Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
100 sivua :o
Ja miä vasta huomasin, et on oma osio ultra-ja neuvola kuulumisille :)

Onnea kaikille hyvistä ultra-tuloksista, ite oon kans tossa maanantai sumassa.iiks!
Me ollaan menossa Kättärille ja asutaan Vantaalla. Saatiin odottaa ultra-aikoja n.2 viikkoo (tulivat kirjeitse) ja vaikka toivottiin vaihtoehtoisesti perjantai aikaa tai maanantaina mahd.aikaista aikaa miehen ulkomaan työn takia, ei oltu toiveita kuunneltu kyl yhtään. Ok, np-ultra on maanantaina, mut klo.12.45 :) rakenne olikin sitte torstaina..No, mut sitä on aikaa muuttaa..
Moni on puhunu tosta virtsanäytteestä verikokeiden yhteydessä- Miksi se virtsanäyte otetaan? Multa ei oo nimittäin pyydetty mitään virtsanäytettä viemään labraan..

Mulla on käsitys et siitä virtsasta tutkailtas mm piileviä virtsatietulehduksia tms..?
En tosiaan varmaksi tiedä, mut kyllä täältä joku osaa tarkemmin pian varmasti vastata :wink
Kaks putkiloa mä sinne vein ohjeen mukaan, että kai niistä useita asioita sit syynätään...?

Se virtsa tosiaan viljellään ja katellaan onko tulehdusta, ja tutkitaan onko klamydiaa. Käsittääkseni ei muuta, mutta voin olla väärässäkin.

Mulla oli se eka neuvola 30.1 ja siellä kyllä katottiin virtsasta valkuaisaineet tjs.ja katsotaan joka kerta jatkossakin -ei muuta.
No, pitääpä soittaa ja kysyä asiasta.

Mullakin neuvolassa se näyte annetaan joka kerta. Mut labrassa ne kai tutkii siitä muutakin sit kuin valkuaisaineet ja proteiinit...

Juu, täälläkin annetaan neuvola käynnillä aina näyte. Mutta siitä katsotaan vain niitä jotain juttuja.. sen sijaan labrassa katsotaan ainakin tulehdus yms.

Joka neuvolakäynnillä tosiaan tsekataan onko virtsassa proteiinia (merkki raskausmyrkytyksestä) tai sokeria (merkki raskausdiabeteksestä).

Edit. Ja se on vaan semmonen nopee liuskatesti. Labrassa katellaan tarkemmin juttuja.

Mä löysin jumputuksen samantien, tosin painoin syvälle mahaan. Löytyi vasemmalta puolelta. Pitää miehen kaa kokeilla vkonloppuna, kun tulee kotiin. Se jos joku erottaa mun sykkeen sikiön sykkeestä.

Koitat vaan toisella kädelle omaa sykettä kaulalta, sillähän sen tietää :) Jos ei jumputa samaan tahtiin, niin sitten se et ole sinä :)

Itse löysin oman sykkeen selkeästi lantioluun vierestä :) Tai kokeile sydämen läheltä :)

Totta muuten, lantioluun läheltä kyllä löytyy. Kokeilenkin sieltä ens kerralla. Kiitti vinkistä :)

Mä löydän ainakin sormilla oman sykkeen ihan helposti ihan leukaluun alta kaulalta. Siitä korvan alapuolelta. Sanotaankos sitä leukaperäksi? Mutta kai se ihmisten anatomia sen verran vaihtelee, ettei kaikille tuokaan toimi :D

Youtubesta löytyy myös hyviä videoita, joissa näytetään ero oman ja vauvan sykkeen välillä :) Kun sen vauvan sykkeen kerran kuulee, niin ei voi enää erehtyä :) Kun ei vielä itse ollut kuullut sitä, niin monesti mietin, että onko nyt oma vai pikkusen. Jälkikäteen kun ajattelee, niin voisi sanoa, että jos joutuu miettimään, niin on kyse omasta sykkeestä :) Mulla myös tuo oma syke tuntuu kuuluvan kaikkialta koko ajan :grin

No neuvolassa voikin syke lyödä kovempaa, että sen erottaa :D Kyllä mäkin nyt löydän leukaperästä, mut syke sais olla vahvempi, et pystyy keskittyy kahteen eri sykkeeseen :D

Labrassa annetulla pissanäytteellä on vissiin ensisijainen tarkoitus selvittää onko virtsatietulehdusta. Jota saattaa odottajalla olla ilman selkeitä oireita ja voi olla haitallinen sikiölle. Kemseul näytteestä nähdään tulehdus (valkosolut, punasolu), mutta myös sokerit ja ketoaineet. Ketoaineet voi liittyä myös kuivumiseen ja muihin tauteihin. Toinen pissapyyntö labrassa on bakteeriviljely. Klamydiaa en usko, että otetaan turhaan ilman tarvetta.
Neuvolassa seulotaan käyntien yhteydessä pissan sokeria ja proteiineja. Jos jossain valkosoluja, niin tulehduksen takia.
Saa korjata, jos jossain muita käytäntöjä. Mutta näin ainakin huslab alueella tietääkseni. Ainahan voi olla jotain henkilökohtaisia syitä tai sairauksia jolloin tarvitaan selvittää jotain muutakin.

Takaisin