalla imetystyynyn kans tai yölläkin saatan istua sängyllä) aina nostaa vauvan rinnalle pystyyn, niin hän nukahtaa siihen paremmin, mutta yritän odotella että vaipuu syvempään uneen ennen siirtämistä sänkyyn. Muuten herää melko varmasti uudestaan jos sänky on syliä kylmempi. Peittoon käärittynä kun en yleensä imetä.
Niin ja pystyasennossa syvää unta ootellessa voi tulla se röyhtäyskin. Aina en kyllä tietenkään röyhtäytä, jos tissille sopivasti nukahtaa.

Päiväunia oon nukuttanut sisällä vaunuissa, imetyksen jälkeen aika nopeasti on useimmiten iltapäivisin nukahtanut pikku heijauksen jälkeen, ehkä saatan hyräillä tuttuja tuutulauluja jonkin hetken, jos se edesauttaisi. Tällä hetkellä on biisilistalla Sininen uni ja Pieni tytön tylleröinen :-) Ekasta en muista sanoja ekaa säkeistöä pitemmälle mutta ei haittaa, täydestä menee :D

Takaisin