Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt toi posti odotetun tiedon. Niskapoimu-ultra 18.2. ja rakenneultra 21.4. Eli melkeen kaks viikkoo luvassa epätietoisuudessa kärvistelyä.

Snuzzlelle terveisiä, että tuossa saatekirjeessä lukee näin:" Jos ultraäänessä tarvetta lääkärin tutkimukselle, perimme poliklinikkamaksun 32,10€" Mää ainakin tulkitsisin ton niin, että muutoin on ilmainen.

Täytyyhän noiden perusultrien olla joka paikassa ilmasia, kun kuuluvat neuvolaohjelmaan. Eihän missään laskuteta neuvolakäynneistäkään. Eri juttu tosiaan silloin, jos on jotain erityistä huolta ja tarvetta tutkia. Päivystysultrassa kävin itse esikon raskauden alussa vuotojen takia niin siitä tuli tietenkin se poliklinikkamaksu. Samoin loppuraskaudessa kun kävin käyrillä neuvolalääkärin lähettämänä (huolestui sykkeistä jotka huiteli päälle 180, vaikka kerroin hälle kyllä, että koko tutkimuksen ajan vauva jumppasi kovasti mahassa....). Mutta oishan se tosi väärin, jos paikkakunnasta riippuen joutuisi perusultrista maksamaan. (Eikös neuvoloissakin aina puhuta, että TARJOAVAT ne kaksi ultraa?)

No mää en koskaan voi olla varma kun joutuu mennä tonne keskussairaalaan ja sielä on joutunu aina maksaan käynneistä, sen poliklinikkamaksun, vaikka ois kyse esim. lapsen astmakontrollista. Neuvolalääkärit on omassa tk:ssa, ettei niitten takia tarvi onneks kauemmas lähtä.

Kyllä meillä nt ultrasta joutuu maksaan käyntimaksun ku se on naistenpolilla :)

Mä ainakin olen kuvitellut, ettei nuo perus ultrat maksa, mutta enpäs tiedä.

Eka neuvola tänään ja oli kyllä muuttunut käytönnöt aika paljon edellisen lapsen jäljiltä (edellinen syntynyt 1/2014)

Hemppa 155

Maksaakohan meillä sitten nt-ultra kun sen tekee lääkäri? Viimeks kyllä teki kätilö vaikka sama lääkitys mulla oli. Ilmeisesti käytännöt muuttunut vuosien aikana. Hmmmm...Mut sit taas hassua että maksais kun eihän me sitä saada valita kuka sen tekee.

Miuk ihanaaa!

Mulle teki esikoisen odotusaikana Turussa yhden ultran kätilö ja kaks ultraa lääkäri, mikään niistä ei maksanut..

Kiitos! On ihan mahtava fiilis, oon leijunut koko päivän maanpinnan yläpuolella. :)

Ihania uutisia miuk! :happy:

Mulla menee maksu jokaisesta kerrasta äitipolin puolella.. Myös ultrista! o_O

Helmi0915 Onko sulla mikä rv menossa kun sulla on tuo np ultra? Mulle sanottiin ainakin neuvolasta että se ois täällä vasta rv 11 + 6 mutta onko se sulla aiemmin?

Snuzzle mulla ei oikeastaan oo tarkkaa tietoa viikoista, kun en muista, milloin mulla viimeset menkat oli. Ne oli joko marraskuun lopussa tai joulukuun alussa. Muistan vaan, että sillon ku ne alko, aattelin seuraavien tulevan joululomalla... Neuvolassa sitten heitettiin joku päivämäärä mun muistikuvien mukaan. Tuon arvion mukaan mulla ois ultran aikaan menossa 11+2. Neuvolassa sanottiin, että 11+viikolla sen ultran pitäis olla, että mahollinen turvotus näkyy. Samalla reissulla meen verikokeisiin, kun osallistun seulontoihin jo ikänikin puolesta.

Tänään oli eka neuvola, kaikki arvot kohdillaan eikä mistään tullut sanomista :) Ultraan pääsen vasta 10.3, miten tässä malttaa vielä neljä viikkoa odottaa.. Kun en toisaalta raaskisi maksaa sitä ~100e siitä varhaisultrastakaan.

Tänään oli mullakin eka neuvola ja arvaa tuliko viimesillään raskaana oleva paritalonaapuri portaissa vastaan. Että kiinni jäätiin :D Huomenna ar-ultraan. Jännittää :) Varasin vk10 verikoetta varten ajan ja huomenna ultran jälkeen soittelen np-ultraan aikaa, jos elämää löytyy :)

Perjantaina käyty nevolassa ja kotiuduttu ison paperinivaskan kans. Neuvolantäti oli kyllä tosi mukava, onneksi.
Nyt pitäis perjantaiksi mennä verikokeisiin ja viedä virtsanäyte kans labraan.
Seuraava neuvola vasta 27.3?! ja nt-ultraan tulee postissa kutsu, rv15?!! Miten perhana sinne asti jaksaa oottaa? Onneks kävin varhaisultrassa..

Mullakin oli tänään eka neuvola ja seuraava on vasta 9.4. Postissa tulee sit nt-ultraan aika. Verikokeet viikolla 10. Nyt sit taas vaan odotellaan.. Mullakin oli onneks tosi mukava hoitaja. Sain kans aikoja johonkin odottajien fysioterapiaryhmään. Ajattelin kyllä ilmoittautua sinne, kun on selän kanssa ollut ennenkin ongelmia.

Miten nt voi olla vasta rv15? Kun eikös sen niskaturvotuksen mittaaminen ala olla jo vaikeaa 13+ viikon jälkeen...? Oon vaan käsittänyt, että sen ajankohta olis aika tarkka.

Samaa mietin, luulin et 12+0-13+6 olis n. suunnilleen se niskaturvotus mitattavissa?? Kuvittelen niin jostain lukeneeni...

Takaisin