Uniongelmat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Joia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Joia

Näppärä viestien naputtelija
Tuolla yleisessä ketjussa yllättävän moni on maininnut näistä alkuraskauden uniongelmista. Ajattelin että kokemukset ja vertaistuki tulee paremmin esille kun on ihan oma ketju tälle aiheelle.

Mulla itsellä siis jatkunut jo yli kuukauden huonosti nukutut yöt. Yleensä se tarkoittaa heräämistä aamuyöstä niin etten enää nukahda uudestaan. Mutta on myös ollut öitä jolloin olen herännyt jo parin tunnin yöunen jälkeen, minkä jälkeen nukahtamisyrityksiä useamman tunnin ajan ja sitten taas pari tuntia unta ennen seuraavaa heräämistä. Tai öitä jolloin tuntuu että unen syvää vaihetta ei edes tule vaan uni on koko yön tosi pintapuolista ja olen puoliksi hereillä koko ajan,

Tämä on suuri muutos aikaan ennen raskautta, milloin nukuin tosi hyvin ja sikeästi kaikki yöt. Ja pitkään, jos mahdollista.

Maanantaina on eka neuvola missä otan asian puheeksi. Ihan pelottaa ajatus että unen määrä ja laatu jää heikoksi koko loppuraskauden ajaksi. Ei kai tämä vauvankaan kannalta ihan ideaalitilanne ole.

Mulla aivan sama tilanne ton unen kanssa :// tosi kurja vaiva. Töissä pitäisi jaksaa olla energinen mutta ei millään meinaa jaksaa, kun yöunet aivan olemattomat.

Mulla ei oo ongelmia nukkumisessa, vaan siinä etten saa nukkua tarpeeksi. Esikoinen herää 1-2 kertaa yössä, ja vaikka mies 90% hoitaa yöt, havahdun siihen itkuun. Aamulla herätessä oon tosi väsynyt. Töissä keskittyminen hankalaa kun väsyttää niin pirusti koko ajan. :(

Minä oon normaalistikin herkkäuninen ja nukun siis aika kevyesti. Kaikki äänet ja kropan kolotukset haittaa unta. Nyt sitten on raskausoireena tullu levottomat jalat, johon ei enää iltamagnesiumit auta. Jalat on siis ollu levottomat ennenkin, mut illalla otettu magnesium on auttanu, mut ei enää. Sängyssä tulee siis pyörittyä pitkin yötä. Siihen sit lisäks isännän kuorsaus ja jaloissa nukkuva kissa, ni hyvää asentoa on hankala löytää.

Onneks nyt parina yönä käytetyt villasäärystimet jaloissa on auttanu tuohon levottomuuteen. Ja päikkärit väsymykseen.

Mulla on sama, että nukun huonosti. Saatan herätä 3 maissa ja sit ei enää nukutakaa. Viime yönä tosin sain vähä paremmi nukuttua, mut seiskalta ylös ja puol 11 niin väsy ihankui kännissä ois.. Sit notkun sinne puoleen yhteen kahteen, kunnes poitsu alkaa olla kans valmista kauraa päiväunille.. Päiväunia nukkusin mielelläni sen pari tuntia. Päikkärien jälkeen 2h niin oon taas sika väsy.. Siinä sitten oota iltaan ysin paikkeille, että poika rupee yöunille ja sen jälkeen hengaan miehen kanssa jos kestän hereillä. Ja pehkuissa 22 aikaan ellei aiemmi. Ja tää kellojen siirto ei auta asiaa.

Mä oon iltaisin niin rättiväsynyt. Nukahdan aika pian kun menen sängy mutta herään 10 MIN kuluttua heräämisetä?! Niin ärsyttävä. Sen heräämisen jälkeen joskus valvoon kolme,neljään asti ja 7.30 jo pitää esikkon kanssa herätä. Tosi ärsyttävä.. Mulla alkoi uniongelmat jo silloin kun imeti esikoista mut sitten ne jonkin ajaksi helpottui ja nyt sit palasi. En tiiä onko kellojen siirtäminen sekoittanut unirytmin. Esikko odotusajasta alkoi uniongelmat puoliväliin jälkeen.

Täällä yksi univaivainen lisää... Mulla aika samanlaista kuin Joialla, lisäksi mulla nukahtaminen ja yleensä rauhoittuminen kestää kun alkaa illalla pyöriä tää kaikki päässä. Meillä lapset tulee vieläa aika usein yöllä molemmat viereen, niin uni on välillä senkin vuoksi sitä sun tätä. Ja aamulla ne herää varhain, isompi ei nuku päikkäreitä niin ei saa omaa vajettaan päiväunilla korjattua.

Lisäksi unentarve tuntuu olevan ihan pohjaton, vaikka olisi parempikin yö takana niin silti päivällä nukuttaa.

Menin nukkumaan ennen klo 23 ja heräsin nyt klo 4 ja tässä jo tunnin yrittäny saada unen päästä kii eikä onnistu. Todella turhauttavaa.

Huomenia 06:00:meh: Väsyttää, mut ei saa uudestaa unest kii... Illalla tulin nukkuu 22:16.. Ja siitä pyörin puol toista tuntia ja kun sain nukahdettua nii 01:34 wessaan. Siin taas pyörimistä, mut vain 40min. Tosi levoton sit toi pisin uniaikaki..

Mä nukahdin 23, heräsin 01, 03, 04,04:20 ja 7ltä jäin ylös. Nukahdin heti heräämisten jälkeen uudelleen mutta eipä kyllä niin monen heräilyn jälkeen ole levänyt olo -.-

Viime yönä nukuin suht hyvin. En muista heränneeni kuin kerran yöllä!! Möyrivä maha herätti mut seiskalta ja pakko oli nousta ylös. Ja ny on paha olo, joten ei uni enää kyl tule.

Mä olen nyt kans heränny 1-2krt yössä aamuöisin vatsakipuu/pahoinvointii. Niin paha olo et pakko juosta vessaa mut toistaseks en oo oksentanu. Kipu/pahaolo helpottaa n.5-10min kuluttua. Kait tää kuuluu asiaa mut jännää kun nää oireet ilmenee pääasias vaa aamuyöllä. Sit just jännittää et pystyykö menemää töihin vai jatkuuko olo sielläkii ni unet jää tosi vähii enneku kello soi.

Voimia teille joilla huono yö takana. Mä sain ihan ok nukuttua kaheksaan asti. Sen jälkee sit heräilin vähä väliä. Yhdeltä sain unen.

Mulla aina välillä tulee vähän parempi yö unien suhteen ja se antaa toivoa siitä, että nää uniongelmat joskus loppuu.

Kysyin unilääkkeitä lääkäriltä ja hän sanoi että jos vaan mitenkään pärjään ni ei ainakaan ekalla kolmanneksalla kannata syödä mitää.. Lääkkeitä ei oo niin hyvin tutkittu ja vauvan kehitys niin kesken. Sano et aina ku joku lääke on muka turvallinen ni vähän ajan päästä se taas todetaan ettei ookkaan.

Pakko sanoa et mun mieltä lämmittää huomata, etten ole ainoa! Ensin heräsin kokoajan yöllä pissalle. Kun se vaihe oli ohi, heräsin poikkeuksetta 3.30-4.30 enkä saanut enää unta. Nyt nukun kyllä kokonaisen yön, mutta nukahdan vaivalloisesti ja herään 6.30 ihan jäätävään nälkään (vaikka söisin MITÄ illalla). Sit tietty on huono olo ja laatta lentää kun siihen hirveeseen nälkään alkaa tankkaamaan..

Mua kans vaivaa uniongelmat. Päivällä nukuttas, yölläkin väsyttää mutta herään 3-4h unien jälkeen, pyörin jonkun aikaa ja nukahdan tunniksi ennen herätystä. Esim. Viime yönä laitoin nukkumaan 23 maissa, mut heräsin puoli neljän pintaan ja pyörin, kunnes nukahdin tunti ennen herätystä. Jes.

Mies on nyt viikonloppu vapaalla ja kauhisteli miten mie oikeesti nuokun jo nyt vaikka herättiin seiskan aikoihin.. Totesin niin, johan oon sanonut viikon verran, että oon iha loppu jo puolen yhdentoista maissa ja esikoinen rupee unille vasta yhen maissa, että siinäpä sit yritä skarppina olla, mutta pakkoha se on skarpata! Yhen kahen maissa pääsee nukkuu päikkyjä niin sillä jaksaa just iltaan :bag:

Nyt ollu et esikko valvonu yöllä jonku aikaa ja sit jään pyörii, tänää nous 7, aina 8-8:30, no sitä noustava myös :D onneks ei joka aamu herää tosi aikasin

Meillä taas herätään nykyään 6-7 aikaan ja tänään ei sitte nukuttu päiväuniakaa, siis mie en saanut nukutuksi, kun uhallisen tekijä naapurit möykkäs ja se ukko rakastaa omaa ääntään. Onneks on kohta puoliin muutto.. Toivottavasti ois hiljaisemmat naapurit.

Oisko noi yöheräilyt valmistelua tulevaan? Jos kerta vauva voi 2-5 kertaan herätä yöllä syömään niin alkaisko keho jo totutella siihen ettei sitä niin vaan koko yötä nukuta ku tukki :D

Takaisin