Unikoulut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja puapru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En ole mitenkään erityisen perehtynyt näihin, mutta tuli mieleen, että jos päikkärit sujuu kohtuullisesti rattaissa, voisiko yöunta kokeilla niissä myös? Voiko refluksi aiheuttaa levottomuutta ja nukkumisen hankaluutta, jos lääkitys ei olekaan toimiva?

Hankala tilanne. nopealla googlauksella tuo valitsemasi unikoulu vaikuttaa ihan hyvälle ja toimivallekin. Sama juttu niissä varamasti kaikissa on, että täytyy itse olla päättänyt että nyt toimitaan näin, eikä lipsuta päätöksestä. Lipsuminen vaan pitkittää oppimista.

En varsinaisesti siis osaa avuksi olla, toivottavasti ongelma kuitenkin ratkeaa ja alat saada parempia yöunia itsekin!

Meilläkin nukkuminen on tuottanut öisin oikeestaan aina hankaluuksia. Herra nukkuu päiväunet vaunuissa kuin unelma, mutta öisin heräilee vaihtelevasti. Nyt 8kk iässä ongelmia tuottaa ylösnouseminen. Poika nukkuu omassa huoneessaan ja nukahtaa sinne iltaisin suht hyvin, ennen pystyi vaan jättämään unimusiikin kanssa ja hän nukahti itsestään. Nyt kun ylösnouseminen ja konttaminen tulivat kuukausi sitten kuvioihin mukaan, tarvitsee vieressä istua ja kääntää takaisin makuulle, jos nousee konttausasentoon. Tätä ei onneksi kuitenkaan tarvitse tehdä kuin pari kertaa ja sitten poika rauhoittuu itsestään ja nukahtaa. En pidä kättä päällä, ellei pyri nousemaan ja jos on rauhallinen siirryn pois pinniksen luota. Poika menee unille noin klo 21 ja nukkuu lähes aina heräämättä puolille öin. Yleensä itse valvon yhteentoista, olen siis juuri päässyt uneen kun herra herää. Alkuyön riittää laskeminen takaisin makuulle, mutta sitä tapahtuu vaihdellen yhdestä lukemattomiin kertoihin, joskus tosi tiheästikin, että kerkiän sänkyyn ja taas saa nousta. Olen kokeillut sitäkin etten heti mene paikalle, mutta silloin poika herää ja huutoa kestsää kauemmin. Nyt kun siis nousee, niin tuntuu olevan unessa ja etsii kaiketi tuttia. Neuvolassa ehdotettiin tutista luopumista, mutta en itse ole siihen vielä valmis. Päätin, kun "unikoulu" aloitettiin, että annan kerran aamuyöstä tissiä ja se oli aluksi noin klo 4-5, mutta nyt poika herää jo klo 3 huutamaan tissiä, viime yönä nukutin hänet uudelleen uneen ja siinä kesti ja nukahdettuaan nukkui ehkä vartin, sitten luovutin ja annoin tissin jo kolmen jälkeen. Nukahtaa yleensä tissille ja siirän hänet omaan sänkyyn, syötän pojan huoneessa nojatuolissa. Mutta viimeistään puoli kuusi poika herää uudelleen, silloin otan viereen ja annan tissin suuhun ja nukutaan seiskaan. Aamuyön syöttö ja viereen tulo aamuyöstä on minulle ja miehelle ihan ok, mutta mietin, että millä päästäisiin tuosta yön heräilystä pois. Mutta luulen, että se kaikki johtuu nyt tuosta ylös nousemisen oppimisesta. Pääasiassa minä hoidan meillä yöheräilyt, koska mies on töissä ja huomaan, että tarvitsee unta enemmän kuin minä, on muuten tosi äreä koko päivän, parempi siis kaikin puolin, kun minä pystyn päivällä ottamaan nokoset kun poikakin nukkuu. Päivisin hän saattaa nukkua yli kolmen tunnin unet. Sekin on kyllä luksusta, kun saan ihan omaa aikaa, jota kaipaan sinkkuna olosta, ennen miestä ja lasta. :) mies aloittaa kesäkuussa kesälomat ja isäkuukauden niin meinattiin, että mies pitää silloin unikoulun pojalle, jottei haistaisi aina maitoa, kun käyn tyynnyttelemässä. Ongelma vaan on, että olemme kesällä paljon reissussa ja mökillä, jossa poika saattaa joutua nukkumaan vieressä, joten silloin unikoulut menevät ihan hukkaan. Asia vähän jännittää, koska lähden syksyllä töihin ja poika hoitoon ja silloin en kyllä jaksa jos paljon yöllä valvotaan...:/

Takaisin