Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä äiti sillon aikonaan kun minua odotti kävi valmennuksessa ja sano että ihan turha reissu (kuitenkin olihan sillä kaks raskautta jo takana). Eli en odottele liikoja sen valmennuksen suhteen, vaikkakin neukku sano että saattaa mennä parikin tuntia...

Tänään aamulla neuvola 32+2. Kaikki arvot pysyneet edelleen ihan hyvinä ja sf mitta 31. Vauva on tällä hetkellä viistotarjonnassa ja tosi ylhäällä. Onneksi aikaa on hänen vielä kääntyä parempiin asemiin. Mainitsin selkäongelmistani, koska mietityttää tietenkin et onko mulla edes mahdollista saada epiduraalia synnytyksessä. Laittoi sitten lähetepyyntöä lääkärille, jotta pääsisin synnytystapa-arvioon. Neuvolalääkäri sitten vajaan kolmen viikon päästä. Jes, lisää tutkimuksia lääkärikammoiselle! No joo...tietenkin hyvä et tutkitaan niin voi säästyä sit monelta jutulta varsinaisessa koitoksessa....mut silti.....yäk!

Tänään rv.28+5 kävin vauvan koon tsekkausultrassa. Poika on hyvin kasvanut (painoa 1260g) ja virtaukset ok :) kyllä oli taas mukava käydä kurkistamassa masuun.

Mä kävin tiistaina pikaisesti neuvolassa, vkoja ti 28+2. Verenpaineet vähän noussut, paino noussut mun mielestä itellä liikaa (kuitenkin kuulemma normaalisti näillä viikoilla), syke hyvä ja sf 27,5cm. Selkä vaan vihottelee kovasti , eilen kävin lopulta työterveyslääkärillä ja nyt saikkuilen lomaan asti. Onko kukaan käyny akupunktiossa raskausaikana selkäkipujen takia? Ois kiva kuulla kokemuksia.

Olin myös lääkärikäynnillä rv 28+5 ja ultratessa antoi painoarvioksi n. 1400g. Se on ilmeisesti aika paljon? O-ou :D

Mulle lääkäri eilen sano ettei vielä voi ennustaa syntymäpainoa. Jos teille Naranja lääkäri sano et kaikki ok eikä maininnut "isosta" koosta mitään niin en olisi huolissani :)

Naranja- Ainakaan tämän kaavion mukaan teidän vaavan paino ei ole vielä edes yläkäyrällä joten tuskin on aihetta huoleen. http://www.raskauskiekko.fi/efw-2/ :)

Meidän vauva ultrattiin keskiviikkona rv 30+1 ja painoarvio 2150 g. Se on jo oikeesti iso. Eli kokoa tullaan meillä arvioimaan vielä uudessa kontrolliultrassa elokuussa...

Meillä on kuopus ollut rv 28+3 1114g, kaksoset samana päivänä 1120g ja 1169g. Ilmeisesti hitusen pienempiä kuin keskiarvo, mutta kuopuskin oli yli 3kiloinen syntyessään muutama päivä ennen laskettua aikaa :) tässä vaiheessa kaikki "heitot" tuntuu itsestä suuremmilta, kuin lääkäristä :D

Joo oon huomannu kans että lääkäri ja neuvolanhoitsu ei oo moksiskaan, ja itte oon ollu tässä ihan että meille tulee JÄTTIVAUVA! :nailbiting:

Hooyo, mä oon käynyt akupunktiossa selkäkipujen takia vuosi sitten ja koin saavani niistä apua. Huimaukset jumituksista johtuen jäivät ja selän liikkuvuus parani. Raskaana ollessa en tiedä miten toimii, kun itse mietin sitä ettei pääse makuuasentoon vatsalleen, niin onko siinä sit mahdoton rentoutua jossain puoli-istuvassa asennossa? :D

Mua vähän mietityttää toi hemoglobiini.. Itsellä aina ollut siis tosi alhainen hg ja nyt raskauden myötä laskenut vaan. Alhaisimmillaan oli 102, jolloin neuvolantäti laittoi lähetteen labraan rautavarastojen kartoitukseen. Ennenkuin ehdin labraan, niin työterkkari mittasi hemoglobiiniksi yhtäkkiä 115, jolloin neuvolantäti perui toistaiseksi koko labran, mutta raudansyöntiä jatkan normaalisti.. Pääosin tuntuu, ettei rauta vain imeydy mun elimistöön, vaikka välttelen maitotuotteita ja kahvia ja muuta "haitallista" tablettien syönnin aikana. Syön rautaa tällä hetkellä tupla-annoksen joka päivä. Miehen siskon kanssa puhuttiin asiasta ja hän tiesi jonkun, jolle neuvolassa oltiin suositeltu ettei rautatabletteja kannata raskauden aikana syödä :bored: Olin, että öö mitä.. Mä oon syönyt niitä rv12 asti. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Lily85 luulen, et täytyy tuo akupunktio kyl testata. Ei tuu muuten mitään kipujen kans olo. Viä pitäis töihinkin kuitenkin elokuussa hetkeks mennä

Ootko muuten koittanut mitään muita rautaa sisältäviä valmisteita? Rautaa kyllä pitää syödä raskausaikana, jos hemoglobiini on alhainen. Monesti hemoglobiini laskee vasta loppuvaiheessa niin alas, et rautaa määrätään.

Täälläkin on rautaa popsittu vaikkei oo edes kauhean matalat arvot, mutta oon ymmärtänyt ettei siitä haittaakaan ole. Joka tapauksessa jos on matalat arvot niin tottakai voi käyttää raskauden aikana.

Lily85, mulla oli myös alhaisimmillaan Hb 100, joten pistettiin heti rautakuurille raskauden alkuvaiheessa. Pillerit kovetti vatsan ja nestemäinen näräst (oksentelin muutenkin). Raudan tankkaamisella ei ollut vaikutusta arvoihin ja sen huomasi ettei olokaan kohentunut.

Sitten jostain ilmestyi järkyttävä himo persiljaan (ehkä elimistö kertoi mitä tarvii tai jotain) ja olen syönyt nyt himooni 2-3 puskaa persiljaa päivässä noin kuukauden ajan ja Hb on noussut 112. Ei huima nousu, mutta nousu kuitenkin.

Josko sinullekin imeytyisi jotain luonnollista reittiä raita paremmin?

Mulle joskus neuvottiin että esim aamupalaksi ruisleipää jonka kanssa lasillinen appelsiinimehua niin rauta imeytyy tehokkaammin. Rukiissako sitä rautaa sitten myös on. Tietty jos tykkää pinaatista ni eikös siinäkin ole reilusti rautaa.

Meillä neuvolan th suositteli luontaistuotetta nimeltä Nokkosin, eli siis nokkostabletteja. Ostin Lifesta ja ovat ainakin mulla toimineet hyvin ja saaneet hemoglobiinin nousuun. Edellisessä raskaudessa söin ensin Obsidania joka sai vatsan tosi kipeäksi ja sen jälkeen jotain nestemäistä joka oli vatsaystävällisempi. En niin kuitenkaan välitä noiden litkujen mauista joten mielelläni kokeilin tällä kertaa tuota Nokkosinia :)

Ai niin ja kiitos vielä viisaista sanoista ja erityisesti tuosta aiemmasta linkistä :) jotenkin olen myös saanut päähäni tällaisen "apua, vatsassa kasvaa jättivauva" -pinttymän vaikka se ei välttämättä paikkaansa pidäkään (ja vaikka pitäisi niin ei sitä tarvitsisi stressailla...).

Mulla yläaste aikaan mitattiin hemoglobiini ensimmäisen kerran ja oli 150, siittä lähtie on aina ollu kovat lukemat jos on mitattu. Nyt viime neukkukäynnillä oli 117 ja ei vieläkään määränny rautatabuja syötäväksi, johtuen että oon nyt raskauden aikana opetellu syömään kohtuuella oikeanlaista ruokaa ja vähintään sen yhden lämpimän aterian päivässä. Nyt tällä hetkellä on niin mukava kun räkätauti todennäkösesti tarttu isännän lasten ollesa meillä viikonlopun (kaikilla neljällä muksulla räkätauti ja ihme ettei kuumetta ollu kahella niistä), kun sekin perus räkätauti saattaa kestää sen neljäkin viikkoa kurkkukipuineen ja raastavine yskineen ja ahdistaan hengitysteitä kun nielurisat turpoo julmetun isoiksi ja limakalvot kuivuu vaikka kui juo vettä (parhaassa tapauksessa vetää tiukasti sängyn pohjalle) :D Vaaaan nooh, nautimma auringosta ja lämpimistä päivistä kuitenkin oli olo millanen hyvänsä :)

Voi ei Mami96, Koitahan parantua pian

Vois tosiaan kokeilla noita luonnollisesti rautaa sisältäviä ruoka-aineita ja miksei tuota Nokkosiniakin. Kiitos vaan vinkeistä <3 Huomenna neuvola, niin näkee mihin suuntaan hg on pompahdellut tällä kertaa.

Takaisin