Univaikeudet

Mullakin oli jossain vaiheessa kauhuunia siitä että lapsi syntynyt ja kotona ja sit lopetta henkitämisen... sit miettisin kaikenlaista että osasko itse antaa mitään ensiapua ja kauanko menis ambulanssilla et se tulis tänne, löytäiskö se edes oikean osoitteen, kun aina kun on tarvinut antaa osoitetta puhelimen kautta on ollut vaikeuksia... luin sit aika paljon pienten lasten ensiavusta mut see ei auttanut kovin paljon :(
Onneksi nyt on mennyt ohi.. sen tilalle tullu kummalisia unia. Eilen oli semmonen että sain lapsen isoveljen kanssa ja kaikille tuntui että se on ihan ok olla parisuhtessa veljeni kanssa, paitsi mulle itselle tuntui et ei see kai niin vois olla? :P

Täälläkin unet ja huonot yöt vaivaa.. herään joka yö noin klo 4 ja siitä sitten valvon siihen asti kun kello herättää viiden jälkeen... :( unissa ihan ihmeellisiä juttuja, vihaisia koiria jotka uhkaa omaa henkeä, lapset aina hukassa jne.. aina jotain pelottavaa. Voi kun näkiskin mukavia unia jo taas vaihteeksi... ja sais nukkua läpi yön kellon herätykseen asti!!

Pissattaa ja hikoiluttaa, välillä ei hyvää asentoa löydä. Ainakin kertaalleen yössä herää vessaan ja muutamaan otteeseen hikisenä. Onneksi tilasin itselleni 150cm pitkän kainalotyynyn ja sen kanssa saanu omaa asentoa muokattua, niin ettei selkä väänny ja lonkat kipeydy niin hirveästi. Muutamia kertoja alkanut nyt yöllä kramppaamaan pohje. Pikkutyyppi sentään antaa vielä itse ihan hyvin nukkua, eikä potki ja mekasta öisin, ainakaan niin, että siihen heräisin.

Asennon löytäminen vaikeutuu kokoajan. Mahallaan kun ei oikein enää voi nukkua. Hetken pystyy olemaan kyljellään mutta sitten herää kun selkä tai lonkka kipeytyy. Eli herään siis monta kertaa yössä vaan vaihtamaan kylkeä. Viikon sisään myös pari kertaa pohje ja varvas krampannut. Pitäisiköhän tässä lisätä hieman magneesiumia jos auttaisi siihen :shifty:

Täälläkin on vähän huonot unet. Mulla on jo kaksi ylimääräistä tyynyä aina öisin, toinen kainalossa ja toinen polvien välissä. Yleensä nukun kyljellään vähän mahan puolelle enemmän kääntyneenä, mutta nyt maha on jo niin tiellä ja pikkuinen heti alkaa potkia, jos masu edes osuu patjaan, että pakko yrittää tasapainotella kyljellään... Vessassa yritän käydä monta kertaa ennen nukkumanmenoa, mutta väistämättä aina kuuden maissa herään, kun on mentävä ja sitten ei enää oikein saakaan unta. Ja esikko sitten jo pirteänä seiskan aikaan. :) Jotenkin nurinkurista, että raskaana ei onnistu nukkumaan, kun ainakin itse tarvisin entistä enemmän unta.

Tää kanssa liittyy unettomuusongelmaisten sakkiin.. Mulla menee unettomuus välillä niin pahaksi etten nuku yöllä ollenkaan. :arghh: Viime yönä kävi näin, enkä sitten pystynyt lähtemään töihin. Pyörin ja pyörin eikä mikään auta, tuijottaa vain kattoon ja sydän hakkaa. Mulla tää johtuu stressiahdistuksesta. Viime syksynä oli samaa ja lopulta jouduinkin vähän pidemmän saikun pitämään. Töissä kuunneltiin mutta kuormitusta ei kevennetty. Pelottaa että alkaa taas kierre, ei varmasti tee hyvää mulle tai vauvalle. Täytyis vaan kestää tää 8vk vielä ja sitten jään pitkälle kesälomalle ennen äitiysvapaata.

Justa, Ootko yrittänyt nukkua tyyny polvien välissä ja tukea muutenkin kyljellään asentoa tyynyin? Se voisi auttaa.

Mä valvon melkein joka yö 1-2 tuntia, alkaen aina siitä, että pitää käydä vessassa. Jos meen ajoissa nukkumaan, herään niin myöhään, etten välttämättä enää ehdi nukahtaa ennen kuin on noustava ylös. Aika rankaksi meinaa käydä. Väsymys on välillä päivisin niin hurjaa, että luulin hb:n olevan tosi alhaalla. Se oli kuitenkin ihan normaali vielä, kun neuvolassa eilen mitattiin.

Se mitä ei tuu ikävä raskaudesta on unet. Aamulla heräsin uneen jossa tönäsin miestä niin että hän kaatui, löi päänsä ja kramppasi tajuttomana. Kamala uni jo muutenkin mutta mies juuri talvella sai kovan kuumeen, pyörtyi ja kramppasi nestehukasta. Ja mun isä on kuollut lyötyään päänsä kaatuessa. H***in alitajunta :(

On jotenkin kierolla tavalla lohduttavaa, että en ole ainoa öiden ja unien kanssa tuskaileva. Mulla on semmonen halpa MiFi-ranneke, joka mittaa unen syvyyttä ja pituutta. Sen kuukausitilastot kertovat karua kieltään siitä, miten yöunet ovat vaan vähentyneet kuukausien mittaan ja ikinä en ole ollut erinomainen nukkuja lapsuutta ja teini-ikää lukuunottamatta.

Parina yönä herännyt hapon makuun suussa ja nyt lisäksi ylävatsaa pistelee kovasti, närästystä siis. En syönyt mitään suurempaa illalla, vain mandariineja, vettä ja teetä, liekö se sitten syy närästykseen vai onko tämä tullut riesaksi muuten vaan? Rv 25+6.

Parina yönä herännyt hapon makuun suussa ja nyt lisäksi ylävatsaa pistelee kovasti, närästystä siis. En syönyt mitään suurempaa illalla, vain mandariineja, vettä ja teetä, liekö se sitten syy närästykseen vai onko tämä tullut riesaksi muuten vaan? Rv 25+6.
Mandariinien happamuus ja teen kofeiini aiheuttavat varmasti herkästi närästystä varsinkin ennen nukkumaanmenoa syötynä, eli veikkaisin niitä syypääksi. Itse en voi refluksikkona (=krooninen närästyssairaus) syödä mandariineja, appelsiineja ym ollenkaan ja teetäkään en voi juoda kuin kofeiinittomana rooiboksena ilman oireita.

Hyvä tietää, täytyy kokeilla syödä iltapalaksi jotain muuta ja toivoa ettei enää tarvisi herätä tuohon vaivaan. Muuten täytyy siirtyä varapatjalle, koska meidän sänkyä ei voi nostas päädystä. Päivisin ei tule oireita röyhtäilyä lukuunottamatta, mitä on ollut koko raskauden ajan.

Röyhtäilykin on kyllä närästyoire ja iso osa närästys/refluksioireilusta voi olla huomaamatonta tai sellaista, että sen tulkitsee väärin joksikin muuksi. Kannattaa kyllä lääkitä närästystä käsikauppalääkkeillä ja jos ne eivät auta tarvittaessa kääntyä neuvolalääkärin puoleen, joka voi tarvittaessa määrätä myös raskauden aikana turvallisen reseptilääkkeen närästykseen. :) Mutta aika paljon voi tosiaan tehdä jo ruokavaliomuutoksilla kuten kahvin ja kofeiinin vähentämisellä (tumma kahvi myös närästää vähemmän kuin perintenen suomalainen rasvainen vaalea kahvi), happamien ja rasvaisten ruokien vähentämisellä ja välttelyllä etenkin ennen nukkumaanmenoa, syömällä aikaisintaan pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, välttämällä makuuasentoa tai kumartelua ja huonoa ryhtiä ruokailun jälkeen, nostamalla sängynpäätyä ym.

Nyt se sit alkoi :grumpy: tähän asti on pystynyt nukkumaan selällään sekä kyljellään yöt. Tänään 27+3 ja viime yönä tuntui että kun nukkui selällään niin keuhkot painautuu kasaan eikä saa kunnolla happea. Kohtu vissiin jo sen kokoinen että alkaa painaa keukoja kasaan kun nukkuu selällään. Onneksi opetellut alkuraskaudesta lähtien nukkumaan kyljellään, mutta selkä oli aina siirtymäreitillä kyljeltä toiselle :shifty: hei hei mahtavasti nukutut yöt

Ahh pääsin vihdoin eilen matkan jälkeen omaan sänkyyn ja oi mitä autuutta. Nukuin koko yön heräämättä kertaakaan! Muuten kotona ollessa mulla ei oo nyt tässä keskivaiheella uniongelmia ollut ollenkaan, ellei lasketa satunnaista jalkojen kramppailua. Pissalla en joudu myöskään öisin käymään, mutta aamulla on sitten kyllä tosi tukala olo ja pitää mennä heti vessaan. Oon huomannut, että jos päästän rakon liian täyteen pissaaminen on aika kivuliasta.

Mulla on nyt vähentyny vaikeus nukahtaa, mutta pissahätä herättää usein jopa 5-6 kertaa yössä. Joskus kellosta kattonu alkuyöstä, että 45 min edellisestä pissalla käynnistä! Sit myös esikoinen kipeenä ollessaan herättelee toistuvasti ja se on usein kipeä. Korvatulehduksia yli puoli vuotta takana. Äitiys"lomaa" odotellessa!

Nukkuminen on aivan olematonta, vajaa 4h viime yönäkin. Sit kun nukuttas niin varmasti toi 10kk mukelo herättää... sit kun sen saa takas nukkumaan niin eipä ite enää unta saa. Viimeksi meni siihen pisteeseen että lääkäri määräs opamoxia. Vois olla paikallaan nytkin mut enhän mä sitä voi ottaa kun pitää pystyä yöllä hoitamaan toi muksu...

Viikko on nyt menty aika vähillä unilla, viime viikko ke-pe sairaslomaa siitä ja tänään pitäisi taas töihin yrittää. Lisämausteena lumi taas maassa ja kesärenkaat alla. 2-3h nukahtamisen jälkeen selkäkipu herättää eikä sen jälkeen hyvää asentoa nukkua löydy millään ennenkuin ihan aamuyöstä taas muutamaksi tunniksi. Katsotaan mitä soittoaika neuvolaan tänään poikii.

Taas uneton yö takana, liian kova työstressi. Mitähän tämmönen nukkunattomuus tekee vauvalle, kun tuntui että sekin hyöri koko yön hereillä. :sad001 En haluis luovuttaa ja mennä työterveyslääkärille hakemaan sairauslomaa. Tiiän että se kyllä sitä varmaan kirjoittaisi, kun muutama kuukausi sitten kävin vti epäilyn takia hänen vastaanotolla, ja silloin hän sanoi että matalalla kynnyksellä saikkua sitten. Mulla taustalla tosiaan työuupumusta viime syksyltä jolloin en nukkunut.. Viisi viikkoa pitäs vielä jaksaa ja sitten kesäloma ja heippa tuolle työlle. Nämä käsillä olevat kaksi viikkoa on töissä pahimmat ja en haluis jättää muuta tiimiä pulaan. :bag:

Naffa, ymmärrän tunteen, että ei halua jättää muita pulaan. Mieti kuitenkin, mikä on sun itsesi kannalta paras ratkaisu. Siitä harvoin kruunua saa, vaikka uhraa oman jaksamisensa. <3 Tsemppiä!

Takaisin