Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä mies ollut alusta asti mukana jo raskauden neuvoloissa ultrissa jne ja vauvan synnyttyä jokaisessa neuvolassa ja lääkärissä myös :) fysioterapiat (2krt/vk hoidan minä kun mies töissä) mutta esim lomalla mies oli mukana..
Hän myös hoitaa vauvaa yhtä paljon kuin minä ja hoitaa aamu 7syötön ja vaihtaa vaipan ennen töihin lähtöä että saan nukkua :)
Mutta olemme olleet 11vuotta (30ikävuodestamme) yhdessä ja hän siivoaa ja tekee ruokaa yhtä paljon kuin minä ja hoitaa kotia joten ei yllättänyt että osallistuu vauvankin arkeen...

Meillä on samanlainen tilanne, lukuunottamatta tuota komeampaa yhdessä vietettyjen vuosien määrää, ollaan melkein puolet jäljessä :rolleyes: Jotenkin sitä yhdessä tekemistä arvostaa vielä enemmän, kun oma isä ei hoitanut tonttiaan aivan yhtä mallikkaasti (lievästi sanottuna..) . Eikä meillä mitenkään tehtäviä jaella, se tekee kumpi ehtii tai kummalla on aikaa. Nyt on kyllä ollut jako jossa minä hoidan yövalvomiset ja mies arkena koirien lenkitykset.

Mä oon alusta asti hoitanut yöt, nukuttamiset, aamut, siivoukset, lumityöt,KAIKEN yksin.. Eikun leikkaa mies meidän rivaripihan mininurmikon yksin.
Yhtenä aamuna on antanut mun nukkua (pyytämättä vielä), mutta silloinkin oli vaippa vaihdettu ja sen jälkeen tyttö tökätty sitteriin ja lastenohjelmat päälle :shifty:
Mies on kyllä kokoajan sanonut ettei osaa/jaksa pikkuvauvoja hoitaa, joten en oo paljoa vaatinutkaan. Toivottavasti tytön kasvaessa alkaa enemmän osalllistumaan. Nytkin kyllä saatttaa hetken leikkiä ja höpötellä tytön kanssa silloin tällöin, mutta hoitaminen on oikeestaan mun hommaa. Kotityötkin on mun hommia, koska miehen mielestä oon äitiysLOMALLA ja ehdin kaiken tekemään. Ja niinhän mä ehdinkin, mutta kyllä tekee tiukkaa välillä jaksamisen kanssa. Onneksi tyttö on nukkunut kokoajan pääasiassa sillä yhdellä-kahdella heräämisellä yönsä ja on muutenkin vähään tyytyväinen.
Mutta täytyy kyllä myöntää, että silloin harvoin, kun mies on tässä viimeaikoina siivonnut, niin on lähinnä ottanut päähän, koska tämä on mun työmaa ja silloin täytyy tehdä mun tyylillä ja samanlaista jälkeä :grin

Nyt on kyllä ongelma. Mitähän tekisin... Jos poika nukkuu kolmet päikkärit niin saan sen nukahtamaan yöunille vasta 22-23. Jos taas nukkuu kahdet unet on väsynyt illalla ja kitisevä. Nukahtaa tosin sit helposti viimeistään klo 21. Mut se tarkoittaa myös aikaisempaa yö/aamuyön syöttöä. Täytyy nyt miettiä...

Viimeyönä vain yksi herätys klo 02! Täysin ennenkuulumatonta meillä. Taitaa poika tykätä näistä lämpimistä keleistä. Omaan univelkaa tuo ei valitettavasti auttanut, koska en saanut unta hiestä märkänä ja mieskin kuorsasi äänekkäästi koko yön :angry2

LiLLY: Mihin aikaan nuo kolmannet päikkärit nukutaan ja minkä mittaiset ne on? Itse oon pitäny rajana ettei klo 19 jälkeen enää nukuta. Mikäli on nukuksissa vielä silloin niin herätän tylysti. Kolmannet päikkärit on meillä myös tosi lyhyet, yleensä vain puoli tuntia tai alle. Tosin nyt ollaan useampi päivä menty kaksilla päikkäreillä ja toiminut sekin.

Mä just tykkään että vauva menee yöunille vasta 22-23, koska silloin nukutaan aamullakin myöhään. Aikaistetaan rytmiä sitten joskus lähellä päivähoitoon menoa.

Meillä ihan tietoinen valinta että mä hoidan yöt. Mielestäni miehen pitää saada nukkua yönsä, koska käy töissä. Lomalla voisikin olla eri asia, jos tarvetta. Mä voin kuitenkin ottaa päiväunet vauvan kanssa kun ollaan kaksin kotona. Silloin tietty eri kun isommat lapset kotona.
Tietyllä tapaa en edes oleta isän heti oma-aloitteisesti hoitavan vauvaa. Koska ei pyöritä arkea kotona, niin tarttuminen vauvan rytmiin on haastavampaa (vuorotyössä) ja mulle riittää kun touhuaa kun pyydän. En koe rasitteena että "tarvitsee" vähän tönäistä koska tekee kuitenkin mukisematta.

Päikkärit: Yritän pitää rajana ettei seiskan jälkeen enää nukkuisi, mut aina ei rytmitys mene nappiin. Jos vaikka nukkuu aamulla pidempään niin siirtyy kaikki päikkärit. Tai sit vetelee vaan lyhyitä unia ja illalla pitäis vielä ottaa unet että jaksaa valvoa. Kuten Anjuskakin, minäkin tykkään enemmän tuosta aamulla pitempään nukkumisesta. Mut sit ei ole illalla yhteistä aikaa miehen kanssa jos lapset kukkuu myöhään hereillä. Minä kun en jaksa valvoa kauheen myöhään.... :D

Minäkin tykkään nukkua myöhään mutta mulle riittää se 9 asti. :D Laitetaan 21 nukkumaan juurikin sitä varten että saa jonkinlaisen rytmin ja että saadaan miehen kanssa kahdenkeskeistä aikaa. :) Meillä on selkeä rutiini siinä että koska syödään ja koska nukutaan mutta nehän kusee heti kun johonkin lähtee. :D Iltasin viimeset päikkärit on puoli kuudelta ja kuudeksi herätään syömään toinen lämmin ruoka. Jos hän sinnittelee siitä yli niin sitten ehdoton viimenen on seitsemältä. :)

Meillä kans mennään ysiltä yöunille..viimeistään klo 22. Joskus saa käydä laittaa 100 kertaa tutin uudestaan suuhun ja joskus taas nukahtaa helpommin. Tissillekin poitsu välissä vielä nukahtelee, siitä on helppo siirtää sänkyyn. Meillä syödään iltapuuro klo 20 mutta ei sillä kyllä ole ollut vaikutusta uniin. Edelleen heräillään 2-4 tunnim välein. Pisin pätkä on se eka, yleensä 4 tuntia. Se olisikin hyvä, jos äitikin malttais mennä jo vaikka klo 22 nukkumaan mutta olen iltavirkku. :D

Meillä laitetaan lapset 20-20.30 nukkumaan koska Elli herää nukkumaanmenoajasta huolimatta joka aamu klo6. Jos Elman nukahtaminen menee myöhempään niin selvästi seuraavana päivänä sen huomaa. Mielellään varmaan nukkuisi myös aamulla pidempään, mutta kun herää siskon juttuihin niin herää.
Mä olen itse aamuvirkku, joten mua ei sinänsä haittaa aikaiset aamut. Paitsi jos on mennyt omissa touhuissa pitkään illalla, joskus käy niinkin vaikka harvoin saan 0,5h pidempään touhuta ilman että Elmaa pitää nukuttaa uudestaan.

Meillä itketään edelleen läpi yön vähän väliä, nukkuu sitten omassa sängyssä tai mun vieressä ei silläkään enää merkitystä. Mä en enää käsitä.. enkä tiiä mitä pitäis vielä kokeilla. :sad001

-sss: Toivottavasti teillä alkais yöt pian helpottaa. Onko itku sellaista huomioitkua, kipuitkua vai nälkäitkua? Kannattaa varmaan useampi yö mennä samalla kaavalla, jotta vauva tottuu siihen rutiiniin.. Niin olet varmaan ehkä jo tehnytkin. Siis vaikka itkisi niin koittaisi samalla tutulla tyylillä hoitaa nukuttamiset/ nukkumiset ja itkun tyynnyttelyt.

Tsemppiä -sss! Eihän ole joku terveydellinen syy noihin heräilyihin? Vatsakipuja, hampaita tms.. Jos ei, niin voisko olla samaa kuin meillä, että vauva vain tapansa vuoksi itkeskelee kevyen unen vaiheessa ja minä olin sitä aina lohduttelemassa, kunnes tajusin että se herää siihen, kun meen siihen viereen sotkemaan. Helpotti, kun annettiin tyypin änistä itsekseen ja mentiin lohduttamaan vasta kun itku oli jo selkeetä ja jopa kovaäänistä.

Tätä on kestänyt jo kuukauden verran, ei oo hampaita näkyvillä eikä oo kipuitkuakaan, sen kyllä tunnistaisin kun aiemmin itkettiin kovien vatsakipujen takia. Enkä kyllä näläksikään voi uskoa kun alkaa vaikka syömisestä olisi vasta tunti. Ei siis nuku kuin korkeintaan tunnin yhtä jaksoisesti nukahtamisen jälkeen jonka jälkeen itkeminen alkaa.

Nukkumaan meno ei myöskään oo ongelma, nukahtaa omaan sänkyynsä noin 15min, laulan vieressä unilaulua.

Aiemmin todella oli vain huomioitkua, oli unessa kun vain kosketin tyttöä mutta ei enää, ei välttämättä tosiaan rauhotu edes vaikka otan viereen. Ei oo nyt vaan semmosta pientä kitinää vaan alkaa ihan itkemään enempi eikä rauhotu itekseen. Eilen huomasin unilaulua laulaessa että siinäkin alko itkemään aina kun nykyään kyljellään nukkuessa lävähti selälleen niin herää siihen ja itku alkaa..

Särkylääkkeellähän voisi kokeilla johtuuko jostain sellaisesta harmista.. Oletteko aloittanut uutta ruokaa tai muuta sellaista? Kummipoika reagoi uuteen vitamiiniin juurikin noin, kun sisälsikin laktoosia ja maidon kanssa ollut ongelmia. Tarkoitan vain, että joskus on pikkujuttuja jotka harmittaa... Toivottavasti on kuitenkin "vain" jokin vaihe. Itse saattaisin joltain uniasioihin perehtyneeltä kysellä vinkkejä. Itse en unikouluttele, mutta osaava ihminen saattaisi osata pohtia onko uniasioista vai jostain muusta kyse.. Ja meillä tosiaan tämä unikoulupalvelu ilmaista ja tekevät kotikäyntejä. Eihän sitä tarvitse orjallisesti sitten noudatella, mutta saattaisi jäädä joku idea tai ajatus talteen..?

Ollaan myös parina iltana kokeiltu panadolia mutta eipä silläkään oo ollu vaikutusta. Kiinteitä menee 5 kertaa päivässä enkä kyllä osaa yhdistää mitään uutta joka voisi tähän liittyä. Musta ei oo tällä hetkellä ite pitämään mitään unikouluja, yksinkertaisesti liian väsyny. Täytyy varmaan soitella neuvolaan pikku hiljaa ha kysellä sieltä jotain vinkkiä, meillä vaan oma hoitajana tällä hetkellä just valmistunut kesätyttö joka ei 6kk neuvolassa osannu sanoa mitään, täytyy soittaa jollekin toiselle.

Täytyykin tutustua löytyykö täältä päin tollasta unikoulu palvelua jos ei ala helpottaa.

Soitin äsken neuvolaan ja sain ajan huomiselle meidän vanhalle neuvolatädille. Neuvolantäti sanoi että tutkitaan ekana korvat jos siellä olisi jotain. Kyseli että pistääkö muuten hanttiin tai kitiseekö kun laittaa selälleen ja viime aikoina varsinkin hoitopöydällä pistänyt kovasti hanttiin kun joutuu selälleen eikä lattiallakaan viihtyisi selällään kun heti alkaa kitiseen kun sinne laskee.

Ite en hoksannu sanoa puhelimessa että meillä sillon uniongelmien kanssa samoihin aikoihin alko tytöllä päivisin oleen nopeita pään ravistuksia, vois hyvin liittyä siis korva ongelmiin? Ei vaan taas oo itellä käyny mielessä että saattais liittyä toisiinsa.

Noh, huomenna päästään ainakin korvat näyttään ja toivottavasti saadaan jotain apua :happy:

Korvat tai refluksia? Jos ei korvissa mitään niin vois koittaa korottaa sängyn päätyä ja antaa gavisconia ruokailun jälkeen. Silent refluksissahan vauva ei puklaile, mutta usein makuulla ollessa vatsansisältö nousee ja korventaa kurkkua. Toivottavasti syy löytyy pian!

Voi sentään sss! Toivottavasti syy löytyy. Meillä on onneksi ollut nyt parempia öitä, tyttö herää noin 2 kertaa yössä ja viime yö oli jo menestys kun heräsi vain kerran! Mutta olikin sitten aamulla 5.30 pirteä kuin peipponen :joyful: hirveän levotonta se nukkuminen kyllä on, hyörii ja pyörii ja äheltää ja nousee kontilleen jne.mutta nyt oon antanut sen äheltää ja painan oman pääni vaan tyynyyn. Reagoin vasta sitten kun itkee kunnolla. Oon muuten nyt nukuttanut vaunuihin yöunille kun ollaan mökillä ja tuntuisi että se oli hyvä juttu, katsotaan miten homma etenee :)

Meilläkin heräilty nyt monta viikkoa useasti yössä itkemään. Kerran tai kaksi yössä on selvästi nälkä ja tissi auttaakin, mutta ne muut kerrat on jotain ihan muuta. Tyttö ei ehdi edes herätä vaan unissaan itkee, jos ehdin laittamaan tutin suuhun nopeasti. Jos taas odotan, jos lopettaisi itsekseen niin sitten herää ja alkaa itkemään oikein kunnolla, jonka jälkeen on vaikea saada rauhoittumaankaan. Välillä on öitä, jolloin en ole saanut nukuttua edes yhtä tuntia putkeen.
olin ajatellut luopua tutista kokonaan tässä vaiheessa, kun päivällä sitä ei enää syödä laisinkaan, mutta turha toivo, jos ajattelin nukkua yhtään enää :confused:

Meillä myös on poika alkanut itkeskellä öisin. Ennen luulin että on joku hätänä, mutta viime yönä maltoin olla nousematta ja ottamatta heti viereeni tissille. Rauhoittuikin aina itsekseen. Olen itse vaan toooodella herkkäuninen ja sit en saa unta kun olen herännyt. Mietin jos ens yöksi laittaisin korvatulpat ja heräisin sit vasta kunnon huutoon. Viime yönä otin viereeni vasta klo 7 ja annoin maitoa. Poika piristyikin ja alkoi sitten leikkiä maidon jälkeen.. Onneksi pölötteli vain puolisen tuntia ja saatiin vielä unen päästä kiinni. :) Hauska juttu muuten että leikkikaluksi riittää omat kädet. Voi kunpa ne riittäisivät pitkään ;)

Takaisin