Ultrakuulumiset

Mä kävin tänään tosiaan yksityisellä ultrassa. Siinä odottaessa katsoin kuinka sellainen varmaan jo eläkkeellä oleva rouva (lääkäri siis) meni huoneeseen, jonne minut kutsuttaisiin ja ajattelin et voi ei. Lääkäri oli sinällään ok, mutta hyvä kun osasi ultralaitetta käyttää. Ensin tutkaili itse kuvaa pitkään ennen kuin minulle mitään näytti! Karseeta odottaa siinä ne muutamat sekunnit! Mutta sieltä se pikku kirppu löytyi ihan oikeasta paikasta ja vastasi kooltaan ihan sitä mitä piti. <3 Niin ja printteristä oli tietysti paperi loppu etten olisi saanut kuvaa mukaan, jos en olisi itse kännykällä napannut. :)

Yritin kysellä lääkäriltä mitä allergialääkkeitä voisi käyttää, mutta eipä hän oikein tiennyt ja tiedonhaku tietokoneelta ei oikein sujunut ja ja ja... Eli en tullut hullua hurskaammaksi tuosta aiheesta. Hän aikoi tutkia asiaa ja laittaa e-reseptin jos löytää jotain. :) Hirvittävän suuren laskun sain mukaan, mutta tiedänpä ainakin että kaikki on ainakin toistaiseksi niinkuin pitääkin. Tänään 8+5.

Jamppa, mulle kävi kerran niin että lapsettomuushoidoissa kun käytiin (ennen edellistä raskautta) TYKSiin oli just tullut uusi ultralaite ja mä olin eka potilas jolle sitä käytettiin. Siinä sit lääkäri ja hoitsu ultraili ohjekirja toisessä kädessä! :D

Recent_unicorn, miltä se tuntu? Joku sano ettei tunnu sen enempää kuin verikoe mut jotenkin vaikea uskoa... Ultrattiinko vatsan päältä vai alateitse samalla? Saanko kysyä miks sulta otettiin tuo, nt:n vai muun takia? En oo ehtinyt paljoa edes ajatella asiaa vielä mut ens yönä voi jäädä unet vähiin...

En voi valehdella etteikö se tuntuis pahalta...Varsinaista suurta kipua ei ollu mut semmosta painon tunnetta sisuksissa...Sit siinä pitää hengittää mahd. Normaalisti mikä on täysi mahdollisuus ni ku rupes sitä omaa hengittämistä seuraamaan ni rupes pyörryttää...
Kävin hussissa Sikessä ja on ammattitaitosta henkilökuntaa...Eka ultrasivat vatsan päältä kunnolla ja sen jälkeen se biopsia...Se näytteen ns.harjaaminen istukasta tuntu vähän samalta kun papa koe ja kaikki tietää et se on inhottavaa...Mut heti toimenpiteen jälkeen helpotti ja illalla otin vaan muutaman panadolin...Kaiken kaikkiaan ihan kestettävä kokemus :happy:
Meillä ensimmäisessä raskaudessa kromosomi poikkeavuus joka jouduttiin keskeyttämään ni pääsin sitten sinne suoraan tutkimuksiin...

Toivottavasti en pelotellut ja sait ees jotain tolkkua tästä :happy:

Meillä siis eka raskaus päättyi siihen keskeytykseen ja jäätiin kiinni nt seulassa...Sillon otettiin lapsivesipunktio rv15 ja jos en nyt ihan väärin muista niin suht samanlaisia oli nuo toimenpiteet kivun suhteen...Toi biopsia ehkä vähän inhottavampi mut miulla ainakin siedettävää...
Toki onhan siinä se 0,5-1% keskenmeno riski mut meillä ei ainakaan sitä mietitty...
Oli se eka raskaus niin kamala kokemus et ei haluta sitä uudetaan et vasta rv23 löytyy viat :sad001
Ja siis koko operaation ultrattiin vatsan päältä...

Eiköhän...Ainakin jälkeenpäin suositteli panadolia...Mut eihän se auta siihe toimenpiteen kiouun kuitenkaan jos ennen ottaa...

Tsemppiä Janna!!

Sain rakenneultraan ajan ja nyt tajusin ettei se päivä käykään..pitääkö nyt osoittaa synnytysosastolle missä se ultra on vai neuvolaan että saan uuden ajan??

Nyt odotellaan istukkabiopsiaan pääsyä... Täällä piti olla kauhee ruuhka tänään mutta yksin istuskelen ainakin odotushuoneessa. Älkää siis ihmetelkö jos multa tulee liuta päivityksiä aamun aikana, unohdin ottaa luettavaa mukaan :D

Jaha, just kävi hoitaja sanomassa että ovat myöhässä aikataulusta ja joudun valitettavasti odottamaan jonkin aikaa. Mulla oli siis aika 8.30, kuinka monta potilasta ennen sitä on edes voitu ottaa sisään vielä että olisivat myöhässä? Tiesin että joudun odottamaan ei siinä mitään, mut ihmetyttää näin yleensä jos on tyyliin päivän eka tai toinen potilas niin miten sit voivat jo olla myöhässä aikataulusta?

Janna, (erikois)sairaanhoidolla on joku erityiskyky olla kroonisesti myöhässä. Olen miettinytkin, että lääkäri on ainoita ammatteja jolla on aina "oikeus" olla myöhässä vaikka kuinka paljon, eikä tarvitse juurikaan pahoitella myöhästymistään. Ja potilas saa sitten olla kiitollinen, että pääsee vastaanotolle.

Tsemppiä sinne, toivottavasti olet jo päässyt, ettei ole tarvinnut kärvistellä täyden rakon kanssa tuntia...

No en kyllä tullut yhtään viisaammaks tällä käynnillä... Sekä hyviä että huonoja uutisia. Koko vastasi viikkoja. Niskaturvotusta oli aavistuksen vähemmän, eli se oli se hyvä uutinen. Napatyrää oli pikkasen (puoli senttiä), voi viitata trisomia 18, mutta sitä oli kuitenkin tosi vähän, voi olla jopa 6cm. Nenäluuta ei saanut näkyviin (voi viitata trisomia 21, Down) mutta sanoi että viikot on niin pienet ja näkyvyys oli huono. Istukka oli vielä niin ohutta ja takaseinämässä ettei edes yrittänyt ottaa näytettä. Passitettiin sittenkin NIPTiin (piti alunperin ottaa jo maanantaina). Uus aika ultraan 5.4. Sillon pitäis olla vastaus NIPTistä tullut kans. Jos se tulee aikaisemmin ja on jotain hälyyttävää soittavat heti siitä. NIPTin ja ultran perusteella sit päätetään otetaanko istukkabiopsia sillon vai ei.
TYKSissä on kaikenlaista remppaa meneillään ja ä-polille kuuluu ensin ilmoittautua ekassa kerroksessa ja sieltä lähetetään kolmateen kerrokseen missä ä-poli väliaikaisesti on nyt. Labra on siirretty kokonaan eri rakennukseen (A-sairaalaan). Kun tulin labrasta ulos tajusin etten saanut sairaslomalappua kun sitä biopsiaa otettu! Mulla on kuitenkin sijainen jo töissä kun ilmoitin saikusta jo maanantaina. Ei muuta kuin takas ä-polin ilmoittautumiseen kysymään voinko kuitenkin saada saikkulapun ja siinä kohtaa tuli sit jo itkukin... Uudestaan kolmanteen kerrokseen ja heillä oli printterin kanssa ongelmia eivätkä meinanneet millään saada lappua tulostettua! Arrghhhh...
Kotimatkalla vasta tajusin yhden asian mkkä nyt tuntuu pahalta... Oon ollut nyt kaks kertaa ultrassa mutta en ole saanut kuvaa vauvasta! Toisaalta ymmärrän etteivät anna jos epäillään poikkeavuutta ettei vauvasta tule niin todellista eikä siihen kiinny vielä enemmän mutta toisaalta se antaa nyt suuremman syyn epäillä pahinta...
Tää päivä menee itkiessä mutta sitten yritän ryhdistäytyä, en kuitenkaan saa tietää enempää ennen 5.4. Pääsiäisenä piti kertoa mun sukulaisille raskaudesta mutta taidan jättää kertomatta vielä. En halua selittää kaikkea moneen kertaan.
Rv unohtu, eli 10+5.

Voi Janna. :( Kyllä sua nyt koetellaan. Toivotaan, että lopussa odottaa palkinto, joka tekee matkastasi vaikeuksien arvoisen. :Heartpink

Takaisin