Ultrakuulumiset

Mulla ei näy ne kanskaan omakannassa ja syy taitaa olla se et sanoin labralle käyväni niiden tulosten kanssa lääkärissä ja hän kertoo mitä tehdään. Noh oli vissiin ruksannut jonkun kohdan et kysyy tulokset, niin ilmeisesti sen takia ne ei näkynyt. Kun siis samalla otettiin muitakin kokeita joista kuulen sit lääkäriltä.

Äsken soitin äitiyspolille muuttaakseni rakenneultran aikaa. Kysyin samalla noista labratuloksista, kun en näe niitä omakannassa. Juu ei niitä eikä mitään muitakaan labroja näe sieltä, pelkät sähköiset reseptit vaan. Eikä näitä seulontatuloksia ole tulossa postissakaan. Vaan riskituloksista olisi soitettu. Onneksi eivät ole soittaneet.

Napu aika outoa, sillä siä just pitäisi näkyä noi ja kaikki muutkin labrat sen takia jos joudutkin vaikka Rovaniemellä lääkäriin. Niin silloin he pystyisivät tarkistamaan vanhoja terveys ym tietoja sieltä jos et itse pysty/muista niitä kertomaan.

Ja mulla näkyy kaikki muut labrat ja käynnit, mut tosiaan nää uusimmat ei.

Muoks: nyt näkyy nää viimeisimmät tulokset kanssa, ne on tullut näkyviin sen thlle soiton jälkeen. Eli sieltä on labratäti mulla ruksannut et kysyy vastaukset, sen sijaan et ois laittanut raksin kohtaan jossa ne tulee näkyviin omakantaan

Muokattu viimeksi:
Mullakaan ei näy labrat omakannassa vaikka ultrat ym näkyy. Ja isoissa hus:n yksiköissä käyty... Erikoista.

Mullakaan ei muuten uskonut LA-arviota kun sanoin että kierrot yli 40 päivää. Meinasin myös sanoa että jos en Mariaksi ole muuttunut niin ei ole kauheasti arpomista päivässä ;) sit vasta kun sai ultrassa saman tuloksen niin uskoi... Kuinka monella on oikeasti 28 päivän kierto???

Munkin mielestä on outoa. Nyt kuvittelen, että ammattilaiset näkevät jotain enemmän kuin asiakas? Vaik siellä Rovaniemellä.

"2. Miksi laboratoriotulokseni eivät näy Omakanta-palvelussa?
•Tarkistathan, onko sinua hoitanut terveydenhuollon toimintayksikkö jo liittynyt Potilastiedon arkistoon ja aloittanut potilastietojen tallentamisen sinne.
•Potilastietojen arkistointi laajenee vaiheittain, jolloin hoitotietosi eivät ole välttämättä nähtävissä Omakannassa. Esimerkiksi joistakin organisaatioista laboratoriotuloksia ei tallenneta Potilastiedon arkistoon vielä alkuvaiheessa.
•Vanhoja potilastietoja ei tallenneta arkistoon, eli Omakannassa voi näkyä vain sellaisia potilastietoja, jotka ovat syntyneet aikaisintaan sinä päivänä, kun terveydenhuollon toimintayksikkö on alkanut käyttää Potilastiedon arkistoa.
•Laboratoriotulokset ja röntgenlausunnot näkyvät Omakannassa Tutkimukset-osiossa. Jos tulokset eivät näy sen päivän kohdalla, jolloin tutkimus tehtiin, katso vielä muiden päivämäärien kohdalta. Tulos saattaa olla tallennettu esim. sille päivälle, jolloin tutkimuksen pyyntö (lähete) on kirjoitettu.
•Tietojen tallentamisessa Potilastiedon arkistoon voi myös ilmetä viivettä. Viive vaihtelee eri organisaatioissa.
•On myös mahdollista, että hoitava lääkäri haluaa käydä tulokset läpi kanssasi ennen niiden näyttämistä Omakannassa.
•Jos hoitotietoja ei näy Omakannassa kohtuullisen ajan kuluessa, vaikka olet asioinut palveluun jo liittyneessä yksikössä, voit pyytää lisätietoa sinua hoitaneesta terveydenhuollon yksiköstä." http://www.kanta.fi/ukk1

Ammattilaisille näkyy kaikki mitä asikkaallekin, poikkeuksena noi labrat ym jos lääkäri haluaa käydä ne läpi ennen kuin ne näkyy tai labraan on laittanut ruksin "kysyy vastaukset" kohtaan jolloin ne näkyy vasta kun ne on kysytty.

"Terveystiedot
•Näet Omakannasta toistaiseksi
informointiin, antamiisi suostumuksiin sekä luovutuskieltoihin liittyvät tiedot
käyntien tiedot
•potilaskertomukset
•hoitojaksojen yhteenveto-tasoiset tekstit
•diagnoosit
•kriittiset riskitiedot
•laboratoriolähetteet ja -vastaukset sekä röntgentutkimusten lausunnot, mikäli organisaatio tallentaa nämä tiedot Potilastiedon arkistoon.

Tiedot tallentuvat Potilastiedon arkistoon ja näkyvät Omakannassa sen jälkeen, kun sinua hoitanut terveydenhuollon toimintayksikkö on ottanut käyttöönsä Potilastiedon arkiston.
Potilastietojen arkistointi laajenee vaiheittain, joten kaikki hoitotietosi eivät ole välttämättä vielä nähtävissä Omakannassa." Lisäksi reseptit ja suostumukset/kiellot.

Olen HUSin alueella, ja minulla labratulokset tulivat kantaan pian veriseulan ottamisen jälkeen. NT-ultran jälkeen en ole käynyt katsomassa ovatko yhteenlasketut tulokset tulleet, koska puhtaat paperit tuli kirjeitse kotiin parin päivän kuluttua ultrakäynnistä. Kummallista, että käytännöt eroavat näin paljon ja jopa HUSin sisällä.

Mulla on omppulainen 28 päivän kierto, ollut niin kauan kuin jaksan muistaa. Välissä toki välillä syönyt pillereitäkin, muttei sekään ole sekoittanut. Ihan joskus on tainnut venyä kierto 29 päivään. Th monta kertaa kyseli kun la laski, että onko se kierto ihan varmasti nyt 28 päivää kun sen mukaan sitten lasketaan ja jouduin moneen kertaan vakuuttelemaan, että aina on ollut. Tosin la muuttui silti ultrassa viisi päivää aikaisemmaksi, että ilmeisesti ovulaatio ei sitten kuitenkaan ole klassisessa vaiheessa kieroa. :rolleyes:

Heh, täällä toinen 28 päiväläinen :p . Silloin meni kierrot totaalisesti sekaisin (28-62) kun lopetin pillerit esikoista ennen, muuten kroppa on ilmeisen orjallinen tietyissä asioissa :wink . Mutta sehän ei tosiaan takaa sitä, että ovulaatio olisi oppikirja paikassa. Saa nähdä mitä torstain ultra sanoo..

Koska teillä muilla on rakenneultra? Mulla laskettuaika 1.10. ja rakenneuä 17.5. Meillä oli niin taikauskoinen kätilö np-ultrassa, että ekana meinasi antaa 13.5., mutta kstdoi kalenterista sen olevan perjantai ja siirsi ajan suoraan 17. päivään :)

Mulla on ru 9.6. Nyt tuntuu toooosi kaukaiselta. Mitenhän sitä jaksaa odottaa?

Niin la on tosin vasta 23.10

Meillä la 20.10. Ja rakenneultra muistaakseni kesäkuun ekana päivänä. Silloin rv 19+6. :)

Mulla on ru 26.5. rv 20+4. Onhan siihen vielä aikaa, mutta äkkiä se menee kuitenkin. Ensi viikolla toka neuvola ja sit seuraavalla neuvolalääkäri. En tiedä ultrataanko täällä, mut veikkaisin et ei.

On kyllä käsittämätöntä, miten itsepintaisesti jotkut neuvolat/ultraajat pitävät kiinni 28 päivän kierrosta, vaikka odottava kuinka sanoisi että on varmaa tietoa että laskettu aika ei voi mennä sen mukaan. Mitä ihmettä he kuvittelevat sillä saavuttavansa? Ymmärrän kyllä että jos kierrosta ei ole varmaa tietoa, on hyvä olla keskiarvo jonka mukaan mennä, mutta miksi niin monet eivät korjaa la:ta vaikka saisivat parempaa tietoa?

omppulainen, mun kierrot on luomuna 28-32 päivää. Letrojen kanssa oli aikalailla tasan 28.

Labratuloksista, oon HUS:n alueella ja mulla näkyy Omakannassa. Pissakokeen tulokset tuli todella pian, verikokeen tuloksia sai odotella hieman pidempään. En osaa sanoa kuinka kauan, kun en siellä suinkaan joka päivä ole käynyt.

Mulla on rakenneultra 8.6. Silloin on 19+5. Tällä hetkellä tuntuu että hyvin jaksaa odottaa, kun edellisestä ultrasta on vain yksi päivä. :p

Takaisin