Unikoulut

puapru

Kommentoinnin ninja
Vaikka tää aihe ainakin osittain liittyykin noihin syömisiin, niin ajattelin kuitenkin tehdä oman ketjun aiheelle.

Meillä ensimmäinen yö takana unikoulua, ja selvittiin kuin selvittiinkin vain yhdellä syötöllä! Monenlaiseen tilanteeseen olin mielessäni varautunut, mutta en kuitenkaan ollut ajatellut vaihtoehtoa. että Elli vaan huutaa herättyään siihen saakka, kunnes evästä saa...

Meillä siis tavoite päästä alkuun nyt yhden syönnin taktiikkaan, ja olin sopinut itseni kanssa, että tuo syöminen tapahtuu puolivälissä yöunia, eli siinä 1-2 aikaan. Klo 12 Elli sitten heräsi, ja siitä tuonne 1 asti oli vaihtelevan asteista itkua... Välillä vain vähän, välillä niin paljon kuin palkeista irtoaa.. Mä olin siis ajatellut, että kyllä se nukahtaa kun ei mitään saa, mutta toisin kävi, ja piti siinä yöllä sitten miettiä että mites tässä nyt toimitaan. Toimin niin, että rauhoittelin sinne 1 saakka, sitten käytiin vaihtamassa vaippa ja vasta sen jälkeen Elli söi. Ja nukahti uudelleen. 5 ei sitten enää muuta kuin äänteli pari kertaa, ja kun en regoinut niin laittoi peukun suuhun ja jatkoi unta. Herätäkseen normaaliin aikaan, kuudelta, aamupalalle! :Heartred

Ja ensi yönä uusiksi, sillä erotuksella, että siirrän pinnasängyn ihan kiinni omaan sänkyyn, ettei rauhoitellessa tarvii muuta kuin laittaa käsi pinnojen välistä, eikä nousta ja nojailla reunaan!
 
Mullakin oli tarkoitus että toteutan unikoulua viime yönä mut neiti nukkuukin yllättävän hyvin; oli tissiä vailla ensimmäistä kertaa puoli neljän maissa. Annoin vettä, joi sitä hanakasti mut sitten alkoi eriasteinen itku ja oisinko puoli tuntia jaksanut sitä kuunnella kunnes annoin sitten sitä tissiä. Olisinko pari kertaa tuttia tämän jälkeen laittanut, seitsemän aikaan halusi viereen ja annoin tissiä ja nyt kasilta herätys. En vaan jotenkin raskinutkaan huudattaa sitä yöllä lähinnä miehen takia että se sais nukkua.. Ajattelin ehdottaa miehelle että toteutettas unikoulu sitten kun mies on lomalla niin en itse vaan sitten väsähdä siinä touhussa.. Neiti on nimittäin niin omapäinen että uskon unikoulun olevan aika rankka juttu meille kaikille.
 
Ja kyllä, tein jo ensimmäisen virheen ensimmäisenä yönä unikoulun suhteen; en ollut johdonmukainen kun ensin huudahdin neitiä ja tarjosin vettä ja sitten kohta päädyinkin tissiin.. Kun unikoulu virallisesti alkaa toimin toisin :wink
 
No, sitä vettä tarjosin minäkin silloin puolen yön aikaan, vaan eihän se kelpaa kun se on niin pahaa! :wink

Meillä onneksi isäntä nukkuu niin sikeästi, että ei paljon muuta kuin vähän havahtui välillä yöllä, vaikka Elli tosiaan huusi aika kovaakin. Ja toisaalt, kyllähän me jo illalla puhuttiin, että nyt aloitetaan, ja isäntä antoi siunauksensa tälle suunnitelmalle, eli pieni valvominen on ihan ok hänellekin.

Mä onnistun nukkumaan onneksi Ellin kanssa päiväunia, äskenkin nukuttiin molemmat melkein 1,5tuntia päikkäreitä. Se auttaa kyllä jaksamaan, ja toisaalta mä luotan ettei meidän tarvii kauhean montaa yötä edes valvoskella, ennen kuin rytmi alkaa olla kohdallaan.

Niin, ja heti tuntui olevan vaikutusta myös syömiseen - aamupuuro mangolla kelpasi paremmin kuin viikkoihin!
 
Mä kerron tähän pikkuisen ohi aiheesta... mutta... Kun miehen lapset muutti meille, heillä oli ikää 4 ja 7 (3 ja 6). Molemmat heräilivät normaalisti yöllä 2-6 krt, olivat vauvasta asti heräilleet ja tekivät niin siis vielä isona. Millon oli jano, pissahätä taipeitto huonosti. Meillä alkoi unikoulu sillon. Mun mies oli niin tottunut yölläkin passaamaan niitä, ettei pitänyt asiaa mitenkään epänormaalina. He siis pysyivät sängyissään ja huutelivat sieltä, olivat tehneet niin myös vanhassa kodissa, joten kyse ei ollut elämänmuutokseen liittyvä. Heille joutui tuolloin opettamaan että jos on pissahätä niin menee vessaan, jos on jano niin menee juomaan jne jne. Tätä itkettiin pari kolme kuukautta kun eivät olisi millään halunneet olla niiiiiin isoja että voisivat toimia itsenäisesti.. Iskän tai mun olis pitäny kädestä taluttaa heitä :-) Nyt tytöt ovat siis 6 ja 9 ja nukkuvat yönsä kuin tukit. Äitinsä luona heräilevät edelleen koska heidän perheessään se on edelleen ihan normaalia..
 
Kopioin tän mun eilisen tekstin tuolta imetys puolelta: Oi ihanaa. Unikoulu. Maailman paras keksintö. Meillä tehos tassuttelu tosi hyvin. Yks yö nyt vasta menty tällä. Isäntä oli siis pojan kanssa ja mä eri huoneessa nukkumassa. Oltiin aateltu että Verneri tarttis maitoa vielä viiden kuuden aikaan. Opeteltas pois kahden syötöstä. No poika heräs kolmelta ja ennen neljää olivat taas kuulemma unessa. Verneri nukku kahdeksaan eikä sillonkaan ollu vielä nälkänen!!!! Me kyllä jatketaan imetyksiä vielä päivällä kiinteiden rinnalla. Nyt olen kuin uudestisyntynyt yhden kokonaisen nukutun yön ansiosta!:happy093Hölmön onnellinen olo!


Toinen unikoulu yö sujui tosi hyvin. Harmi vaan että heräs totaalisesti vähän ennen kuutta kakkaamisen. :sad001 Sitä ennen jotain oli kuulemma pari kertaa ähissy, mutta ei ollu tarvinnu silitellä. Puol seiskalta annoin maitoa ja sitte kasilta herättiin. Meillä siis isäntä lomalla ja hän hoitaa unikoulun käytännön toteutuksen.:grin Pitäis olla vauvalle helpompaa un ei haista maitoa!
 
Komppaan TerhiJiitä tuossa tapojen pinttymisessä! Huomaan esikoisen kanssa miten helposti homma lähtisi lapasesta jos ei olisi tarkkana rutiinien ja "sääntöjen" kanssa. Nyt kun uhma päällä on tytöllä miljoona ideaa mitä tekisi ennen nukahtamista ja joskus öisinkin. Meillä siis aina hoidettu nukahtaminen nikn että luetaan sadut olohuobeessa ja sitten iloisin mielin omaan sänkyyn jonne jää itse nukahtamaan. Kaikki ylimääräiset huutelut saavat vastauksen "hyvää yötä nyt nukutaan" myös öisin.
Noin kuukausi sitten tyttö oli kamalassa flunssassa jolloin hän sai vettä, lääkettä ja huomiota myös öisin. Tästä veden juomisesta tahtoi tulla tapa joka vaati parin illan ja yön "keskustelun" jossa jokaiseen "äiti vettä" vastasin "hyvää yötä nyt nukutaan".
Ja tiesin ettei ollut jano tai hätä, vain turvaton ja levoton mieli kaiken yösähläyksen jälkeen :)
Lopulta tyttö huuteli vain illalla vaimeasti veden perään ja kun kerran sanoin hyvää yötä hän huokaisi helpottuneena ja nukahti :) eli kyse ei ole janosta vaan turvan hausta ja tarpeesta varmistaa, että vanhemmat tietävät mitä tekevät. Turvattomuus vain lisääntyy jos makkarissa kamala liikenne öisin :) näin meillä..
Ja tämä "hyvää yötä nyt nukutaan" toimii myös vauvoilla rauhoittamiskeinona!
Jos joku haluaa lukea lisää niin Anna Wahlgrenin "nyt nukutaan" käyttää tätä tekniikkaa.
 
Hei, miten siis toteutettu yöllä tuota unikoulua? Meillä siis sujuu nukahtaminen jo melko hyvin iltaisin itsekseen omaan sänkyyn, se ei ole ongelma. Ongelma on se, että typy herää yöllä monta kertaa. 5 herätystä on jo hyvä yö. Ei rauhoitu kuin maitoon. Jos rauhoittuu tuttiin, ehdin takaisin sänkyyn ja huuto alkaa tai parhaassa tapauksessa on vartin tyytyväinen. Kun saa maitoa, nukahtaa syömisen jälkeen heti. Oletan kuitenkin ettei ole nälkä vaikka saattaakin yöllä syödä 300 ml maitoa, koska kun ostin uusia pullotutteja joista tyttö ei osannut imeä maitoa, imutteli silti yöllä sitä tyytyväisenä ja jatkoi unia. Herätyksiä yhtä paljon kuin normaalisti mutta maitoa sai vain muutaman kymmenen milliä. Pitääkö siis vaan laittaa sitä tuttia ja olla antamatta maitoa? Väsyneenä on vaan ollut helpoin työntää pullo suuhun kun tietää, että pääsee taas pariksi tunniks nukkumaan.
 
Meillä oli sama juttu Tuiti, että herättiin vaikka miten monta kertaa per yö, ja aina meni maitoa kun sillä oli niin helppoa nukuttaa. Ja omaan sänkyyn Elli on nukahtanut omineen aina, ei olla opetettu ollenkaan syliin nukahtamiseen.
Viime yönä siis en vaan antanut maitoa kuin ennalta ajateltuun aikaan, eli 1-2 aikaan. Huudettiin joo 12-1 väli, kun maitoa ei tullut, mutta sitten nukkui kivasti 5 ja siitä vielä 6 saakka. Eli mä vaan sinuna siirtyisin antamaan tuttia, ja kerran yössä syöttämään. Menee varmasti muutama yö kiukutessa mutta ajan mittaan rauhoittaa unia kaikilta. =)
 
Meillä oli tosiaan lähtökohtasesti syötöt n. klo. 2 ja n. klo. 5 ja sitte aamulla 7-8 aikaan. Oltiin siinä uskossa että Verneri tarvis vielä viiden syöttöä, mutta käviki niin että ekana yönä kun alotettiin niin Verneri heräs kahden aikaan ja olivat isännän kanssa hereillä n. tunnin. Seuraavan kerran heräski sitte kahdeksalta. Meillä isäntä siis silittelee pojan uneen. Tai tarvittaessa ottaa syliin jos ihan parkuu (tassuttelu-unikoulu) Kaveri vinkkas MLL-sivuja. Sieltä löytyy neutraaliin sävyyn ohjeita eri unikouluvariaatioista! Meillä unikoulu jatkuu. Viime yönä taas meni tunti kuulemma hereillä. Josko se siitä lyhentys se aika!
 
Samaa koulua käydään siis meilläkin, pikkuruusu!

Viime yönä mun ei tarvinnut kättä laittaa pinnasänkyyn lainkaan, kun itku ei yltynyt vaan Elli onnistui tauhoittamaan itse itsensä. Luulen muutenkin, että viime yön herääminen oli enemmän mahavaivojen syytä kuin muuta - kakka kun ei eilen tullut lainkaan, ja yhden päivän tauko aiheuttaa meillä aina känkkäränkkää. Elli söi silloin 1 aikaan ja sitten nukuttiinkin isin kellonsoittoon saakka, eli kuuteen!
 
Meillä on nyt toteutettu kahtena yönä "puolivahingossa" unikoulua; ekana yönä totesin miehelle että tutita neitiä niin kauan ku jaksat ja kun et enää viiti niin annan tissiä. No, puoli kolmen aikaan neiti alkoi vaatia ruokaa, mies antoi sinnikkäästi tuttia ja olisko tyttö 15 min huutanut kunnes nukahti. Tämän jälkeen heräsi vielä muutamaksi minuutiksi itkemään mut sitten nukahti ja sai viideltä rintaa (ja vielä vähän seiskalta :wink). Kävin eilen sitten neuvolassa ja terkkarin kanssa juteltiin tuosta unikouluasiasta. Sanoi että hänen mielestään 6kk ikäinen vauva on vielä aika pieni olemaan ruoatta 10-12 tuntia; meilläkin neiti syö iltapuuron jo 19.30 eli ei voi olettaa että jaksaisi olla klo 6-7 saakka ilman ruokaa.. Tätä mietittyäni ajattelin että niinpä niin, en ehkä raskikaan vielä vieroittaa siitä yösyötöstä jos onkin oikeasti vielä nälkäinen. Sanoin miehelle illalla että jos tyttö vaatii sillon 3-4 aikaan tissiä niin annan mut ennen sitä en. Neiti heräsi 01.30, huusi ehkä viis minsaa ja nukahti ja heräsi seuraavan kerran varttia vaille kuusi jolloin ehdottomasti sai rintaa! Eli neiti vähän meni itsekin unikouluperiaatteella viime yön :wink Nyt sitten päästiin heti aamusta kahdeksan jälkeen puuron syöntiin, aikaisemmin puuro on mennyt aina klo 9-10 välille kun on saanut vielä seitsemän aikoihin tissiä.. Nyt tästä taas kolmen tunnin syklillä kiinteitä+tissi päälle :)
 
Me oltiin ajateltu että pidetään kiinni klo. viiden kuuden syötöstä neuvolan ohjeiden mukaan, mutta poika nukkuki sen ohi, joten huomattiin että ei tarvii tissiä. Mutta jokainen on yksilö. Toiset tarvii, toiset ei. Viime yönä (neljäs yö) isäntä tassutteli klo3 ja klo 6 viis minsaa. Muuta ei tarvittu. :talk017
 
En minäkään tuosta yhdestä syötöstä yöllä ole luopumassa, mutta jotta päästäisiin niistä 2-3 ns. ylimääräisestä yösyötöstä eroon. Se viimeinen saa jäädä sitten pois, kun neiti itse jättää sen.

Viime yönä Elli ei itse herännyt ollenkaan, vaan minä spsähtelin hereille, ensi 0.30 ja sitten 2.30 ja jälkimmäisellä kerralla annoin sitten maitoa. Siitä hyvin nukuttiin sitten aamuun eli kuuteen saakka. Ja puuro maistui aamulla hyvin. Nyt tosin on taas nuha tulossa kiusaksi, joten saapa nähdä miten vaikuttaa nukkumisiin/syömsiin.
 
Meillä oli unikoululla tarkoitus että se nukkumaanmeno helpottaisi, ei ollut niin väliä sillä yhdellä yösyötöllä. Se jäi samantien pois likalta kun tajusi tuon unikoulun idean. :D Mutta tätä äitiä ei haittaa, ei tarvi enää imettää ^_^
 
Meillä on kai sitten mennyt ihan vahingossa unikoulun sääntöjen mukaan. Jo parin kuukauden iässä piti tyttö opettaa nukahtamaan tiettyyn aikaan illalla. Muuten se olisi huutanut väsymystään ammuyöhön. Aluksi nukutin tytön sylissäni, mutta pari kuukautta sitten aloin nukuttamaan viereeni. Nyt hän nukahtaa todella hyvin ja helposti itsekseen viereeni, minun lukiessa kirjaa sängyssä tai katsoessa televisiota. Tyttö heräsi öisin syömään kolme kertaa (klo 1, 5 ja 7 aikohin), kunnes aloin ahtaamaan kunnolla puuroa iltaisin. Siten vähenivät yösyönnit kahteen kertaan ja yksi yö vain päätin, että nyt tulee maitoa vain kerran. Väsytti liikaa enkä vain jaksanut herätä viimeiselle syötölle. Nyt tyttö syö kerran klo 3-4 aikoihin ja hyvin on mennyt. Herätessään klo 9 maissa ei edes heti nälkäinen.

Uusimpana juttuna ovat tulleet kamalat itkukohtaukset öisin. Tyttö itkee kurkkusuorana monta kertaa yössä. Toisinaan hän ei itse niihin edes herää ja toisinaan huutaa ihan selkä kaarella. Joskus riittää pelkkä hyssyttely rauhoittamaan, mutta pari kertaa yössä pitää ottaa ihan syliin. Tuo itkeminen on ihan jokaöistä ja minä olen aika loppu, kun itse ei saa nukuttua kuin lyhyissä pätkissä. Päivisinkin tyttö haluaa olla enemmän sylissä ja hermostuu nopeammin. Olen ajatellut, että jos tuo ylähampaan tuleminen kiusaa niin paljon. Tätä on nyt kestänyt reilun viikon ja toinen ylähammas kuultaa ikenen läpi ja ien on ihan punainen. Alahampaiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
 
Nyt tarvitsisin kyllä apuja todella kipeästi. Meillä on tyttö nyt reilu 7kk ja neiti nukkuu yöt n. 15min. pätkissä. Hänellä on todettu maitoallergia, ja sen vuoksi aluksi hyvin nukkunut tyttö muuttui täysin! Nyt on saatu ihottuma hallintaan ja muu ruokavalio sen mukaiseksi, ettei iho enää kutise, mutta huonot yöt jäi. Kiinteitä menee tooodella huonosti, ihan jokunen lusikallinen, mutta sormi-ruokailee onneksi jonkin verran. Lääkäri totesi, että maidolla vielä pärjää, joten syököön kiinteitä sen verran kun syö. Nälkää tyttö ei öisin itke, sillä yö-syöminen loppui 5kk:den iässä vatsataudin yhteydessä itsestään. Jos tarjoan maitoa yöllä, tyttö saattaa sitä kyllä juoda, mutta ei se öitä paranna. Neito heräilee siis jatkuvasti. Lääkäri kehoitti siirtämään tytön omaan huoneeseen nukkumaan, etten heräisi joka äännähdykseen, ja näin tehtiin, mutta nyt tyttö juoksuttaa minua sitten eri huoneeseen...
Olen aika rikki jo yövalvomisesta, ja ajattelin kokeilla "pick up pick down" metodia unikouluksi, sillä tassuttelu on vaikeaa kun tyttö pyörii ja hyörii levottomasti. (refluksiakin hänellä oletettavasti on, ja siihen on lääkitys). Illalla nukahtaa sänkyynsä, kun ensin rauhoittelen tytön syliin ja hän juo vähä maitoa. On kuitenkin hereillä sänkyyn nostettaessa. Päiväunet nukkuu rattaissa suht hyvin.

Onko jollain tarjota jotain kikka viitosta mikä voisi auttaa tai mitä tehdä? Onko kokemuksia vastaavasta unikoulusta? Entä unikoulusta osastolla? Miten sinne pääsee? Lapsi ei ole ensimmäiseni, vaan minulla on ennestään kolme poikaa, eli en ole ihan ensikertalainen. Avuton olo on silti! :sad001
 
Takaisin
Top