Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kans lääkäri oli kyllä niin tympee että nauratti miehen kans. Näpytteli konettaan eikä katsonutkaan meihin päin ja käynti oli just tuon max 10 minsaa. Eikä tiennyt mitään, ei millä viikoilla käydään sokerirasituksessa, ei millon alkaa harjotussupistukset, ei mitään, kyseli niitä meiltä :D huvitti. onneks kaikki on mennyt hyvin niin ei tarvinnutkaan siltä lääkäriltä sen suurempia. ja onneks synnytyksessä on mukana suurimmaks osaks kätilö, kaikki tähän mennessä tapaamani kätilöt on ollu tosi ihania!

Eka lääkärikäynti takana, täälläkin oli kyllä tosi nopee keikka. Luulin et sielläki punnitaa ym mut noup. Noh pääasia että sydänäänet taas kuuli <3 kolme viikkoo kun jaksais odottaa että päästään näkemään vauveli :)

Meillä tänään myös eka lääkärikäynti. Lääkäri oli tosi mukava ja puolisen tuntia keskusteltiin + tehtiin pikainen sisätutkimus. Ja tietty kuunneltiin sydänäänet <3 Kohtu ylettyy jo navan yläpuolelle, mutta mitään mittoja ei vielä otettu. RU olisi vuorossa puolentoista viikon päästä. :)

Oho, moni on tänään käynyt ekassa lääkärissä. Täällä siis myös eka käynti oli tänään. Kaikki kunnossa, kohtu kasvaa keskikäyrällä, sf-mitta nyt n.15cm eli ylettyy n. sentin alle navasta. Kohdunsuu napakasti kiinni ja pikkutyypin syke n.145. Kovasti liikuskeli anturin alta pakoon, tais olla jumpat menossa.

Mitä ihmettä? Muutkin käy lääkärissä ihan rutiinisti jo? Ja mulla lääkäri ihmetteli ihan hirveesti ku ennen pääsiäistä oli käynnillä. Että miksi ihmeessä sä oot täällä. No terveydenhoitaja lähetti...

Ei mulle oo kyllä kerrottu neuvolassa tai lääkärissä mitään kohdun mittoja tai mihin asti se ylettyy. Ois varmaan tarvinnu ite kysyä? Ovat kyllä tunnustelleet mahaa, mutta eivät sanoneet mitään.

Mulla ihan mittanauhalla mitattiin kohtu ja sormin tunnusteli kohdunkaulan pituuden yms. Oisko sit teillä osalla useampi lääkärikäynti? Mulla ei oo enää neuvolalääkäriä jos kaikki menee hyvin. Seuraava lääkäri on sit synnytystapa-arvio polilla elokuulla...

Joo aika vähä mullekin mitää puhu. Siinä oli joku harkkari jonka kanssa sit keskenää puhu ja äitiyskortista sit katoin sykkeen ja mitä muuta sinne raapusti.

Täällä on rutiinina lääkäri sillon alussa, eli ekan terkan jälkeen. Seuraava muistaakseni joskus 28 viikoilla ja sit vika 34 viikolla (tms.) Lääkäri siis sillon alussa vielä "varmistaa raskauden".

Mullakin eka lääkäri vasta ens viikolla. Miten ihmeessä se löytää kohdun musta, saati sen äärirajat :D Mielenkiinnolla odotan ens viikkoa :)

Joo mun mielestä on kans jotenki niin ihmeellistä ku vaa vatsaa painelemal sen pystyy tunteen :D neuvolassaki terkka sano et joo tossa navan alapuolella se on.

Kyl sen sieltä vaan tuntee. Itseltä on vaikeempi tuntea, kun helposti tiedostamattaankin jännittää vatsalihaksia.

Mulla oli se eka lääkäri rv 16. Kohtua ei oo vielä mitattu,ens kerralla rv 23 otetaan varmaankin eka mitta.

Mulla on lääkäri vissiin vasta rv30. En sit tiedä onko tapana uudelleen synnyttäjillä, ettei oo usein lekuria. Esikoisesta oli 3 kertaa lääkäriaika.

Mulle sano terkka edellisen käynnin lopuks että ens kerralla otetaan sf-mitta et sitä mitataan vasta alkaen rv20

Mulla piti olla eilen eka neuvolalääkäri (rv 18+2), mutta joutuivat perumaan ja aika sitten siirtyikin parilla viikolla eteenpäin (silloin olisi jo rv 20+5). Mut näiden täällä kirjoiteltujen kokemusten perusteella eipä siellä ihmeellistä näköjään tapahdukaan! :grin
Paljon hyödyllisempää tähän asti on kuulla täällä muiden kokemuksia (miten liikkeitä tuntuu, onko muillakin vatsa epäsymmetrinen ja minkälaisia kipuja nivusissa voi olla). Eli hyvin pärjäilee! :happy:

ai teille on selitetty kaikkea tollastakin lääkärissä! Siis mulle se ei kertonu yhtään mitää!! Ei edes sitä sykettä (olin niin helpottunu että se löyty, etten sit ees kysyny), eikä mullakaan kohdun paikasta tai muusta oo mitään tietoa. Ainut asia minkä se mainitsi, oli valkovuoto, mut ei se siihenkään kommentoinu sit enää mitään ku sanoin että koko ajan se tollasta on nyt ollu. Sanoi vain, että ok sitten...kysyin sit että voiko se olla jotain vakavaakin tulehdusta tai muuta, niin sanoi että eikai. Juu, jäi tosi luottavainen olo tuon käynnin jälkeen.

Täälläkin käsittääkseni seuraava lääkärikäynti sit ihan loppumetreillä, toivottavasti...! Koko päivän ollu joku paikka kipeenä tän päiväsestä käsittelystä:/ Ja mullekin terkkari sanoi viimeksi, että seuraavasta käynnistä eteenpäin mittaillaan sitten.

No onhan näissä sitten eroja. Meillä taidetaan säästää täällä kaikesta mistä voi, niin ei edes lääkäriä järjestetä kuin kerran. Tosin eipä tuo tosiaan ihmeellinen käynti ole, jos ei vaivaa ole tai esim lääkityksiä joita pitäis sumplia. Toki meilläkin pääsee sitten heti jos tulee jotain poikkeavaa vastaan vielä.

Mä tunnen kohdun jo tuossa tosi selkeästi itsekin. On nyt varmaan n.2 viikon ajan noussut tosi paljon ja helposti tuntee. Ja terkka neuvoi viime viikolla mistä sen yläreunan löytää hyvin itekin.
Kuulemma puoliväli raskautta ja navan korkeus yläreunalle on hyvä sellanen perussääntö, ja siitä sit sentti viikossa jatkuu kasvu. Hurjaa!

Mulla oli ultran yhteydessä. Seuraava osunee jonnekin toukokuulle ja loppupuolella pitäs olla voelä kolmas lääkäri.

Mulle ei myöskään kerrota mitään neuvolassa, mitä ei itse tajua kysyä ( ja harvoin tajuaa) ei lääkärin eikä terkan toimesta. Ihme touhua..oikein ärsyttää, miten erilaisia toimintatapoja eri kunnissa. Mulla ei oo hajuakaan, monta kertaa pitäs lääkäriä tavata ja miks tai yleensäkin kuinka monta kertaa neuvolassa käydään. Kuulin töissä eilen, et pääkaupunkiseudun synnytyssairaaloihin ei pääse kesäkuun jälkeen edes enää tutustumaan vaan käynnin korvaa VIDEO! !!

Mullakin oli nt-ultrassa lääkäri, mut eipähän se kattonu muuta kun sikiöö, niin en osannu edes ajatella, et tottatosiaan se oli lääkärikäynti.

Takaisin