Unen tarve odotusaikana

LilMinni

Piirimestaruustason postaaja

Ajattelin vähän kysellä, että onko teidän muiden unen tarve muuttunu tässä raskauden aikana?

Yleensä sitä vissiin olettais, että se unen määrä vois jopa lisääntyä, mutta mä oon alkanu nukkuun selkeesti vähemmän, ja sen huomaa päivän aikana.
Ennen raskautta nukuin n. 10-11h yössä, kun nyt taas nukun n. 8-9h yössä.
Iltaisin sammun kun saunalyhty, kun väsyttää niin mahdottoman paljon, ja aamulla herään taas niin ihmeellisiin aikoihin (Jopa ennen, ennen kun miehen herätyskello soi. Hän herää yleensä klo 6.) vaikka voisin vielä nukkua ja untakin vielä riittäisi, mutta unta en vaan saa enää herättyäni. Herään siis joka aamu jo valmiiksi väsyneenä, ja usein myös kiukkuisena vähäisen unen määrän takia.
Päivisin en nuku päiväunia, koska se taas vaikuttaa radikaalisti yöuniini.

Eli mitenkäs teillä muilla?

 
Täällä tismalleen sama, LilMinni! Meidän suvussa tarvitaan paljon unta, ja olen nukkunut aina 10-11 h unet. Nyt kärsin koko alkukolmanneksen yöpahoinvoinnista ja valvoin aina suunnilleen 3 - 6.

Siitä on jotenkin jäänyt päälle sellainen rytmi, että herään aina viideltä tai kuudelta aivan kesken unien, eikä ole mitään toivoa enää nukahtaa. Aivot ovat heräämishetkellä täydessä toimintavalmiudessa, eikä uneen enää pääse, mutta olen kuitenkin tainnuttavan väsynyt. Iltaisin sammun kahdeksan jälkeen.
 
Minä olen aina nukkunut pitkiä yöunia ja nyt vielä enemmän. Nukun tällä hetkellä 10-12 tunnin yöunia, mutta herääminen on herkässä ja saatan herätä 2-3 kertaa yössä. Välillä tuntuu, ettei meinaa päästä enää syvään uneen takaisin, mutta se auttaa, kun käy vessassa ja juo lasin vettä. Päiväunetkin saatan joutua ottamaan. Välillä vaan tuntuu, ettei jaksa päivää loppuun, jos ei lepää välillä. Tunnen itseni laiskaksi, kun olo on niin uupunut koko ajan.
 
mulla ei ollut raskauden alussa mitään väsymystä mut se taiskin tulla nyt sitten.vois nukkua kokoajan ja vähääkään jos sohvallle menee pitkäkseen niin se on taju veks.tietääkö kukaan saako väsymyksen takia sairaslomaa??kertaakaan en ole ollut raskauden aikana saikulla niin nyt kyllä joutas nukkumaan senkiin edestä.emoticon
 
Mun väsymys oli ihan tolkutonta, nyt on pari viikkoa ollut helpompaa (rv18). Oon opettaja, joululoman nukuin ja talviloman unilla mennään pääsiäiseen asti :)  Pari viikkoa ennen talvilomaa aloin pe-iltana itkeä väsymystä ja itkin (ja nukuin) su-iltaan saakka. Äiti käski hakea sairaslomaa ja sanoi itsekin olleensa minua odottaessaan samoilla viikoilla 2 viikkoa saikulla.  Maanantaiaamuna ei sitten edes kädet nousseet kun kahvia piti keittää, jouduin tukemaan tiskipöydästä.  Neuvolantäti sanoi kirjoittavansa ilman muuta 3 päivää (mulla oli pahoinvointiakin ohessa ja voimat senkin takia vähissä) ja lisäsi vielä että lisääkin saa varmasti (lääkäri kirjoittaa pidemmät). 

Tuntuihan se jotenkin "väärältä", mutta toisaalta toinen sairasloma koko työhistoriassani, en ole juuri koskaan edes flunssassa.  Lisäksi jos kuntoni olisi ollut vastaava esim. flunssan takia, en olisi hetkeäkään miettinyt että saako jäädä sairaslomalle vai ei.  Sairaslomatodistukseen kirjoitettiin pahoinvointi, en tiedä olisiko "pelkkä väsymys" riittänyt, mutta minun mielestäni se kyllä saisi riittää! 

Nukuin ja söin ne kolme päivää ja oli apua, en tarvinnut enempää... toki olen etuoikeutettu kun oli se talvilomakin vähän ajan päästä.
 
Ennen raskautta pärjäsin melko vähillä unilla ja nukkuminen oli välillä hankalaakin. Tai oikeastaan se nukahtaminen... Sitä vaan pyöri ja hyöri ja laski lampaita, eikä silti tullut uni. Nyt hyvä että sänkyyn pääsee niin jo unessa ollaan. Ihan alussa oli pakko ottaa myös päikkäreitä, mutta nyt on jo paljon pirteempi olo. Tietty tuolla ihanalla kevät auringolla on näppinsä pelissä :)
 
Jotenkin lohduttavaa kuulla, että vaivaa tuo väsymys muitakin. Olen viikolla 22+0 ja väsymys vaivaa, tuntuu että nukun joka mutkassa, ja sen seurauksena olen kovin itkuherkkä... huoh. Hemoglobiini ei ole kuin 122, tippunut 135, mutta silti väsymys on jotain ihan erilaista kuin ennen, tuntuu ettei käsi nouse, ja sen jälkeen tuleekin kovin laiska olo. Ja sitten taas itkettää. :(
 
Täyspäiväinen väsymys on itelläni tässä vaiheessa vähän hellitäny. Kuitenkin, jos tekee jotain raskaampaa kuten isomman määrän kouluhommia tai käy viikonloppureissussa, niin heti on pari päivää sen jälkeen niin kovasti väsyny.

Oon muuten pohtinu sitä, että mitenkähän pitkään sitä on hyvä nukkua selällään. Alunperin nukuin aina mahallani, mutta siitä oon jo joutunu opettelemaan pois, vaikka välillä nukunkin vähän puoliks mahallaan puoliks kylellään. Nyt sitten nukun mieluiten selällään, mut oon ymmärtäny, et sekään ei ihan loppuun asti oo hyvä vaihtoehto.
 
hillevi: selällään voi nukkua niin pitkään, kun se vaan tuntuu hyvältä. Mä kun nukun kans normaalisti selällään, mutta kuten esikoisenkin kohdalla, niin tämän toisenkin kohdalla alan nukkua kyljelläni siinä vaiheessa, kun kohtu painaa selällään maatessa. Ja kyllä keho osaa ilmottaa millon on hyvä aika vaihtaa nukkuma-asentoa. Pitemmän päälle selällään nukkuminen käy niin tuskalliseksi kasvavan kohdun ja kehittyvän lapsen takia, että kyllä sitä jokainen tietää mikä asento on kenellekin sopiva.
 
Onko teillä ilmennyt jalkojen ja käsien puutumista aamuisin? Itse ajattelin että olen niin holtiton että nukun raajojeni päällä, mutta taitaapi kuulua asiaan että puuduksissa ovat ja tovi menee että tunto löytyy aamuisin.
 
Nostelen tätä aihetta nyt hiukan, ja kyselen samalla että miten mammat nukkuu nyt näin loppusuoralla?

Itellä yöunet vähentyny oikeen radikaalisti. Vielä pari viikkoo sitten nukuin melkein täysiä yöunia, tuntimäärästä ei tosin tietoo, mutta nyt noin viikon oon nukkunu joka yönä 2-4h, ja sekin aika pätkissä. Illalla nukahdan aina jossain vaiheessa, sitten nukun hetken kunnes heräänkin vessaan, ja taas menee valvomiseks. Sitten joskus aamuyön puolella taas nukahdan hetkeks, ennen kun sitten täytyy nousta aamulla ylös esikoisen kanssa. Usein kyllä herään jo siihen, kun mies on lähdössä töihin.
Päivän mittaan väsyttää ihan hirveesti, mutta päikkäreitäkään en halua nukkua, kun tiedän etten nukkuisi yöllä ollenkaan. Päikkäreiden sijaan siis vaan pötköttelen ja otan rennosti.

Esikoista kun odottelin viimesilläni, niin jotain muistikuvia olisi, että sillonkin viimeset viikot nukuin todella huonosti.
 
Täällä ei olla nukuttu kokonaisia öitä enää ainakaan kuukauteen. :/ Vauva kyllä antaisi nukkua, monet kun kyselee että heräänkö yöllä vauvan omiin bileisiin - ei tämä, kiltisti nukkuu, vaikka äiti valvoo.

Minä vaan en iltaisin kun käyn nukkumaan saa enää unta, menee tunti tai pari pyöriessä. Yöllä heräilen vähän väliä joko vessaan tai pitää kääntää kylkee kun lonkkaa pakottaa, kääntyminen on kivuliasta ja hankalaa (menee vissiin 5min kun nujuan itteni toiselle kyljelle). Pari yötä sit olevinaan hokasin et kattoppas, jos koittaiskin kääntää kylkeä silleen et nouseekin kontilleen ja siitä sit vaihvaa kylkee, tämähän sujuu kivuttomammin! Mut pyh, ihan saman vaivan se vie, yrittää sit kääntää kylkee selkä sänkyä vasten puhkuen tai kontilleen nousten. Ja sit kun yöllä herää, ei saakaan enää uudestaan unta ihan noin vain, vaan taas menee pyöriessä ainakin se puol tuntia. Tosi katkonaista on siis ollut jo jonkin aikaa.

Tosiaan kuten joku tuolla toisessa ketjussa mainitsikin, että se hyvä puoli tässä on kun odottaa esikoista, että päivällä saa vähän kuitattua noita huonoja yöunia lepäämällä ja levättyä muutenkin milloin siltä tuntuu. Minäkään en päikkäreitä oikeen ikinä oo harrastanu, ja nytkin vissiin kerran vai kaks oon nukkunu aamupäivällä pari tuntia jos yö on menny huonosti, yleensä ihan vaan lepäilen just et sais yölläkin sit nukuttua. Jos olisi vanhempia lapsosia, ei tällainen lepoilu ja omaan tahtiin meneminen ihan niin helposti onnistuisikaan. Pitää siis yrittää nyt nauttia tästä ainutlaatuisesta tilaisuudesta löhnäillä ja lepäillä äippälomalla, tulevaisuudessa kun toiste tällaista samanlaista lomajaksoa tuskin enää eteen tulee. :)
 
Mulla oli noin kuukausi sitten LilMinnin kuvailema unettomuusjakso. Sitä kesti pari viikkoa. Sitten se vaan meni ohi ja nyt nukun joka yö kymmentuntisia unia. o_O Heräilen toki käymään vessassa, mutta sitten nukahdan uudestaan. Mutta kai tämä tästä valvomiseksi taas ehtii muuttua viimeisen kuukauden aikana...
 
Mulla oli alkuraskaudessa unettomia jaksoja mutta ne meni onneksi ohi ja nyt olen nukkunut yöni tosi hyvin. Nukuttua tulee n. 8 tuntia yössä.Onneksi esikoinenkin vielä nukkuu päikkärit, saan siinä samalla vajaan tunnin unet, luksusta! Muuten kyllä pieni lapsi ja eläinkatras pitää huolta siitä, että muihin aikoihin tämä mamma ei vaakatasossa makoile :) Esikoista odottaessani muistan että loppuraskautta kohden nukuin tosi huonosti, nyt tulee ainoastaan heräiltyä muutaman kerran yössä vessaan, mutta saan onneksi heti taas unenpäästä kiinni.
 
Täälläkin menee aika pätkissä nuo yöunet. Joskus ei enää tule uni silmään joten alan touhuamaan jotain muuta ja jatkan unia kun taas unettaa. Heräilen milloin mihinkin, pissähätään tai vauvan liikkeisiin. Ei ole silti mitenkään äärettömän väsynyt olo, nukun tarpeen vaatiessa sitten päikkärit :) Hyvän nukkuma-asennon löytäminen on haastavaa! Jos ei kiristä mahaa niin sitten tuntuu että ei saa happea ja jos saa happea niin sitten selkää vihloo tai jotain muuta vastaavaa :D
 
Ihme on tapahtunut,heräsin yöllä vaan kerran vessaa,tosin unta en sit sen jälkee saanukkaa,sit kun ois yhtää nukuttanut niin naapurit juoksee rapussa ja joku muu naapuri päätti ruveta kolistelemaa ihan urakalla,äänestä päätellen se ois voinu hakata vasaralla huonekaluja..tiiä sit et mitä se oikeesti teki mut sen ois varmaa voinu tehä päivällä eikä yöllä puol kaks.joo,poikkesin taas aiheesta :BangHead mut liitty se väsymyksee :)
 
Mä nukuin viime yönä yllättävän hyvin. Ilmeisesti sen takia, kun jo niin monta lähes unetonta yötä takana, että väsymys oli aikamoinen.
Nyt tosin kyllä väsyttää ihan entiseen malliin, kun univelkaa kuitenkin vielä jäi runsaasti. Se onkin jännä miten sitä väsyttää sillon aina enemmän, jos on ensin nukkunut jonkun aikaa huonosti, ja sitten nukkuukin taas jonkun yön hyvin...
 
Mä saan onneksi nukuttua, heti kun illalla saan itteni sinne sänkyyn. Eli ihan samat ongelmat kuin aiemminkin; tekis mieli tehä kaikkea muuta iltaisin, joten nukkumaan meneminen venyy. Aamulla sit kuitenkin herää viimeistään kahdeksalta. Onhan siinä unta ja pari vessareissua välissä. Väsyttää siltii niin penteleesti...
 
Mä oon täs heinäkuun aikana nukkunu aika huonosti yöt. Vähä välii herönny. Mut ollaa oltu kyl suurinosa ajasta reissussa. Aina ku kotona ollaa olty yöt nii nukun paljon paremmin ja aamulla aikasin saa mennä vessaa ekan kerran. . Näköjää pitää olla nyt joka yö kotona et saa nukuttua.:) tääl ei oo liian kuumakaa ku muualla on ollu tosi lämmin nukkua.
 
Ja mieski sanoo että en puhu enää unissaa.. et kai seki vähä kertoo ettei oo enäänyhtä sikeässä unessa ku ennen :eek:
 
Takaisin
Top