Nyt on eka neuvola takana. Yllärinä sain kuulla, että on paljon muuttunut käytännöt sitten reilun vuoden takaisten edellisten äitiysneuvolakäyntieni. Esim pissan testaamisesta on tehty itsepalvelua

Samoin pitää itse mittailla verenpaineet ja paino huoneessa, jossa on tarkotus käydä vaan kääntymässä, että ei taatusti saa totuudenmukasia verenpaineita.
Mulla oli esikon yksvuotisneuvolasta saakka tiedossa, että mun oma terkka on jäämässä äippälomalle ja nyt kävinkin sillä, joka tulee sijaiseksi. Oli ihan mukava ihminen, vaikka olinkin huomaavinani tiettyä asennetta joidenkin juttujen kohdalla. Ei siis varsinaisesti sanonut mitään, mutta pysty reaktioista tulkitsemaan. Esim se että kerroin edelleen imettäväni 13kk ikäistä esikkoa sai hänen silmänsä suurenemaan kun toisti epäuskoisesti "edelleen?". Luulisi ettei neuvolatyöntekijälle niin erikoinen asia olisi.. Mutta oli ihan mukava kuitenkin. Ehkäpä pidän vaan tietyt jutut tästä eteenpäin omana tietonani :)
En tiiä onko Kättärillä ollu aina näin, mutta tuo terkka siis laittaa tiedon sinne, että ultria kaivattaisiin ja sieltä tulee sitten postissa ajat, joihin en voi itse vaikuttaa mitenkään. Viimeksi oli tarkotus ensin mennä Jorviin, jonne kuulemma edelleen on käytäntönä soittaa itse ja varata aikaa, mutta vaihdettiin kesken Kättärille, koska saatiin tosi tylyä ja epäasiallista kohtelua Jorvissa silloin kun se toinen alkio vuosi ulos ja kävin siellä päivystyksessä, joten soittamalla varailtiin aika muös Kättärille rakenneultraan. Voi olla, että jos oisin suoraan menny Kättärille, niin oisin samoin saanu ajan postissa. Oudolta se kuitenkin tuntu, kun viimeksi pystyi tosiaan puhelimessa itse vaikuttamaan aikaan.
Pissanäytejuttukin oli muuttunut. Viimeksi vein sen 4h rakossa olleen pissan mukanani ekalle käynnille neuvolaan, mutta nyt se annetaan erikseen labrassa. Samalla sitten otetaan verikokeet. Taas tuli kuitenkin seulontaverikokeiden vuoksi tarkka ohje, että rv 10+0-10+6 pitäisi käydä verta antamassa. Hassua miyen erilailla näitä otetaan eri paikkakunnilla.
Lähete tuli myös bmi:n ja iän vuoksi sokerirasitukseen. Ehkäpä nyt kuitenkin menen, kun siellä pitäisi käydä rv 12-16. Viimeksi menin vasta joskus oisko ollu rv 26 paikkeilla, jolloin se tuntui jo tosi tuskaselta.
Nii joo, ei suostunu nyt kuuntelee eikä antanu lupaa tulla myöhemminkään kuuntelee dopplerilla sydänääniä. Pakko siis odottaa ultraa tai käydä yksityisellä. Väkisin tuli mieleen, että se vanha oma terkka oisi ihan varmasti jonkun 10min ajan mulle johonkin väliin parin viikon päähän laittanu, että saisin mielenrauhan. Noh, näillä se on nyt sitten mentävä.
Ihan kiva oli kuitenkin saada lisää konkretiaa tälle raskaudelle, vaikka vanhan toistoahan tuo suurin osa oli. Seuraavalla kerralla on sitten laaja terveystarkastus ja mies pitäs saada tarkastettavaksi myös. Viimeksi miestä ei sisällytetty, vaikka jossakin virallisilla sivuilla lukee, että kuuluisi aina asiaan.
Ja lopuksi vielä onnea kauheesti kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille! Ihanaa, että niin monella menee asiat juuri niin kuin pitääkin <3