Ultrakuulumiset

Se on se laskentatapa, jolla saadaan laskettuaika laskettu, josta ne pitää kiinni. Kun se laskenta tapahtuu taulukon avulla joka perustuu tohon 28 päivän kiertoon. Ja kun alkion/sikiön ikää ei voi tarkalleen tietää, ellei kyseessä ole keinohedelmöitys tms, niin siksi pitävät myöskin kiinni tuosta 28 päivän kierrosta. Siltikin vaikka se hedelmöitys ym päivä olisi tiedossa niin sikiö voi ollakkin pienempi tai suurempi kuin pitäisi, sillä hedelmöitys ei välttämättä tapahdu samana päivänä kuin ovis on tai alkion/sikiön kasvu on hidasta/nopeaa. Usein aluksi merkataan se tolla kierrolla saatu la jota muutetaan tarvittaessa ultran mittojen mukaan, sillä se lopullinen la määräytyy sikiön mittojen mukaan eikä hedelmöityksen. Ja jos mitoissa ei ole suuria heittoja ton 28 päivän kierron perusteella niin sitä ei välttämättä lähdetä muuttamaan, tosin jotkin muuttaa jopa sillä päivän heitolla. Sillä alle 5 päivän heitolla ei sinällään ole merkitystä, sillä vaikka se la onkin rv 40+0 niin suurina osa vauvoista syntyy +/- 2vkoa. Ja kyllä sitä laskettua muutetaan jos on yli sen 5 päivää.

Mulla on ollut ennen 28 päivän kierto, myöskin pillereillä, mut viimeisin veny melkein 48 päivään kunnes tuli tyhjennys vuotoa. No aikalailla yksiin menee tän asukin koko sen vuodon perusteella, joten sitä ei sinällään ois tarttennu muuttaa mut se kätilö oli itsepäinen ja no jotenkin tylisistyneen oloinen.

Muokattu viimeksi:
Mulla on myös ollut kierto 28 päivää. :)

Tosi moni on saanut jo rt-ultra ajan, onko teillä varattu samantien nt-ultran yhteydessä vai aika tullut kotiin? Täällä kun se lähetetään kotiin, niin mietin vain et millähän varoitusajalla tulee.

Meille tuli kutsukirje kotiin nt-ultraa seuraavana päivänä eli heti eilen perjantaina. Rakenneultra on 10.6., silloin siis 20+6.

Minulle annettiin nt-ultrassa aika rakenneultraan 7.6., jolloin on vk 21+3.

Käsittääkseni kaikki HUS:n alueen labrat pitäisi olla liittyneet Kantaan toukokuun loppuun mennessä. Minulla näkyi Kannassa labratulokset jo viime syyskuulta.

Mä en ole ollut vielä edes nt-ultrassa ja te jo suunnittelette rakenneultraa! :sad001 No, okei, mulla on ultra-aika maanantaina, ja oon kyllä ihan viimeisten lokakuisten joukossa (la 29.10).
Ne tulokset ei taida vaan tulla automaattisesti sinne omakannasta kaikista HUS:in toimipisteistä, näköjään nää "maaseudun" toimipisteet käyttää vielä kirjekyyhkyjä. :grin

Connie: hyvää kannattaa odottaa! :happy:
Mä tiedän mun rakenneultrasta sen verran, et täällä se tehdään siinä 21. viikolla (eli kesäkuussa vko 24) ja mun täytyy matkustaa sinne n. 120 kilsaa/sivu.. Eilen kävin siis neuvolassa otattamassa kokeet ja nt-seulan. Nt-seulan tuloksesta tulee soitto tai kirje, jos jotain huolestuttavaa löytyy ensi viikon aikana.
Terkan kans sovittiin seuraava neuvola 17.5 pidettäväksi ja se olis lääkärineuvola, minne miehenkin olisi hyvä tulla mukaan. No, kotona kerroin miehelle ja hän sit, et on 500 kilsan päässä koulutuksessa tuona päivänä.. Pitää koittaa vaihtaa päivää. Ja täällä lääkärineuvola on aina vain yhtenä päivänä viikossa, eli jos vaihdan päivää se vaihtuu viikolla...

Joo mekin varattiin rakenneultra-aika nyt nt-ultran yhteydessä. Kiva että tän ajan sai itse päättää kun muihin on tullut vaan kutsu ja on joutunut sumplimaan työvuorot sen mukaan. Mun miehen on mahdotonta tulla kesken päivän töistä joten noi aamukahdeksan ajat on ainoat joihin hän pääsee.

Perjantaina tulikin jo kirje ja sikiöseulonnassa tulos että ei ole kohonnutta riskiä :) Ihanaa!

Neuvolan antamasta la:sta huolimatta meille oli alun perin annettu väärät ultra-ajat. Onneksi nt-aika ei silloin sopinut ja sain puhelimessa sovittua sen oikealle hehtaarille. Kätilö oli vihainen, mutta leppyi kun th:n hedelmöittymisen mukaan antama LA olikin yhtä päivää vaille oikein :D Samalla sovittiin ru päivälle 19+6. Hyvä että teitä 28 kiertolaisiakin on ;) Ymmärrän kyllä että jostain pitää aloittaa, mutta jos tuntee kiertonsa ja on testaillut ovulaatioita aika pitkään niin voisi sitäkin uskoa... Tuurilla ja luomuna raskautuneilla saattaa olla onni olla olematta niin tietoinen näistä hommista :)

Poikkeavuusepäilyjen takia mä sain ylimääräisen ennakkorakenneultran jo rv15+4. Sillon pitäisi kuulemma suurin osa rakenneultran jutuista näkyä jo ja voidaan tarvittaessa ottaa lapsivesipunktio. Ja pahimmassa tapauksessa olis siis vielä aikaa tehdä keskeytys. :( Jatkosta en tiedä, jos kaikki kunnossa pääsenkö sit vielä ihan normi rakenneultraan kans. Toivottavasti seuraava ultra kuitenkin tehdään TYKSin parhaalla laitteella (siellä on kuulemma yksi 4D-laite) kun näillä kolmella aiemmalla kerralla kätilö ja lääkäri ovat valitelleet huonoa kuvaa. En todellakaan halua tehdä mitään suuria päätöksiä huonon kuvan perusteella. :( Ja nyt vaadin kyllä kuvan mukaan kans, en ole kolmesta ultrasta huolimatta saanut ainuttakaan kuvaa itselleni!

Janna, uskoisin kyllä että pääset rakenneultraan.
Itse kävin myös ylimääräisessä ultrassa juuri tuolla viikolla kun oli epäilys poikkeavuudesta.
Ultra näytti kuitenkin että kaikki ok eikä lapsivesipunktiotakaan suositeltu otettavaksi.
Rakenneultraan pääsin sitten normaalisti.
Toki voihan olla eri käytäntöjä paikkakunnasta riippuen.

Mulla on torstaina nt-ultra enkä jaksais enää odottaa. Jotenkin jännittää ja pelottaa niin pirusti. Me saatiin rakenneultraan aika samalla nt-ultraan ja se on kesäkuun 16.6.

Mulla ei ole ikinä ollut säännöllistä kiertoa ja kierto heitellyt 21-50 päivää. Nyt neuvolan laskemassa la:ssa ja varhaisultran la:ssa viikon ero, mutta luulenpa ettei sillä ole niin väliä, koska ensisynnyttäjillä usein menee reilusti yli :D Veikkaan, että meille ois ennemmin marraskuun lapsonen tulossa.

Mulla huomenna nt-ultra.
En jotenkaan yhtää odota sitä kun niin tuoreessa muistissa edellisen raskauden ultra ja se kun kuulet ettei kaikki oo välttämättä ok.

Mulla oli tosi epäsäännöllinen kierto. Saatto olla just 50 päivääkin.
Toisen lapsen saatua kierto normalisoitu ja nyt ollu 28-34.

Meillä syntynyt jokainen ennen la:ta.
Kolmas olis kyl saattanut hyvinkin mennä lähelle la:ta tai yli ellei olis käynnistetty rv 39.

Jännää taas loppuajasta kun ei tiedä koska lähtö lähenee.
Toisaalta oli kiva tietää ku oli käynnistys edessä et koska viimeistään tapahtuu. Osas varautua kaikkeen ja viedä lapset illalla hoitoon.

Kaikki hyvin, kovin liikkuvainen pikkukaveri siellä potkiskeli. ♡ Aivan ihanaa.
muoks; 12+3 sanoi mitta, joten yksi päiväkin katosi välistä, kun alunperin laskettuna 12+2.

20160418_134625.jpg

Muokattu viimeksi:
Käytiin tänään nt-ultrassa. Turvotus 0.7mm ja pituutta tyypillä 73 mm :D. Piti olla viikkoja 12+3, mutta nyt siis 13+4 ja sen myötä laskettu aika aikaistui viikolla (nyt siis 20.10). Koska tyypin koko ja pari viikkoa sitten olleet nt-verikokeet ei enää ole luotettavia, niin sitten parin viikon päästä uudet labrat.
Mutta hitsi kun meinasi stressata.. mutta siellä oli 2 heiluvaa kättä ja jalkaa. Mitä ilmeisimmin kaikki on jees.

Takaisin