Ultrakuulumisia

tänään se sitten oli!!! nt-ultra! Jännitti ihan SIKANA, mutta ONNEKS oli mies mukana, niin sai johonki purkaa sitä jännitystä. [;)] Siellä se natiainen vipelsi menemään ja oli varsin vilkas kaveri, hyvä että tarpeeks kauan paikoillaan pysyi, että sai laskelmat ja kuvat tehtyä. [:)] Kyllä nyt HUOMATTAVASTI helpotti oloa, kun näki miten siellä vajaa viissenttinen mylläsi menemään. Laskettu aika muuttui päivällä, eli nyt se on 8.12. Pitääkin muuttaa muuten tuota tickeriäkin...

Osanottoni Matthewn Mammalle. niin pelotti mennä ultraan, kun luin sun uutisen. Onnea uuteen yritykseen, toivottavasti tärppää pian!

Meillä oli eka ultra 20 pv. Kaikki oli vallan mainiosti, pieni sydän pompotti aivan mahottoman villisti [:D] 
Viiden päivän heitto oli mittojen mukaan mut ei tarvinnu käydä LA:a muuttamaan. Seuraava ultra onkin sit synnärillä 9.6., Jokohan sillon jänskättää kun kun viimeks ei juuri yhtään [:)] 

Matthewn Mammalle osanottoni, ja jaksamisia. Kyllä se aurinko vielä joskus paistaa risukasaankin, kokemuksesta tiedän.

MAtthewn Mammalle osanottoni.. todellaki tuon sun jutun jälkeen pelotti niin mennä tänään ultraan..

Siellä se meijän pieni kuitenkin oli. :D Niin ihana,  5,2 cm pitkä ja sanoi, että mahalaukku ja virtsarakkkokin näky, sano että melko harvinaista vielä tässä vaiheessa, että tosi hyvin kehittyny.. :) Sormetki erottu selvästi.. siellä se meille heilutteli ja kääntyili ympäriinsä, oli juonu jo lapsivettä, sen takia nähtiin se mahalaukkukin.. Aivan mahtavia kuvia saatiin, kyllä niin meinas tippa tulla linssiin. se ultras emättimen kautta ja vielä päältäkin, tosi hyvin näky vatsan päältäkin pieni.. sanoi vain, että mun tapauksessa lopussa mietitään ja seurataan tosi tarkkaan kokoa, kun oon ite niin mahottoman pieni.. ei kovin iso sais vauva olla, muuten sektio.. ite oon (149/45) tämmönen pikkuäiti niinku se sano. siellä se meijän murunen oli ja niin ihana, että se oli niin täydellisen näkönen, musta tuntuu, että se on tyttö, mies taas sanoo, että poika! :D MEillä oli kyllä mahtava kätilö, niin mukava.. np turvotusta oli noin 1,0..eli ihan normaali. :)

Tsemppiä kaikille ultraan!! :) se on maailman ihanin kokemus.. <3

Tänään minäkin siellä ultrassa kävin. Jännitti niin kovasti, että kyyneleet valuivat kuin laverille nousin. Siellä se pikkuinen kuitenkin potki ja sätki ja esitteli sormiaan ja taisi nostaa peukaloakin meille. Pikkunen on kehittyneempi kuin laskujen mukaan olisi pitänyt olla, mutta kyse oli vain päivistä. LA:a ei siis muutettu. Verikokeita otettiin samalla ja niitä nyt seuraavaksi odotellaan... Ensi viikolla on sit eka lekuri.

Ihanaa, että kaikki nyt ovat saaneet hyviä ja ihania uutisia ultratutkimuksissaan Matthewn Mamman jälkeen. MM:lle vielä kerran halaus ja toivotaan pikaista ja onnekasta uutta tärppiä.

Ja omaan napaan:
No niin.... nyt on täälläkin tänään sitten käyty siinä varsinaisessa oikeassa ensimmäisessä ultrassa (edellinenhän oli vain neuvolan terkan tekemä, jossa vain katsoi sikiöiden määrän ja raskauden keston).

Niskapoimuasia ei etukäteenkään jännittänyt lainkaan, meillä kun on jo päätetty, että lapsi otetaan vastaan sellaisena kuin hän on. Lääkäri yritti saada poimua mittattua, mutta totesi loppujen lopuksi, että poimu on niin olematon ettei siitä yksinkertaisesti voi ottaa mittoja. Eli sen asian suhteen ei pitäisi sitten olla epäselvyyksiä. Merkintänä kortissa np0.

Itseäni jännitti etukäteen ihan mielettömästi se, mikä on kohdunkaulan/suun tilanne - tuostahan olen nähnyt jopa painajaisia, että olisi jo pehmeä ja aukeamassa, mutta onnekseni moiset menevät ihan kuvittelun piikkiin. Eli napakka oli ja pituutta oikein mukavasti, suut kiinni niin sisältä kuin ulkoakin kuten tässä vaiheessa pitääkin. Minulla oli mukana muistitikku, jolle olin ajatellut kuvia asentaa, mutta tällä kertaa en niitä saanut, kun kyseinen lääkäri on juuri menossa hakemaan uuden koneen, tuossa vanhassa ilmeisesti jokin häikkä tallennuksissa - lupasi sitten rakenneultrasta antaa kunnon kuvia matkaan.

Onnea myös tättärälle hyvistä uutisista! Kummasti se kivi vierähtää (edes hetkeksi) sydämeltä, kun kuulee ja näkee, että kaikki on hyvin.

heissan!

Eilen olin ultrassa ja kaikki kunnossa...
laskettu aika 25.-30.12 sanoi lääkäri sanoi että niille tienoille se menee..
9+1 on nytten...
ötö on jo aika ihmisen näköinen...heh...mulla kohtu niin takana ettei näy päältä, joutui tekemään alakautta...kaikki siis hyvin...se heiluu ku heinämies tuol mahassa, lääkäriäkin nauratti, siis siihen nähden että on niin pieni vielä...siis en mä ite sitä tunne vielä pitkäään aikaan, mut oli aika hauskan näköistä kun heilutteli mini käsiä ja jalkoja...huomen varmaan varaan päksiin ultraus ajan kun vielä ehtii siihenkin...

niin ja kun puhuin vuodosta(jossain täällä)...lääkäri sanoi että niin voi mulle käydä...mulla on sellainen kohdun suun rakenne että on herkkä vuotamaan ja se ei oo vaarallista jos se menee ohi ja on pienoista...sit jos jatkuvaa ja runsasta sitten yhteyttä..

huojentunut olo ja ihana tietää että oon mä raskaana, vaikkei periaatteessa oireita olekaan

Siis Bluerose miten ei muka pysty antaa selkeetä laskettua aikaa toi sun lääkäri? Arviohan sekin on kaikki tyynni, kuitenkin syntyy ihan miten sattuu. Kirjottiko se sun neuvolakorttiinkin noin vai oliko sulla siellä jo joku päivämäärä? Tähän on varmaan järkevä selitys mutta mulla on tunteet niin katossa nyt, että mun mielestä tääkin on surullista, ettei voi sanoa yhtä päivää ja todeta että joskus sillon sitten [:D] Oon ihan pöpi, pahoittelen. Pari viime päivää on ollut ihan sekoja. Mutta siis ennen kaikkea onneksi olkoon, että kaikki oli hyvin, kun sullakin oli vähän niitä epäilyksiä noiden vuotojen takia. Niin se luonto vaan kiusottelee ja tekee kaikesta niin yksilöllistä, että saa olla koko ajan hätää kärsimässä "onko kaikki hyvin vai ei" [:D]

Pääskynen mulla ei lue laskettua aikaa neuvolakortissa...lääkäriltä kun kysyin laskettua se sano että menee 25.12-30.12 tienoille... no onneks olen sellai ihminen et se tulee ku on tullakseen, tuskin se tuonne masuunkaan tuo miun ötöni jääkään xD

ite ku näin ultrassa kuvan...niin MUN mielestä jos kuvia katsoo se on kehittyneenpi kuin vko 9+2, jos siis vaun sivuihin kahtoo...mut en sit tiiä xD...jos sais soitettua sinne päksin (päijäthämeen keskussairaalaan) et sais sinne sen ultran 11-12 viikolle :D niin saa tietää tarkan lasketun =)

Lasketusta ajasta... minun kokemukseni ovat tosiaan sellaisia, että lapsukaiset syntyvät sitten kun syntyvät. Meillä nimittäin on poika, joka on syntynyt 9 viikkoa ennen laskettua aikaansa...... Eli minä aina annan ihmisille sellaisen kivan kahden kuukauden haarukan sanoen, että laskettu aika on X-kuussa, toivotaan että pysyy mahdollisimman pitkään sisällä. Niitä päivämääriä ei tosiaankaan kannata tuijotella... Omissa raskauksissani olen oppinut sen, että on elettävä päivä kerrallaan ja mitään suunnitelmia ei kannata tehdä raskauden loppuajalle, kun koskaan ei tiedä onko yhtenä kappaleena ja jos on niin joutuuko vuodelepoon jne......... Toivottavasti teidän kaikkien muiden raskaudet tulevat sujumaan hienosti, minä olen tällainen riskiraskaustapaus ja tulen olemaan joka kerta tuon yhden ennenaikaisen synnytyksen takia.

Se siitä keskossynnytyksestä jäi, että minun on kamalan ahdistava lueskella sikiönkehityksestä kertovia juttuja rv32 eteenpäin, kun aina tulee mieleen se, että siinä vaiheessa tuo yksi poju oli jo syntynyt ja jatkoi kasvuaan kaapissa. No, kaikki meni tosi hienosti olosuhteisiin nähden, ettei mitään paniikkia. Keskosuus sinänsä ei ole mitenkään vaarallista, mutta on siinä alkuvaiheessa se jännitys ja se keskola-aika on tosi rankkaa, joten kaikille toivon sydämestäni täysaikaisia vauvoja. (tämä ei nyt liity mitenkään ultrakuulumisiin, mutta tuleepa vain aina mieleeni, kun lasketuista ajoista puhutaan)

Niin siis totta kai, syntyvät kun haluavat. Mutta juuri siitäkin syystä mun mielestä on vaan jännää antaa jotain tollasia haarukoita, kun niillä on kuitenkin laitteet jotka pelkästään jo sikiön koon perusteella heittää jonkun lasketun ajan, ja kaikki (mä tunnen kaikki ja tiedän mitä ne ajattelee [;)]) kuitenkin oletuksena jo lisää sen pari viikkoa molemmille puolille. Plus sitten ainahan on se keskosuuden mahdollisuus. Enkä mäkään muuttanut mihinkään mun virallista laskettua aikaa, vaikka ultran perusteella oiskin muuttunut aikasemmaks. On vaan hauska tietää. Oon outo, sori [:)]

Sille octo-mumillehan kävi sillain että seitsemää lasta odotettiin, ja sitten sektiossa lääkäri vielä seiskan jälkeen tunnusteli kohtua ja löysi sieltä kaheksannen! Ainahan ne varmaan tarkistaa paikat ennen ku sulkee, mut se vasta oiskin ollu hassua ku ois vaan pistäny vatsan kiinni ja hetken päästä alhaalta alkais puskee vielä yllärivauva [:D] Kaheksan kerralla ois kyllä jo liikaa, hyvä jos tästä yhdestä selviytyy [:)]

Tietävämmät hei,
minulle tuli kutsu seulontaultraäänitutkimukseen äitiyspoliklinikalle, ja nyt aloin miettiä että onko tämä sama asia kuin rakenneultra vai liittyykö tämä jotenkin sikiöseulontaan, johon myös niskaturvotusultra ja verikokeet liittyy?
Eli pitääkö olla huolissaan, että verikokeissa on paljastunut jotain epäilyttävää, ja siksi tehdään nyt vielä joku lisätutkimus, vai onko tuo se ihan "normaali" rakenneultra?
Ajallisesti se sijoittuu kyllä sinne raskausviikolle 20, eli se puhuisi jälkimmäisen puolesta... Mutta kun ei tiedä varmaksi, niin alkaa huolestuttaa.

Jiu: seulontaultra on sama asia kuin np-ultra. Itsekin siinä ultrassa tosiaan kävin, mutta en verikokeessa ja sanoin ultraavalle lääkärille, että minulle ei sillä poimuasialla ole sinänsä mitään merkitystä, JOS ei ihan kamalaa turvotusta ilmene (tyyliin 7mm kauttaaltaan)... Ja tuloshan oli sitten se, että ei turvotusta - pelkkä down kun minusta ei olisi mitenkään hirvittävä asia, mutta tuo oikein reipas turvotus tarkoittaa yleensä sitten sitä, että jotain muutakin ongelmia on (vakavaa sydänvikaa, puuttuvia elimiä yms.)

Ja tuo mitä kirjoitin lasketuista ajoista, totta kai jokainen saa (ja pitääkin) ajatella, että vauva syntyy lähellä sitä ja ylikin voi mennä. Minulla vain on
tähän(kin) asiaan liittyen noita traumoja.

Tuota eihän nämä ns, kromosomipoikkeavuudet pelkän niskantuvotuksen perusteella oli selvitettävissä. Siihen lasketaan mukaan ne verikokeet ja äidin ikä. Esim. joidenkin tiettyjen hormonien määrä veressäkin vaikuttaa. Näin mulle kätilö Jorvissa tiistaina selitti. Mä olin nimittäin siinä uskossa, että jos nt on alhainen niin se meinää heti kättelyssä, että kaikki pitäisi kenties olla mainiosti. Siis eihän mikään ole varmaa ennenkuin pikkuinen on nähnyt päivän valon, sillä synnytyksessäkin lapsi voi vielä vammautua. Korjatkaa ihmessä jos olen väärässä.

Ei se varmaan kuitenkaan ole np-ultra, koska siinä olen jo käynyt ja tuo tosiaan on vasta heinäkuussa eli raskauden vaiheessa 20+4. Yritin vielä etsiä tietoa netistä, mutta joka paikassa puhutaan rakenneultrasta.  Jossain olis sitten teksti "Toisen raskauskolmanneksen ultraääniseulonta sikiön rakenteiden tarkastelemiseksi", joka viittaa siihen, että kyse on samasta asiasta kuin rakenneultra. Ja luulisi, että jos yhdistelmäseulonta osoittaisi kromosomipoikkeavuuden riskiä, niin mahdollisuus istukka- tai lapsivesinäytetutkimukseen tulisi aiemmin kuin vasta joskus heinäkuun lopulla! Ja kai siitä soitettaisiin eikä vaan lähetettäis kirjettä...
Äh, en tiedä... Pitäsköhän vielä soittaa neuvolaan ja varmistaa asia.

Mulla jossain lapussa lukee, että sikiöseulonta hommeliin kuuluu sekä se np-ultra että rakenneultra. Jälkimmäisessähän varmistetaan sitten mahdolliset rakenteelliset "viat" mitä ei esimerkiksi voitu vielä todentaa np-ultrassa. Se siis ajatellaan myös seulontana. Näin mä olen sen ymmärtänyt. Jos ei osallistuis seulontoihin niin en tiedä sitten että katottaisko tuolla rakenneultrassa sitten jotenkin vähemmän, että ei mittailtas sellasia asioita joihin on joku ns. viitearvo eikä etitä niitä suulakihalkioita eikä kiinnitetä huomiota epämuodostuneisiin raajoihin tms. En tiedä. Mutta siis vaikka meillä on neuvolassa ultralaitteet ja olin siellä varhaisultrassa ni silti myös rakenneultra tehään siellä missä np. Että kyllä säkin oot varmaan ihan rakenneultraan menossa :)

Pääskynen, kyllä se noiden sinun perustelujen jälkeen kuullostaa rakenneultralta. Eli kiitos mieltä huojentavasta vastauksesta :)

Ei siinä np ultrassa niitä kromosomipokikkeavuuksia näekään, mutta kuten sanottua, minulle pelkällä downilla (/kromosomipoikkeavuuksilla) ei olisi mitään merkitystä raskauden jatkumisen kannalta. Ja siksi en mene seerumiseulaan - silloin kun esikoistani odotin (14v) sitten tuo tehtiinkin ainoastaan riskiraskauksille, enkä oikenin vieläkään ymmärrä miksi nykyään sitä niin innokkaasti seulotaan. Ainoastaan siinä tapauksessa, että olisi jotain TODELLA vakavaa (kuten puuttuvat aivot) aborttia edes harkitsisin - ja nuo asiat näkyvät ultrassakin.

Rakenneultra tehdään n. rv18-21. Kyllähän tuossa np ultrassakin katsotaan ne rakenteet sikäli, kun ovat nähtävissä. Mutta vielä alle 14 viikolla niitä ei kaikkia näe. Eli jos aika on noille viikoille niin silloin se on rakenneultra.

Nämä varsinaiseen raskauden seurontaan kuuluvat ultrat ovat molemmat seulontaultria juuri tuosta pääskysen sanomasta syystä, että niissä molemmissa tarkistetaan se, että sikiöllä on kaikki ne osat, jotka kuuluukin - ja jos jotain havaitaan (esim. munuaistoiminnan/sydämen poikkeavuuksia voi nähdä jo tuossa 20rv:n ultrassa) niin sitten osataan ohjata eteenpäin ja varautua syntymän jälkeisiin mahdollisesti edessä oleviin toimenpiteisiin. Ne tosiaan ovat tutkimuksia, vaikka itse sinne meneekin joka kerta lähinnä asenteella "kiva nähdä pikkuinen".

Erikseen ovat sitten ylimääräiset ultrat (joita ainakin meillä neuvolassa harrastetaan liki joka käynnillä, kun siellä laitteet löytyy), niissä vain vilkutellaan pienelle eikä varsinaisesti sen kummemmin tutkita, katsotaan vain...

Moikka, mä kävin kolmannessa ultrassa tällä viikolla keskussairaalassa niskapoimu mitattiin ja sikiöseulaverikokeiden tulokset sain. Onneksi ei ole riskejä niiden mukaan, niitä hiukka jännitin..muuten olen tiennyt että masuasukilla on kaikki hyvin kun ne aikaisemmat ultrat on tehty terveyskeskuksessa raskausviikkojen varmentamiseksi, mulla on ollut niin epäsäännöllinen kierto että ne tehtiin sen takia. Ihan mukavaa se oli että sain aikaisemmin varmuuden että siellä oikeasti joku on :)

Ai niin tuli mieleen että oletteko saaneet tietää ne todennäköisyyslukemat mitä lasketaan kun otetaan huomioon äidin ikä, niskapoimumitta ja niiden sikiöseulaverikokeiden tulokset?

Takaisin