Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
39+3 neuvolassa käyty.. Lapsivettä oli hyvin, turvotus näkyy painossa, pissa puhdas, verenpaine mulle korkeampi mutta ihan hyvä vielä. Sf kasvanut 2cm. Imetyksestä juteltiin, ei paljoa mitään uutta. :) Antoi ensi torstaille vielä ajan, sitten ollaankin jo yliajalla. :confused:

Neuvolatäti kävi harjoittelijan kanssa kylässä. Tosi kiva käynti oli. :) Ja tyttö on kasvanut! Paino nyt 3170g, eli 10 pv:ssä noussut melkeen 700g. Ja saatiin ulkoilulupa. :) Mullakin hb jo 144! Ja sain niiiiin paljon kehuja kun olen jaksanut tehdä töitä imetyksen eteen, eli sain ite tyrehdytettyä vasemman rinnan maitotuotannon ja oikeesta tulemaan niin paljon että riittää vauvalle hyvin kun noin hyvin painokin noussut. :) Kohtu kutistunut niin hyvin etteivät meinanneet löytää sitä. :D
Yks ainut pieni huoli mulla on. Tuohon toimimattomaan vasempaan rintaan on ilmestynyt outoja "haavoja". Kaksi pyöreetä punaista läikkää, joissa keskellä rupi ja ympäriltä lähtee iho. Huomasin ne viime pe (ne on rinnan alaosassa) ja ne on siitä kasvaneet. Ei kipeitä, hiukan ehkä kosketusarkoja. Nyt isompi on ehkä 1,5cm halkaisijaltaan, toinen n 1cm. Terkkari ei osannut sanoa mitä ovat ja liittyvätkö jotenkin imetykseen tai hormonitoimintaan muuten vai mitä ovat. Mutta oli sen verran huolissaan et anto heti ajan lääkärille perjantaiksi.

Neuvolatäti kävi ja tulihan sieltä saarnaa painosta,että tippunu ja pitäis saada syömään enemmän tai kutsu takasin sairaalaan.. Mut milläs herätät toisen ku se nukkuu niin sikeesti.. Ärsyttää nyt stressaa tostaki :(

Mä herättelin alkuun vaipanvaihdolla. Nyt neitokainen osaa jo aika hyvin itse hallita tuon nälkänsä. Ei vetele hirmu unia vaan muistaa herätä syömään välillä. Tiheä ruokailu ehkäisee myös sitä kellastumista.

Turhaan olin huolissani maidon piisaamisesta: neuvola kävi tänään ja tytär on viikon vanhana ottanut +150g syntymäpainoonsa! Kovasti pisti hanttiin kun tutkittiin askellukset ym., ei oo ikinä vielä itkenyt mun kuullen niin kauaa :D Napakin kuulemma irtoo varmaan kohta.

Terkka katsoi mun epparin ja lohdutteli, että kyllä toi auennut haava paranee ja kolmessa viikossa lakkaa sattumasta... Täh, kolme viikkoo vielä?!? Vai yhteensä? Yet 2 to go?

Hei kaikki, tässä vinkki niille kenelle vielä kerkii: jos teille tehdään episiotomia, elkää heti kyykkikö, elkääkä haarustelko, vaihtakaa sidettä taajaan, suihkutelkaa ja antakaa toosan tuulettua ja haavan kuivua vaikka haava ei oliskaan kipee!

Mun oli kiinni eikä ollu kipee kun läksin osastolta 2 vrk jälkeen. 3 vrk jälkeen ei oo ollu enää kiinni ja 2x400mg buranan + 1x1g panadolin vaikutus loppuu siinä 7 tunnin kohdalla. Onneks voin kuulemma huoletta vetää 3 x ton annoksen / päivä (jos tarvis) vielä sen kolme viikkoa.

Jos joku sanoikin noi ohjeet mulle, en kuunnellut kuin suihkutteluosan. Nyyh!

Meillä kans herätellään vaipan vauhdilla 3-4 tunnin välein. Ei oo vielä kokeiltu kuin kauan nukkuis jos antais.

Täällä ei oo tarvinnu herätellä muistaakseni kun kerran. Ja riitti että otti housut pois, niin heräsi jo siihen :)

Älä oo itelles liian ankara Tiada, kaikilla tää alku on opettelua... Mekin huomattiin tässä kun jätkä on viikon vanha, että ei oo osattu kaikkia taipeita kunnolla pestä/hoitaa, mutta hyvä kun nyt huomattiin eikä vasta vuoden päästä...

Ootko kokeillu jotain eri tuttipulloo? Mein tyttö on kans kova pulautrelee, saas nähä onko paino silti noussu.. Mulla on kyllä semmoset suihkutissit et en ihmettele et pulauttaa...

Soitin naistenklinikalle sinne osastolle ja niitten mielestä toi syö hyvin ja se pulauttelu kertoo siitä ku tuputan sitä maitoa,ku neuvolantäti oli sitä mieltä et ton pitäis syödä 750ml päivässä!! Ja aloin sit panikoimaan ku se ei syö sen vertaa,mut ei kuulemma paniikkia.. :)

Lisäilet tiada pikkuhiljaa maidon määrää niin pysyy vauvakin tahdissa mukana! Tiedän että asia stressaa! Meillä esikoinen oli käyrällä -17 eikä vaan saatu painoa nousuun rinta tai korvikemaidolla. Paino lähti nousuun vasta kun aloitettiin kiinteät 3kk ikäisenä. Ja ihan terve 5v meillä täällä kasvaa :-) voimia! <3

En tiiä pitäiskö alkaa itkee nyt vai heti, mutta tänään painoarviossa olin pyörtyä kun kuulin että poitsu ois 4,5 kg!! :O Pitkäkin kuulemma on mutta en älynnyt siinä shokissa kysyä tarkemmin. Vauva valmis tulemaan mutta kohdunsuu epäkypsä. Ei lähdetä käynnistämään koska niin iso vauva kyseessä. Viikkoja nyt 40+3. Kontrolli vasta 41+5 jos ei ole sitä ennen syntynyt.

Minkäköhän jässikän mä oon itestäni oikein punkemassa ulos... :O

Tsemppiä Helena! Mulla esikoinen 4800 g ja kyllä se pihalle alakautta tuli. Kipeetä teki, vaati välilihan leikkausta ja pirun monta tikkiä. Itsestäni olin kyllä ylpeä tuon rupeaman jälkeen :-) esikoinen syntyi rv41+0 ja tämä toinen käynnistettiin niin että syntyi rv 39+0 ja painoi ji tuolloin 4170g. Ja jos sun vauva on kovin pitkä niin ei se välttämättä kauhee jötikkä ole vaan voi olla solakkakin :-)

Takaisin